Η Τεχνητή Νοημοσύνη στο νέο υπερσύγχρονο αεροσκάφος 6ης γενιάς που ετοιμάζει η Ρωσία
Τα πρώτα περιγράμματα της ιδέας ενός αεροσκάφους 6ης γενιάς έρχονται επιτέλους από τη Ρωσία.
Ένα τέτοιο μαχητικό θα είναι επανδρωμένο ή μη επανδρωμένο είναι το ερώτημα που κάνει τον γύρο του κόσμου.
Αυτή η συζήτηση προέκυψε λόγω της πολυπλοκότητας και της ποικιλομορφίας των διαφόρων καταστάσεων μάχης, όπου η υιοθέτηση των σωστών τακτικών αποφάσεων μέσω της επίγνωσης των συμφραζομένων θα χρειαστεί συνειδητή «ευφυΐα».
Δεν μπορεί να αποκλειστεί ο ανθρώπινος παράγοντας
Έτσι, ένας άνθρωπος δεν μπορεί να αποκλειστεί από τη λήψη στρατιωτικών αποφάσεων σε έναν πόλεμο.
Αυτό δήλωσε ο Evgeny Aleksandrovich Fedosov, επιστημονικός διευθυντής του GosNIAS και αναπληρωτής Γραμματέας της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών.
Η δήλωση αυτή ξεκαθαρίζει επίσης μια μακροχρόνια συζήτηση στη Ρωσία σχετικά με τη στρατιωτική αεροπορία της επόμενης γενιάς και ενώ η κυβέρνηση έχει προωθήσει την εγχώρια Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) και τις κβαντικές τεχνολογίες τα τελευταία δύο χρόνια.
Είναι ενδιαφέρον ότι η επιστήμη των νευρωνικών δικτύων βρίσκεται ήδη καθ' οδόν προς την ενσωμάτωσή της σε ρωσικά drones kamikaze.
Οι EurAsian Times είχαν αναφέρει πώς η τεχνολογία NAKA, που αναπτύχθηκε από τον προγραμματιστή drone Hardberry-RusFactor, έχει σχεδιαστεί για να εντοπίζει και να στοχοποιεί δυτικά τεθωρακισμένα όπως το άρμα μάχης Leopard (MBT) και το όχημα μάχης πεζικού Bradley (IFV).
Ο Fedosov τόνισε ότι «η επανδρωμένη αεροπορία θα παραμείνει για πάντα γιατί κανείς δεν έχει ξεπεράσει ακόμη τον ανθρώπινο εγκέφαλο.
Ο εγκέφαλός μας έχει μεγάλες δυνατότητες που ξεδιπλώνονται σε μια κρίσιμη κατάσταση – και όσο πιο περίπλοκη είναι η επιχείρηση μάχης, τόσο πιο σημαντική είναι η νοημοσύνη.
Επομένως, προσπαθούμε να μην αντικαταστήσουμε τον πιλότο με μια μηχανή και να δημιουργήσουμε όλες τις προϋποθέσεις για την εκτέλεση σύνθετων αποστολών μάχης.
Είμαι πεπεισμένος ότι είναι αδύνατο να αποκλειστεί ένας άνθρωπος - πιλότος από μια επιχείρηση μάχης».
Νευρωνικά δίκτυα: Δισεκατομμύρια λειτουργίες ανά δευτερόλεπτο
Πρόσθεσε ότι τα νευρωνικά δίκτυα μπορούν να εκτελούν «δισεκατομμύρια λειτουργίες ανά δευτερόλεπτο».
Ωστόσο, «δεν θα είναι σε θέση να πάρουν μια απόφαση…όταν η διαίσθηση χρειάζεται (ή όταν η κατάσταση είναι) απελπιστική». «Τα αεροσκάφη γίνονται όλο και πιο έξυπνα, αλλά αυτό είναι απλώς αυτοματοποίηση της διαδικασίας ελέγχου», πρόσθεσε.
Οι Ρώσοι σχεδιαστές είχαν προηγουμένως διαφωνήσει για το αν τα μαχητικά 6ης γενιάς θα έπρεπε να είναι επανδρωμένα ή μη.
Το TASS ανέφερε για την έλλειψη συναίνεσης μεταξύ των Ρώσων αξιωματούχων του στρατού και της αμυντικής βιομηχανίας, όπου οι απόψεις τους δεν ευθυγραμμίζονται.
Στα τέλη του 2023, οι επιστήμονες αεροδιαστημικής της Ρωσίας, οι σχεδιαστές της αεροπορίας και οι θεωρητικοί της εναέριας δύναμης εξακολουθούσαν να «συζητούν» για το τι συνιστά αεροσκάφος 6ης γενιάς, καθώς η παγκόσμια στρατιωτική αεροπορική κοινότητα ήταν ακόμη αναποφάσιστη για την ιδέα.
Πόσο πιο σύγχρονο μπορεί να γίνει ένα μαχητικό αεροσκάφος;
Μια ανάλυση των EurAsian Times από τον Ιούνιο του 2022 εξήγησε ότι η σύγχρονη γενιά 4++ είχε μεγιστοποιήσει όλα τα πιθανά χαρακτηριστικά απόδοσης που προβλέπονταν τις τελευταίες δύο δεκαετίες για μελλοντικά αεροσκάφη.
Περιελάμβανε κινητικά χαρακτηριστικά όπως η ταχύτητα, η εμβέλεια και η ικανότητα ελιγμών - που υπάρχουν σε νεότερες εκδόσεις των Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Su-35S ή F-15EX - που δεν έχουν αφήσει περιθώρια εξέλιξης.
Τώρα είναι τα stealth που αποφεύγουν τα ραντάρ, με κινητήρες super cruise, «έξυπνες» λειτουργίες όπως η σύντηξη αισθητήρων, η επεξεργασία δεδομένων και αυτοματοποιημένες λειτουργίες τύπου AI που βοηθούν τον πιλότο στη λήψη αποφάσεων σε αεροσκάφη Gen-5 F-35, J-20 ή το Su-57 που ενισχύεται περαιτέρω.
Τα μαχητικά 6ης γενιάς, ωστόσο, εξακολουθούν να είναι μια «τεχνητή» ιδέα, δήλωσε ο Ρώσος αμυντικός αναλυτής Alexander Yermakov σε μια εφημερίδα του Ιουνίου 2022 στο Valdai Discussion Club, ένα από τα κορυφαία think tank της Ρωσίας.
Ο διάδοχος του Su - 57
Ο αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής της United Aircraft Corporation (UAC) Sergei Korotkov ανέφερε το TASS: «Πριν από δύο χρόνια, οργανώθηκε μια στρογγυλή τράπεζα για τα ζητήματα της δημιουργίας αεροπορικών συγκροτημάτων 6ης γενιάς.
Ο στρατός και τα ινστιτούτα που εμπλέκονται στην κατασκευή αεροσκαφών προσκλήθηκαν στη στρογγυλή τράπεζα.
Ήταν παρόντες ειδικοί από το Ινστιτούτο της Μόσχας και την United Aircraft Corporation. Το αποτέλεσμα ήταν να διαφωνήσουμε».
Οι Ρώσοι σχεδιαστές βρίσκονται σε ένα «σημείο καμπής» όπου αυτή η συζήτηση «δεν έχει τελειώσει με τίποτα». Αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι η Ρωσία έχει διαφορετική αντίληψη για την πολυπλοκότητα των καθηκόντων που αναμένεται να εκτελέσει ένα λεγόμενο αεροσκάφος 6ης γενιάς.
Τα μελλοντικά αεροσκάφη θα χρειάζονται «αυξημένη απόδοση πτήσης», προσαρμογή στα συστήματα ελέγχου και εμπλοκής μάχης, «υψηλή ευελιξία, βέλτιστη πλοήγηση και χρήση πολλαπλών λειτουργιών παραγωγής ενέργειας (κινητήρας).
«Η ενσωμάτωση αυτών των τεχνολογιών σε ένα ενιαίο σύστημα είναι ένα δύσκολο στάδιο για την ανάπτυξη ενός νέου μαχητικού αεροσκάφους (6ης γενιάς), που απαιτεί πρόσθετες προσπάθειες και πόρους», είπε ο Korotkov.
Ο διευθυντής της UAC, Yuri Slyusar, είχε δηλώσει προηγουμένως ότι το μαχητικό 5ης γενιάς Su-57 είναι ένα «βήμα προς ένα αεροσκάφος 6ης γενιάς», προσφέροντας μια συναρπαστική εικόνα για τη σκέψη της ρωσικής αμυντικής τεχνολογίας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών