Η τραπεζική μπορεί να είναι μια επιχείρηση που βασίζεται σε αριθμούς, αλλά είναι επίσης θεμελιωδώς ανθρώπινη, τόνισε ο ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Eurobank και Group Chief Transformation Officer, Digital & Retail
Το 30% των τραπεζικών πελατών σήμερα επιλέγουν μόνο τα ψηφιακά κανάλια, αλλά περίπου το 80% επιλέγει ένα συνδυασμό ψηφιακών και φυσικών καναλιών. Ζούμε, λοιπόν, σε μια υβριδική τραπεζική επανάσταση, τόνισε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Eurobank και Group Chief Transformation Officer, Digital & Retail Αντρέας Αθανασόπουλος, από το βήμα του Φόρουμ των Δελφών.
Ειδικότερα ο κ.Αθανασόπουλος ανέφερε ότι:
- Οι καταναλωτές εξακολουθούν να θέλουν πραγματικές συνομιλίες. Η τραπεζική μπορεί να είναι μια επιχείρηση που βασίζεται σε αριθμούς, αλλά είναι επίσης θεμελιωδώς ανθρώπινη. Η ψηφιακή επανάσταση έκανε τις τραπεζικές συναλλαγές πιο βολικές και προσβάσιμες, αλλά και πιο απρόσωπες και συναλλακτικές. Στον απόηχο της πανδημίας, οι καταναλωτές θέλουν όλο και περισσότερο προσωπικές αλληλεπιδράσεις ξανά.
- Οι καταναλωτές θέλουν τη συνέχεια της συνομιλίας, μισούν τους σπασμένους διάλογους. Σε κανέναν δεν αρέσει να επαναλαμβάνεται. Οι σημερινοί πελάτες θέλουν να έχουν συνομιλίες με την τράπεζά τους που μεταφέρονται απρόσκοπτα σε φυσικά και ψηφιακά κανάλια. Αυτό δεν διαφέρει πραγματικά από αυτό που έκανε ένας διευθυντής καταστήματος εδώ και χρόνια: ακούστε πρώτα, θυμηθείτε ποιος είναι ο πελάτης, συνεχίστε τη συζήτηση με την πάροδο του χρόνου και παρέχετε σχετικές συμβουλές. Οι τράπεζες έχουν γίνει εξαιρετικά καλές στην παροχή λειτουργικών καναλιών και ψηφιακών υπηρεσιών, αλλά το να φέρουν μια αληθινή ανθρώπινη πινελιά σε αυτά τα κανάλια είναι ακόμα ένα έργο σε εξέλιξη.
- Τα καταστήματα παρέχουν αξία αλλά πρέπει να διατηρήσουν την αυθεντικότητα τους και να εξελιχθούν ως story tellers. Το να υπάρχει κάποιο είδος φυσικής παρουσίας σε μια αγορά θα παραμείνει σημαντικό, αλλά το μέλλον δεν θα μοιάζει με το παρελθόν. Για παράδειγμα, τα «αναδυόμενα» καταστήματα έχουν αυξηθεί σε δημοτικότητα στην Ευρώπη και πλέον μιλάμε για ψηφιακή τραπεζική με φυσικό πρόσημο "phygital banking". Τα λιγότερα καταστήματα, έχουν λιγότερες συναλλαγές, λιγότερες διαθέσιμες ώρες για συναλλαγές και εξελίσσονται σε πολυδύναμα κέντρα πωλήσεων είτε με φυσικό, είτε με τηλεφωνικό, είτε με ψηφιακό τρόπο. Με αυτό τον τρόπο οι οικονομίες γίνονται καλύτερες διότι αυξάνονται οι επαφές μεταξύ πελατών και τράπεζας και άρα αυξάνονται και οι πωλήσεις.
Ερωτηθείς εάν τα κανάλια λειτουργούν συμπληρωματικά ή ανταγωνιστικά μεταξύ τους ο κ. Αθανασόπουλος είπε ότι αρχικά υπήρξε αντίσταση μεταξύ των διαφορετικών καναλιών που σε κάποιες περιπτώσεις εξαντλούσαν τη δημιουργικότητα τους προσπαθώντας να υπερισχύσουν των υπολοίπων. Η πραγματικότητα όμως οδήγησε μόνη της σε μια ισορροπία καθώς
α) οι πελάτες διαπίστωναν αυτόν τον εσωτερικό ανταγωνισμό και ακύρωναν ακόμα και αιτήσεις διαμαρτυρόμενοι για την δυσάρεστη εμπειρία, με αρνητική επίπτωση στις πωλήσεις και
β) τα ίδια τα στελέχη κατάλαβαν ότι η τεχνολογία ως μέσο εξυπηρέτησης και η ύπαρξη εναλλακτικών καναλιών τους έκανε διαθέσιμες πιο απλές και γρήγορες λύσεις και απελευθέρωνε ενέργεια (capacity) και χρόνο ώστε να κάνουν ακόμη περισσότερες πωλήσεις και να καταφέρουν την επίτευξη των στόχων κερδοφορίας τους.
Δεν υπάρχει λοιπόν ανταγωνισμός μεταξύ των καναλιών, πλέον, διότι σήμερα σε μία τράπεζα υπάρχουν 7 διαφορετικά κανάλια (κατάστημα, ebanking, mbanking, v-banking, phone banking, RM-banking, chat banking) τα οποία δρουν συμπληρωματικά, και είναι σημαντικό να κρατήσουμε ουδέτερες τις μετρήσεις αλλά και την ιδιοκτησία των πελατών, με ένα κοινό σκοπό όλων: την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των πελατών, ανέφερε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Eurobank.
Ζούμε μια υβριδική τραπεζική επανάσταση που όλα τα κανάλια έχουν θέση και αλληλοσυμπληρώνονται. Θα πρότεινα να το ξανασκεφτούν λοιπόν όσοι σπεύδουν να κλείσουν τα φυσικά καταστήματα και να κρατήσουν μόνο τα ψηφιακά κανάλια, είναι βέβαιο ότι σε μερικά χρόνια θα εύχονται να είχαν πράξει διαφορετικά, τόνισε ο Ανδρέας Αθανασόπουλος.
www.bankingnews.gr
Ειδικότερα ο κ.Αθανασόπουλος ανέφερε ότι:
- Οι καταναλωτές εξακολουθούν να θέλουν πραγματικές συνομιλίες. Η τραπεζική μπορεί να είναι μια επιχείρηση που βασίζεται σε αριθμούς, αλλά είναι επίσης θεμελιωδώς ανθρώπινη. Η ψηφιακή επανάσταση έκανε τις τραπεζικές συναλλαγές πιο βολικές και προσβάσιμες, αλλά και πιο απρόσωπες και συναλλακτικές. Στον απόηχο της πανδημίας, οι καταναλωτές θέλουν όλο και περισσότερο προσωπικές αλληλεπιδράσεις ξανά.
- Οι καταναλωτές θέλουν τη συνέχεια της συνομιλίας, μισούν τους σπασμένους διάλογους. Σε κανέναν δεν αρέσει να επαναλαμβάνεται. Οι σημερινοί πελάτες θέλουν να έχουν συνομιλίες με την τράπεζά τους που μεταφέρονται απρόσκοπτα σε φυσικά και ψηφιακά κανάλια. Αυτό δεν διαφέρει πραγματικά από αυτό που έκανε ένας διευθυντής καταστήματος εδώ και χρόνια: ακούστε πρώτα, θυμηθείτε ποιος είναι ο πελάτης, συνεχίστε τη συζήτηση με την πάροδο του χρόνου και παρέχετε σχετικές συμβουλές. Οι τράπεζες έχουν γίνει εξαιρετικά καλές στην παροχή λειτουργικών καναλιών και ψηφιακών υπηρεσιών, αλλά το να φέρουν μια αληθινή ανθρώπινη πινελιά σε αυτά τα κανάλια είναι ακόμα ένα έργο σε εξέλιξη.
- Τα καταστήματα παρέχουν αξία αλλά πρέπει να διατηρήσουν την αυθεντικότητα τους και να εξελιχθούν ως story tellers. Το να υπάρχει κάποιο είδος φυσικής παρουσίας σε μια αγορά θα παραμείνει σημαντικό, αλλά το μέλλον δεν θα μοιάζει με το παρελθόν. Για παράδειγμα, τα «αναδυόμενα» καταστήματα έχουν αυξηθεί σε δημοτικότητα στην Ευρώπη και πλέον μιλάμε για ψηφιακή τραπεζική με φυσικό πρόσημο "phygital banking". Τα λιγότερα καταστήματα, έχουν λιγότερες συναλλαγές, λιγότερες διαθέσιμες ώρες για συναλλαγές και εξελίσσονται σε πολυδύναμα κέντρα πωλήσεων είτε με φυσικό, είτε με τηλεφωνικό, είτε με ψηφιακό τρόπο. Με αυτό τον τρόπο οι οικονομίες γίνονται καλύτερες διότι αυξάνονται οι επαφές μεταξύ πελατών και τράπεζας και άρα αυξάνονται και οι πωλήσεις.
Ερωτηθείς εάν τα κανάλια λειτουργούν συμπληρωματικά ή ανταγωνιστικά μεταξύ τους ο κ. Αθανασόπουλος είπε ότι αρχικά υπήρξε αντίσταση μεταξύ των διαφορετικών καναλιών που σε κάποιες περιπτώσεις εξαντλούσαν τη δημιουργικότητα τους προσπαθώντας να υπερισχύσουν των υπολοίπων. Η πραγματικότητα όμως οδήγησε μόνη της σε μια ισορροπία καθώς
α) οι πελάτες διαπίστωναν αυτόν τον εσωτερικό ανταγωνισμό και ακύρωναν ακόμα και αιτήσεις διαμαρτυρόμενοι για την δυσάρεστη εμπειρία, με αρνητική επίπτωση στις πωλήσεις και
β) τα ίδια τα στελέχη κατάλαβαν ότι η τεχνολογία ως μέσο εξυπηρέτησης και η ύπαρξη εναλλακτικών καναλιών τους έκανε διαθέσιμες πιο απλές και γρήγορες λύσεις και απελευθέρωνε ενέργεια (capacity) και χρόνο ώστε να κάνουν ακόμη περισσότερες πωλήσεις και να καταφέρουν την επίτευξη των στόχων κερδοφορίας τους.
Δεν υπάρχει λοιπόν ανταγωνισμός μεταξύ των καναλιών, πλέον, διότι σήμερα σε μία τράπεζα υπάρχουν 7 διαφορετικά κανάλια (κατάστημα, ebanking, mbanking, v-banking, phone banking, RM-banking, chat banking) τα οποία δρουν συμπληρωματικά, και είναι σημαντικό να κρατήσουμε ουδέτερες τις μετρήσεις αλλά και την ιδιοκτησία των πελατών, με ένα κοινό σκοπό όλων: την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των πελατών, ανέφερε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Eurobank.
Ζούμε μια υβριδική τραπεζική επανάσταση που όλα τα κανάλια έχουν θέση και αλληλοσυμπληρώνονται. Θα πρότεινα να το ξανασκεφτούν λοιπόν όσοι σπεύδουν να κλείσουν τα φυσικά καταστήματα και να κρατήσουν μόνο τα ψηφιακά κανάλια, είναι βέβαιο ότι σε μερικά χρόνια θα εύχονται να είχαν πράξει διαφορετικά, τόνισε ο Ανδρέας Αθανασόπουλος.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών