Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Πύρρειος η νίκη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ; Η mega προσφορά και οι υποχρεώσεις

Πύρρειος η νίκη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ; Η mega προσφορά και οι υποχρεώσεις
H ΓΕΚ Τέρνα αποκτώντας την Αττική οδό καθίσταται πλέον κυρίαρχη στις παραχωρήσεις στην Ελλάδα
Παρά το χθεσινό βαρύ κλίμα με ρευστοποιήσεις κερδών στο Eλληνικό Xρηματιστήριο, η εναλλαγή του προσήμου στη μετοχή της ΓΕΚ Τέρνα, από κέρδη 5% σε απώλειες 2,95%, αποτύπωσαν και τις αμφιβολίες της αγοράς για την επικράτηση της ΓΕΚ Τέρνα, στον διαγωνισμό της Αττικής οδού, με τη mega-προσφορά 3,27 δισ. ευρώ.
Και οι αμφιβολίες είναι εύλογες διότι θα απαιτηθεί ρευστότητα.
H ΓΕΚ Τέρνα αποκτώντας την Αττική οδό καθίσταται πλέον κυρίαρχη στις παραχωρήσεις στην Ελλάδα, ωστόσο η επικράτηση θα είναι πύρρειος εφόσον δεν μειωθεί, έως έναν βαθμό, το τραπεζικό ρίσκο.
Το τελικό ποσό του τιμήματος για την Αττική οδό υπερέβη πάνω από 1 δισ. ευρώ τις εκτιμήσεις τραπεζιτών – οι οποίοι συμμετείχαν στον διαγωνισμό για λογαριασμό άλλων κοινοπραξιών ξένων και ελληνικών που τελικά προσέφεραν τιμήματα μεταξύ 2,3-2,7 δισ. ευρώ υπολογίζοντας το αυξημένο κόστος χρήματος (επιτόκια), τα διόδια, αλλά και το ποσοστό το οποίο θα καταβάλλεται ετησίως από τα ακαθάριστα έσοδα του αυτοκινητόδρομο, πέραν του τιμήματος των 3,27 δισ. ευρώ.
Δεδομένου του υφιστάμενου δανεισμού της ΓΕΚ Τέρνα (1,5 δισ. καθαρό χρέος), των υπόλοιπων χρηματικών υποχρεώσεων της ΓΕΚ Τέρνα (Εγνατία, Καζίνο, Καστέλι), αλλά και του ναυαγίου πώλησης της Τέρνα, τίθενται ερωτηματικά για τη νέα χρηματοδότηση της Αττικής οδού.
Αν και οι τράπεζες προκειμένου να χρηματοδοτήσουν την Αττική Οδό θα λάβουν σίγουρα ως ενέχυρο την 25ετη σύμβαση η οποία προβλέπει μερίσματα και αύξηση των διοδίων μετά την παρέλευση 5 ετών και εφόσον τα στοιχεία της κίνησης δικαιολογούν την αύξηση.
Kαι βεβαίως, μια νέα χρηματοδότηση για την Αττική οδό θα απαιτήσει ένα αιτιολογημένο επιχειρηματικό πλάνο το οποίο δεν θα προκαλέσει ζημίες στις τράπεζες.
Η ΓΕΚ Τέρνα, όμως, επικράτησε με μια ανάλογη υψηλή προσφορά στον διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού ύψους 1,5 δισ. ευρώ, ωστόσο η σύμβαση εδώ και δυο χρόνια δεν έχει ξεκινήσει. Διαπραγματεύεται επίσης αυτή την περίοδο με τέσσερις ελληνικές τράπεζες τον δανεισμό ύψους 1 δισ. ευρώ για την κατασκευή καζίνο στο Ελληνικό, μέσω κοινοπραξίας με τη Hard Rock στην οποία συμμετέχει με 49%. Παράλληλα, εκτελεί τεχνικά έργα στο Αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης ενώ συμμετέχει στον διαγωνισμό για την παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου Κρήτης (Bοακ).
Εν ολίγοις, η ΓΕΚ Τέρνα θα χρειαστεί 1 δισ. ευρώ για την Αττική οδό και 500 εκατ. ευρώ για την Εγνατία Οδό, όταν ήδη οι υποχρεώσεις ανέρχονται σε 2,9 δισ. ευρώ και διαθέσιμα σε 1,5 δισ. ευρώ.
Τα λειτουργικά κέρδη 409 εκατ. ευρώ – καθαρό χρέος 1,5 δις. ευρώ – έξοδα 129,7 εκατ. ευρώ (τόκοι).
Στα τέλη του 2022, οι δανειακές υποχρεώσεις της ΓΕΚ Τέρνα ανέρχονταν σε 2,9 δισ. ευρώ.
Στον δανεισμό περιλαμβάνονται τρία εταιρικά ομόλογα της ΓΕΚ Τέρνα και Τέρνα Ενεργειακή ύψους 500 εκατ. ευρώ, 300 εκατ. ευρώ και 150 εκατ. ευρώ αντίστοιχα ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα ανήλθαν σε 1,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον ισολογισμό το 37,42% των δανείων της εισηγμένης είναι σταθερού επιτοκίου, το 32,58% των δανείων είναι κυμαινόμενου επιτοκίου που έχουν αντισταθμιστεί μέσω παραγώγων, ενώ το 30% είναι δάνεια κυμαινόμενου επιτοκίου με βάση κατά περίπτωση το euribor ή το Wibor.
Ένα από τα ζητήματα τα οποία τίθενται με τον δανεισμό της ΓΕΚ Τέρνα είναι και το γεγονός ότι η ΓΕΚ Τέρνα έχει δανειστεί από επενδυτές την εταιρική αγορά ομολόγων (με επιτόκια 2,75% - 2,6% 2,3%) και στη συνέχεια πραγματοποιείται δανεισμός προς τις θυγατρικές.
Στον τομέα των παραχωρήσεων, για το 2022 το καθαρό χρέος ανέρχεται σε 618 εκατ. ευρώ, τα λειτουργικά κέρδη 41, 1 εκατ. ευρώ και τα χρηματοοικονομικά έξοδα 54,7 εκατ. ευρώ.
Στις ΑΠΕ το καθαρό χρέος ανήλθε σε 668 εκατ. ευρώ, τα λειτουργικά κέρδη 72,6 εκατ. ευρώ και τα χρηματοοικονομικά έξοδα 39,5 εκατ. ευρώ.
Στον τομέα θερμικής ενέργειας το καθαρό χρέος ήταν πλεόνασμα 6,1 εκατ. ευρώ, τα λειτουργικά κέρδη 275, 8 και τα χρηματοοικονομικά έξοδα 14,4 εκατ. ευρώ.
Στις κατασκευές τέλος το καθαρό χρέος ήταν πλεόνασμα 120 εκατ. ευρώ το EBITDA διαμορφώθηκε σε 67,4 εκατ. ευρώ και τα χρηματοοικονομικά έξοδα 7,3 εκατ. ευρώ.
Συνολικά, συμπεριλαμβανομένων και δραστηριοτήτων οι οποίες εμφανίζουν ζημιές (ακίνητα, λατομεία, συμμετοχές) τα κέρδη EBITDA ανήλθαν σε 409 εκατ. ευρώ και τα χρηματοοικονομικά έξοδα ανήλθαν σε 129, 7 εκατ. ευρώ και ο καθαρός δανεισμός 1,5 δισ. ευρώ (2,9 δισ. μείον 1,5 δισ. διαθέσιμα).

Η Αττική οδός – η πώληση της Τέρνα το “χαρτί” των παραχωρήσεων – Κίνδυνος παράτασης

Σ ότι αφορά την Αττική οδό, από το αρχικό σχήμα είχε αποχωρήσει η First Sentier, ωστόσο φημολογείται ότι υπάρχει δικαίωμα να εισέλθει στην κοινοπραξία της Αττικής οδού – αν και πριν το ναυάγιο της εξαγοράς της Τέρνα η First Sentier αναζητούσε γι αυτή την δουλειά συνεταίρο.
Σύμφωνα με τραπεζικές πηγές, η αποχώρηση της First Sentier από το deal της Τέρνα δεν αφορούσε την τιμή, αλλά το ποσοστό που θα αποκτούσε.
Όπως κι αν είναι σήμερα μετά από παλινωδίες 1,5 χρόνου - για τις οποίες δεν ερωτήθηκε η πωλήτρια εταιρεία, συμφωνία δεν υπήρξε, ούτε υφίσταται.
Η εναλλακτική πηγή εσόδων για την ΓΕΚ Τέρνα θα ήταν η απόσχιση του κλάδου των παραχωρήσεων και η εισαγωγή τους στο χρηματιστήριο, ένα project που πιθανότατα θα προσέλκυε επενδυτές λόγω των σταθερών εσόδων.
Μια εισαγωγή, όμως, υπόκειται στην κατάσταση των αγορών και προϋποθέτει ένα θετικό κλίμα για τις εισαγωγές – κι σ αυτό η Αθήνα χρειάζεται ακόμα αρκετό καιρό παρά την επικείμενη απόκτηση της επενδυτικής βαθμίδας.
Συνεπώς, το ζήτημα που συζητείται από παράγοντες της αγοράς είναι εάν η τεράστια προσφορά για την Αττική Οδό προκαλέσει καθυστερήσεις – ανάλογες με αυτές του διαγωνισμού της Εγνατίας – οδηγώντας την υφιστάμενη κοινοπραξία της Αττικής Οδού σε παρατάσεις πέραν του Οκτωβρίου του 2024.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης