γράφει : Νίκος Θεοδωρόπουλος
Νέο κύμα ανατιμήσεων στις μεταφορές και στην αγορά τροφίμων φέρνει η άνοδος του πετρελαίου κίνησης στις αντλίες των πρατηρίων όταν από την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου μέχρι την Κυριακή 2 Οκτωβρίου σημειώνει άνοδο 1,6% με τη μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης από το 1,828 ανέβηκε στο 1,858 ευρώ το λίτρο όταν η μέση τιμή της βενζίνης ενισχύθηκε μόλις κατά 0,5% σε διάστημα δύο ημερών.
Οι τιμές των οπωροκηπευτικών στους πάγκους των λαϊκών αγορών θα ανατιμηθούν από 10 έως 15 λεπτά τις επόμενες εβδομάδες διότι θα αυξηθεί το κόστος της μεταφοράς, όταν το πετρέλαιο κίνησης είναι ο πυλώνας τόσο για την παραγωγή των προϊόντων όσο και για τη μεταφορά τους στα αστικά κέντρα.
Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αυξήσεις ανά προϊόν και όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία της τιμής του στα πρατήρια.
Να σημειωθεί ότι σήμερα το 1 κιλό πατάτες πωλείται προς 1 ευρώ με τη λιανική της τιμή να οδηγείται προς το 1,15 ακόμη και 1,20 ευρώ.
Το υψηλό κόστος παραγωγής έδιωξε καλλιεργητές
Παραγωγοί και έμποροι λαϊκών αγορών λένε ότι η ανοδική πορεία των τιμών του πετρελαίου κίνησης όπως άλλων συντελεστών ( γεωργικά φάρμακα) που συμμετέχουν στην παραγωγή οδήγησαν στην έξοδο σημαντική μερίδα καλλιεργητών διότι δεν ήταν σε θέση να παράγουν προϊόντα με τόσο υψηλό κόστος όταν η λιανική αγορά δεν ήταν πρόθυμη να πληρώσει το τίμημα.
Οι συνθήκες τους οδήγησαν να περιορίσουν τις καλλιεργήσιμες εκτάσεις με αποτέλεσμα τη μείωση της παραγωγής.
Πόσο κοστίζουν τα χίλια λίτρα πετρελαίου πριν από τους φόρους.
Τη Δευτέρα 3 Οκτωβρίου η αξία πετρελαίου κίνησης ανά χιλιόλιτρο μειώθηκε στα 979 δολάρια από 1000 δολάρια που ήταν την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου.
Στις αρχές Σεπτεμβρίου είχε καταγράψει τιμή στα επίπεδα των 1.122 δολαρίων ανά χιλιόλιτρο ενώ πέρυσι στις 3 Οκτωβρίου ήταν στα 630 δολάρια το χιλιόλιτρο διότι η ισοτιμία ευρώ /δολάριο ήταν προς 1,16 ευρώ.
Σήμερα η ισοτιμία ευρώ/δολάριο διαμορφώνεται στα 0,97 ευρώ με συνέπεια η τιμή του χιλιόλιτρου να πιάνει τα 1000 δολάρια.
Οι μεταφορείς ανεβάζουν τα κόμιστρα.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος( ΟΦΑΕ) κ. Απόστολος Κενανίδης χτυπά τον κώδωνα του κινδύνου στην κυβέρνηση από την άνοδο της τιμής του πετρελαίου κίνησης και την αναγκαιότητα η κυβέρνηση να αντιγράψει αντίστοιχα μέτρα προστασίας του καταναλωτικού κοινού με την άμεση μείωση του ΕΦΚ ή άλλων παρεμβατικών μέτρων για την συγκράτηση της τιμής διότι σε άλλη περίπτωση το αυξημένο κόστος θα περάσει στον καταναλωτή.
Προσδιόρισε ότι σήμερα ένα δρομολόγιο Θεσσαλονίκης -Αθήνα και επιστροφή στην έδρα κοστίζει 670 ευρώ εκ των οποίων τα 400 ευρώ αντιστοιχεί στο κόστος πετρελαίου και τα 270 ευρώ αφορούν το κόστος διοδίων. Μαζί με το κόστος του οδηγού το συνολικό κόστος φτάνει τα 1000 ευρώ με το 40% να αφορά το πετρέλαιο.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας αποκαλύπτει ότι αρκετοί οδηγοί προτιμούν να παροπλίσουν το αυτοκίνητό του και να χάσουν την ιδιότητα του επιχειρηματία μεταφορά και προτιμά να αναλάβει το ρόλο ενός οδηγού χωρίς άλλα έξοδα.
Από τα 40.000 φορτηγά σημαντικός αριθμός είναι εκτός δράσης διότι οι ιδιοκτήτες αποδέχονται το ρόλο του οδηγού από γερμανικούς ομίλους που αναζητούν προσωπικό από την Ελλάδα.
Οι ανατιμήσεις των κομίστρων είναι προ των πυλών σύμφωνα με τον πρόεδρο κ Απόστολο Κενανίδη, τα οποία θα επιβαρύνουν τα τελικές τιμές των προϊόντων που μεταφέρουν όπως είναι τα οπωροκηπευτικά και φτάνει μέχρι τα βιομηχανικά.
Η βιομηχανία τροφίμων αλλά και οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που χρησιμοποιούν ευρέως φορτηγά ψυγεία δεν μπορούν να απορροφήσουν το νέο κόστος του πετρελαίου κίνησης, το οποίο θα παραμένει το προσκήνιο όσο η κυβέρνηση δεν αντιμετωπίζει το ζήτημα και το ευρώ παραμένει ευάλωτο έναντι του δολαρίου.
Θέμα χρόνου είναι η τιμή του πετρελαίου κίνησης στα πρατήρια καυσίμων να αναρτηθούν τιμές υψηλότερες από αυτές της βενζίνης με τις νέες παραγγελίες των πρατηριούχων.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών