Απουσιάζουν οι προγραμματικές δηλώσεις…
Η απουσία προγραμματικών στοιχείων στο τελευταίο οικονομικό και δημοσιονομικό έγγραφο θα μπορούσε να υποδηλώνει την απροθυμία της ιταλικής κυβέρνησης να αναγνωρίσει την αύξηση του δημόσιου χρέους πριν από τις ευρωεκλογές του Ιουνίου, δήλωσε ο πρώην διευθυντής του ΔΝΤ και πρώην μέλος της Γερουσίας Carlo Cottarelli.
Ο Cottarelli, ο οποίος παραιτήθηκε από τη θέση του στη Γερουσία εκπροσωπώντας τον κεντροαριστερό συνασπισμό τον περασμένο Μάιο λόγω διαφωνιών με την τότε νέα ηγέτιδα Elly Schlein, πρότεινε ότι η απουσία επίσημων στόχων πιθανόν να υποδηλώνει διαφωνίες εντός της κυβέρνησης και πιθανή απροθυμία να αποκαλύψει δυνητικές αυξήσεις του δημόσιου χρέους.
«Το να πρέπει να αναγνωρίσουμε εκ των προτέρων, πριν από τις εκλογές, ότι υπάρχει μια ατζέντα για την αύξηση του δημόσιου χρέους, ίσως, δεν είναι και το πιο βολικό πράγμα», εξήγησε.
«Με την ένδειξη μιας προγραμματικής προσέγγισης, έγινε ίσως ακόμη πιο αναγκαίο να διευκρινιστεί ποια μέτρα θα ληφθούν για τη χρηματοδότηση της επιβεβαίωσης των κοινωνικών εισφορών, των φορολογικών περικοπών. Αυτή η τάση του δημόσιου χρέους προϋποθέτει ότι θα βρεθεί χρηματοδότηση για την επιβεβαίωση των φορολογικών περικοπών που ο υπουργός Giorgetti δήλωσε ότι η κυβέρνηση προτίθεται να υποστηρίξει».
Ο Cottarelli, ο οποίος είναι επίσης διευθυντής του Εκπαιδευτικού Προγράμματος για τις Οικονομικές και Κοινωνικές Επιστήμες (Peses) στο Universitá Cattolica del Sacro Cuore, ενώνεται με τους επικριτές που κατηγορούν την κυβέρνηση ότι χρησιμοποιεί το «Super Bonus» – ένα φορολογικό σύστημα που εισήγαγε η δεύτερη κυβέρνηση Conte για να μετριάσει τις επιπτώσεις της πανδημίας με την εισαγωγή υψηλών φορολογικών εκπτώσεων για τους ιδιοκτήτες κατοικιών που ανακαινίζουν βιώσιμα τα σπίτια τους – ως αποδιοπομπαίο τράγο για τη μη μείωση του δημόσιου χρέους.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το «Super Bonus» επηρεάζει σημαντικά τον λόγο του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ, εκτιμώντας το ετήσιο κόστος του σε περίπου 30 δισ. ευρώ.
«Ωστόσο, είναι επίσης αλήθεια ότι η κυβέρνηση βρίσκεται στην εξουσία για περισσότερο από ενάμιση χρόνο.
Σαφώς, οι πρώτες προσπάθειες να μπλοκαριστεί το «super bonus» ήταν πολύ μετριοπαθείς, διότι, εντός του κυβερνητικού συνασπισμού, υπήρχαν πάντα εκείνοι που έλεγαν να διατηρηθούν κάποιες εξαιρέσεις ή δυνατότητες.
Η κυβέρνηση μπορούσε να πει ‘δεν φταίμε εμείς’ πριν από ένα χρόνο», πρόσθεσε.
Αμφιβολίες για την προθεσμία
Ο Cottarelli μίλησε επίσης για το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (NRRP), λέγοντας ότι διαφωνεί με το αίτημα και την αιτιολόγηση του υπουργού Οικονομίας Giancarlo Giorgetti για παράταση, προσθέτοντας ότι η Ιταλία είναι απίθανο να τηρήσει όλες τις προθεσμίες λόγω της ιστορικής της τάσης για παρατάσεις.
«Οι κανόνες είναι αυτοί που είναι», είπε, προσθέτοντας ότι η αποτυχία του Giorgetti να προσδιορίσει τους τομείς αβεβαιότητας απλώς προσθέτει στην αδιαφάνεια που περιβάλλει την οικονομική στρατηγική της κυβέρνησης.
«Κάθε κυβέρνηση πρέπει να είναι σε θέση να αρθρώσει το σχέδιό της, ειδικά μια κυβέρνηση που παρουσιάζεται ως υπερήφανα εθνικιστική, και γίνεται λίγο περίεργο να λέμε ότι δεν μπορεί να διατυπώσει στόχους», δήλωσε ο Cottarelli.
Ακόμη πιο αινιγματικό για τον Cottarelli είναι ότι ο Giorgetti ανέφερε τους στόχους για το έλλειμμα κατά την πρόσφατη συνέντευξη Τύπου χωρίς να τους συμπεριλάβει επίσημα στο έγγραφο.
Όσον αφορά τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση των επενδύσεων που περιγράφονται στο NRRP, ο Cottarelli αναγνωρίζει τη βραδύτητα της Ιταλίας.
«Δεν νομίζω ότι η Ιταλία θα μπορέσει να τηρήσει τις προθεσμίες σε όλα τα επενδυτικά σχέδια. Ωστόσο, δεδομένου ότι τόσα πολλά από αυτά έχουν ως ημερομηνία δοκιμής τον Ιούνιο του 2026, αν αποτύχουμε, θα χάσουμε μόνο την τελευταία δόση», εξήγησε.
Συζητώντας το ενδεχόμενο παράτασης της προθεσμίας πέραν του 2026, ο Cottarelli βρίσκει ειρωνικό το γεγονός ότι μια χώρα που έχει εγκρίνει το διάταγμα για τις «χίλιες παρατάσεις» (που αποσκοπεί στην παράταση της περιόδου ισχύος των νόμων) για 20 χρόνια και έχει την παράταση στο DNA της, εκπλήσσεται από τις αντιρρήσεις για την επέκταση του σχεδίου.
«Δώσαμε στους εαυτούς μας προθεσμίες.
Τώρα, ως συνήθως, δεν είμαστε σε θέση να τις τηρήσουμε. Περιέργως, ο Giorgetti είπε ότι υπήρξε πόλεμος στην Ουκρανία, αλλά ο πόλεμος ήταν στην Ουκρανία, όχι στην Ιταλία. Το ΑΕΠ της Ιταλίας το 2022, το έτος της εισβολής, αυξήθηκε κατά 4%. Δεν είναι πολεμική οικονομία, οπότε δεν υπάρχει λόγος να πούμε ότι φταίει η πολεμική οικονομία που δεν καταφέρνουμε να τηρήσουμε τις προθεσμίες του NRRP. Τώρα, ζητάμε και πάλι μια αναβολή, μια μικρή βοήθεια», δήλωσε ο Cottarelli.
www.bankingnews.gr
Ο Cottarelli, ο οποίος παραιτήθηκε από τη θέση του στη Γερουσία εκπροσωπώντας τον κεντροαριστερό συνασπισμό τον περασμένο Μάιο λόγω διαφωνιών με την τότε νέα ηγέτιδα Elly Schlein, πρότεινε ότι η απουσία επίσημων στόχων πιθανόν να υποδηλώνει διαφωνίες εντός της κυβέρνησης και πιθανή απροθυμία να αποκαλύψει δυνητικές αυξήσεις του δημόσιου χρέους.
«Το να πρέπει να αναγνωρίσουμε εκ των προτέρων, πριν από τις εκλογές, ότι υπάρχει μια ατζέντα για την αύξηση του δημόσιου χρέους, ίσως, δεν είναι και το πιο βολικό πράγμα», εξήγησε.
«Με την ένδειξη μιας προγραμματικής προσέγγισης, έγινε ίσως ακόμη πιο αναγκαίο να διευκρινιστεί ποια μέτρα θα ληφθούν για τη χρηματοδότηση της επιβεβαίωσης των κοινωνικών εισφορών, των φορολογικών περικοπών. Αυτή η τάση του δημόσιου χρέους προϋποθέτει ότι θα βρεθεί χρηματοδότηση για την επιβεβαίωση των φορολογικών περικοπών που ο υπουργός Giorgetti δήλωσε ότι η κυβέρνηση προτίθεται να υποστηρίξει».
Ο Cottarelli, ο οποίος είναι επίσης διευθυντής του Εκπαιδευτικού Προγράμματος για τις Οικονομικές και Κοινωνικές Επιστήμες (Peses) στο Universitá Cattolica del Sacro Cuore, ενώνεται με τους επικριτές που κατηγορούν την κυβέρνηση ότι χρησιμοποιεί το «Super Bonus» – ένα φορολογικό σύστημα που εισήγαγε η δεύτερη κυβέρνηση Conte για να μετριάσει τις επιπτώσεις της πανδημίας με την εισαγωγή υψηλών φορολογικών εκπτώσεων για τους ιδιοκτήτες κατοικιών που ανακαινίζουν βιώσιμα τα σπίτια τους – ως αποδιοπομπαίο τράγο για τη μη μείωση του δημόσιου χρέους.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το «Super Bonus» επηρεάζει σημαντικά τον λόγο του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ, εκτιμώντας το ετήσιο κόστος του σε περίπου 30 δισ. ευρώ.
«Ωστόσο, είναι επίσης αλήθεια ότι η κυβέρνηση βρίσκεται στην εξουσία για περισσότερο από ενάμιση χρόνο.
Σαφώς, οι πρώτες προσπάθειες να μπλοκαριστεί το «super bonus» ήταν πολύ μετριοπαθείς, διότι, εντός του κυβερνητικού συνασπισμού, υπήρχαν πάντα εκείνοι που έλεγαν να διατηρηθούν κάποιες εξαιρέσεις ή δυνατότητες.
Η κυβέρνηση μπορούσε να πει ‘δεν φταίμε εμείς’ πριν από ένα χρόνο», πρόσθεσε.
Αμφιβολίες για την προθεσμία
Ο Cottarelli μίλησε επίσης για το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (NRRP), λέγοντας ότι διαφωνεί με το αίτημα και την αιτιολόγηση του υπουργού Οικονομίας Giancarlo Giorgetti για παράταση, προσθέτοντας ότι η Ιταλία είναι απίθανο να τηρήσει όλες τις προθεσμίες λόγω της ιστορικής της τάσης για παρατάσεις.
«Οι κανόνες είναι αυτοί που είναι», είπε, προσθέτοντας ότι η αποτυχία του Giorgetti να προσδιορίσει τους τομείς αβεβαιότητας απλώς προσθέτει στην αδιαφάνεια που περιβάλλει την οικονομική στρατηγική της κυβέρνησης.
«Κάθε κυβέρνηση πρέπει να είναι σε θέση να αρθρώσει το σχέδιό της, ειδικά μια κυβέρνηση που παρουσιάζεται ως υπερήφανα εθνικιστική, και γίνεται λίγο περίεργο να λέμε ότι δεν μπορεί να διατυπώσει στόχους», δήλωσε ο Cottarelli.
Ακόμη πιο αινιγματικό για τον Cottarelli είναι ότι ο Giorgetti ανέφερε τους στόχους για το έλλειμμα κατά την πρόσφατη συνέντευξη Τύπου χωρίς να τους συμπεριλάβει επίσημα στο έγγραφο.
Όσον αφορά τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση των επενδύσεων που περιγράφονται στο NRRP, ο Cottarelli αναγνωρίζει τη βραδύτητα της Ιταλίας.
«Δεν νομίζω ότι η Ιταλία θα μπορέσει να τηρήσει τις προθεσμίες σε όλα τα επενδυτικά σχέδια. Ωστόσο, δεδομένου ότι τόσα πολλά από αυτά έχουν ως ημερομηνία δοκιμής τον Ιούνιο του 2026, αν αποτύχουμε, θα χάσουμε μόνο την τελευταία δόση», εξήγησε.
Συζητώντας το ενδεχόμενο παράτασης της προθεσμίας πέραν του 2026, ο Cottarelli βρίσκει ειρωνικό το γεγονός ότι μια χώρα που έχει εγκρίνει το διάταγμα για τις «χίλιες παρατάσεις» (που αποσκοπεί στην παράταση της περιόδου ισχύος των νόμων) για 20 χρόνια και έχει την παράταση στο DNA της, εκπλήσσεται από τις αντιρρήσεις για την επέκταση του σχεδίου.
«Δώσαμε στους εαυτούς μας προθεσμίες.
Τώρα, ως συνήθως, δεν είμαστε σε θέση να τις τηρήσουμε. Περιέργως, ο Giorgetti είπε ότι υπήρξε πόλεμος στην Ουκρανία, αλλά ο πόλεμος ήταν στην Ουκρανία, όχι στην Ιταλία. Το ΑΕΠ της Ιταλίας το 2022, το έτος της εισβολής, αυξήθηκε κατά 4%. Δεν είναι πολεμική οικονομία, οπότε δεν υπάρχει λόγος να πούμε ότι φταίει η πολεμική οικονομία που δεν καταφέρνουμε να τηρήσουμε τις προθεσμίες του NRRP. Τώρα, ζητάμε και πάλι μια αναβολή, μια μικρή βοήθεια», δήλωσε ο Cottarelli.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών