Το πλοίο εκτιμάται ότι ανετράπη ύστερα από μια ξαφνική μετακίνηση των επιβαινόντων σε αυτό, καθώς στο σημείο δεν υπήρχε θαλασσοταραχή
(Συνεχές upd) Με αμείωτη ένταση και παρά τις χαμηλές προσδοκίες συνεχίζονται οι έρευνες των σωστικών συνεργείων για την εύρεση τυχόν επιζώντων από το ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου με τους 79 νεκρούς και τους εκατοντάδες αγνοούμενους που έχει συγκλονίσει όχι μόνο την Ελλάδα αλλά ολόκληρη την Ευρώπη καθώς χαρακτηρίζεται ως ένα από τα μεγαλύτερα ναυάγια στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.
Οι τελευταίες επίσημες πληροφορίες κάνουν λόγο για 78 νεκρούς.
Οι διασωθέντες (κυρίως άντρες ηλικίας 16 - 40 ετών) ανέρχονται στους 104 ενώ άγνωστος εξακολουθεί να παραμένει ο ακριβής αριθμός των ανθρώπων που επέβαιναν στο «πλωτό φέρετρο», με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο ακόμα και για 750 ανθρώπους.
Μεγάλος αριθμός των επιβαινόντων, κυρίως γυναίκες και παιδιά - μαρτυρίες διασωθέντων κάνουν λόγο για 100 παιδιά - φέρεται να βρισκόταν προφανώς για λόγους ασφαλείας στα αμπάρια του πλοίου.
Οι άνθρωποι αυτοί εκτιμάται πως χάθηκαν στο βυθό της θάλασσας μαζί με το σκάφος.
Είναι χαρακτηριστικό πως το ναυάγιο έγινε κοντά στο πιο βαθύ σημείο της Μεσογείου, που είναι γνωστό ως Φρέαρ των Οινουσσών, του οποίου το βάθος είναι γύρω στα 5.269 μέτρα.
Εντολή Ντογιάκου για ευθύνες
Την ίδια στιγμή, ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου έδωσε εντολή για εποπτεία των ερευνών και ανακριτικών πράξεων που διενεργούνται για το ναυάγιο της Πύλου από τον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Γιώργο Οικονόμου.
Στόχος της ελληνικής δικαιοσύνης είναι να αποδοθούν ποινικές ευθύνες στα πρόσωπα που εμπλέκονται και να διακριβωθούν πλήρως οι συνθήκες και τα αίτια του τραγικού ναυαγίου.
Σε εξέλιξη η προανάκριση
Πληροφορίες ανέφεραν νωρίτερα ότι οι αρχές προχώρησαν στον εντοπισμό και στη σύλληψη επτά εκ των διακινητών, οι οποίοι φέρονται να είναι Αιγύπτιοι.
Ωστόσο, το Λιμενικό Σώμα υποστηρίζει ότι είναι σε εξέλιξη στο Λιμεναρχείο Καλαμάτας η προανάκριση για το ναυάγιο και ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός συλλήψεων ατόμων που φέρονται ως διακινητές των παράτυπων μεταναστών που επέβαιναν στο μοιραίο αλιευτικό σκάφος.
Λιμενικό: Θα προκαλούσαμε νωρίτερα ναυτικό δυστύχημα εάν παρεμβαίναμε
Σε δηλώσεις του ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος, Πλωτάρχης Νικόλαος Αλεξίου υποστήριξε ότι αν είχε επέμβει το λιμενικό, ενδεχομένως το ναυάγιο να είχε γίνει νωρίτερα, λόγω της άρνησης του σκάφους να δεχθεί οποιαδήποτε βοήθεια.
«Το πλοίο αφού εντοπίστηκε και από τα ελικόπτερα του Λιμενικού αλλά και από το αεροπλάνο της Frontex, εν συνεχεία προσεγγίστηκε από παραπλέοντα πλοία που είχε επιστρατεύσει το ελληνικό Λιμενικό.
Από το πρώτο φορτηγό πήραν τροφοεφόδια και στη συνέχεια αρνήθηκαν οποιαδήποτε συνδρομή.
Από το 2ο φορτηγό αρνήθηκαν ακόμα και τα τροφοεφόδια.
Εμείς ως Ελλάδα ενεργοποιήσαμε τις δικές μας δυνάμεις και ό,τι προβλέπεται από τα σχέδια για τα παραπλέοντα πλοία και ήμασταν στο σημείο.
Επιχειρήσαμε και τηλεφωνικά να συνεννοηθούμε μαζί τους και να προσπαθήσουμε να τους βοηθήσουμε, αρνήθηκαν κατηγορηματικά και είπαν ότι θέλουν να παραμείνουν στο πλωτό και να πάνε Ιταλία και δεν θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα.
Αυτό είπαν και στο πλωτό το δικό μας» τόνισε ο κ.Αλεξίου.
Γιατί δεν παρενέβη;
Ερωτηθείς γιατί δεν παρενέβη το Λιμενικό αφού διαπιστώθηκε ότι πρόκειται για παράνομη διακίνηση μεταναστών, ο κ.Αλεξίου υπογράμμισε πως όταν σου αρνούνται βοήθεια, δεν μπορείς να εκτρέψεις την πορεία του σκάφους υπό τον φόβο δυστυχήματος.
«Ανάλογα με την περιοχή των θαλασσίων ζωνών και ανάλογα με το έγκλημα που τελείται, έχεις διαφορετικές δυνατότητες πράξεως.
Εν προκειμένω οποιαδήποτε ενέργεια κάναμε και να τους τραβήξουμε χωρίς τη θέλησή τους, με 100-200 άτομα στο εξωτερικό κατάστρωμα και με την μετατόπιση που έγινε και πιθανότατα προκάλεσε την βύθιση του πλοίου, αν παρεμβαίναμε, θα το είχαμε προκαλέσει νωρίτερα εμείς οι ίδιοι.
Δεν μπορείς με το ζόρι να εκτρέψεις ένα πλοίο.
Μιλάμε για ανθρώπους και όχι για φορτίο.
Δεν μπορείς να κάνεις επεμβάσεις όταν αυτός που μιλάς, αντιδρά.
Εμείς μιλούσαμε με διαφορετικούς ανθρώπους» είπε ο κ.Αλεξίου.
Πραγματογνώμονας «απαντά» στο Λιμενικό: Έπρεπε να παρέμβει
Σε μια αποκάλυψη που αλλάζει όλα τα δεδομένα σχετικά με το πολύνεκρο ναυάγιο στα ανοιχτά της Πύλου, προέβη ο ναύαρχος του Λιμενικού Σώματος εν αποστρατεία και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός, τονίζοντας ότι το Λιμενικό είχε στη διάθεση του τα μέσα για να παρέμβει άμεσα για τη διάσωση των μεταναστών.
«Στο Γύθειο υπήρχε σκάφος που μπορούσε να βοηθήσει» υποστήριξε μιλώντας στην ΕΡΤ και υπογράμμισε ότι το ελληνικό Λιμενικό έπρεπε να επέμβει, παρά την άρνηση των επιβαινόντων.
Όπως τόνισε ο ίδιος, το σκάφος ήταν ακυβέρνητο και «έπρεπε να πράξουμε τα δέοντα».
«Το πλοίο ήταν ένα πλωτό νεκροταφείο, σκάφος πολύ παλιό χωρίς καθόλου πιστοποιητικά.
Η τραγωδία είναι ανείπωτη.
Συνήθως τα γυναικόπαιδα σε τέτοιου είδους ταξίδια τα βάζουν στο κάτω μέρος του πλοίου.
Τους κλειδώνουν για να μην μπορούν να μετακινηθούν.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας ενημερώθηκε μέσω Frontex.
H Ιταλία παρέδωσε το περιστατικό σε μας αφού στο δικό μας χώρο λάμβανε χώρα.
Το σκάφος βρισκόταν σε κίνδυνο.
Αρα πρέπει να δράσει άμεσα η ελληνική πολιτεία.
Θα πρέπει να οργανώσει το επιχειρησιακό της σχέδιο, πλωτά μέσα πρέπει να σπεύσουν στην περιοχή έτσι ώστε να αποβιβάσουν τον κόσμο σε άλλα σκάφη» είπε χαρακτηριστικά.
Ερωτηθείς τι θα μπορούσε να κάνει το Λιμενικό εφόσον υπήρχε άρνηση για διάσωση απάντησε: «Είναι σαν να μου λέτε ότι μπορώ να σας βλέπω να πνίγεστε αλλά εγώ σας αφήνω να πνίγεστε.
Δεν ρωτάμε το προσωπικό σε ένα σκάφος που κινδυνεύει αν χρειάζεται βοήθεια.
Βοήθεια χρειάζονται και με το παραπάνω, αφού το σκάφος είναι ακυβέρνητο.
Επρεπε να πράξουμε τα δέοντα.
Στο Γύθειο υπήρχε σκάφος που μπορούσε να βοηθήσει, είναι ναυαγοσωστικό.
Θα μπορούσε να φιλοξενήσει τους ανθρώπους, μέχρι και νοσοκομείο έχει μέσα» είπε ο κ.Σπανός.
Διεθνή πυρά στο Λιμενικό
Πυρά όμως στο ελληνικό Λιμενικό εξαπολύει και η ιταλική εφημερίδα La Repubblica, η οποία επισημαίνει ότι παρά τον εντοπισμό του σκάφους από την Frontex και την ενημέρωση των αρμόδιων αρχών, αυτές στάθηκαν δίπλα στο πλοίο, αναμένοντας το αλιευτικό σκάφος να περάσει τα σύνορα.
Μάλιστα το δημοσίευμα κάνει λόγο για αποτυχία των ελληνικών αρχών να επέμβουν, ενώ υποστηρίζει ότι το αλιευτικό με τους εκατοντάδες ανθρώπους είχε αρχίσει «να κατευθύνεται προς τις ακτές της Πελοποννήσου και να μην χαράζει τελικά πορεία προς τις ακτές της Καλαβρίας.
Αποκάλυψη Guardian: Οι Ελληνικές Αρχές είχαν ενημερωθεί νωρίτερα για το μοιραίο αλιευτικό
Το διεθνές δίκτυο διασώσεων «Alarm Phone» όχι μόνο είχε λάβει έκτακτο σήμα από το μοιραίο αλιευτικό το βράδυ από το βράδυ της Τετάρτης 14/6 αλλά είχε ειδοποιήσει για το σχετικό συναγερμό και τις Ελληνικές Αρχές, σύμφωνα με πληροφορίες του βρετανικού Guardian.
Η ομάδα του Alarm Phone καταγράφει ότι έγιναν οι σχετικές ενημερώσεις τόσο στις αρχές όσο και σε παραπλέοντα σκάφη από τις 17:53 το απόγευμα της Τρίτης, 13 Ιουνίου 2023 (ώρα Ελλάδας).
«Στις ακτές της Ελλάδας, ένα μεγάλο αλιευτικό σκάφος ανατράπηκε. Φοβόμαστε ότι εκατοντάδες άνθρωποι έχουν πνιγεί.
Χθες, 13 Ιουνίου 2023, είχαμε ειδοποιήσει την Ελληνική Ακτοφυλακή στις 16:53 CEST (17:53 ώρα Ελλάδας) για το σκάφος αυτό που βρισκόταν σε κίνδυνο, καθώς οι άνθρωποι μας είχαν καλέσει για βοήθεια.
Οι ελληνικές αρχές, σύμφωνα με πληροφορίες και η Ιταλία και η Μάλτα, είχαν ήδη ειδοποιηθεί αρκετές ώρες νωρίτερα.
Οι ελληνικές και άλλες ευρωπαϊκές αρχές γνώριζαν επομένως πολύ καλά γι’ αυτό το υπερπλήρες και ακατάλληλο σκάφος.
Δεν ξεκίνησε επιχείρηση διάσωσης» αναφέρει χαρακτηριστικά το δίκτυο.
Ιταλία: Το ναυάγιο έγινε στην ελληνική περιοχή έρευνας και διάσωσης – Δεν φταίει η Ελλάδα
Την θέση πως το ναυάγιο με τους 78 νεκρούς έγινε στην ελληνική περιοχή έρευνας και διάσωσης διατύπωσε ο υπουργός Εσωτερικών, Matteo Piantedosi, ο οποίος ωστόσο υποστήριξε πως δεν φταίει για αυτό που συνέβη η Ελλάδα.
«Το ναυάγιο έλαβε χώρα στην ελληνική περιοχή έρευνας και διάσωσης.
Αυτό δεν σημαίνει ότι ευθύνεται η Ελλάδα, απλώς περιγράφονται συγκεκριμένες περιοχές ευθύνης» ανέφερε σε δηλώσεις του στο τηλεοπτικό κανάλι Skytg24 ο Ιταλός υπουργός, ο οποίος έκανε λόγο για μεγάλη τραγωδία.
«Στην Πελοπόννησο έλαβε χώρα μια μεγάλη τραγωδία που μας προκαλεί πόνο, όπως συνέβη και με ανάλογες στο παρελθόν.
Ελπίζω να μην συμβούν ποτέ πια, αλλά δεν νομίζω ότι θα είναι έτσι.
Αυτό όμως μας κάνει να είμαστε ακόμη πιο αποφασιστικοί στον δρόμο που ακολουθούμε: να μπλοκάρουμε τους διακινητές ανθρώπων, να εργαστούμε για να τους νικήσουμε.
Μπορούμε να το κάνουμε μαζί με την Ευρώπη.
Οι κανόνες που εγκρίθηκαν τις περασμένες ημέρες ακολουθούν την σωστή κατεύθυνση» υποστήριξε ο Piantedosi.
Στο Σχιστό οι σοροί των 78
Εν τω μεταξύ, σε ειδικό χώρο στο Σχιστό Κορυδαλλού μεταφέρθηκαν οι σοροί των 78 νεκρών του ναυαγίου.
Τα θύματα μεταφέρθηκαν με φορτηγό ψυγείο σε ειδικό χώρο στο Σχιστό Κορυδαλλού προκειμένου να αρχίσουν οι νεκροτομές για να διευκρινιστούν τα αίτια θανάτου.
Οι έρευνες θα γίνουν από τις ιατροδικαστικές υπηρεσίες Αθηνών και Πειραιά καθώς δεν υπάρχει η σχετική υποδομή στην Καλαμάτα.
Στο νοσοκομείο 30
Για τη διαχείριση του ναυαγίου έχουν ενεργοποιηθεί το Ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών και η Ομάδα Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών, η οποία θα συλλέξει δείγματα DNA από τους νεκρούς και από τους επιζώντες για την ταυτοποίηση.
Κλιμάκια της αστυνομίας, του Λιμενικού, της Πυροσβεστικής, του στρατού, του δήμου Καλαμάτας και της Περιφέρειας βρίσκονται στο λιμάνι της Καλαμάτας ώστε να συνδράμουν στις επιχειρήσεις.
Σημειώνεται πως σε χώρο μπροστά από το λιμάνι έχουν στηθεί σκηνές από οργανώσεις όπως η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός, ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης ενώ είναι πολύ πιθανό οι διασωθέντες να μεταφερθούν σήμερα σε δομή φιλοξενίας.
Όπως αναφέρεται, στο νοσοκομείο της Καλαμάτας νοσηλεύονται μέχρι στιγμής 30 άνθρωποι, η κατάσταση της υγείας των οποίων κρίνεται καλή.
Τριήμερο εθνικό πένθος
Σε κήρυξη τριήμερου εθνικού πένθους προχώρησε ο πρωθυπουργός, Ιωάννης Σαρμάς.
Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός κήρυξε τριήμερο Εθνικό Πένθος από την Τετάρτη 14 Ιουνίου 2023 21:00 ως τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 16 Ιουνίου 2023 για τα θύματα του σημερινού τραγικού ναυαγίου στα διεθνή ύδατα δυτικά της Ελλάδας, με τη σκέψη και σε όλα τα θύματα των αδίστακτων διακινητών που εκμεταλλεύονται την ανθρώπινη δυστυχία.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με διευκρινιστική ανακοίνωση, το Εθνικό Πένθος δεν επηρεάζει τη διενέργεια των Πανελληνίων Εξετάσεων, των προαγωγικών εξετάσεων και την ολοκλήρωση των μαθημάτων στα Δημοτικά Σχολεία.
Το χρονικό του ναυαγίου
Το αλιευτικό είχε ξεκινήσει από το Τομπρούκ της Λιβύης μεταφέροντας μετανάστες από το Πακιστάν, την Αίγυπτο, τη Συρία και την Παλαιστίνη.
Είχε εντοπιστεί το μεσημέρι της Τρίτης (13/6) από τη FRONTEX αλλά και παραπλέοντα σκάφη, χωρίς να ζητά βοήθεια.
Το Λιμενικό που έφτασε στο σκάφος με περιπολικό σκάφος, αλλά και ελικόπτερο μέσω του Θαλάμου Επιχειρήσεων κατ' επανάληψη ρώτησε αν το σκάφος χρειαζόταν βοήθεια, με την απάντηση να είναι αρνητική.
Το απόγευμα της Τρίτης φορτηγό πλοίο προσέγγισε το αλιευτικό και παρείχε τρόφιμα και άλλα εφόδια, αλλά αρνήθηκαν να λάβουν άλλη βοήθεια, λέγοντας πως πλέουν προς την Ιταλία.
Σε δεύτερο πλοίο που προσέγγισε το απόγευμα της Τρίτης (13/6) το σκάφος οι επιβάτες αρνήθηκαν ακόμη και τα εφόδια, πέρα από τη βοήθεια.
Το βράδυ της Τρίτης σκάφος του Λιμενικού επιβεβαίωσε πως στο σκάφος επέβαινε πολύ μεγάλος αριθμός μεταναστών και παρά την άρνηση για λήψη βοήθειας, το σκάφος του Λιμενικού παρέμεινε κοντά στο αλιευτικό που συνέχιζε την πορεία του, ώσπου τα ξημερώματα της Τετάρτης (14/6) το αλιευτικό ανετράπη και στη συνέχεια βυθίστηκε, παρασύροντας στο βυθό άγνωστο αριθμό επιβατών του.
Ο μυστηριώδης κλυδωνισμός
Οι μαρτυρίες αναφέρουν ότι δεν υπήρχε θαλασσοταραχή αλλά το σκάφος φαίνεται να βούλιαξε έπειτα από κλυδωνισμούς, πιθανότατα λόγω μετακίνησης των ανθρώπων που βρίσκονταν πάνω.
Διασωθέντες υποστήριξαν πως λίγο μετά τον απόπλου και λόγω του υπέρβαρου παρουσιάστηκαν προβλήματα στη μηχανή του σκάφους.
Κάποιοι μάλιστα φέρονται να ζήτησαν να γυρίσουν πίσω στη Λιβύη, αλλά δεν εισακούστηκαν από τους διακινητές προκειμένου να εξασφαλίσουν τα έσοδα από τη μεταφορά τους στην Ιταλία.
Εκτιμάται πως κάθε άτομο κατέβαλε το ποσό των 6.500 δολαρίων.
Ωστόσο, χθες Τετάρτη η μηχανή σταμάτησε να λειτουργεί με αποτέλεσμα να επικρατήσει πανικός και πιθανόν, κάποια ξαφνική μετατόπιση του σκάφους.
Λόγω αυτής της κίνησης, εκτιμάται πως το σκάφος ανετράπη και οι άνθρωποι βρέθηκαν στη θάλασσα.
Από εκείνη τη στιγμή και μετά ξεκίνησε ευρεία επιχείρηση έρευνας και διάσωσης με τη συμμετοχή του Παράκτιου Περιπολικού σκάφους Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και τριών παραπλέοντων πλοίων, ενώ στην περιοχή έσπευσε και αεροπλάνο C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς και ακόμα τρία παραπλέοντα πλοία.
Επιπρόσθετα στην περιοχή των ερευνών επιχειρούν ένα Περιπολικό Σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ένα Ναυαγοσωστικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., μία Φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ έχει απογειωθεί και ένα ελικόπτερο SUPER PUMA της Πολεμικής Αεροπορίας.
www.bankingnews.gr
Οι τελευταίες επίσημες πληροφορίες κάνουν λόγο για 78 νεκρούς.
Οι διασωθέντες (κυρίως άντρες ηλικίας 16 - 40 ετών) ανέρχονται στους 104 ενώ άγνωστος εξακολουθεί να παραμένει ο ακριβής αριθμός των ανθρώπων που επέβαιναν στο «πλωτό φέρετρο», με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο ακόμα και για 750 ανθρώπους.
Μεγάλος αριθμός των επιβαινόντων, κυρίως γυναίκες και παιδιά - μαρτυρίες διασωθέντων κάνουν λόγο για 100 παιδιά - φέρεται να βρισκόταν προφανώς για λόγους ασφαλείας στα αμπάρια του πλοίου.
Οι άνθρωποι αυτοί εκτιμάται πως χάθηκαν στο βυθό της θάλασσας μαζί με το σκάφος.
Είναι χαρακτηριστικό πως το ναυάγιο έγινε κοντά στο πιο βαθύ σημείο της Μεσογείου, που είναι γνωστό ως Φρέαρ των Οινουσσών, του οποίου το βάθος είναι γύρω στα 5.269 μέτρα.
Εντολή Ντογιάκου για ευθύνες
Την ίδια στιγμή, ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου έδωσε εντολή για εποπτεία των ερευνών και ανακριτικών πράξεων που διενεργούνται για το ναυάγιο της Πύλου από τον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Γιώργο Οικονόμου.
Στόχος της ελληνικής δικαιοσύνης είναι να αποδοθούν ποινικές ευθύνες στα πρόσωπα που εμπλέκονται και να διακριβωθούν πλήρως οι συνθήκες και τα αίτια του τραγικού ναυαγίου.
Σε εξέλιξη η προανάκριση
Πληροφορίες ανέφεραν νωρίτερα ότι οι αρχές προχώρησαν στον εντοπισμό και στη σύλληψη επτά εκ των διακινητών, οι οποίοι φέρονται να είναι Αιγύπτιοι.
Ωστόσο, το Λιμενικό Σώμα υποστηρίζει ότι είναι σε εξέλιξη στο Λιμεναρχείο Καλαμάτας η προανάκριση για το ναυάγιο και ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός συλλήψεων ατόμων που φέρονται ως διακινητές των παράτυπων μεταναστών που επέβαιναν στο μοιραίο αλιευτικό σκάφος.
Λιμενικό: Θα προκαλούσαμε νωρίτερα ναυτικό δυστύχημα εάν παρεμβαίναμε
Σε δηλώσεις του ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος, Πλωτάρχης Νικόλαος Αλεξίου υποστήριξε ότι αν είχε επέμβει το λιμενικό, ενδεχομένως το ναυάγιο να είχε γίνει νωρίτερα, λόγω της άρνησης του σκάφους να δεχθεί οποιαδήποτε βοήθεια.
«Το πλοίο αφού εντοπίστηκε και από τα ελικόπτερα του Λιμενικού αλλά και από το αεροπλάνο της Frontex, εν συνεχεία προσεγγίστηκε από παραπλέοντα πλοία που είχε επιστρατεύσει το ελληνικό Λιμενικό.
Από το πρώτο φορτηγό πήραν τροφοεφόδια και στη συνέχεια αρνήθηκαν οποιαδήποτε συνδρομή.
Από το 2ο φορτηγό αρνήθηκαν ακόμα και τα τροφοεφόδια.
Εμείς ως Ελλάδα ενεργοποιήσαμε τις δικές μας δυνάμεις και ό,τι προβλέπεται από τα σχέδια για τα παραπλέοντα πλοία και ήμασταν στο σημείο.
Επιχειρήσαμε και τηλεφωνικά να συνεννοηθούμε μαζί τους και να προσπαθήσουμε να τους βοηθήσουμε, αρνήθηκαν κατηγορηματικά και είπαν ότι θέλουν να παραμείνουν στο πλωτό και να πάνε Ιταλία και δεν θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα.
Αυτό είπαν και στο πλωτό το δικό μας» τόνισε ο κ.Αλεξίου.
Γιατί δεν παρενέβη;
Ερωτηθείς γιατί δεν παρενέβη το Λιμενικό αφού διαπιστώθηκε ότι πρόκειται για παράνομη διακίνηση μεταναστών, ο κ.Αλεξίου υπογράμμισε πως όταν σου αρνούνται βοήθεια, δεν μπορείς να εκτρέψεις την πορεία του σκάφους υπό τον φόβο δυστυχήματος.
«Ανάλογα με την περιοχή των θαλασσίων ζωνών και ανάλογα με το έγκλημα που τελείται, έχεις διαφορετικές δυνατότητες πράξεως.
Εν προκειμένω οποιαδήποτε ενέργεια κάναμε και να τους τραβήξουμε χωρίς τη θέλησή τους, με 100-200 άτομα στο εξωτερικό κατάστρωμα και με την μετατόπιση που έγινε και πιθανότατα προκάλεσε την βύθιση του πλοίου, αν παρεμβαίναμε, θα το είχαμε προκαλέσει νωρίτερα εμείς οι ίδιοι.
Δεν μπορείς με το ζόρι να εκτρέψεις ένα πλοίο.
Μιλάμε για ανθρώπους και όχι για φορτίο.
Δεν μπορείς να κάνεις επεμβάσεις όταν αυτός που μιλάς, αντιδρά.
Εμείς μιλούσαμε με διαφορετικούς ανθρώπους» είπε ο κ.Αλεξίου.
Πραγματογνώμονας «απαντά» στο Λιμενικό: Έπρεπε να παρέμβει
Σε μια αποκάλυψη που αλλάζει όλα τα δεδομένα σχετικά με το πολύνεκρο ναυάγιο στα ανοιχτά της Πύλου, προέβη ο ναύαρχος του Λιμενικού Σώματος εν αποστρατεία και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός, τονίζοντας ότι το Λιμενικό είχε στη διάθεση του τα μέσα για να παρέμβει άμεσα για τη διάσωση των μεταναστών.
«Στο Γύθειο υπήρχε σκάφος που μπορούσε να βοηθήσει» υποστήριξε μιλώντας στην ΕΡΤ και υπογράμμισε ότι το ελληνικό Λιμενικό έπρεπε να επέμβει, παρά την άρνηση των επιβαινόντων.
Όπως τόνισε ο ίδιος, το σκάφος ήταν ακυβέρνητο και «έπρεπε να πράξουμε τα δέοντα».
«Το πλοίο ήταν ένα πλωτό νεκροταφείο, σκάφος πολύ παλιό χωρίς καθόλου πιστοποιητικά.
Η τραγωδία είναι ανείπωτη.
Συνήθως τα γυναικόπαιδα σε τέτοιου είδους ταξίδια τα βάζουν στο κάτω μέρος του πλοίου.
Τους κλειδώνουν για να μην μπορούν να μετακινηθούν.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας ενημερώθηκε μέσω Frontex.
H Ιταλία παρέδωσε το περιστατικό σε μας αφού στο δικό μας χώρο λάμβανε χώρα.
Το σκάφος βρισκόταν σε κίνδυνο.
Αρα πρέπει να δράσει άμεσα η ελληνική πολιτεία.
Θα πρέπει να οργανώσει το επιχειρησιακό της σχέδιο, πλωτά μέσα πρέπει να σπεύσουν στην περιοχή έτσι ώστε να αποβιβάσουν τον κόσμο σε άλλα σκάφη» είπε χαρακτηριστικά.
Ερωτηθείς τι θα μπορούσε να κάνει το Λιμενικό εφόσον υπήρχε άρνηση για διάσωση απάντησε: «Είναι σαν να μου λέτε ότι μπορώ να σας βλέπω να πνίγεστε αλλά εγώ σας αφήνω να πνίγεστε.
Δεν ρωτάμε το προσωπικό σε ένα σκάφος που κινδυνεύει αν χρειάζεται βοήθεια.
Βοήθεια χρειάζονται και με το παραπάνω, αφού το σκάφος είναι ακυβέρνητο.
Επρεπε να πράξουμε τα δέοντα.
Στο Γύθειο υπήρχε σκάφος που μπορούσε να βοηθήσει, είναι ναυαγοσωστικό.
Θα μπορούσε να φιλοξενήσει τους ανθρώπους, μέχρι και νοσοκομείο έχει μέσα» είπε ο κ.Σπανός.
Διεθνή πυρά στο Λιμενικό
Πυρά όμως στο ελληνικό Λιμενικό εξαπολύει και η ιταλική εφημερίδα La Repubblica, η οποία επισημαίνει ότι παρά τον εντοπισμό του σκάφους από την Frontex και την ενημέρωση των αρμόδιων αρχών, αυτές στάθηκαν δίπλα στο πλοίο, αναμένοντας το αλιευτικό σκάφος να περάσει τα σύνορα.
Μάλιστα το δημοσίευμα κάνει λόγο για αποτυχία των ελληνικών αρχών να επέμβουν, ενώ υποστηρίζει ότι το αλιευτικό με τους εκατοντάδες ανθρώπους είχε αρχίσει «να κατευθύνεται προς τις ακτές της Πελοποννήσου και να μην χαράζει τελικά πορεία προς τις ακτές της Καλαβρίας.
Αποκάλυψη Guardian: Οι Ελληνικές Αρχές είχαν ενημερωθεί νωρίτερα για το μοιραίο αλιευτικό
Το διεθνές δίκτυο διασώσεων «Alarm Phone» όχι μόνο είχε λάβει έκτακτο σήμα από το μοιραίο αλιευτικό το βράδυ από το βράδυ της Τετάρτης 14/6 αλλά είχε ειδοποιήσει για το σχετικό συναγερμό και τις Ελληνικές Αρχές, σύμφωνα με πληροφορίες του βρετανικού Guardian.
Η ομάδα του Alarm Phone καταγράφει ότι έγιναν οι σχετικές ενημερώσεις τόσο στις αρχές όσο και σε παραπλέοντα σκάφη από τις 17:53 το απόγευμα της Τρίτης, 13 Ιουνίου 2023 (ώρα Ελλάδας).
«Στις ακτές της Ελλάδας, ένα μεγάλο αλιευτικό σκάφος ανατράπηκε. Φοβόμαστε ότι εκατοντάδες άνθρωποι έχουν πνιγεί.
Χθες, 13 Ιουνίου 2023, είχαμε ειδοποιήσει την Ελληνική Ακτοφυλακή στις 16:53 CEST (17:53 ώρα Ελλάδας) για το σκάφος αυτό που βρισκόταν σε κίνδυνο, καθώς οι άνθρωποι μας είχαν καλέσει για βοήθεια.
Οι ελληνικές αρχές, σύμφωνα με πληροφορίες και η Ιταλία και η Μάλτα, είχαν ήδη ειδοποιηθεί αρκετές ώρες νωρίτερα.
Οι ελληνικές και άλλες ευρωπαϊκές αρχές γνώριζαν επομένως πολύ καλά γι’ αυτό το υπερπλήρες και ακατάλληλο σκάφος.
Δεν ξεκίνησε επιχείρηση διάσωσης» αναφέρει χαρακτηριστικά το δίκτυο.
Ιταλία: Το ναυάγιο έγινε στην ελληνική περιοχή έρευνας και διάσωσης – Δεν φταίει η Ελλάδα
Την θέση πως το ναυάγιο με τους 78 νεκρούς έγινε στην ελληνική περιοχή έρευνας και διάσωσης διατύπωσε ο υπουργός Εσωτερικών, Matteo Piantedosi, ο οποίος ωστόσο υποστήριξε πως δεν φταίει για αυτό που συνέβη η Ελλάδα.
«Το ναυάγιο έλαβε χώρα στην ελληνική περιοχή έρευνας και διάσωσης.
Αυτό δεν σημαίνει ότι ευθύνεται η Ελλάδα, απλώς περιγράφονται συγκεκριμένες περιοχές ευθύνης» ανέφερε σε δηλώσεις του στο τηλεοπτικό κανάλι Skytg24 ο Ιταλός υπουργός, ο οποίος έκανε λόγο για μεγάλη τραγωδία.
«Στην Πελοπόννησο έλαβε χώρα μια μεγάλη τραγωδία που μας προκαλεί πόνο, όπως συνέβη και με ανάλογες στο παρελθόν.
Ελπίζω να μην συμβούν ποτέ πια, αλλά δεν νομίζω ότι θα είναι έτσι.
Αυτό όμως μας κάνει να είμαστε ακόμη πιο αποφασιστικοί στον δρόμο που ακολουθούμε: να μπλοκάρουμε τους διακινητές ανθρώπων, να εργαστούμε για να τους νικήσουμε.
Μπορούμε να το κάνουμε μαζί με την Ευρώπη.
Οι κανόνες που εγκρίθηκαν τις περασμένες ημέρες ακολουθούν την σωστή κατεύθυνση» υποστήριξε ο Piantedosi.
Στο Σχιστό οι σοροί των 78
Εν τω μεταξύ, σε ειδικό χώρο στο Σχιστό Κορυδαλλού μεταφέρθηκαν οι σοροί των 78 νεκρών του ναυαγίου.
Τα θύματα μεταφέρθηκαν με φορτηγό ψυγείο σε ειδικό χώρο στο Σχιστό Κορυδαλλού προκειμένου να αρχίσουν οι νεκροτομές για να διευκρινιστούν τα αίτια θανάτου.
Οι έρευνες θα γίνουν από τις ιατροδικαστικές υπηρεσίες Αθηνών και Πειραιά καθώς δεν υπάρχει η σχετική υποδομή στην Καλαμάτα.
Στο νοσοκομείο 30
Για τη διαχείριση του ναυαγίου έχουν ενεργοποιηθεί το Ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών και η Ομάδα Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών, η οποία θα συλλέξει δείγματα DNA από τους νεκρούς και από τους επιζώντες για την ταυτοποίηση.
Κλιμάκια της αστυνομίας, του Λιμενικού, της Πυροσβεστικής, του στρατού, του δήμου Καλαμάτας και της Περιφέρειας βρίσκονται στο λιμάνι της Καλαμάτας ώστε να συνδράμουν στις επιχειρήσεις.
Σημειώνεται πως σε χώρο μπροστά από το λιμάνι έχουν στηθεί σκηνές από οργανώσεις όπως η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός, ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης ενώ είναι πολύ πιθανό οι διασωθέντες να μεταφερθούν σήμερα σε δομή φιλοξενίας.
Όπως αναφέρεται, στο νοσοκομείο της Καλαμάτας νοσηλεύονται μέχρι στιγμής 30 άνθρωποι, η κατάσταση της υγείας των οποίων κρίνεται καλή.
Τριήμερο εθνικό πένθος
Σε κήρυξη τριήμερου εθνικού πένθους προχώρησε ο πρωθυπουργός, Ιωάννης Σαρμάς.
Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός κήρυξε τριήμερο Εθνικό Πένθος από την Τετάρτη 14 Ιουνίου 2023 21:00 ως τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 16 Ιουνίου 2023 για τα θύματα του σημερινού τραγικού ναυαγίου στα διεθνή ύδατα δυτικά της Ελλάδας, με τη σκέψη και σε όλα τα θύματα των αδίστακτων διακινητών που εκμεταλλεύονται την ανθρώπινη δυστυχία.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με διευκρινιστική ανακοίνωση, το Εθνικό Πένθος δεν επηρεάζει τη διενέργεια των Πανελληνίων Εξετάσεων, των προαγωγικών εξετάσεων και την ολοκλήρωση των μαθημάτων στα Δημοτικά Σχολεία.
Το χρονικό του ναυαγίου
Το αλιευτικό είχε ξεκινήσει από το Τομπρούκ της Λιβύης μεταφέροντας μετανάστες από το Πακιστάν, την Αίγυπτο, τη Συρία και την Παλαιστίνη.
Είχε εντοπιστεί το μεσημέρι της Τρίτης (13/6) από τη FRONTEX αλλά και παραπλέοντα σκάφη, χωρίς να ζητά βοήθεια.
Το Λιμενικό που έφτασε στο σκάφος με περιπολικό σκάφος, αλλά και ελικόπτερο μέσω του Θαλάμου Επιχειρήσεων κατ' επανάληψη ρώτησε αν το σκάφος χρειαζόταν βοήθεια, με την απάντηση να είναι αρνητική.
Το απόγευμα της Τρίτης φορτηγό πλοίο προσέγγισε το αλιευτικό και παρείχε τρόφιμα και άλλα εφόδια, αλλά αρνήθηκαν να λάβουν άλλη βοήθεια, λέγοντας πως πλέουν προς την Ιταλία.
Σε δεύτερο πλοίο που προσέγγισε το απόγευμα της Τρίτης (13/6) το σκάφος οι επιβάτες αρνήθηκαν ακόμη και τα εφόδια, πέρα από τη βοήθεια.
Το βράδυ της Τρίτης σκάφος του Λιμενικού επιβεβαίωσε πως στο σκάφος επέβαινε πολύ μεγάλος αριθμός μεταναστών και παρά την άρνηση για λήψη βοήθειας, το σκάφος του Λιμενικού παρέμεινε κοντά στο αλιευτικό που συνέχιζε την πορεία του, ώσπου τα ξημερώματα της Τετάρτης (14/6) το αλιευτικό ανετράπη και στη συνέχεια βυθίστηκε, παρασύροντας στο βυθό άγνωστο αριθμό επιβατών του.
Ο μυστηριώδης κλυδωνισμός
Οι μαρτυρίες αναφέρουν ότι δεν υπήρχε θαλασσοταραχή αλλά το σκάφος φαίνεται να βούλιαξε έπειτα από κλυδωνισμούς, πιθανότατα λόγω μετακίνησης των ανθρώπων που βρίσκονταν πάνω.
Διασωθέντες υποστήριξαν πως λίγο μετά τον απόπλου και λόγω του υπέρβαρου παρουσιάστηκαν προβλήματα στη μηχανή του σκάφους.
Κάποιοι μάλιστα φέρονται να ζήτησαν να γυρίσουν πίσω στη Λιβύη, αλλά δεν εισακούστηκαν από τους διακινητές προκειμένου να εξασφαλίσουν τα έσοδα από τη μεταφορά τους στην Ιταλία.
Εκτιμάται πως κάθε άτομο κατέβαλε το ποσό των 6.500 δολαρίων.
Ωστόσο, χθες Τετάρτη η μηχανή σταμάτησε να λειτουργεί με αποτέλεσμα να επικρατήσει πανικός και πιθανόν, κάποια ξαφνική μετατόπιση του σκάφους.
Λόγω αυτής της κίνησης, εκτιμάται πως το σκάφος ανετράπη και οι άνθρωποι βρέθηκαν στη θάλασσα.
Από εκείνη τη στιγμή και μετά ξεκίνησε ευρεία επιχείρηση έρευνας και διάσωσης με τη συμμετοχή του Παράκτιου Περιπολικού σκάφους Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και τριών παραπλέοντων πλοίων, ενώ στην περιοχή έσπευσε και αεροπλάνο C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς και ακόμα τρία παραπλέοντα πλοία.
Επιπρόσθετα στην περιοχή των ερευνών επιχειρούν ένα Περιπολικό Σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ένα Ναυαγοσωστικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., μία Φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ έχει απογειωθεί και ένα ελικόπτερο SUPER PUMA της Πολεμικής Αεροπορίας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών