Τελευταία Νέα
Διεθνή

Σοκ από την έρευνα του ΟΟΣΑ – Μεγάλο πλήγμα τα lockdown της πανδημίας στους μαθητές

Σοκ από την έρευνα του ΟΟΣΑ – Μεγάλο πλήγμα τα lockdown της πανδημίας στους μαθητές
Νέα στοιχεία από το τελευταίο Πρόγραμμα Διεθνούς Αξιολόγησης Φοιτητών του ΟΟΣΑ δείχνουν μια άνευ προηγουμένου παγκόσμια μείωση των επιδόσεων μεταξύ 2018 και 2022
Αν κάποια χώρα είχε σχολεία που σχεδιάστηκαν για να αντιμετωπίσουν την πανδημία του Covid, θα ήταν η Φινλανδία, η οποία διέθετε ήδη ένα εξαιρετικά ψηφιακό εκπαιδευτικό σύστημα που έκανε την παρακολούθηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης εκπληκτικά εύκολη.
Ωστόσο, ακόμη και στη Φινλανδία, ο αντίκτυπος της περιόδου των lockdown ήταν έντονος, σύμφωνα με μεγάλη έρευνα που έκαναν οι Financial Times.
Στο γυμνάσιο Kulosaari, χρειάστηκε ενάμιση χρόνο για να επανέλθει η κανονικότητα της διδασκαλίας αφού η φινλανδική κυβέρνηση κήρυξε κατάσταση έκτακτης ανάγκης τον Μάρτιο του 2020 ως απάντηση στην ταχεία εξάπλωση του Covid.
Το σχολικό κτίριο, που βρίσκεται σε ένα μικρό νησί στα προάστια του Ελσίνκι, ήταν εντελώς κλειστό για λίγους μόνο μήνες.
Ωστόσο, οι αιχμές στις λοιμώξεις σήμαιναν ότι η υβριδική μάθηση συνεχίστηκε μέχρι τα τέλη του 2021, με ομάδες μαθητών να εναλλάσσονται στις τάξεις.
«Ήταν πραγματικά προφανές ότι η περίοδος του Covid ήταν δύσκολη για τους μαθητές και νομίζω ότι εξακολουθούμε να πληρώνουμε το τίμημα», λέει ο Esko Häyrynen, καθηγητής μαθηματικών και φιλοσοφίας στο σχολείο.
«Περισσότερο από συγκεκριμένες γνώσεις, αγωνίστηκαν με το πώς να μάθουν, πώς να συμπεριφέρονται σε μια ομάδα και με το τι αναμένεται όταν έρθουν στο σχολείο», πρόσθεσε.

Το τίμημα των Lockdown

Αυτή η επίδραση της πανδημίας δεν ήταν μοναδική για τους μαθητές του Häyrynen.
Νέα στοιχεία από το τελευταίο Πρόγραμμα Διεθνούς Αξιολόγησης Φοιτητών του ΟΟΣΑ δείχνουν μια άνευ προηγουμένου παγκόσμια μείωση των επιδόσεων μεταξύ 2018 και 2022.
Η κατάταξη της Πίζας, που δημοσιεύεται κάθε τρία χρόνια, είναι το κύριο σημείο αναφοράς για τη σύγκριση των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων μεταξύ των χωρών και συχνά έχει δώσει την ώθηση για μεταρρυθμίσεις.
Τα τελευταία δεδομένα, που καθυστέρησαν ένα χρόνο λόγω της πανδημίας, δίνουν μια έγκυρη και λεπτομερή εικόνα για το επίπεδο διαταραχής που έχουν υποστεί τα εκπαιδευτικά συστήματα.
Τα κύρια ευρήματα είναι δραματικά.
Οι επιδόσεις στην ανάγνωση και στα μαθηματικά μειώθηκαν στην πλειονότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων μεταξύ 2018 και 2022, με τις ανεπτυγμένες οικονομίες να έχουν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο.
Το 2022, ο μέσος 15χρονος στον ΟΟΣΑ υστερούσε έναντι των ομολόγων του το 2018 κατά τρία τέταρτα του έτους στα μαθηματικά και μισό χρόνο στην ανάγνωση.
Στα άλλα 44 εκπαιδευτικά συστήματα που συμμετείχαν στην έκθεση, κυρίως αναπτυσσόμενες οικονομίες, η απώλεια μάθησης και στα δύο μαθήματα ήταν πιο κοντά στο ένα τρίτο του έτους.

Η επίδραση των μέτρων

Η δημοσιοποίηση των πιο πρόσφατων δεδομένων της Πίζας έρχεται καθώς πολλές κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο διεξάγουν μια αναδρομική ανάλυση του Covid, για να αξιολογήσουν τον καλύτερο τρόπο αντιμετώπισης μιας μελλοντικής πανδημίας.
Ο αντίκτυπος στα σχολεία ήταν σημαντικό μέρος της συνεχιζόμενης έρευνας για τον Covid στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Τα νέα δεδομένα διερευνούν όχι μόνο τον αντίκτυπο της πανδημίας, αλλά υπογραμμίζουν επίσης τις μακροπρόθεσμες τάσεις στα εκπαιδευτικά αποτελέσματα σε όλο τον κόσμο.
Ο Andreas Schleicher, διευθυντής εκπαίδευσης και δεξιοτήτων στον ΟΟΣΑ, προειδοποιεί ότι ο Covid δεν ήταν η μόνη αιτία της πτώσης των προτύπων στις προηγμένες δυτικές οικονομίες.
Αντίθετα, ενίσχυσε τις τάσεις που ήταν ήδη εμφανείς σε πολλές χώρες του ΟΟΣΑ.
«Όταν κοιτάς τις πρόσφατες τάσεις στο πλαίσιο μακροπρόθεσμων τάσεων, έχεις μια πολύ διαφορετική εικόνα», λέει.
Παράγοντες όπως το συνολικό επίπεδο επένδυσης στην εκπαίδευση, το καθεστώς και τα επίπεδα αμοιβών των εκπαιδευτικών και οι ακαδημαϊκές προσδοκίες των μαθητών έχουν επηρεάσει όλα τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα.
Μια εντυπωσιακή τάση την τελευταία δεκαετία ήταν η συνεχής επιδείνωση της μέσης βαθμολογίας ανάγνωσης και επιστήμης στον ΟΟΣΑ.
Οι επιδόσεις στα μαθηματικά παρέμειναν στάσιμες τα χρόνια που προηγήθηκαν της πανδημίας.
Εν τω μεταξύ, ορισμένες οικονομίες εκτός Ευρώπης και Ασίας, όπως το Περού και το Κατάρ, έχουν δει αξιοσημείωτη βελτίωση από το 2012.
«Ο ανεπτυγμένος κόσμος δεν έχει πλέον το μονοπώλιο της καλής εκπαίδευσης», λέει ο Schleicher.
«Ο κόσμος δεν χωρίζεται πλέον ανάμεσα σε πλούσιες και καλά μορφωμένες χώρες και σε φτωχές χώρες».

Εμπόδια στην εκπαίδευση

Η πανδημία του κορωνοϊού είχε βαθιά επίδραση στην υγεία και το μορφωτικό επίπεδο των παιδιών σε όλο τον κόσμο.
Συνολικά, οι χώρες που επέβαλαν μικρότερα lockdown ήταν πιο πιθανό να έχουν σχετικά υψηλότερα επιτεύγματα, αλλά το πώς τα σχολεία οργάνωσαν τη διαταραχή και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση ήταν επίσης βασικό.
Τα εκπαιδευτικά συστήματα ήταν πιο ανθεκτικά όταν τα παιδιά είχαν τις δεξιότητες να μαθαίνουν αυτόνομα και ένιωθαν μεγαλύτερη υποστήριξη από τους δασκάλους τους, διαπίστωσε η ανάλυση της Pisa.
Στη Σιγκαπούρη, που κατατάσσεται ως το εκπαιδευτικό σύστημα με τις κορυφαίες επιδόσεις από την Πίζα, η μικτή μάθηση εισήχθη μόνιμα στο πρόγραμμα σπουδών μετά την πανδημία.
Όλοι οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης περνούν τώρα περίπου δύο ημέρες το μήνα κάνοντας τηλεκπαίδευση στο σπίτι, με την υποστήριξη της κρατικής τεχνολογίας για μαθητές.
Για τους περισσότερους μαθητές, η μελέτη ήταν μεγαλύτερο εμπόδιο από τη χρήση διαδικτυακών συστημάτων μάθησης.
Σχεδόν οι μισοί μαθητές που συμμετείχαν σε έρευνα από τον ΟΟΣΑ είπαν ότι αντιμετώπιζαν προβλήματα με το να δουλέψουν σε εβδομαδιαία βάση.

Κοινωνικοποίηση

Η γενική ευημερία και η αίσθηση του ανήκειν στο σχολείο των μαθητών επιδεινώθηκαν επίσης περισσότερο σε χώρες με μεγαλύτερο κλείσιμο των σχολείων.
Ο Häyrynen λέει ότι παρατήρησε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρέαζαν την ψυχική υγεία και την ικανότητα των μαθητών να σπουδάζουν ακόμη και πριν από την πανδημία.
Ο περισσότερος χρόνος που ξοδεύονταν μακριά από την τάξη τους έκανε να κολλήσουν περισσότερο στις συσκευές τους.
«Είναι πιο δύσκολο για αυτούς να συγκεντρωθούν στη μελέτη για μεγάλα χρονικά διαστήματα, επειδή όλα γίνονται σε έναν υπολογιστή και οι ειδοποιήσεις κάνουν ping συνεχώς», λέει.
«Αυτό έχει καταστήσει πιο δύσκολο για αυτούς να καλύψουν τη διαφορά [της χαμένης μάθησης]».
Η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αποτελεί πρόβλημα στον ΟΟΣΑ, με έναν στους τέσσερις μαθητές να λέει ότι αποσπάται η προσοχή του από άλλους μαθητές που χρησιμοποιούν ψηφιακές συσκευές στα περισσότερα μαθήματα μαθηματικών το 2022.
Αυτό σημαίνει ότι ήταν κατά μέσο όρο τρία τέταρτα του έτους πίσω από τους συνομηλίκους του στα μαθηματικά επίτευγμα μετά τον έλεγχο για κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο.
Ωστόσο, η πανδημία έχει επίσης ενισχύσει ορισμένες μακροχρόνιες επικρίσεις για τα δεδομένα της Πίζας.
Πολλές προηγμένες οικονομίες απέτυχαν σταθερά να πληρούν τα πρότυπα δειγματοληψίας, αλλοιώνοντας ενδεχομένως τα αποτελέσματα καθώς τα σχολεία και οι μαθητές που ανταποκρίνονται δεν είναι πάντα αντιπροσωπευτικά του ευρύτερου συστήματος.
Ο John Jerrim, καθηγητής εκπαίδευσης και κοινωνικών στατιστικών στο UCL, λέει ότι αυτό είναι ένα ακόμη πιο οξύ ζήτημα στην πιο πρόσφατη έκθεση, δεδομένου ότι τα ποσοστά απουσίας έχουν αυξηθεί σημαντικά σε χώρες όπως οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο μετά τα lockdown λόγω κορωνοϊού.
«Γνωρίζουμε ότι αυτά τα παιδιά [που απουσιάζουν] τείνουν να έχουν πιο χαμηλές επιδόσεις ή χαμηλότερη κοινωνικοοικονομική θέση, επομένως δεν είναι απαραίτητα ένα συγκρίσιμο δείγμα με την πάροδο του χρόνου ή μεταξύ των χωρών», λέει.
Άλλοι επικριτές υποστηρίζουν ότι η κατάταξη της Πίζας δίνει μια παραπλανητική εικόνα, καθώς η διαφορά στην απόδοση μεταξύ ορισμένων χωρών δεν είναι στατιστικά σημαντική και τα μεθοδολογικά ζητήματα σημαίνουν ότι οι βαθμολογίες μπορεί να υπερερμηνευθούν.

Η μεγαλύτερη εικόνα

Παρά αυτές τις ελλείψεις, τα στοιχεία δείχνουν επίσης ορισμένες μακροπρόθεσμες τάσεις.
Το ένα είναι ότι η επένδυση περισσότερων στην εκπαίδευση συσχετίζεται με καλύτερες επιδόσεις μόνο μέχρι ένα σημείο.
Τα δεδομένα της Πίζας υποδηλώνουν ότι ο σύνδεσμος καταρρέει πέρα από 75.000 δολαρίων της συνολικής δαπάνης ανά μαθητή ηλικίας μεταξύ έξι και 15 ετών και ότι για τη μέση χώρα του ΟΟΣΑ, η οποία ξοδεύει περισσότερα από 100.000 δολάρια ανά μαθητή.
Ένα σημαντικό μακροπρόθεσμο πρόβλημα στις πιο ευκατάστατες χώρες είναι οι ελλείψεις εκπαιδευτικών, οι οποίες επηρέασαν σχεδόν τους μισούς μαθητές στον ΟΟΣΑ το 2022, διπλάσιο από το μερίδιο το 2018, σύμφωνα με τους διευθυντές.
Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα έντονο σε οικονομίες όπως η Γερμανία, όπου τα τρία τέταρτα των μαθητών επλήγησαν από ελλείψεις καθηγητών και η Γαλλία, όπου σημειώθηκε τετραπλάσια αύξηση των μαθητών που επηρεάστηκαν από το 2018.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης