Πριν από τον πόλεμο, και μόνο η ιδέα ότι θα σταματήσει η Δύση να αγοράζει πετρέλαιο και φυσικό αέριο απευθείας από τη Ρωσία, θα ήταν τρελή
Μόνο γέλωτα μπορεί να προκαλέσει νέο δημοσίευμα της Telegraph για το ρωσικό πετρέλαιο.
Το οποίος μάλιστα επικαλείται έρευνα της της ευρωπαϊκής εταιρείας συμβούλων ενέργειας Rystad, η οποία υποστηρίζει ότι η Ευρώπη έχει απαλλαγεί οριστικά από τις άμεσες εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία, «καταφέρνοντας ένα σημαντικό πλήγμα στον Vladimir Putin».
Οι αναλυτές μάλιστα διαπίστωσαν ότι το Ηνωμένο Βασίλειο και το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης έχουν αντιστρέψει μια χρόνια αύξηση της εξάρτησης από το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο πριν από τη σύγκρουση στην Ουκρανία, μετατοπίζοντας αντ' αυτού σε άλλους προμηθευτές, όπως οι ΗΠΑ και ο Καναδάς.
Βέβαια, λίγες ημέρες πριν, οι Financial Times παραδέχτηκαν ότι τα διυλισμένα καύσιμα της Ρωσίας συνεχίζουν να φθάνουν στη Δύση παρά το εμπάργκο της ΕΕ.
Ο δρόμος είναι μέσω τουρκικού τερματικού σταθμού, κι έχει ως αποτέλεσμα η εγκατάσταση Dörtyol να ανθίζει.
Όπως ανέφεραν οι FT, ανάμεσα στους πορτοκαλεώνες της νότιας ακτής της Τουρκίας βρίσκεται ένα απίθανο σημείο στάσης για τις ενεργειακές πωλήσεις της Μόσχας, μια τοποθεσία από όπου μεταφέρονται συγκαλυμμένα ρωσικά καύσιμα σε Ευρωπαίους αγοραστές, αλλά ακόμα και στον αμερικανικό στρατό.
Για το μεγαλύτερο μέρος της ύπαρξής του, ο τερματικός σταθμός Dörtyol, με έδρα την επαρχία Hatay που καταστράφηκε από τον περσινό σεισμό, ήταν μια σχετικά αδρανής επιχείρηση, που επικεντρώθηκε στην εξαγωγή ιρακινού αργού, που έφτανε στις εγκαταστάσεις με φορτηγά.
Αλλά μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, όλα άλλαξαν.
Μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου ο τερματικός σταθμός έλαβε μόλις τρεις αποστολές πετρελαίου μέσω θαλάσσης, από το Ισραήλ, την Αίγυπτο και την Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων από την Kpler.
Στη συνέχεια, από τον Ιούλιο του ίδιου έτους, καθώς άρχισαν να τίθενται σε ισχύ οι πρώτοι δυτικοί περιορισμοί στο ρωσικό εμπόριο, οι θαλάσσιες παραδόσεις πετρελαίου στο Dörtyol αυξήθηκαν κατακόρυφα, όπως δείχνουν τα στοιχεία - υπογραμμίζοντας τον τρόπο με τον οποίο ο πόλεμος στην Ουκρανία αναδιαμόρφωσε τις παγκόσμιες ενεργειακές ροές, δημιουργώντας ευκαιρίες για τις χώρες και τις εταιρείες που εξακολουθούν να είναι σε θέση να συναλλάσσονται με τη Μόσχα.
Επιμένει η Rystad ότι η Ευρώπη είναι ανεξάρτητη ενεργειακά από τη Ρωσία
Σύμφωνα με την Telegraph, ο Jorge Leon, ανώτερος αντιπρόεδρος της Rystad για τις αγορές πετρελαίου, δήλωσε: «Νομίζω ότι οι άνθρωποι υποτίμησαν πόσο ευέλικτο είναι το ενεργειακό σύστημα.
«Λίγο πριν από τον πόλεμο, και μόνο η ιδέα ότι θα σταματήσουμε να αγοράζουμε πετρέλαιο και φυσικό αέριο απευθείας από τη Ρωσία, θα ήταν τρελή.
Αλλά σε μεγάλο βαθμό έχει συμβεί».
Σύμφωνα με τη Eurostat, το 2020 οι εισαγωγές από τη Ρωσία αποτελούσαν το 39% του φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το 23% των εισαγωγών πετρελαίου και το 46% των εισαγωγών άνθρακα.
Το Ηνωμένο Βασίλειο βασίστηκε στη Ρωσία για περίπου 30% του ντίζελ του, 27% του άνθρακα και έως και 10% του φυσικού αερίου του – το οποίο έφτασε εν μέρει σε πλοία ως υγρό φυσικό αέριο (LNG) και εν μέρει μέσω διευρωπαϊκών αγωγών.
Με επίσημα στοιχεία αυτό έχει πέσει πλέον σχεδόν στο μηδέν.
Θεωρείται ότι ποσότητες ρωσικών ορυκτών καυσίμων εξακολουθούν να φθάνουν μέσω διυλιστηρίων σε άλλες χώρες, αν και ο Leon –ο οποίος θα μιλήσει στη Διεθνή Εβδομάδα Ενέργειας στο Λονδίνο αυτή την εβδομάδα– είπε ότι οι συνολικές ποσότητες εξακολουθούν να μειώνονται.
Ο Leon είπε ότι το κλειδί για να σπάσει η ρωσική κυριαρχία ήταν η αύξηση της προσφοράς από άλλες πηγές που ήταν επίσης εκτός του ΟΠΕΚ, του καρτέλ κυρίως χωρών της Μέσης Ανατολής για τον έλεγχο της προσφοράς και των τιμών.
Η οικονομική ύφεση που έπληξε το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη από το 2022 έπαιξε επίσης ρόλο, μειώνοντας τη συνολική ζήτηση ενέργειας.
Ωστόσο, η διακοπή των ρωσικών προμηθειών έχει αποδειχθεί αργή.
Ο Leon προειδοποίησε ότι ένα μέρος της φαινομενικής μείωσης του εμπορίου με τη Ρωσία θα μπορούσε να είναι απατηλό – επειδή το Κρεμλίνο πουλούσε περισσότερο αργό πετρέλαιο σε χώρες όπως η Ινδία.
Εκεί, θα μπορούσε να μεταποιηθεί σε προϊόντα όπως το ντίζελ που θα μπορούσαν να πωληθούν στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη.
www.bankingnews.gr
Το οποίος μάλιστα επικαλείται έρευνα της της ευρωπαϊκής εταιρείας συμβούλων ενέργειας Rystad, η οποία υποστηρίζει ότι η Ευρώπη έχει απαλλαγεί οριστικά από τις άμεσες εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία, «καταφέρνοντας ένα σημαντικό πλήγμα στον Vladimir Putin».
Οι αναλυτές μάλιστα διαπίστωσαν ότι το Ηνωμένο Βασίλειο και το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης έχουν αντιστρέψει μια χρόνια αύξηση της εξάρτησης από το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο πριν από τη σύγκρουση στην Ουκρανία, μετατοπίζοντας αντ' αυτού σε άλλους προμηθευτές, όπως οι ΗΠΑ και ο Καναδάς.
Βέβαια, λίγες ημέρες πριν, οι Financial Times παραδέχτηκαν ότι τα διυλισμένα καύσιμα της Ρωσίας συνεχίζουν να φθάνουν στη Δύση παρά το εμπάργκο της ΕΕ.
Ο δρόμος είναι μέσω τουρκικού τερματικού σταθμού, κι έχει ως αποτέλεσμα η εγκατάσταση Dörtyol να ανθίζει.
Όπως ανέφεραν οι FT, ανάμεσα στους πορτοκαλεώνες της νότιας ακτής της Τουρκίας βρίσκεται ένα απίθανο σημείο στάσης για τις ενεργειακές πωλήσεις της Μόσχας, μια τοποθεσία από όπου μεταφέρονται συγκαλυμμένα ρωσικά καύσιμα σε Ευρωπαίους αγοραστές, αλλά ακόμα και στον αμερικανικό στρατό.
Για το μεγαλύτερο μέρος της ύπαρξής του, ο τερματικός σταθμός Dörtyol, με έδρα την επαρχία Hatay που καταστράφηκε από τον περσινό σεισμό, ήταν μια σχετικά αδρανής επιχείρηση, που επικεντρώθηκε στην εξαγωγή ιρακινού αργού, που έφτανε στις εγκαταστάσεις με φορτηγά.
Αλλά μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, όλα άλλαξαν.
Μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου ο τερματικός σταθμός έλαβε μόλις τρεις αποστολές πετρελαίου μέσω θαλάσσης, από το Ισραήλ, την Αίγυπτο και την Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων από την Kpler.
Στη συνέχεια, από τον Ιούλιο του ίδιου έτους, καθώς άρχισαν να τίθενται σε ισχύ οι πρώτοι δυτικοί περιορισμοί στο ρωσικό εμπόριο, οι θαλάσσιες παραδόσεις πετρελαίου στο Dörtyol αυξήθηκαν κατακόρυφα, όπως δείχνουν τα στοιχεία - υπογραμμίζοντας τον τρόπο με τον οποίο ο πόλεμος στην Ουκρανία αναδιαμόρφωσε τις παγκόσμιες ενεργειακές ροές, δημιουργώντας ευκαιρίες για τις χώρες και τις εταιρείες που εξακολουθούν να είναι σε θέση να συναλλάσσονται με τη Μόσχα.
Επιμένει η Rystad ότι η Ευρώπη είναι ανεξάρτητη ενεργειακά από τη Ρωσία
Σύμφωνα με την Telegraph, ο Jorge Leon, ανώτερος αντιπρόεδρος της Rystad για τις αγορές πετρελαίου, δήλωσε: «Νομίζω ότι οι άνθρωποι υποτίμησαν πόσο ευέλικτο είναι το ενεργειακό σύστημα.
«Λίγο πριν από τον πόλεμο, και μόνο η ιδέα ότι θα σταματήσουμε να αγοράζουμε πετρέλαιο και φυσικό αέριο απευθείας από τη Ρωσία, θα ήταν τρελή.
Αλλά σε μεγάλο βαθμό έχει συμβεί».
Σύμφωνα με τη Eurostat, το 2020 οι εισαγωγές από τη Ρωσία αποτελούσαν το 39% του φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το 23% των εισαγωγών πετρελαίου και το 46% των εισαγωγών άνθρακα.
Το Ηνωμένο Βασίλειο βασίστηκε στη Ρωσία για περίπου 30% του ντίζελ του, 27% του άνθρακα και έως και 10% του φυσικού αερίου του – το οποίο έφτασε εν μέρει σε πλοία ως υγρό φυσικό αέριο (LNG) και εν μέρει μέσω διευρωπαϊκών αγωγών.
Με επίσημα στοιχεία αυτό έχει πέσει πλέον σχεδόν στο μηδέν.
Θεωρείται ότι ποσότητες ρωσικών ορυκτών καυσίμων εξακολουθούν να φθάνουν μέσω διυλιστηρίων σε άλλες χώρες, αν και ο Leon –ο οποίος θα μιλήσει στη Διεθνή Εβδομάδα Ενέργειας στο Λονδίνο αυτή την εβδομάδα– είπε ότι οι συνολικές ποσότητες εξακολουθούν να μειώνονται.
Ο Leon είπε ότι το κλειδί για να σπάσει η ρωσική κυριαρχία ήταν η αύξηση της προσφοράς από άλλες πηγές που ήταν επίσης εκτός του ΟΠΕΚ, του καρτέλ κυρίως χωρών της Μέσης Ανατολής για τον έλεγχο της προσφοράς και των τιμών.
Η οικονομική ύφεση που έπληξε το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη από το 2022 έπαιξε επίσης ρόλο, μειώνοντας τη συνολική ζήτηση ενέργειας.
Ωστόσο, η διακοπή των ρωσικών προμηθειών έχει αποδειχθεί αργή.
Ο Leon προειδοποίησε ότι ένα μέρος της φαινομενικής μείωσης του εμπορίου με τη Ρωσία θα μπορούσε να είναι απατηλό – επειδή το Κρεμλίνο πουλούσε περισσότερο αργό πετρέλαιο σε χώρες όπως η Ινδία.
Εκεί, θα μπορούσε να μεταποιηθεί σε προϊόντα όπως το ντίζελ που θα μπορούσαν να πωληθούν στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών