Παρά τους συμβιβασμούς του νέου προέδρου, δεν σκοπεύει να κάνει υποχωρήσεις στον πυρήνα του οικονομικού του προγράμματος
Τα σχόλια, ως απάντηση σε αυτό που αποκάλεσε «ψευδείς φήμες», γίνονται καθώς ο υπερ-φιλελεύθερος οικονομολόγος προσπαθεί να συγκροτήσει την οικονομική του ομάδα ενόψει της ανάληψης των καθηκόντων του στις 10 Δεκεμβρίου, με μερικά στοιχεία να δείχνουν ότι επιλέγει ένα πιο μετριοπαθές υπουργικό συμβούλιο από ό,τι αναμενόταν.
Ο οικονομολόγος Osvaldo Giordano από τη σημαντική κεντρική επαρχία Κόρντομπα θα τεθεί επικεφαλής του οργανισμού κοινωνικής ασφάλισης της Αργεντινής ANSES, ενός θεσμού-κλειδί δεδομένης της υπόσχεσης του Milei να περικόψει τις δημόσιες δαπάνες και τη βοήθεια, προστίθεται στην ανακοίνωση.
Πρόκειται για μια αλλαγή από ένα προηγούμενο σχέδιο σύμφωνα με το οποίο ο Milei θα διόριζε έναν στενό σύμμαχό του ως επικεφαλής του οργανισμού.
Ο Oracio Marin, στέλεχος ιδιωτικής εταιρίας ενέργειας, θα είναι ο επόμενος επικεφαλής της κρατικής εταιρίας πετρελαίου YPF.
Ο Milei αντιμετωπίζει μεγάλα εμπόδια στην εφαρμογή των σχεδίων του για πιο ριζικές μεταρρυθμίσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν τη δολαριοποίηση της οικονομίας, το κλείσιμο της κεντρικής τράπεζας και την ιδιωτικοποίηση κρατικών εταιριών όπως η YPF, που θα χρειαστούν χρόνο αν γίνουν τελικά.
Ο φιλελεύθερος συνασπισμός του διαθέτει περιορισμένο αριθμό εδρών στο Κογκρέσο και κανέναν επαρχιακό κυβερνήτη.
Ο Milei θα πρέπει επίσης να τα βγάλει πέρα με απαιτήσεις από τον πιο συμβατικό συντηρητικό συνασπισμό, η δημόσια υποστήριξη του οποίου ήταν κρίσιμης σημασίας προκειμένου να κερδίσει στον δεύτερο γύρο των εκλογών των εκλογών την περασμένη εβδομάδα.
Ποιες επείγουσες αποφάσεις αντιμετωπίζει ο νέος πρόεδρος;
Μείωση του πληθωρισμού: Η εύρεση ενός τρόπου μείωσης του πληθωρισμού είναι κορυφαία προτεραιότητα.
Αλλά το έλλειμμα συναλλάγματος το κάνει πολύ πιο δύσκολο καθώς η κυβέρνηση θα πρέπει να επιτρέψει την υποτίμηση του πέσο, η οποία θα ωθήσει τις τιμές προς τα πάνω.
Η επίλυση του προβλήματος του πληθωρισμού απαιτεί, μεταξύ άλλων, αναδιάρθρωση του ισολογισμού της κεντρικής τράπεζας.
Η κεντρική τράπεζα έχει εκδώσει πολλά βραχυπρόθεσμα γραμμάτια δημοσίου σε πέσο στην αγορά.
Το ανεξόφλητο απόθεμα λογαριασμών είναι περίπου 15% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ).
Και πολλά από τα περιουσιακά στοιχεία που κατέχει η κεντρική τράπεζα είναι ειδικά ομόλογα σε δολάρια με χαμηλό επιτόκιο, γνωστά ως μη μεταβιβάσιμοι τίτλοι του δημοσίου.
Επομένως, η τράπεζα δεν έχει επαρκή έσοδα από τόκους για να καλύψει τους τόκους της και συχνά καλύπτει το κενό εκτυπώνοντας περισσότερα πέσος, μια κίνηση που δεν είναι βιώσιμη και συμβάλλει στον πληθωριστικό διάδρομο.
Ενώ ο νέος πρόεδρος, ο ελευθεριακός οικονομολόγος Javier Milei, θέλει να δολαριοποιήσει την οικονομία και τους λογαριασμούς της κεντρικής τράπεζας, αυτό δεν θα έλυνε πραγματικά το πρόβλημα.
Η κεντρική τράπεζα θα εξακολουθούσε να μην έχει τα ρευστά περιουσιακά στοιχεία σε δολάρια για να πληρώσει τις νέες της υποχρεώσεις σε δολάρια—και θα έπρεπε να πληρώσει την ισοτιμία του δολαρίου στους λογαριασμούς της ενώ θα λαμβάνει πολύ χαμηλό επιτόκιο σε μη -διαπραγματεύσιμες αξίες.
Μια πιο ρεαλιστική λύση θα ήταν η κεντρική τράπεζα να ανταλλάξει τα ομόλογά της σε δολάρια με ομόλογα πέσο.
Αλλά αυτό θα αύξανε τους τόκους της κυβέρνησης και θα έκανε το ήδη μεγάλο δημοσιονομικό έλλειμμα ακόμη μεγαλύτερο.
Περικοπή δαπανών και αύξηση φόρων: Η κυβέρνηση πρέπει επίσης να σφίξει το πορτοφόλι της και να μειώσει τις δαπάνες (και να αυξήσει ορισμένους φόρους).
Αυτό θα είναι επώδυνο, αλλά είναι η μόνη μόνιμη θεραπεία για τον πληθωρισμό σε μια χώρα που δεν έχει την ικανότητα να δανειστεί.
Τα δημοσιονομικά ελλείμματα που μετρούν το 10% του ΑΕΠ είναι μη βιώσιμα και δεν θα μειωθούν χωρίς σοβαρές περικοπές.
Ευθυγράμμιση των συναλλαγματικών ισοτιμιών: Επιπλέον, ο νέος πρόεδρος θα χρειαστεί να ενοποιήσει τις συναλλαγματικές ισοτιμίες της Αργεντινής - οι στρεβλώσεις με διαφορετική συναλλαγματική ισοτιμία για διαφορετικές οικονομικές δραστηριότητες έχουν καταστεί αδύνατο να διαχειριστούν.
Διαπραγμάτευση με το ΔΝΤ: Είναι σημαντικό να επαναδιαπραγματευτεί η κυβέρνηση το πρόγραμμα του ΔΝΤ.
Το τρέχον πρόγραμμα είναι εκτός τροχιάς και η κυβέρνηση χρειάζεται το ΔΝΤ να δανείσει νέα κεφάλαια για να αποπληρώσει τα υπάρχοντα δάνειά της από το ΔΝΤ.
Αυτό είναι μέρος του βασικού προβλήματος της Αργεντινής, καθώς η χώρα έχει ήδη εξαντλήσει στην ικανότητά της για εξωτερικό δανεισμό.
Οι Αργεντινοί προσβλέπουν στο ΔΝΤ να βρει έναν τρόπο να μειώσει τις επιπλέον χρεώσεις που επιβάλλει σε χώρες που έχουν δανειστεί μεγάλα ποσά και σε χώρες που δεν έχουν αποπληρώσει έγκαιρα τον δανειστή.
Και έχουν ένα σημείο: το τρέχον επιτόκιο για το δάνειο της Αργεντινής από το ΔΝΤ είναι περίπου 8%, το οποίο είναι υψηλό.
Οι κυρώσεις που είχαν νόημα όταν οι βασικές χρεώσεις του ΔΝΤ ήταν χαμηλές δεν έχουν νόημα τώρα, όταν το βασικό επιτόκιο δανεισμού του ταμείου είναι κοντά στο 5%.
Αναδιάρθρωση ομολόγων: Τέλος, οι Αργεντινοί θα χρειαστεί να αναπτύξουν ένα σχέδιο για την αναδιάρθρωση, για άλλη μια φορά, των κρατικών ομολόγων τους.
Η τελευταία αναδιάρθρωση το 2020 βασίστηκε στην υπόθεση ότι η Αργεντινή θα μπορούσε να επιστρέψει στην αγορά το 2025 για να αναχρηματοδοτήσει ένα μέρος του ομολογιακού της χρέους.
Αυτό δεν είναι πλέον ρεαλιστικό αποτέλεσμα.
Γιατί τα προβλήματα της Αργεντινής με το χρέος έχουν σημασία για τον υπόλοιπο κόσμο; Κατά κάποιο τρόπο, δεν έχουν ένα μεγάλο παγκόσμιο αποτέλεσμα.
Τα 67 δισεκατομμύρια δολάρια σε εκκρεμή διεθνή ομόλογα της Αργεντινής διαπραγματεύονται σε περίπου 30 σεντς στο δολάριο, επομένως η αγορά τα αποτιμά μόνο σε περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια.
Μια αναδιάρθρωση έχει τιμολογηθεί σαφώς.
Δεν θα προκαλέσει σοκ και δεν θα προκαλέσει μετάδοση σε άλλες αναδυόμενες αγορές.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών