Βραχυχρόνια μίσθωση, ενεργειακή κρίση και συμβόλαια του 2023 θυμίζουν σκηνικό κινούμενης άμμου.
Ένα «καυτό» καλοκαίρι έφτασε στο τέλος του και η high season μας αποχαιρέτησε επισήμως, με τα «σύννεφα προβληματισμού» να εντείνονται ωστόσο για την πλειοψηφία των επιχειρήσεων στον κλάδο των ξενοδοχείων.
Με τις πληρότητες να έχουν πιάσει «ταβάνι» στους περισσότερους προορισμούς τον Αύγουστο, οι πιο πολλοί εκτιμούν ότι «τα ταμεία του κράτους θα συνεχίζουν να γεμίζουν και τον Σεπτέμβριο, όμως δεν φαίνεται να συμβεί το ίδιο στα ταμεία των επιχειρήσεων στο τέλος Οκτωβρίου, ακόμα κι εάν ο πρώτος φθινοπωρινός μήνας είναι «δυνατός» από απόψεως τουριστικής κίνησης».
Ήδη όπως λένε, τα πρώτα μέτρα που ανακοινώθηκαν στην Ευρώπη για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης είχαν άμεσο αντίκτυπο στη διάθεση του κόσμου να ξοδέψει περισσότερα χρήματα για διασκέδαση και αγορές στους ελληνικούς προορισμούς που αν και είχαν έως και 100% πληρότητα, η «εγκράτεια» ήταν εμφανής τόσο σε καταστήματα εστίασης τις καθημερινές, αλλά και στο εμπόριο κατά την περίοδο των εκπτώσεων.
Ο παράγοντας «βραχυχρόνια μίσθωση» και η αξιοπιστία προορισμών
Τα εναλλακτικά καταλύματα που άρχισαν να ξεφυτρώνουν ως μέσο πρόσθετου εισοδήματος για ιδιώτες, εξελίχθηκαν πολύ γρήγορα σε κλάδο που ασκεί πίεση στον βραχίονα της βιομηχανίας τουρισμού, τα ξενοδοχεία.
Ο χώρος της βραχυχρόνιας μίσθωσης φαίνεται να ωρίμασε ραγδαία και όπως καταγγέλλει ο ξενοδοχειακός κλάδος έχει μετατραπεί σε παράλληλη «σκιώδη» βιομηχανία που λειτουργεί μέσα από γνωστές πλατφόρμες, καταλήγοντας σε αθέμιτο ανταγωνισμό και «κανιβαλισμό» προορισμών.
«Εκμεταλλεύονται τις «τρύπες» του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου και κάνουν κατάχρηση διατάξεων δημιουργώντας ολόκληρες πολυκατοικίες που λειτουργούν άτυπα ως ξενοδοχειακές μονάδες, με άτυπα παρεχόμενες υπηρεσίες όπως γυμναστήρια, εστιατόρια, σπα κλπ. παρόλο που ανήκουν στη βραχυχρόνια μίσθωση.
Χωρίς να υπάρχει φορολογική «δικαιοσύνη» απέναντι στις επιχειρήσεις διαμονής που λειτουργούν νόμιμα. Είδαμε μέσα στην υγειονομική κρίση, πολλά από τα προβλήματα που μας απασχόλησαν να ξεκινούν από τη βραχυχρόνια μίσθωση, όπως αυξημένα κρούσματα κορωνοϊού και φαινόμενα υπερτουρισμού που έφεραν σημαντική επιβάρυνση στα δίκτυα κοινής ωφελείας στην επαρχία και σε υποδομές της νησιωτικής Ελλάδας.
Αυτό βραχυπρόθεσμα προκαλεί ζημία στην αξιοπιστία του προορισμού» υποστηρίζει παράγοντας του κλάδου.
Η «κόκκινη γραμμή» για τον ξενοδοχειακό κλάδο και οι «γκρίζες ζώνες»
Οι επαγγελματίες σπεύδουν να διευκρινίσουν ότι δεν αντιτίθενται στο μοντέλο της βραχυχρόνιας μίσθωσης, αλλά επιθυμούν να απαλειφθούν οι «γκρίζες ζώνες» που το διέπουν, διαστρεβλώνοντας την αγορά.
Η «κόκκινη γραμμή» για τον κλάδο είναι ότι αυτή η «γκρίζα ζώνη» χρησιμοποιείται ακόμη και από επαγγελματίες, καθώς έχουμε φτάσει στο σημείο να εξαγγέλλονται αντίστοιχες επενδύσεις που είναι ουσιαστικά ξενοδοχεία υπό τον μανδύα της βραχυχρόνιας μίσθωσης.
«Πρόκειται ξεκάθαρα για επιχειρήσεις που λειτουργούν χωρίς φόρο διαμονής, χωρίς ΦΠΑ, χωρίς οι εργαζόμενοι να υπάγονται στις κλαδικές συμβάσεις, μιλάμε για πλήρη στρέβλωση του υγιούς ανταγωνισμού», δηλώνουν ξενοδοχειακές πηγές.
Μάλιστα υποστηρίζουν ότι υπάρχουν περιπτώσεις στην επαρχία όπου οι προσφερόμενες κλίνες από τη βραχυχρόνια μίσθωση ξεπερνούν τις αντίστοιχες κλίνες στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα. Πρόσφατα ο κλάδος αντέδρασε έντονα και με την ένταξη στο πρόγραμμα «Τουρισμός για ‘Όλους» περιπτώσεων βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Η ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη και ο βαρύς χειμώνας προ των πυλών
Περίπου 7 στα δέκα ξενοδοχεία είναι μονάδες 1,2 και 3 αστέρων που δεν είναι εύκολο να αυξάνουν τις τιμές τόσο, ώστε να απορροφούν το επιπλέον κόστος της ενεργειακής κρίσης που έχει επιβαρύνει τις επιχειρήσεις με ποσοστά που αγγίζουν έως και το 40% ανά δωματοδιανυκτέρευση.
«Ο κλάδος φέτος «δουλεύει» για να καλύψει το κόστος της ενέργειας» σημειώνει άνθρωπος της αγοράς, ενώ άλλος υπογραμμίζει πως «ό,τι απομείνει από τον τζίρο των επιχειρήσεων θα καταλήξει στην κάλυψη υποχρεώσων που γεννήθηκαν μέσα στην πανδημία, όπως επιστρεπτέα προκαταβολή, τραπεζικά δάνεια και ρυθμίσεις δόσεων για την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Ο προβληματισμός αυξήθηκε κατακόρυφα ήδη από τον περασμένο μήνα από τις διεθνείς εξελίξεις ενόψει χειμώνα, με τον πρόεδρο της ΠΟΞ κ Γρηγόρη Τάσιο να επισημαίνει μέσα στον Αύγουστο ότι «όταν ακούς ότι στη Γερμανία μπορεί να μην έχουν φυσικό αέριο για κάποιες ώρες, αναρωτιέσαι εάν θα έχουν χρήματα στην Ευρώπη που είναι η βασική μας πηγή εσόδων, ώστε να έρθουν αυτοί οι τουρίστες στην Ελλάδα για διακοπές».
Μεταβατική χρονιά με σκληρές διαπραγματεύσεις για τα νέα συμβόλαια
Η περίοδος των διαπραγματεύσεων για τα συμβόλαια του 2023 βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, παρ΄ όλο που διανύουμε τυπικά τη θερινή σεζόν του 2022 (λήγει τον Οκτώβριο) και οι συμφωνίες με tour operators στο μοντέλο του μαζικού τουρισμού, έχουν πάρει «φωτιά».
«Γίνονται προσπάθειες, γίνεται «μάχη» για μια αύξηση της τάξεως του 10%» δήλωσε πρόσφατα παράγοντας της αγοράς, αύξηση που για τον ίδιο, δεν είναι αρκετή ώστε να καταφέρει να αναπληρώσει τις συνεχείς ανατιμήσεις στα προϊόντα και γενικότερα στο λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων που επιβαρύνεται επίσης από το αυξημένο μισθολογικό κόστος.
Σε έναν από τους πλέον δημοφιλείς προορισμούς τα «παζάρια» βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη από τον περασμένο Ιούνιο με επιχειρηματίες να κάνουν λόγο για μέσο όρο αυξήσεων που «με τα βίας πλησιάζει το διψήφιο ποσοστό, ενώ υπάρχουν και ελάχιστες συμφωνίες που έφτασαν έως και το 15% επάνω από τις φετινές τιμές».
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Με τις πληρότητες να έχουν πιάσει «ταβάνι» στους περισσότερους προορισμούς τον Αύγουστο, οι πιο πολλοί εκτιμούν ότι «τα ταμεία του κράτους θα συνεχίζουν να γεμίζουν και τον Σεπτέμβριο, όμως δεν φαίνεται να συμβεί το ίδιο στα ταμεία των επιχειρήσεων στο τέλος Οκτωβρίου, ακόμα κι εάν ο πρώτος φθινοπωρινός μήνας είναι «δυνατός» από απόψεως τουριστικής κίνησης».
Ήδη όπως λένε, τα πρώτα μέτρα που ανακοινώθηκαν στην Ευρώπη για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης είχαν άμεσο αντίκτυπο στη διάθεση του κόσμου να ξοδέψει περισσότερα χρήματα για διασκέδαση και αγορές στους ελληνικούς προορισμούς που αν και είχαν έως και 100% πληρότητα, η «εγκράτεια» ήταν εμφανής τόσο σε καταστήματα εστίασης τις καθημερινές, αλλά και στο εμπόριο κατά την περίοδο των εκπτώσεων.
Ο παράγοντας «βραχυχρόνια μίσθωση» και η αξιοπιστία προορισμών
Τα εναλλακτικά καταλύματα που άρχισαν να ξεφυτρώνουν ως μέσο πρόσθετου εισοδήματος για ιδιώτες, εξελίχθηκαν πολύ γρήγορα σε κλάδο που ασκεί πίεση στον βραχίονα της βιομηχανίας τουρισμού, τα ξενοδοχεία.
Ο χώρος της βραχυχρόνιας μίσθωσης φαίνεται να ωρίμασε ραγδαία και όπως καταγγέλλει ο ξενοδοχειακός κλάδος έχει μετατραπεί σε παράλληλη «σκιώδη» βιομηχανία που λειτουργεί μέσα από γνωστές πλατφόρμες, καταλήγοντας σε αθέμιτο ανταγωνισμό και «κανιβαλισμό» προορισμών.
«Εκμεταλλεύονται τις «τρύπες» του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου και κάνουν κατάχρηση διατάξεων δημιουργώντας ολόκληρες πολυκατοικίες που λειτουργούν άτυπα ως ξενοδοχειακές μονάδες, με άτυπα παρεχόμενες υπηρεσίες όπως γυμναστήρια, εστιατόρια, σπα κλπ. παρόλο που ανήκουν στη βραχυχρόνια μίσθωση.
Χωρίς να υπάρχει φορολογική «δικαιοσύνη» απέναντι στις επιχειρήσεις διαμονής που λειτουργούν νόμιμα. Είδαμε μέσα στην υγειονομική κρίση, πολλά από τα προβλήματα που μας απασχόλησαν να ξεκινούν από τη βραχυχρόνια μίσθωση, όπως αυξημένα κρούσματα κορωνοϊού και φαινόμενα υπερτουρισμού που έφεραν σημαντική επιβάρυνση στα δίκτυα κοινής ωφελείας στην επαρχία και σε υποδομές της νησιωτικής Ελλάδας.
Αυτό βραχυπρόθεσμα προκαλεί ζημία στην αξιοπιστία του προορισμού» υποστηρίζει παράγοντας του κλάδου.
Η «κόκκινη γραμμή» για τον ξενοδοχειακό κλάδο και οι «γκρίζες ζώνες»
Οι επαγγελματίες σπεύδουν να διευκρινίσουν ότι δεν αντιτίθενται στο μοντέλο της βραχυχρόνιας μίσθωσης, αλλά επιθυμούν να απαλειφθούν οι «γκρίζες ζώνες» που το διέπουν, διαστρεβλώνοντας την αγορά.
Η «κόκκινη γραμμή» για τον κλάδο είναι ότι αυτή η «γκρίζα ζώνη» χρησιμοποιείται ακόμη και από επαγγελματίες, καθώς έχουμε φτάσει στο σημείο να εξαγγέλλονται αντίστοιχες επενδύσεις που είναι ουσιαστικά ξενοδοχεία υπό τον μανδύα της βραχυχρόνιας μίσθωσης.
«Πρόκειται ξεκάθαρα για επιχειρήσεις που λειτουργούν χωρίς φόρο διαμονής, χωρίς ΦΠΑ, χωρίς οι εργαζόμενοι να υπάγονται στις κλαδικές συμβάσεις, μιλάμε για πλήρη στρέβλωση του υγιούς ανταγωνισμού», δηλώνουν ξενοδοχειακές πηγές.
Μάλιστα υποστηρίζουν ότι υπάρχουν περιπτώσεις στην επαρχία όπου οι προσφερόμενες κλίνες από τη βραχυχρόνια μίσθωση ξεπερνούν τις αντίστοιχες κλίνες στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα. Πρόσφατα ο κλάδος αντέδρασε έντονα και με την ένταξη στο πρόγραμμα «Τουρισμός για ‘Όλους» περιπτώσεων βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Η ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη και ο βαρύς χειμώνας προ των πυλών
Περίπου 7 στα δέκα ξενοδοχεία είναι μονάδες 1,2 και 3 αστέρων που δεν είναι εύκολο να αυξάνουν τις τιμές τόσο, ώστε να απορροφούν το επιπλέον κόστος της ενεργειακής κρίσης που έχει επιβαρύνει τις επιχειρήσεις με ποσοστά που αγγίζουν έως και το 40% ανά δωματοδιανυκτέρευση.
«Ο κλάδος φέτος «δουλεύει» για να καλύψει το κόστος της ενέργειας» σημειώνει άνθρωπος της αγοράς, ενώ άλλος υπογραμμίζει πως «ό,τι απομείνει από τον τζίρο των επιχειρήσεων θα καταλήξει στην κάλυψη υποχρεώσων που γεννήθηκαν μέσα στην πανδημία, όπως επιστρεπτέα προκαταβολή, τραπεζικά δάνεια και ρυθμίσεις δόσεων για την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Ο προβληματισμός αυξήθηκε κατακόρυφα ήδη από τον περασμένο μήνα από τις διεθνείς εξελίξεις ενόψει χειμώνα, με τον πρόεδρο της ΠΟΞ κ Γρηγόρη Τάσιο να επισημαίνει μέσα στον Αύγουστο ότι «όταν ακούς ότι στη Γερμανία μπορεί να μην έχουν φυσικό αέριο για κάποιες ώρες, αναρωτιέσαι εάν θα έχουν χρήματα στην Ευρώπη που είναι η βασική μας πηγή εσόδων, ώστε να έρθουν αυτοί οι τουρίστες στην Ελλάδα για διακοπές».
Μεταβατική χρονιά με σκληρές διαπραγματεύσεις για τα νέα συμβόλαια
Η περίοδος των διαπραγματεύσεων για τα συμβόλαια του 2023 βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, παρ΄ όλο που διανύουμε τυπικά τη θερινή σεζόν του 2022 (λήγει τον Οκτώβριο) και οι συμφωνίες με tour operators στο μοντέλο του μαζικού τουρισμού, έχουν πάρει «φωτιά».
«Γίνονται προσπάθειες, γίνεται «μάχη» για μια αύξηση της τάξεως του 10%» δήλωσε πρόσφατα παράγοντας της αγοράς, αύξηση που για τον ίδιο, δεν είναι αρκετή ώστε να καταφέρει να αναπληρώσει τις συνεχείς ανατιμήσεις στα προϊόντα και γενικότερα στο λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων που επιβαρύνεται επίσης από το αυξημένο μισθολογικό κόστος.
Σε έναν από τους πλέον δημοφιλείς προορισμούς τα «παζάρια» βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη από τον περασμένο Ιούνιο με επιχειρηματίες να κάνουν λόγο για μέσο όρο αυξήσεων που «με τα βίας πλησιάζει το διψήφιο ποσοστό, ενώ υπάρχουν και ελάχιστες συμφωνίες που έφτασαν έως και το 15% επάνω από τις φετινές τιμές».
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών