Τελευταία Νέα
Οικονομία

Πάταξη φοροδιαφυγής με κίνητρα για ηλεκτρονικές πληρωμές και διεύρυνση της φορολογικής βάσης

Πάταξη φοροδιαφυγής με κίνητρα για ηλεκτρονικές πληρωμές και διεύρυνση της φορολογικής βάσης
Στην έκθεση του διοικητή για τη νομισματική πολιτική προτείνεται ακόμη η καθιέρωση ειδικών φοροαπαλλαγών στους πολίτες που αποκαλύπτουν μεγάλες υποθέσεις φοροδιαφυγής και φοροκλοπής
Σχετικά Άρθρα

«Συνταγή» Στουρνάρα για την πάταξη της φοροδιαφυγής με την εφαρμογή πέντε παρεμβάσεων που θα απελευθερώσουν πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο για νέες φορολογικές ελαφρύνσεις και παροχές. Σύμφωνα με τον κεντρικό τραπεζίτη το βάρος θα πρέπει να πέσει στην αναμόρφωση των κινήτρων για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές με επέκταση της υποχρέωσης των POS σε όλη την οικονομική δραστηριότητα και στην αναβάθμιση των ηλεκτρονικών εργαλείων της ΑΑΔΕ με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση των πληροφοριών.
Στην έκθεση του διοικητή για τη νομισματική πολιτική προτείνεται ακόμη η καθιέρωση ειδικών φοροαπαλλαγών στους πολίτες που αποκαλύπτουν μεγάλες υποθέσεις φοροδιαφυγής και φοροκλοπής ενώ η αύξηση του αφορολόγητου ορίου να συνοδεύεται από τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης.

Αναλυτικότερα ο διοικητής της ΤτΕ προτείνει:

1. Διεύρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών με υποχρεωτική επέκταση των POS σε περισσότερες οικονομικές δραστηριότητες. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος στη βελτίωση της απόδοσης των εσόδων ΦΠΑ έχει συμβάλλει καθοριστικά η αυξημένη χρήση ηλεκτρονικών συναλλαγών, οι οποίες –σε αντίθεση με τις συναλλαγές με μετρητά– είναι ανιχνεύσιμες, γεγονός που διευκολύνει το έργο των ελεγκτικών μηχανισμών και περιορίζει τα περιθώρια φοροδιαφυγής. Το μερίδιο της ιδιωτικής κατανάλωσης που δαπανάται μέσω καρτών πληρωμών αυξήθηκε από περίπου 20% το 2019 σε πάνω από 37% κατά τη διάρκεια του 2022.  Η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών έχει οδηγήσει διαχρονικά σε θεαματική αύξηση της ελαστικότητας των εσόδων ΦΠΑ ως προς τη φορολογική βάση. Πριν από την επιβολή περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων το 2015 και τη συνακόλουθη διεύρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, μια αύξηση της φορολογικής βάσης κατά μία ποσοστιαία μονάδα εκτιμάται ότι θα οδηγούσε σε αύξηση των εσόδων ΦΠΑ κατά περίπου 0,8 ποσοστιαίες μονάδες  (δηλαδή η ελαστικότητα των εσόδων ΦΠΑ ήταν 0,8 ποσοστιαίες μονάδες. Στο τέλος του 2022 η ελαστικότητα των εσόδων ΦΠΑ εκτιμάται ότι είχε υπερβεί τις 1,7 ποσοστιαίες μονάδες εκ των οποίων περίπου 0,4 ποσοστιαίες μονάδες προστέθηκαν στη διάρκεια της πανδημίας.

2.  Καθιέρωση κινήτρων για πληρωμές μέσω χρεωστικών καρτών, αλλά και μέσω τραπεζών. Στη έκθεση Σημειώνεται ότι παρά τη θεαματική αύξηση που έχει σημειωθεί τα τελευταία έτη, το μερίδιο της ιδιωτικής κατανάλωσης που δαπανάται μέσω καρτών στην Ελλάδα (περίπου 37% το 2022) εξακολουθεί να υπολείπεται σημαντικά του μέσου όρου της ευρωζώνης, ο οποίος το 2021 ανερχόταν σε 46%. Μάλιστα η έκθεση επικαλείται στοιχεία του ΟΟΣΑ σύμφωνα με τα οποία  οι  παρεμβάσεις με τις οποίες μειώθηκε το ανώτατο όριο πληρωμών με μετρητά για τις λιανικές συναλλαγές (στα 500 ευρώ σήμερα) λειτούργησαν επιβοηθητικά προς τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, βελτιώνοντας την εισπραξιμότητα των εσόδων.

3.  Φοροαπαλλαγές για την αποκάλυψη συναλλαγών σε κλάδους υψηλής φοροδιαφυγής, που θα αποδυνάμωναν αντίστοιχα τα κίνητρα φοροδιαφυγής. Επισημαίνεται ότι η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σχεδιάζει την επενεξέταση των φορο-κινήτρων για τις ηλεκτρονικές πληρωμές σε 20 επαγγελματικές κατηγορίες καθώς η έκπτωση φόρου έως 2.200 ευρώ δεν είχε τα αναμενόμενα αποτέλεσμα στην αύξηση των εσόδων από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. 

4. Η αύξηση του αφορολόγητου ορίου θα πρέπει να συνοδεύεται από τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης μέσω της βελτίωσης της φορολογικής συμμόρφωσης.

5.  Αναβάθμιση των ηλεκτρονικών εργαλείων της ΑΑΔΕ που διευρύνει τις δυνατότητες διαχείρισης και αξιοποίησης των πληροφοριών που συλλέγονται μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Η εν εξελίξει διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τις φορολογικές αρχές θα συμβάλει θετικά προς την ίδια κατεύθυνση. Όπως αναφέρεται στην έκθεση ο ρόλος της ΑΑΔΕ είναι σημαντικός στην κατεύθυνση της βελτίωσης της εισπραξιμότητας των φόρων καθώς δρομολογήθηκε σειρά δράσεων για την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό των μεθόδων ελέγχου και είσπραξης (π.χ. χρήση ανάλυσης κινδύνου για την επιλογή ελέγχων, διασταύρωση με πληροφορίες από τρίτες πηγές κ.λπ.), αποδίδοντας προτεραιότητα στις νέες φορολογικές υποθέσεις, στους μεγάλους οφειλέτες και στους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Αυτό κατέστη δυνατόν χάρη στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και την εισαγωγή νέων ηλεκτρονικών εργαλείων για την ανταλλαγή πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο μέσω του κεντρικού πληροφοριακού συστήματος Taxis της ΑΑΔΕ 8 (π.χ. εφαρμογή «myDATA», ηλεκτρονική διασύνδεση συσκευών POS με ταμειακές μηχανές κ.λπ.). Παράλληλα, η κύρωση του επικαιροποιημένου και απλοποιημένου Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων ενίσχυσε την εισπραξιμότητα των δημοσίων εσόδων μειώνοντας το κόστος συμμόρφωσης, καθώς με τον νέο κώδικα καταπολεμείται η πολυνομία, συστηματοποιούνται και αποσαφηνίζονται διάσπαρτες διατάξεις νόμων, ενώ παράλληλα καταργούνται παρωχημένες νομοθετικές ρυθμίσεις.

Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης