Η χώρα των μόλις 5,5 εκατομμυρίων κατοίκων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το εμπόριο των ΗΠΑ
Μια μικρή χώρα χωρίς θάλασσα στην καρδιά της Ευρώπης φαίνεται να είναι εκτεθειμένη στην οικονομική ατζέντα «Πρώτα η Αμερική» του εκλεγμένου προέδρου Donald Trump.
Η Σλοβακία, που φέρει το προσωνύμιο «Ντιτρόιτ της Ευρώπης» λόγω της ακμάζουσας αυτοκινητοβιομηχανίας της, παράγει περισσότερα αυτοκίνητα κατά κεφαλήν από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο.
Η υπόσχεση του Trump να επιβάλει έναν γενικό δασμό 10% ή 20% σε όλα τα αγαθά που εισέρχονται στις ΗΠΑ απειλεί να αμαυρώσει τη φήμη της κεντροευρωπαϊκής χώρας ως παγκόσμιου ηγέτη στην παραγωγή αυτοκινήτων.
Ο επερχόμενος πρόεδρος των ΗΠΑ υποσχέθηκε τη Δευτέρα να επιβάλει νέους δασμούς στην Κίνα, τον Καναδά και το Μεξικό, σε μια από τις πρώτες πράξεις του κατά την ανάληψη των καθηκόντων του.
Τα μέτρα περιλαμβάνουν πρόσθετο δασμό 10% σε όλα τα κινεζικά προϊόντα που εισέρχονται στις ΗΠΑ και δασμό 25% σε όλα τα προϊόντα που προέρχονται από τον Καναδά και το Μεξικό.
Το γεγονός ότι η Ευρώπη δεν αναφέρθηκε στην πρώτη ανακοίνωση του Trump για τους δασμούς θα θεωρηθεί ως ευχάριστη είδηση για τους αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αν και το μπλοκ των 27 χωρών πιθανότατα ανησυχεί ότι είναι απλώς θέμα χρόνου να στρέψει ο Trump την προσοχή του στον τομέα των αυτοκινήτων της περιοχής.
Μεγάλο πρόβλημα για τη Σλοβακία
Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα για τη Σλοβακία, σημειώνει το CNBC.
Η χώρα των μόλις 5,5 εκατομμυρίων κατοίκων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το εμπόριο των ΗΠΑ, με τα αυτοκίνητα να αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό κομμάτι των αμερικανικών εξαγωγών της και τον τομέα να απασχολεί έμμεσα πάνω από 250.000 άτομα.
«Η Σλοβακία έχει μετατραπεί σε Ντιτρόιτ της Ευρώπης», δήλωσε στο CNBC μέσω τηλεφώνου ο Vladimir Vaňo, επικεφαλής οικονομολόγος της Globsec, μιας δεξαμενής σκέψης που εδρεύει στην πρωτεύουσα της Σλοβακίας, Μπρατισλάβα.
«Το 1990, μετά την πτώση του Σιδηρού Παραπετάσματος, η Σλοβακία παρήγαγε ακριβώς μηδέν αυτοκίνητα.
Αλλά ήταν πολύ ισχυρή σε αυτό που στην τοπική μας γλώσσα μας αρέσει να αποκαλούμε ειδική κατασκευή, το οποίο είναι απλώς ένας ωραίος τρόπος για να πούμε παραγωγή όπλων, τεθωρακισμένων οχημάτων, αρμάτων μάχης και ό,τι άλλο έχετε», δήλωσε ο Vaňo.
Η Volkswagen της Γερμανίας ήταν η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που εντόπισε τις δυνατότητες της Σλοβακίας στον τομέα της μηχανικής και της κατασκευής, δήλωσε ο Vaňo, ξεκινώντας με τη συναρμολόγηση κιβωτίων ταχυτήτων πριν επεκταθεί γρήγορα στην κατασκευή πλήρων οχημάτων.
Παράλληλα με το εργοστάσιο της Volkswagen στη Μπρατισλάβα, η Stellantis -που ανήκει στην Peugeot, η Kia της Hyundai Motor και η Tata της Jaguar Land Rover έχουν εγκαταστήσει από τότε κόμβους παραγωγής στη χώρα.
Η Volvo της Σουηδίας το 2022 ανακοίνωσε τα σχέδιά της να γίνει η πέμπτη αυτοκινητοβιομηχανία που θα δραστηριοποιηθεί στη χώρα, με ένα κλιματικά ουδέτερο εργοστάσιο να είναι έτοιμο να ανοίξει στην ανατολική Σλοβακία το 2026. Η Volvo δήλωσε ότι το εργοστάσιο αξίας 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ (1,26 δισεκατομμυρίων δολαρίων) θα κατασκευάζει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ερωτηθείς σχετικά με το βαθμό στον οποίο η Σλοβακία θα πρέπει να ανησυχεί για την προοπτική των δασμών του Trump, ο κ. Vaňo της Globsec δήλωσε: «Είναι ανησυχητικό. Αλλά πρόκειται για ένα είδος αναμονής και βλέπουμε, μια λανθάνουσα προσέγγιση».
Πρόσθεσε ότι, ενώ φαίνεται ότι η Σλοβακία μπορεί να κάνει «πολύ λίγα» βραχυπρόθεσμα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας έχουν αποδειχθεί σχετικά καλές στην αντιμετώπιση των προκλήσεων στο παρελθόν.
Μελλοντικές προκλήσεις
Μαζί με τη Σλοβακία, η δοκιμαζόμενη από την κρίση αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας είναι πιθανό να είναι ιδιαίτερα ευάλωτη στους δασμούς του Trump.
Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης είναι μακράν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας επιβατικών αυτοκινήτων της περιοχής προς τις ΗΠΑ, αντιπροσωπεύοντας εξαγωγές αξίας 23 δισεκατομμυρίων ευρώ πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η στατιστική υπηρεσία Eurostat και η ING Research.
Αυτό αντιπροσωπεύει το 15% των συνολικών εξαγωγών της Γερμανίας προς τις ΗΠΑ.
Ο Rico Luman, επικεφαλής οικονομολόγος του τομέα μεταφορών και logistics στην ολλανδική τράπεζα ING, δήλωσε ότι η προοπτική των αμερικανικών δασμών στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα είναι πιθανό να κάνει την κακή κατάσταση στη Γερμανία ακόμη χειρότερη.
«Είναι η καρδιά της μεταποιητικής βιομηχανίας, σωστά;» δήλωσε ο Luman στο CNBC μέσω βιντεοκλήσης.
«Έτσι, η αυτοκινητοβιομηχανία συνδέεται τελικά με τη βιομηχανία χάλυβα και τη χημική βιομηχανία, οπότε πρόκειται για την πλήρη αλυσίδα εφοδιασμού που εμπλέκεται εδώ».
Η Σλοβακία, εν τω μεταξύ, είναι ο κοινός τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη προς τις ΗΠΑ, μαζί με τη Σουηδία, με εξαγωγές αξίας 4 δισεκατομμυρίων ευρώ προς τις ΗΠΑ το 2023.
Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι οι εξαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων της Σλοβακίας αντιπροσωπεύουν σχεδόν τα τρία τέταρτα (74%) του συνολικού εξαγωγικού της πακέτου προς τις ΗΠΑ, γεγονός που καθιστά τη χώρα έντονα εκτεθειμένη στη διαφαινόμενη απειλή των δασμών.
«Η Σλοβακία προφανώς τα πήγαινε πολύ καλά με την παραγωγή αυτοκινήτων μέχρι τώρα, αλλά τώρα αντιμετωπίζει κάποιες προκλήσεις», δήλωσε στο CNBC μέσω βιντεοκλήσης η Arushi Kotecha, αναλύτρια αυτοκινήτων στο Economist Intelligence Unit.
www.bankingnews.gr
Η Σλοβακία, που φέρει το προσωνύμιο «Ντιτρόιτ της Ευρώπης» λόγω της ακμάζουσας αυτοκινητοβιομηχανίας της, παράγει περισσότερα αυτοκίνητα κατά κεφαλήν από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο.
Η υπόσχεση του Trump να επιβάλει έναν γενικό δασμό 10% ή 20% σε όλα τα αγαθά που εισέρχονται στις ΗΠΑ απειλεί να αμαυρώσει τη φήμη της κεντροευρωπαϊκής χώρας ως παγκόσμιου ηγέτη στην παραγωγή αυτοκινήτων.
Ο επερχόμενος πρόεδρος των ΗΠΑ υποσχέθηκε τη Δευτέρα να επιβάλει νέους δασμούς στην Κίνα, τον Καναδά και το Μεξικό, σε μια από τις πρώτες πράξεις του κατά την ανάληψη των καθηκόντων του.
Τα μέτρα περιλαμβάνουν πρόσθετο δασμό 10% σε όλα τα κινεζικά προϊόντα που εισέρχονται στις ΗΠΑ και δασμό 25% σε όλα τα προϊόντα που προέρχονται από τον Καναδά και το Μεξικό.
Το γεγονός ότι η Ευρώπη δεν αναφέρθηκε στην πρώτη ανακοίνωση του Trump για τους δασμούς θα θεωρηθεί ως ευχάριστη είδηση για τους αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αν και το μπλοκ των 27 χωρών πιθανότατα ανησυχεί ότι είναι απλώς θέμα χρόνου να στρέψει ο Trump την προσοχή του στον τομέα των αυτοκινήτων της περιοχής.
Μεγάλο πρόβλημα για τη Σλοβακία
Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα για τη Σλοβακία, σημειώνει το CNBC.
Η χώρα των μόλις 5,5 εκατομμυρίων κατοίκων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το εμπόριο των ΗΠΑ, με τα αυτοκίνητα να αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό κομμάτι των αμερικανικών εξαγωγών της και τον τομέα να απασχολεί έμμεσα πάνω από 250.000 άτομα.
«Η Σλοβακία έχει μετατραπεί σε Ντιτρόιτ της Ευρώπης», δήλωσε στο CNBC μέσω τηλεφώνου ο Vladimir Vaňo, επικεφαλής οικονομολόγος της Globsec, μιας δεξαμενής σκέψης που εδρεύει στην πρωτεύουσα της Σλοβακίας, Μπρατισλάβα.
«Το 1990, μετά την πτώση του Σιδηρού Παραπετάσματος, η Σλοβακία παρήγαγε ακριβώς μηδέν αυτοκίνητα.
Αλλά ήταν πολύ ισχυρή σε αυτό που στην τοπική μας γλώσσα μας αρέσει να αποκαλούμε ειδική κατασκευή, το οποίο είναι απλώς ένας ωραίος τρόπος για να πούμε παραγωγή όπλων, τεθωρακισμένων οχημάτων, αρμάτων μάχης και ό,τι άλλο έχετε», δήλωσε ο Vaňo.
Η Volkswagen της Γερμανίας ήταν η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που εντόπισε τις δυνατότητες της Σλοβακίας στον τομέα της μηχανικής και της κατασκευής, δήλωσε ο Vaňo, ξεκινώντας με τη συναρμολόγηση κιβωτίων ταχυτήτων πριν επεκταθεί γρήγορα στην κατασκευή πλήρων οχημάτων.
Παράλληλα με το εργοστάσιο της Volkswagen στη Μπρατισλάβα, η Stellantis -που ανήκει στην Peugeot, η Kia της Hyundai Motor και η Tata της Jaguar Land Rover έχουν εγκαταστήσει από τότε κόμβους παραγωγής στη χώρα.
Η Volvo της Σουηδίας το 2022 ανακοίνωσε τα σχέδιά της να γίνει η πέμπτη αυτοκινητοβιομηχανία που θα δραστηριοποιηθεί στη χώρα, με ένα κλιματικά ουδέτερο εργοστάσιο να είναι έτοιμο να ανοίξει στην ανατολική Σλοβακία το 2026. Η Volvo δήλωσε ότι το εργοστάσιο αξίας 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ (1,26 δισεκατομμυρίων δολαρίων) θα κατασκευάζει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ερωτηθείς σχετικά με το βαθμό στον οποίο η Σλοβακία θα πρέπει να ανησυχεί για την προοπτική των δασμών του Trump, ο κ. Vaňo της Globsec δήλωσε: «Είναι ανησυχητικό. Αλλά πρόκειται για ένα είδος αναμονής και βλέπουμε, μια λανθάνουσα προσέγγιση».
Πρόσθεσε ότι, ενώ φαίνεται ότι η Σλοβακία μπορεί να κάνει «πολύ λίγα» βραχυπρόθεσμα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας έχουν αποδειχθεί σχετικά καλές στην αντιμετώπιση των προκλήσεων στο παρελθόν.
Μελλοντικές προκλήσεις
Μαζί με τη Σλοβακία, η δοκιμαζόμενη από την κρίση αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας είναι πιθανό να είναι ιδιαίτερα ευάλωτη στους δασμούς του Trump.
Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης είναι μακράν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας επιβατικών αυτοκινήτων της περιοχής προς τις ΗΠΑ, αντιπροσωπεύοντας εξαγωγές αξίας 23 δισεκατομμυρίων ευρώ πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η στατιστική υπηρεσία Eurostat και η ING Research.
Αυτό αντιπροσωπεύει το 15% των συνολικών εξαγωγών της Γερμανίας προς τις ΗΠΑ.
Ο Rico Luman, επικεφαλής οικονομολόγος του τομέα μεταφορών και logistics στην ολλανδική τράπεζα ING, δήλωσε ότι η προοπτική των αμερικανικών δασμών στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα είναι πιθανό να κάνει την κακή κατάσταση στη Γερμανία ακόμη χειρότερη.
«Είναι η καρδιά της μεταποιητικής βιομηχανίας, σωστά;» δήλωσε ο Luman στο CNBC μέσω βιντεοκλήσης.
«Έτσι, η αυτοκινητοβιομηχανία συνδέεται τελικά με τη βιομηχανία χάλυβα και τη χημική βιομηχανία, οπότε πρόκειται για την πλήρη αλυσίδα εφοδιασμού που εμπλέκεται εδώ».
Η Σλοβακία, εν τω μεταξύ, είναι ο κοινός τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη προς τις ΗΠΑ, μαζί με τη Σουηδία, με εξαγωγές αξίας 4 δισεκατομμυρίων ευρώ προς τις ΗΠΑ το 2023.
Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι οι εξαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων της Σλοβακίας αντιπροσωπεύουν σχεδόν τα τρία τέταρτα (74%) του συνολικού εξαγωγικού της πακέτου προς τις ΗΠΑ, γεγονός που καθιστά τη χώρα έντονα εκτεθειμένη στη διαφαινόμενη απειλή των δασμών.
«Η Σλοβακία προφανώς τα πήγαινε πολύ καλά με την παραγωγή αυτοκινήτων μέχρι τώρα, αλλά τώρα αντιμετωπίζει κάποιες προκλήσεις», δήλωσε στο CNBC μέσω βιντεοκλήσης η Arushi Kotecha, αναλύτρια αυτοκινήτων στο Economist Intelligence Unit.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών