γράφει : Νίκος Θεοδωρόπουλος
Οι servicers απορρίπτουν τις ρυθμίσεις και βγάζουν τα σπίτια στο σφυρί
Η τέχνη του marketing βρίσκεται ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα και κορυφώνεται με τη νέα ιστοσελίδα «Κρατάμε την Ελπίδα Κρατάμε το Σπίτι μας» με τους δανειολήπτες να σπεύδουν να ενταχθούν στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών για να σώσουν το σπίτι τους.
Η γενική γραμματέας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους κα Θεώνη Αλαμπάση όμως δεν χάνει ευκαιρία να διαφημίζει τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών αλλά αποκρύπτει το γεγονός ότι οι αιτήσεις για ρύθμιση οφειλών καταλήγουν στον πλειστηριασμό κατοικιών.
Τα στοιχεία για τις αιτήσεις προς ρύθμιση δίνουν πλασματική εικόνα για την αποτελεσματικότητα του Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών.
Οι δανειολήπτες που δεν πληρούν τα κριτήρια του ευάλωτου οδηγούνται σαν «αμνοερίφια στη σφαγή» διότι ο νομοθέτης φρόντισε να πάει με την πλευρά των Funds και των servicers που έχουν και το «μαχαίρι και το πεπόνι».
Αυξήθηκαν οι αιτήσεις για ρύθμιση των οφειλών. Μετά όμως τι συμβαίνει;
Ο αυξημένος αριθμός αιτήσεων εκτοξεύθηκε στο πρώτο τρίμηνο του 2024. Συγκεκριμένα τον Μάρτιο του 2024 υποβλήθηκαν 6.525 νέες αιτήσεις, δηλαδή υπερδιπλάσιες από το μέσο όρο των αιτήσεων, που έγιναν ανά μήνα μέσα στο 2023 (μέσος όρος 3.400 αιτήσεις).
Έτσι, το πρώτο τρίμηνο του 2024 υποβλήθηκαν 19.320 νέες αιτήσεις, έναντι περίπου 9.500 αιτήσεων που έγιναν το πρώτο τρίμηνο του 2023.
Το κυβερνητικό marketing έχει σημειώσει θετικά αποτελέσματα αλλά αποκρύπτει βασικές λεπτομέρειες για να μη καταρρεύσει το οικοδόμημα του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών.
Το ΒΝ δεν έχει πρόθεση να δυσφημήσει το κυβερνητικό έργο
Ωστόσο η εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου έχει «μαύρες τρύπες» για τους δανειολήπτες που δεν είναι ευάλωτοι λόγω των εισοδημάτων που δηλώνουν στην εφορία.
Μη ευάλωτος θεωρείται αυτός που δηλώνει πάνω από 7000 ευρώ.
Το ποσό αυξάνεται κατά 3000 ευρώ όταν έχει ένα προστατευμένο μέλος και αυξάνεται ανάλογα με τα παιδιά. Δηλαδή όταν έχει δύο παιδιά φτάνει το ετήσιο εισόδημα 13.000 ευρώ.
Ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών συγκεντρώνει αιτήσεις από τα μη ευάλωτα νοικοκυριά με τη Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους να ΜΗ δίνει στη δημοσιότητα τον αριθμό αιτήσεων ρύθμισης οφειλών για τα ευάλωτα και μη ευάλωτα νοικοκυριά.
«Κράχτης» υπέρ των servicers η Ειδική Γραμματεία Χρέους.
Τα μυστικά του νομοθετικού πλαισίου έρχονται στο φώς με το ρεπορτάζ του ΒΝ. Ο δανειολήπτης και συγκεκριμένα ο μη ευάλωτος μόλις ολοκληρώσει τη αίτηση για ρύθμιση έναντι του πιστωτή που είναι το Fund και ο servicers διαπιστώνει ότι η ρύθμιση δεν γίνεται αποδεκτή από τον πιστωτή. Η αντιπρόταση του servicers που έβγαλε ο μαθηματικός τύπος του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών απορρίπτεται από τον πιστωτή.
Ο νομοθέτης δεν έχει δώσει το δικαίωμα στον δανειολήπτη να λαμβάνει γνώση ούτε της πρότασης ούτε της αντιπρότασης παρότι πληρώνει το δικηγόρο για να υποβάλει την αίτηση σωτηρίας η οποία στη συνέχεια γίνεται παγίδα.
Παραμένει μυστική και κυρίως δεν την μαθαίνει ποτέ ο δανειολήπτης πληροφορείται την απόρριψη της ρύθμισης χωρίς άλλες διευκρινίσεις.
Πρόκειται για νομοθετικό τερατούργημα που πέρασε κάτω από το ραντάρ των κομμάτων της Αντιπολίτευσης που «υπερασπίζονται την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Ο Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών στην πράξη λειτουργεί υπέρ των servicers και χάρη στη κυβερνητική διαφήμιση η πελατεία αυξάνεται για τους πιστωτές που στη συνέχεια τους βγάζουν τα σπίτια τους στο σφυρί.
Γιατί συμβαίνει αυτό
Ο δανειολήπτης θέλει να αποπληρώσει το χρέος του σε 20 χρόνια καταβάλλοντας τη μηνιαία δόση που έβγαλε ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός αλλά ο servicers δεν επιθυμεί σε 20 χρόνια να πάρει τα χρήματά του. Έτσι επιλέγει τον πλειστηριασμό με την άδεια του κράτους για να έχει άμεση είσπραξη των χρημάτων. Η στρατηγική για άμεσα έσοδα για τους servicers υλοποιείται χάρη στον νομοθέτη που έδωσε όλα τα προνόμια στους πιστωτές και κανένα δικαίωμα στους δανειολήπτες.
Αντίθετα ο νομοθέτης όρισε ότι στα ευάλωτα νοικοκυριά η πρόταση ρύθμισης του Εξωδικαστικού Μηχανισμού είναι υποχρεωτική για τους servicers κάτι που δεν συμβαίνει στους μη ευάλωτους δανειολήπτες που είναι η πλειοψηφία ή σχεδόν το σύνολο των αιτήσεων προς ρύθμιση και αποπληρωμή των κόκκινων δανείων.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Η γενική γραμματέας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους κα Θεώνη Αλαμπάση όμως δεν χάνει ευκαιρία να διαφημίζει τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών αλλά αποκρύπτει το γεγονός ότι οι αιτήσεις για ρύθμιση οφειλών καταλήγουν στον πλειστηριασμό κατοικιών.
Τα στοιχεία για τις αιτήσεις προς ρύθμιση δίνουν πλασματική εικόνα για την αποτελεσματικότητα του Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών.
Οι δανειολήπτες που δεν πληρούν τα κριτήρια του ευάλωτου οδηγούνται σαν «αμνοερίφια στη σφαγή» διότι ο νομοθέτης φρόντισε να πάει με την πλευρά των Funds και των servicers που έχουν και το «μαχαίρι και το πεπόνι».
Αυξήθηκαν οι αιτήσεις για ρύθμιση των οφειλών. Μετά όμως τι συμβαίνει;
Ο αυξημένος αριθμός αιτήσεων εκτοξεύθηκε στο πρώτο τρίμηνο του 2024. Συγκεκριμένα τον Μάρτιο του 2024 υποβλήθηκαν 6.525 νέες αιτήσεις, δηλαδή υπερδιπλάσιες από το μέσο όρο των αιτήσεων, που έγιναν ανά μήνα μέσα στο 2023 (μέσος όρος 3.400 αιτήσεις).
Έτσι, το πρώτο τρίμηνο του 2024 υποβλήθηκαν 19.320 νέες αιτήσεις, έναντι περίπου 9.500 αιτήσεων που έγιναν το πρώτο τρίμηνο του 2023.
Το κυβερνητικό marketing έχει σημειώσει θετικά αποτελέσματα αλλά αποκρύπτει βασικές λεπτομέρειες για να μη καταρρεύσει το οικοδόμημα του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών.
Το ΒΝ δεν έχει πρόθεση να δυσφημήσει το κυβερνητικό έργο
Ωστόσο η εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου έχει «μαύρες τρύπες» για τους δανειολήπτες που δεν είναι ευάλωτοι λόγω των εισοδημάτων που δηλώνουν στην εφορία.
Μη ευάλωτος θεωρείται αυτός που δηλώνει πάνω από 7000 ευρώ.
Το ποσό αυξάνεται κατά 3000 ευρώ όταν έχει ένα προστατευμένο μέλος και αυξάνεται ανάλογα με τα παιδιά. Δηλαδή όταν έχει δύο παιδιά φτάνει το ετήσιο εισόδημα 13.000 ευρώ.
Ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών συγκεντρώνει αιτήσεις από τα μη ευάλωτα νοικοκυριά με τη Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους να ΜΗ δίνει στη δημοσιότητα τον αριθμό αιτήσεων ρύθμισης οφειλών για τα ευάλωτα και μη ευάλωτα νοικοκυριά.
«Κράχτης» υπέρ των servicers η Ειδική Γραμματεία Χρέους.
Τα μυστικά του νομοθετικού πλαισίου έρχονται στο φώς με το ρεπορτάζ του ΒΝ. Ο δανειολήπτης και συγκεκριμένα ο μη ευάλωτος μόλις ολοκληρώσει τη αίτηση για ρύθμιση έναντι του πιστωτή που είναι το Fund και ο servicers διαπιστώνει ότι η ρύθμιση δεν γίνεται αποδεκτή από τον πιστωτή. Η αντιπρόταση του servicers που έβγαλε ο μαθηματικός τύπος του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών απορρίπτεται από τον πιστωτή.
Ο νομοθέτης δεν έχει δώσει το δικαίωμα στον δανειολήπτη να λαμβάνει γνώση ούτε της πρότασης ούτε της αντιπρότασης παρότι πληρώνει το δικηγόρο για να υποβάλει την αίτηση σωτηρίας η οποία στη συνέχεια γίνεται παγίδα.
Παραμένει μυστική και κυρίως δεν την μαθαίνει ποτέ ο δανειολήπτης πληροφορείται την απόρριψη της ρύθμισης χωρίς άλλες διευκρινίσεις.
Πρόκειται για νομοθετικό τερατούργημα που πέρασε κάτω από το ραντάρ των κομμάτων της Αντιπολίτευσης που «υπερασπίζονται την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Ο Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών στην πράξη λειτουργεί υπέρ των servicers και χάρη στη κυβερνητική διαφήμιση η πελατεία αυξάνεται για τους πιστωτές που στη συνέχεια τους βγάζουν τα σπίτια τους στο σφυρί.
Γιατί συμβαίνει αυτό
Ο δανειολήπτης θέλει να αποπληρώσει το χρέος του σε 20 χρόνια καταβάλλοντας τη μηνιαία δόση που έβγαλε ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός αλλά ο servicers δεν επιθυμεί σε 20 χρόνια να πάρει τα χρήματά του. Έτσι επιλέγει τον πλειστηριασμό με την άδεια του κράτους για να έχει άμεση είσπραξη των χρημάτων. Η στρατηγική για άμεσα έσοδα για τους servicers υλοποιείται χάρη στον νομοθέτη που έδωσε όλα τα προνόμια στους πιστωτές και κανένα δικαίωμα στους δανειολήπτες.
Αντίθετα ο νομοθέτης όρισε ότι στα ευάλωτα νοικοκυριά η πρόταση ρύθμισης του Εξωδικαστικού Μηχανισμού είναι υποχρεωτική για τους servicers κάτι που δεν συμβαίνει στους μη ευάλωτους δανειολήπτες που είναι η πλειοψηφία ή σχεδόν το σύνολο των αιτήσεων προς ρύθμιση και αποπληρωμή των κόκκινων δανείων.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών