Ποιες κοινοπραξίες θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό
Αν και για τα πρώτα πέντε χρόνια της παραχώρησης, τα διόδια θα μειωθούν σε 2,5 ευρώ έναντι 2,8 ευρώ – και θα επηρεάσουν ως ένα βαθμό το τίμημα - οι υψηλές κυκλοφορίες του αυτοκινητόδρομου, οι νέες επενδύσεις αναμένεται να διατηρήσουν υψηλές ταμειακές ροές και μερίσματα τα οποία ουσιαστικά ισοδυναμούν σχεδόν με μια… γενναία αύξηση κεφαλαίου ή ανακεφαλαιοποίηση.
Όπως παραδέχονται, υποψήφιοι της παραχώρησης για 25 χρόνια, ο νικητής, εκ των πραγμάτων, χρειάζεται να “κτίζει” σχέσεις ευρείας αποδοχής από το κοινό, μ ότι αυτό σημαίνει.
Εξαρχής, για την ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου περιουσιακού στοιχείου από το ΤΑΙΠΕΔ, έχει τεθεί υψηλά ο πήχης.
Σύμφωνα με το ταμείο το αναμενόμενο τίμημα να διαμορφωθεί άνω των 2 δισ. ευρώ, ιδιαίτερα εάν συγκριθεί με προηγούμενες ιδιωτικοποιήσεις όπως το 49% του ΔΕΔΔΗΕ.
Προφανώς, οι υψηλές αποδόσεις σε τέτοιας μορφής παραχωρήσεις (25 έτη) μεγιστοποιούνται από την δυνατότητα εξασφάλισης χαμηλού δανεισμού από τις διεθνείς κοινοπραξίες, η καθεμιά από τις οποίες διαφορετική διαπραγματευτική ισχύ με τις εγχώριες τράπεζες.
Ας δούμε, όμως, τις υποψήφιες κοινοπραξίες οι οποίες θα διαγκωνιστούν για το μεγαλύτερο έργο παραχώρηση στην Ελλάδα :
1. Η ΓΕΚ – Τέρνα- Fs Ark Hold co.
Aν και η εισηγμένη αναμενόταν να έχει εταίρο στο έργο με την First Sentier, ωστόσο η εν εξελίξει πώληση της Τέρνα Ενεργειακή στην τελευταία άλλαξε τα δεδομένα.
2. Η υφιστάμενη κοινοπραξία Ελλάκτωρ (Άκτωρ Παραχωρήσεις)- Άβαξ- Meridian απολαμβάνει υψηλά μερίσματα και θα συνεχίσει να εισπράττει μέχρι το φθινόπωρο του 2024.
3. Η Ένωση των εταιρειών Brisa – Rubicone bidco (Πορτογαλία – Aγγλία αντίστοχα) με την Intrakat η οποία αύξησε πρόσφατα το ποσοστό της στην κοινοπραξία σε 49%.
Οι ξένοι εταίροι διαθέτουν εμπειρία σε αυτοκινητοδρόμους και η Intrakat με την συνεχή κινητικότητα των μετόχων της στις κατασκευές δίνει περιθώριο ελιγμών στον διαγωνισμό.
4. Η συμμαχία του Macquarie fund – Fincop Infrastructure (όμιλος Κοπελούζου).
Η κοινοπραξία του Αυστραλιανού fund διαθέτει παρουσία στην Ελλάδα όπως και ο ελληνικός όμιλος (αεροδρόμια).
Και οι δυο συνεργάζονται με την Alpha bank.
5. Η κοινοπραξία του ελληνικού Ομίλου Μυτιληναίος με την Γαλλική Vinci.
Η τελευταία διαθέτει παρουσία στις ελληνικές παραχωρήσεις. Οι Γάλλοι φημίζονται ότι, δεν προχωρούν σε υπερβολές στις προσφορές τους, ωστόσο το έργο παραχώρησης αποτιμάται διαφορετικά και για τους δυο εταίρους.
6. Η Ισπανική εταιρεία αυτοκινητοδρόμων Abertis, η οποία ανήκει κατά ένα μέρος στην Hoctief θα κατεβάσει αυτόνομα προσφορά στον διαγωνισμό, Δηλώνει, όμως, πως σε περίπτωση επικράτησης θα πωλήσει μειοψηφικό ποσοστό σε Έλληνα συνεταίρο, εξέλιξη η οποία ενδέχεται να οδηγήσει σε ανατροπές. Η ισπανική εταιρεία έχει ως τραπεζικούς συνεργάτες τις τράπεζες Εθνική και Eurobank.
7. Αυτόνομα κατεβαίνει στον διαγωνισμό και η Ιταλική Inc spa
8. Η Γαλλικών συμφερόντων κοινοπραξία Egis- Vauban- Dif.
Δημήτρης Παφίλας
dpafilas@yahoo.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών