Ο σκιώδης στόλος του Putin παρακάμπτει τις κυρώσεις και πουλά πετρέλαιο σε όλο τον κόσμο
Ένα δροσερό ανοιξιάτικο πρωινό του Μαρτίου, οι βρετανοί λιμενικοί εντόπισαν κάτι ασυνήθιστο περίπου 100 χιλιόμετρα μακριά από την ακτή της Σκωτίας: μια κηλίδα, που εκτείνεται 23 χιλιόμετρα στον Βόρειο Ατλαντικό Ωκεανό.
Σύμφωνα με μια εσωτερική ανάλυση που ετοίμασαν οι δορυφορικές υπηρεσίες της ακτοφυλακής και έχει στην κατοχή του το Politico, η πιθανή πηγή αυτής της κηλίδας ήταν το Innova, ένα δεξαμενόπλοιο μεγέθους περίπου του Πύργου του Άιφελ που εκείνη την εποχή μετέφερε 1 εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου από τη Ρωσία σε ένα διυλιστήριο στην Ινδία.
Ωστόσο, η ακτοφυλακή έκανε ελάχιστα για να το διερευνήσει περαιτέρω, και το δεξαμενόπλοιο - χωρίς οποιεσδήποτε επιπτώσεις - συνεχίζει να μεταφέρει πετρέλαιο σήμερα, βοηθώντας να γεμίσει το πολεμικό σεντούκι του Κρεμλίνου για περισσότερα από δύο χρόνια από την πλήρη εισβολή του στην Ουκρανία.
Το Innova είναι μόνο ένα από τα εκατοντάδες του λεγόμενου σκιώδη στόλου του κόσμου, μια συλλογή από συχνά γερασμένα, κακοσυντηρημένα πλοία που πλέουν αψηφώντας τις δυτικές κυρώσεις — και σκορπούν περιβαλλοντικές βλάβες χωρίς συνέπειες, σύμφωνα με το Politico.
Μια κοινή έρευνα του Politico και της μη κερδοσκοπικής δημοσιογραφικής ομάδας SourceMaterial βρήκε τουλάχιστον εννέα περιπτώσεις κρυφών πλοίων του σκιώδους στόλου που αφήνουν διαρροές στα ύδατα του κόσμου από το 2021, χρησιμοποιώντας δορυφορικές εικόνες από τη ΜΚΟ SkyTruth σε συνδυασμό με δεδομένα ναυτιλίας από την εταιρεία ανάλυσης αγοράς Lloyd's και εμπορευμάτων Kpler.
Η υπουργός Εξωτερικών της Σουηδίας Maria Malmer Stenergard δήλωσε στο Politico ότι τα πλοία αποτελούν «σημαντικό κίνδυνο» για το θαλάσσιο περιβάλλον.
Ο στόλος
Είναι ένα πρόβλημα που επιδεινώθηκε μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Με τη Μόσχα υπό τις δυτικές κυρώσεις, ένας αυξανόμενος αριθμός δεξαμενόπλοιων μεταφέρουν παράνομα εμπορεύματα σε όλο τον κόσμο.
Αυτά τα πλοία όχι μόνο έχουν προβλήματα, είναι συχνά και ανασφάλιστα, πράγμα που σημαίνει ότι σε περίπτωση διαρροής ή πιο σοβαρής διαρροής, μια κυβέρνηση θα δυσκολευόταν να τα καταστήσει υπόλογα.
Το Politico και το SourceMaterial εντόπισαν απορρίψεις παντού από την Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ μέχρι την Ιταλία και το Μεξικό, όλα συνδεδεμένα με τον σκιώδη στόλο.
Τα τάνκερ πέρασαν επίσης από πολυσύχναστους ναυτιλιακούς διαδρόμους όπως η Ερυθρά Θάλασσα και η Διώρυγα του Παναμά, πράγμα που σημαίνει ότι οποιοδήποτε σοβαρό ατύχημα θα μπορούσε να διαρρήξει τους διεθνείς εμπορικούς δρόμους.
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι είναι θέμα χρόνου πριν ένα από αυτά τα πλοία υποστεί μια καταστροφή με μεγάλη περιβαλλοντική - και οικονομική - επίπτωση.
Αυξανόμενοι κίνδυνοι
Η κατάσταση θέτει ένα παγκόσμιο δίλημμα: Πώς μπορούν οι χώρες της Δύσης να συμπιέσουν τα έσοδα της Μόσχας αποφεύγοντας καταστροφικές συνέπειες;
Όταν η Δύση επέβαλε για πρώτη φορά κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο το 2022, είχε στόχο να περιορίσει ένα κρίσιμο σωσίβιο για το Κρεμλίνο, το οποίο βασίζεται στις εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου για σχεδόν το ήμισυ του προϋπολογισμού του.
Ωστόσο, σχεδόν δύο χρόνια αργότερα, τα μέτρα - που περιλαμβάνουν μια γενική απαγόρευση των εισαγωγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ένα ανώτατο όριο στην τιμή του πετρελαίου που επέβαλαν οι σύμμαχοι της G7 με άλλους εταίρους - απέτυχαν σε μεγάλο βαθμό.
Αντίθετα, η Μόσχα έχει βρει δημιουργικές λύσεις.
Ονόμασε εκ νέου το αργό του πετρέλαιο για να κρύψει την προέλευσή του και οργάνωσε έναν ολοένα αυξανόμενο στόλο άνω των 600 πλοίων, με την ιδιοκτησία συχνά συγκαλυμμένη από εταιρείες κελύφη, και το χρησιμοποίησε για να αποφύγει το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων ανά βαρέλι που είχε ορίσει η G7 – τακτική που το Ιράν και η Βενεζουέλα χρησιμοποιούν επίσης για παρόμοιους σκοπούς.
Μέχρι στιγμής, το ανώτατο όριο τιμής «αποδείχθηκε ότι είναι ένα πολύ διαρρέον όργανο», δήλωσε η Michelle Wiese Bockmann, ναυτιλιακή αναλύτρια και εμπειρογνώμονας σκιώδους στόλου στη Lloyd's List.
Σύμφωνα με την CREA, περίπου το 80% του θαλάσσιου αργού της Μόσχας μεταφέρθηκε με πλοία εκτός δυτικού ελέγχου.
Εν τω μεταξύ, ο συνολικός αριθμός σκαφών σκιώδους στόλου έχει υπερτριπλασιαστεί από το 2022.
Και τα μετρητά συνέχισαν να ρέουν στα πολεμικά ταμεία της Ρωσίας.
Σύμφωνα με στοιχεία που αναλύθηκαν από το CREA, το think tank, ο σκιώδης στόλος της Μόσχας είχε μεταφέρει αργό πετρέλαιο αξίας 80 δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι τον Σεπτέμβριο από τότε που η G7 επέβαλε το ανώτατο όριο τιμών πριν από δύο χρόνια.
Ταυτόχρονα, ο στόλος «παρουσιάζει πολλές ανησυχίες για την ασφάλεια και το περιβάλλον», είπε ο Bockmann.
Αυτά τα δεξαμενόπλοια, τα οποία η Lloyd's List ορίζει ότι δεν έχουν γνωστή ασφάλιση, σκοτεινή ιδιοκτησία και έχουν κατασκευαστεί πριν από 15 χρόνια ή περισσότερα, ταξινομούνται ως «υψηλού κινδύνου» από τους μηχανικούς.
Αυτό τα αφήνει πιο ευάλωτα σε τεχνικά προβλήματα που θα μπορούσαν να επηρεάσουν το σύστημα διεύθυνσης, τη δομική ακεραιότητα και την αξιοπλοΐα τους.
Όπου συμβαίνουν διαρροές, οι καθαρισμοί μπορεί να κοστίσουν εκατομμύρια στις παράκτιες χώρες και στους φορολογούμενους τους, είπε ο Bockmann, καθώς οι ιδιοκτήτες των πλοίων δεν μπορούν να εντοπιστούν.
Τα πλοία θα μπορούσαν επίσης να μπλοκάρουν εμπορικά σημεία όπως η Διώρυγα του Σουέζ, εάν οι καπετάνιοι χάσουν τον έλεγχο του σκάφους τους, πρόσθεσε.
Αφήνοντας το στίγμα τους
Οι δορυφορικές εικόνες δείχνουν ότι ατυχήματα μικρής κλίμακας συμβαίνουν ήδη σε όλο τον κόσμο, σε μεγάλο βαθμό απαρατήρητα από τις αρχές.
Το Innova είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Στις 12 Μαρτίου, έξι ημέρες μετά την αναχώρηση από το λιμάνι του Μούρμανσκ στη βορειοδυτική Ρωσία, οι δορυφόροι κατέγραψαν εικόνες μιας μεγάλης μαύρης κηλίδας στην επιφάνεια της θάλασσας.
Οι δορυφορικές εικόνες δεν μπορούν να προσδιορίσουν εάν η κηλίδα ήταν σίγουρα πετρέλαιο.
Όμως, σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Γλύκα, ναυτιλιακό μηχανικό και Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας ναυτιλιακών υπηρεσιών DYNAMARINe, τέτοιες κηλίδες προκύπτουν συχνά από την εκφόρτωση των πλαγιών, ενός μείγματος πετρελαίου-νερού που παράγεται κατά τη λειτουργία του πλοίου.
Το γεγονός ότι η ουσία είναι ορατή από το διάστημα δείχνει επίσης έντονα την παρουσία πετρελαίου.
Η σκόπιμη απόρριψη αποβλήτων ορυκτελαίων στη θάλασσα είναι παράνομη βάσει της MARPOL, μιας διεθνούς συνθήκης που στοχεύει να περιορίσει τη ρύπανση της ναυτιλίας, σύμφωνα με τον Sean Pribyl, ναυτιλιακό δικηγόρο της Holland & Knight.
Οι υπογράφοντες της συνθήκης περιλαμβάνουν πολλές ευρωπαϊκές χώρες, καθώς και τη Ρωσία και το Βιετνάμ, τη χώρα όπου το Innova ήταν εγγεγραμμένο εκείνη την εποχή και στους νόμους της οποίας ήταν υπόλογος - το λεγόμενο κράτος σημαίας του.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με μια εσωτερική ανάλυση που ετοίμασαν οι δορυφορικές υπηρεσίες της ακτοφυλακής και έχει στην κατοχή του το Politico, η πιθανή πηγή αυτής της κηλίδας ήταν το Innova, ένα δεξαμενόπλοιο μεγέθους περίπου του Πύργου του Άιφελ που εκείνη την εποχή μετέφερε 1 εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου από τη Ρωσία σε ένα διυλιστήριο στην Ινδία.
Ωστόσο, η ακτοφυλακή έκανε ελάχιστα για να το διερευνήσει περαιτέρω, και το δεξαμενόπλοιο - χωρίς οποιεσδήποτε επιπτώσεις - συνεχίζει να μεταφέρει πετρέλαιο σήμερα, βοηθώντας να γεμίσει το πολεμικό σεντούκι του Κρεμλίνου για περισσότερα από δύο χρόνια από την πλήρη εισβολή του στην Ουκρανία.
Το Innova είναι μόνο ένα από τα εκατοντάδες του λεγόμενου σκιώδη στόλου του κόσμου, μια συλλογή από συχνά γερασμένα, κακοσυντηρημένα πλοία που πλέουν αψηφώντας τις δυτικές κυρώσεις — και σκορπούν περιβαλλοντικές βλάβες χωρίς συνέπειες, σύμφωνα με το Politico.
Μια κοινή έρευνα του Politico και της μη κερδοσκοπικής δημοσιογραφικής ομάδας SourceMaterial βρήκε τουλάχιστον εννέα περιπτώσεις κρυφών πλοίων του σκιώδους στόλου που αφήνουν διαρροές στα ύδατα του κόσμου από το 2021, χρησιμοποιώντας δορυφορικές εικόνες από τη ΜΚΟ SkyTruth σε συνδυασμό με δεδομένα ναυτιλίας από την εταιρεία ανάλυσης αγοράς Lloyd's και εμπορευμάτων Kpler.
Η υπουργός Εξωτερικών της Σουηδίας Maria Malmer Stenergard δήλωσε στο Politico ότι τα πλοία αποτελούν «σημαντικό κίνδυνο» για το θαλάσσιο περιβάλλον.
Ο στόλος
Είναι ένα πρόβλημα που επιδεινώθηκε μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Με τη Μόσχα υπό τις δυτικές κυρώσεις, ένας αυξανόμενος αριθμός δεξαμενόπλοιων μεταφέρουν παράνομα εμπορεύματα σε όλο τον κόσμο.
Αυτά τα πλοία όχι μόνο έχουν προβλήματα, είναι συχνά και ανασφάλιστα, πράγμα που σημαίνει ότι σε περίπτωση διαρροής ή πιο σοβαρής διαρροής, μια κυβέρνηση θα δυσκολευόταν να τα καταστήσει υπόλογα.
Το Politico και το SourceMaterial εντόπισαν απορρίψεις παντού από την Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ μέχρι την Ιταλία και το Μεξικό, όλα συνδεδεμένα με τον σκιώδη στόλο.
Τα τάνκερ πέρασαν επίσης από πολυσύχναστους ναυτιλιακούς διαδρόμους όπως η Ερυθρά Θάλασσα και η Διώρυγα του Παναμά, πράγμα που σημαίνει ότι οποιοδήποτε σοβαρό ατύχημα θα μπορούσε να διαρρήξει τους διεθνείς εμπορικούς δρόμους.
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι είναι θέμα χρόνου πριν ένα από αυτά τα πλοία υποστεί μια καταστροφή με μεγάλη περιβαλλοντική - και οικονομική - επίπτωση.
Αυξανόμενοι κίνδυνοι
Η κατάσταση θέτει ένα παγκόσμιο δίλημμα: Πώς μπορούν οι χώρες της Δύσης να συμπιέσουν τα έσοδα της Μόσχας αποφεύγοντας καταστροφικές συνέπειες;
Όταν η Δύση επέβαλε για πρώτη φορά κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο το 2022, είχε στόχο να περιορίσει ένα κρίσιμο σωσίβιο για το Κρεμλίνο, το οποίο βασίζεται στις εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου για σχεδόν το ήμισυ του προϋπολογισμού του.
Ωστόσο, σχεδόν δύο χρόνια αργότερα, τα μέτρα - που περιλαμβάνουν μια γενική απαγόρευση των εισαγωγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ένα ανώτατο όριο στην τιμή του πετρελαίου που επέβαλαν οι σύμμαχοι της G7 με άλλους εταίρους - απέτυχαν σε μεγάλο βαθμό.
Αντίθετα, η Μόσχα έχει βρει δημιουργικές λύσεις.
Ονόμασε εκ νέου το αργό του πετρέλαιο για να κρύψει την προέλευσή του και οργάνωσε έναν ολοένα αυξανόμενο στόλο άνω των 600 πλοίων, με την ιδιοκτησία συχνά συγκαλυμμένη από εταιρείες κελύφη, και το χρησιμοποίησε για να αποφύγει το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων ανά βαρέλι που είχε ορίσει η G7 – τακτική που το Ιράν και η Βενεζουέλα χρησιμοποιούν επίσης για παρόμοιους σκοπούς.
Μέχρι στιγμής, το ανώτατο όριο τιμής «αποδείχθηκε ότι είναι ένα πολύ διαρρέον όργανο», δήλωσε η Michelle Wiese Bockmann, ναυτιλιακή αναλύτρια και εμπειρογνώμονας σκιώδους στόλου στη Lloyd's List.
Σύμφωνα με την CREA, περίπου το 80% του θαλάσσιου αργού της Μόσχας μεταφέρθηκε με πλοία εκτός δυτικού ελέγχου.
Εν τω μεταξύ, ο συνολικός αριθμός σκαφών σκιώδους στόλου έχει υπερτριπλασιαστεί από το 2022.
Και τα μετρητά συνέχισαν να ρέουν στα πολεμικά ταμεία της Ρωσίας.
Σύμφωνα με στοιχεία που αναλύθηκαν από το CREA, το think tank, ο σκιώδης στόλος της Μόσχας είχε μεταφέρει αργό πετρέλαιο αξίας 80 δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι τον Σεπτέμβριο από τότε που η G7 επέβαλε το ανώτατο όριο τιμών πριν από δύο χρόνια.
Ταυτόχρονα, ο στόλος «παρουσιάζει πολλές ανησυχίες για την ασφάλεια και το περιβάλλον», είπε ο Bockmann.
Αυτά τα δεξαμενόπλοια, τα οποία η Lloyd's List ορίζει ότι δεν έχουν γνωστή ασφάλιση, σκοτεινή ιδιοκτησία και έχουν κατασκευαστεί πριν από 15 χρόνια ή περισσότερα, ταξινομούνται ως «υψηλού κινδύνου» από τους μηχανικούς.
Αυτό τα αφήνει πιο ευάλωτα σε τεχνικά προβλήματα που θα μπορούσαν να επηρεάσουν το σύστημα διεύθυνσης, τη δομική ακεραιότητα και την αξιοπλοΐα τους.
Όπου συμβαίνουν διαρροές, οι καθαρισμοί μπορεί να κοστίσουν εκατομμύρια στις παράκτιες χώρες και στους φορολογούμενους τους, είπε ο Bockmann, καθώς οι ιδιοκτήτες των πλοίων δεν μπορούν να εντοπιστούν.
Τα πλοία θα μπορούσαν επίσης να μπλοκάρουν εμπορικά σημεία όπως η Διώρυγα του Σουέζ, εάν οι καπετάνιοι χάσουν τον έλεγχο του σκάφους τους, πρόσθεσε.
Αφήνοντας το στίγμα τους
Οι δορυφορικές εικόνες δείχνουν ότι ατυχήματα μικρής κλίμακας συμβαίνουν ήδη σε όλο τον κόσμο, σε μεγάλο βαθμό απαρατήρητα από τις αρχές.
Το Innova είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Στις 12 Μαρτίου, έξι ημέρες μετά την αναχώρηση από το λιμάνι του Μούρμανσκ στη βορειοδυτική Ρωσία, οι δορυφόροι κατέγραψαν εικόνες μιας μεγάλης μαύρης κηλίδας στην επιφάνεια της θάλασσας.
Οι δορυφορικές εικόνες δεν μπορούν να προσδιορίσουν εάν η κηλίδα ήταν σίγουρα πετρέλαιο.
Όμως, σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Γλύκα, ναυτιλιακό μηχανικό και Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας ναυτιλιακών υπηρεσιών DYNAMARINe, τέτοιες κηλίδες προκύπτουν συχνά από την εκφόρτωση των πλαγιών, ενός μείγματος πετρελαίου-νερού που παράγεται κατά τη λειτουργία του πλοίου.
Το γεγονός ότι η ουσία είναι ορατή από το διάστημα δείχνει επίσης έντονα την παρουσία πετρελαίου.
Η σκόπιμη απόρριψη αποβλήτων ορυκτελαίων στη θάλασσα είναι παράνομη βάσει της MARPOL, μιας διεθνούς συνθήκης που στοχεύει να περιορίσει τη ρύπανση της ναυτιλίας, σύμφωνα με τον Sean Pribyl, ναυτιλιακό δικηγόρο της Holland & Knight.
Οι υπογράφοντες της συνθήκης περιλαμβάνουν πολλές ευρωπαϊκές χώρες, καθώς και τη Ρωσία και το Βιετνάμ, τη χώρα όπου το Innova ήταν εγγεγραμμένο εκείνη την εποχή και στους νόμους της οποίας ήταν υπόλογος - το λεγόμενο κράτος σημαίας του.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών