Το Πεντάγωνο παραδέχεται για πρώτη φορά ότι η Κίνα θα γίνει η πρώτη χώρα που θα αναπτύξει πλήρως τα μαχητικά αεροσκάφη έκτης γενιάς
Οι ΗΠΑ ομολογούν, με τον πλέον επίσημο τρόπο, ότι έχουν ηττηθεί κατά κράτος στην κούρσα των εξοπλισμών από την Κίνα, ενώ υποκλίνονται στην πρόοδο που έχει σημειώσει το Πεκίνο ως προς την ανάπτυξη μαχητικών αεροσκαφών 6ης Γενιάς.
Φυσικά στο επίκεντρο της σχετικής κούρσας δεν βρίσκεται παρά ο... Λευκός Αυτοκράτωρ, το υπερεξελιγμένο stealth μαχητικό της Κίνας που εθεάθη προ ημερών να ίπταται επιβλητικός στους σινικούς αιθέρες.
Στον απόηχο αυτών των εξελίξεων, ο Andrew Hunter, Βοηθός Υπουργός της Πολεμικής Αεροπορίας των Ηνωμένων Πολιτειών για Εξαγορές, Τεχνολογία και Υλικοτεχνική Υποστήριξη, προειδοποίησε ότι η Κίνα θα μπορούσε να γίνει η πρώτη χώρα που θα αναπτύξει πλήρως τα μαχητικά αεροσκάφη έκτης γενιάς.
Μάλιστα, η δήλωσή του πραγματοποιήθηκε λίγες μέρες αφότου η Κίνα διέρρευσε πλάνα με τα δύο νέα stealth μαχητικά 6ης γενιάς να παρουσιάζουν εξαιρετικά υπερσύγχρονες τεχνολογίες.
Αναφερόμενος στην «κούρσα εξοπλισμών» για την κυριαρχία στον αέρα της επόμενης γενιάς, ο Hunter προειδοποίησε σε συνέντευξή του στο Πεντάγωνο ότι «θα μπορούσαν να μας προλάβουν».
«Είναι δίκαιο να πούμε ότι δίνουμε μεγάλη προσοχή στο τι κάνει η Κίνα. Έτσι, δεν είναι όλα όσα γίνονται δημόσια γνωστά έκπληξη. Ωστόσο, ο ρυθμός τους είναι απίστευτα γρήγορος», εξήγησε.
Ο Hunter πρόσθεσε ότι «δεν έχουμε καθόλου χρόνο για χάσιμο» και σημείωσε ότι η επιχειρησιακή ένταξη ενός μαχητικού αεροσκάφους είναι κάτι στο οποίο «πιθανόν να μας ξεπεράσουν χρονικά».
H Κίνα προοδεύει, το αμερικανικό Next Generation Air Dominance καταρρεέι
Με δεδομένο ότι η Κίνα αναμένεται να αρχίσει να αναπτύσσει τα πρώτα μαχητικά έκτης γενιάς κοντά στο 2030, το αντίστοιχο αμερικανικό πρόγραμμα Next Generation Air Dominance (NGAD) αντιμετωπίζει αυξανόμενες αβεβαιότητες.
Το 2024, η πιθανότητα ακύρωσης του NGAD λόγω του υψηλού κόστους συζητήθηκε επανειλημμένα.
Στον αντίποδα, η Κίνα έχει καταφέρει να αναπτύξει μαχητικά αεροσκάφη με πολύ μικρότερο κόστος σε σύγκριση με τα αμερικανικά αντίστοιχα.
Για παράδειγμα, το μαχητικό πέμπτης γενιάς J-20 υπολογίζεται ότι κόστισε λιγότερο από το ένα δέκατο της ανάπτυξης του αμερικανικού F-35.
Φυσικά, κάτι τέτοιο καθιστά το πρόγραμμα έκτης γενιάς της Κίνας οικονομικά πολύ πιο βιώσιμο.
Οι σοβαρές καθυστερήσεις στα προγράμματα των αμερικανικών μαχητικών πέμπτης γενιάς F-22 και F-35 έχουν δημιουργήσει έντονες ανησυχίες σχετικά με το αν οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορέσουν να αναπτύξουν ένα μαχητικό έκτης γενιάς σε χρονικό πλαίσιο συγκρίσιμο με αυτό της Κίνας.
Πιο ισχυρό αλλά και πιο ισχυρό από τα F-35 το κινεζικό J-20
Ο Abraham Abrams, κορυφαίος ειδικός στα κινεζικά προγράμματα μαχητικών επόμενης γενιάς και συγγραφέας του βιβλίου "China's Stealth Fighter: The J-20 'Mighty Dragon' and the Growing Challenge to Western Air Dominance", ανέφερε ότι αν και το F-35 «κατάφερε να αντλήσει πολλές από τις πιο σύνθετες τεχνολογίες του από το ήδη δοκιμασμένο F-22», χρειάστηκαν δεκαπέντε χρόνια από την έναρξη της φάσης Engineering Manufacturing and Development (EMD) μέχρι την επίτευξη μιας περιορισμένης αρχικής επιχειρησιακής ικανότητας στην Πολεμική Αεροπορία.
«Αυτό το προηγούμενο, όπως και η αντίστοιχη στασιμότητα του F-22, υποδεικνύουν ότι το πρόγραμμα Next Generation Air Dominance (NGAD) πιθανότατα δεν θα είναι επιχειρησιακό πριν το 2040», σημείωσε ο Abrams.
Αντίθετα, η ένταξη του J-20 στην υπηρεσία πραγματοποιήθηκε μόλις έξι χρόνια μετά την πρώτη του πτήση, γεγονός που το καθιστά μοναδικό ως προς την ταχύτητα ανάπτυξης μεταξύ των μαχητικών της γενιάς του, παρά το γεγονός ότι ήταν το πρώτο μαχητικό πέμπτης γενιάς της Κίνας.
Σύμφωνα με τον Abrams, η σημαντική διαφορά που έχει παρατηρηθεί σταθερά τα τελευταία 30 χρόνια μεταξύ Κίνας και Ηνωμένων Πολιτειών στον ρυθμό ανάπτυξης προηγμένων νέων αεροσκαφών, υποδεικνύει ότι το μαχητικό έκτης γενιάς της Κίνας πιθανότατα θα τεθεί σε υπηρεσία πολύ πριν το αντίστοιχο αμερικανικό.
Η Κίνα εξωθεί τον Trump σε ακύρωση του προγράμματος για τα F-35
Παρατηρώντας την πρόοδο που έχει σημειώσει η Κίνα, καθώς και το χαμηλό κόστος αυτής, ο νέος Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών Donald Trump, και τα μέλη της ομάδας του εξετάζουν την ακύρωση του προγράμματος των F-35, το οποίο είναι φρικτά κοστοβόρο – ενώ και οι επιχειρησιακές δυνατότητες του F35 είναι περιορισμένες.
Πίσω στις 12 Δεκεμβρίου 2016, μόλις ετοιμαζόταν να γίνει πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών για πρώτη φορά, ο Trump είπε: «Το πρόγραμμα F-35, και ειδικά το κόστος του, είναι εκτός ελέγχου...
Πρέπει να εξοικονομήσουμε δισεκατομμύρια δολάρια για στρατιωτικές (και άλλες) αγορές. Πρέπει να το κάνουμε».
Οι μετοχές της κατασκευάστριας εταιρείας των F-35 Lockheed Martin υποχώρησαν αμέσως κατά 4% τον Δεκέμβριο.
Οι μετοχές των εταιρειών που προμηθεύουν εξαρτήματα για αυτό το μαχητικό επίσης έπεσαν απότομα, των United Technologies και BAE Systems συμπεριλαμβανομένων.
Αλλά η απογοήτευση των Αμερικανών βιομηχάνων που συμμετείχαν στην παραγωγή μαχητικών πέμπτης γενιάς αποδείχθηκε πρόωρη.
Απίστευτα ισχυρές δυνάμεις πίσω από τις σκηνές αυτής της χώρας απέτρεψαν τον Trump από το να σκοτώσει το F-35.
Όταν ο Λευκός Αυτοκράτωρ σόκαρε τον πλανήτη
H πλειοψηφία των αναλύσεων συντείνουν ότι το νέο μαχητικό αεροσκάφος 6ης Γενιάς της Κίνας «Λευκός Αυτοκράτωρ» διαθέτει θεμελιωδώς νέες δυνατότητες και είναι πιθανώς το πρώτο έκτης γενιάς μαχητικό στον κόσμο.
Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του, το οποίο θεωρείται και απαραίτητο για την επόμενη γενιά αεροσκαφών, είναι η απουσία... ουράς.
ΤΟ νέο μαχητικό αεροσκάφος δεν διαθέτοει κάθετους σταθεροποιητές, ένα χαρακτηριστικό που το καθιστά «χωρίς ουρά», με αποτέλεσμα να εξαρτάται πλέον από υπολογιστές για τη διατήρηση της σταθερότητάς του.
Αυτή η διαμόρφωση ενισχύει την απόδοση στην πτήση με υψηλή ταχύτητα και βελτιώνει σημαντικά τις stealth δυνατότητές του.
Η ανάπτυξη ενός αεροσκάφους χωρίς ουραίο τμήμα παρουσιάζει σημαντικές σχεδιαστικές προκλήσεις, καθώς απαιτεί εξαιρετικά προηγμένες επιφάνειες ελέγχου πτήσης.
Μέχρι τώρα, τέτοια αεροσκάφη περιορίζονταν σε υποηχητικά μοντέλα με μειωμένες δυνατότητες πτήσης, όπως ο βομβαρδιστικός B-2 και το drone GJ-11.
Η ανάπτυξη ενός σχεδίου χωρίς ουραίο τμήμα που να καλύπτει τις υψηλές απαιτήσεις ενός μαχητικού αεροσκάφους είναι σαφώς πιο δύσκολη.
Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό σε υψηλές ταχύτητες, όπου ο έλεγχος της ώσης δεν μπορεί να ενισχύσει την ευελιξία.
Για τον λόγο αυτό, κάθε πτέρυγα του νέου μαχητικού διαθέτει πέντε επιφάνειες ελέγχου στο πίσω μέρος, ώστε να διασφαλίζεται η υψηλή απόδοση στην πτήση.
Παράλληλα, διαθέτει αυτόνομα συστήματα κοντά στις άκρες των φτερών του, τα οποία αναμένεται να παρέχουν έλεγχο που συνήθως γίνεται μέσω των πτερυγίων.
Το αντίπαλο αμερικανικό μαχητικό έκτης γενιάς NGAD, που βρίσκεται υπό ανάπτυξη, αναμενόταν να διαθέτει παρόμοια χαρακτηριστικά, αλλά το κινεζικό αεροσκάφος είναι το πρώτο που εμφανίζεται να τα εφαρμόζει σε πτήση.
Επαναστατική πρόοδος στις stealth τεχνολογίες
Οι ραγδαίες βελτιώσεις στις stealth δυνατότητες του J-20 από το 2016, όταν παραδόθηκε η πρώτη παρτίδα μαχητικών, ενίσχυσαν τις προσδοκίες ότι τα κινεζικά μαχητικά έκτης γενιάς θα προσφέρουν επαναστατικές εξελίξεις.
Τον Μάρτιο του 2022, ο επικεφαλής της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας, στρατηγός Mark Kelly, είχε προβλέψει ότι τα νέα αυτά μαχητικά θα ενσωματώσουν «εκθετική επιτάχυνση στην επεξεργαστική ισχύ και την ανίχνευση» αλλά και «εκθετική μείωση στο [ραντάρ] αποτύπωμα».
Αν και Αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν προειδοποιήσει εδώ και καιρό ότι η Κίνα θα μπορούσε να είναι η πρώτη χώρα που θα παρουσιάσει μαχητικό έκτης γενιάς, η αιφνίδια παρουσίαση ενός τέτοιου αεροσκάφους σε πτήση, είτε αναπτύχθηκε για κρούσεις είτε για εναέρια υπεροχή, αλλάζει τις ισορροπίες ισχύος στον Ειρηνικό τόσο σε τακτικό όσο και σε στρατηγικό επίπεδο.
Με τις Ηνωμένες Πολιτείες να αντιμετωπίζουν ακόμα δυσκολίες στην αύξηση της παραγωγής των F-35 στο απαιτούμενο επίπεδο, ή στην επίτευξη πλήρους επιχειρησιακής κατάστασης και ικανοποιητικής διαθεσιμότητας, η δοκιμαστική πτήση ενός κινεζικού μαχητικού έκτης γενιάς δημιουργεί σοβαρές πιθανότητες το αμερικανικό αεροσκάφος να υστερήσει σύντομα κατά μία γενιά σε σχέση με την αιχμή της τεχνολογίας.
«Η Κίνα αξίζει τα έυσημα για την καινοτομία που παρουσιάζει»
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί ένδειξη της προθυμίας της κινεζικής αεροπορικής βιομηχανίας να πειραματιστεί και να καινοτομήσει, όπως επισημαίνει ο αναλυτής του Australian Strategic Policy Institute, Euan Graham.
«Το σχέδιο είναι πρωτότυπο και αξίζει αναγνώριση γι΄ αυτό», πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας ότι η Κίνα φαίνεται να επιχειρεί να ανταγωνιστεί τις ΗΠΑ και τους συμμάχους της.
Επισημαίνεται ότι το υπουργείο Άμυνας της Κίνας δεν έχει σχολιάσει σχετικά, ενώ το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ επιβεβαίωσε ότι έχει λάβει γνώση των αναφορών, χωρίς περαιτέρω δηλώσεις πέρα από την ετήσια έκθεσή του για τον κινεζικό στρατό.
www.bankingnews.gr
Φυσικά στο επίκεντρο της σχετικής κούρσας δεν βρίσκεται παρά ο... Λευκός Αυτοκράτωρ, το υπερεξελιγμένο stealth μαχητικό της Κίνας που εθεάθη προ ημερών να ίπταται επιβλητικός στους σινικούς αιθέρες.
Στον απόηχο αυτών των εξελίξεων, ο Andrew Hunter, Βοηθός Υπουργός της Πολεμικής Αεροπορίας των Ηνωμένων Πολιτειών για Εξαγορές, Τεχνολογία και Υλικοτεχνική Υποστήριξη, προειδοποίησε ότι η Κίνα θα μπορούσε να γίνει η πρώτη χώρα που θα αναπτύξει πλήρως τα μαχητικά αεροσκάφη έκτης γενιάς.
Μάλιστα, η δήλωσή του πραγματοποιήθηκε λίγες μέρες αφότου η Κίνα διέρρευσε πλάνα με τα δύο νέα stealth μαχητικά 6ης γενιάς να παρουσιάζουν εξαιρετικά υπερσύγχρονες τεχνολογίες.
Αναφερόμενος στην «κούρσα εξοπλισμών» για την κυριαρχία στον αέρα της επόμενης γενιάς, ο Hunter προειδοποίησε σε συνέντευξή του στο Πεντάγωνο ότι «θα μπορούσαν να μας προλάβουν».
«Είναι δίκαιο να πούμε ότι δίνουμε μεγάλη προσοχή στο τι κάνει η Κίνα. Έτσι, δεν είναι όλα όσα γίνονται δημόσια γνωστά έκπληξη. Ωστόσο, ο ρυθμός τους είναι απίστευτα γρήγορος», εξήγησε.
Ο Hunter πρόσθεσε ότι «δεν έχουμε καθόλου χρόνο για χάσιμο» και σημείωσε ότι η επιχειρησιακή ένταξη ενός μαχητικού αεροσκάφους είναι κάτι στο οποίο «πιθανόν να μας ξεπεράσουν χρονικά».
H Κίνα προοδεύει, το αμερικανικό Next Generation Air Dominance καταρρεέι
Με δεδομένο ότι η Κίνα αναμένεται να αρχίσει να αναπτύσσει τα πρώτα μαχητικά έκτης γενιάς κοντά στο 2030, το αντίστοιχο αμερικανικό πρόγραμμα Next Generation Air Dominance (NGAD) αντιμετωπίζει αυξανόμενες αβεβαιότητες.
Το 2024, η πιθανότητα ακύρωσης του NGAD λόγω του υψηλού κόστους συζητήθηκε επανειλημμένα.
Στον αντίποδα, η Κίνα έχει καταφέρει να αναπτύξει μαχητικά αεροσκάφη με πολύ μικρότερο κόστος σε σύγκριση με τα αμερικανικά αντίστοιχα.
Για παράδειγμα, το μαχητικό πέμπτης γενιάς J-20 υπολογίζεται ότι κόστισε λιγότερο από το ένα δέκατο της ανάπτυξης του αμερικανικού F-35.
Φυσικά, κάτι τέτοιο καθιστά το πρόγραμμα έκτης γενιάς της Κίνας οικονομικά πολύ πιο βιώσιμο.
Οι σοβαρές καθυστερήσεις στα προγράμματα των αμερικανικών μαχητικών πέμπτης γενιάς F-22 και F-35 έχουν δημιουργήσει έντονες ανησυχίες σχετικά με το αν οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορέσουν να αναπτύξουν ένα μαχητικό έκτης γενιάς σε χρονικό πλαίσιο συγκρίσιμο με αυτό της Κίνας.
Πιο ισχυρό αλλά και πιο ισχυρό από τα F-35 το κινεζικό J-20
Ο Abraham Abrams, κορυφαίος ειδικός στα κινεζικά προγράμματα μαχητικών επόμενης γενιάς και συγγραφέας του βιβλίου "China's Stealth Fighter: The J-20 'Mighty Dragon' and the Growing Challenge to Western Air Dominance", ανέφερε ότι αν και το F-35 «κατάφερε να αντλήσει πολλές από τις πιο σύνθετες τεχνολογίες του από το ήδη δοκιμασμένο F-22», χρειάστηκαν δεκαπέντε χρόνια από την έναρξη της φάσης Engineering Manufacturing and Development (EMD) μέχρι την επίτευξη μιας περιορισμένης αρχικής επιχειρησιακής ικανότητας στην Πολεμική Αεροπορία.
«Αυτό το προηγούμενο, όπως και η αντίστοιχη στασιμότητα του F-22, υποδεικνύουν ότι το πρόγραμμα Next Generation Air Dominance (NGAD) πιθανότατα δεν θα είναι επιχειρησιακό πριν το 2040», σημείωσε ο Abrams.
Αντίθετα, η ένταξη του J-20 στην υπηρεσία πραγματοποιήθηκε μόλις έξι χρόνια μετά την πρώτη του πτήση, γεγονός που το καθιστά μοναδικό ως προς την ταχύτητα ανάπτυξης μεταξύ των μαχητικών της γενιάς του, παρά το γεγονός ότι ήταν το πρώτο μαχητικό πέμπτης γενιάς της Κίνας.
Σύμφωνα με τον Abrams, η σημαντική διαφορά που έχει παρατηρηθεί σταθερά τα τελευταία 30 χρόνια μεταξύ Κίνας και Ηνωμένων Πολιτειών στον ρυθμό ανάπτυξης προηγμένων νέων αεροσκαφών, υποδεικνύει ότι το μαχητικό έκτης γενιάς της Κίνας πιθανότατα θα τεθεί σε υπηρεσία πολύ πριν το αντίστοιχο αμερικανικό.
Η Κίνα εξωθεί τον Trump σε ακύρωση του προγράμματος για τα F-35
Παρατηρώντας την πρόοδο που έχει σημειώσει η Κίνα, καθώς και το χαμηλό κόστος αυτής, ο νέος Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών Donald Trump, και τα μέλη της ομάδας του εξετάζουν την ακύρωση του προγράμματος των F-35, το οποίο είναι φρικτά κοστοβόρο – ενώ και οι επιχειρησιακές δυνατότητες του F35 είναι περιορισμένες.
Πίσω στις 12 Δεκεμβρίου 2016, μόλις ετοιμαζόταν να γίνει πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών για πρώτη φορά, ο Trump είπε: «Το πρόγραμμα F-35, και ειδικά το κόστος του, είναι εκτός ελέγχου...
Πρέπει να εξοικονομήσουμε δισεκατομμύρια δολάρια για στρατιωτικές (και άλλες) αγορές. Πρέπει να το κάνουμε».
Οι μετοχές της κατασκευάστριας εταιρείας των F-35 Lockheed Martin υποχώρησαν αμέσως κατά 4% τον Δεκέμβριο.
Οι μετοχές των εταιρειών που προμηθεύουν εξαρτήματα για αυτό το μαχητικό επίσης έπεσαν απότομα, των United Technologies και BAE Systems συμπεριλαμβανομένων.
Αλλά η απογοήτευση των Αμερικανών βιομηχάνων που συμμετείχαν στην παραγωγή μαχητικών πέμπτης γενιάς αποδείχθηκε πρόωρη.
Απίστευτα ισχυρές δυνάμεις πίσω από τις σκηνές αυτής της χώρας απέτρεψαν τον Trump από το να σκοτώσει το F-35.
Όταν ο Λευκός Αυτοκράτωρ σόκαρε τον πλανήτη
H πλειοψηφία των αναλύσεων συντείνουν ότι το νέο μαχητικό αεροσκάφος 6ης Γενιάς της Κίνας «Λευκός Αυτοκράτωρ» διαθέτει θεμελιωδώς νέες δυνατότητες και είναι πιθανώς το πρώτο έκτης γενιάς μαχητικό στον κόσμο.
Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του, το οποίο θεωρείται και απαραίτητο για την επόμενη γενιά αεροσκαφών, είναι η απουσία... ουράς.
ΤΟ νέο μαχητικό αεροσκάφος δεν διαθέτοει κάθετους σταθεροποιητές, ένα χαρακτηριστικό που το καθιστά «χωρίς ουρά», με αποτέλεσμα να εξαρτάται πλέον από υπολογιστές για τη διατήρηση της σταθερότητάς του.
Αυτή η διαμόρφωση ενισχύει την απόδοση στην πτήση με υψηλή ταχύτητα και βελτιώνει σημαντικά τις stealth δυνατότητές του.
Σημειωτέτον ότι το J-20 ήδη θεωρείται ένα από τα πιο προηγμένα Stealth μαχητικά στον κόσμο, καθώς μόνο το αμερικανικό F-35 μπορεί να το ανταγωνιστεί
Οι τεχνολογικές εξελίξεις που έχουν επιτευχθεί από την κινεζική βιομηχανία είναι εμφανείς, ιδιαίτερα στις διαδοχικές βελτιώσεις και παραλλαγές του J-20.
Με δεδομένη τη σημαντική πρόοδο της Κίνας στον τομέα των Stealth τεχνολογιών – όπως δείχνουν προγράμματα όπως το FC-31 και το μη επανδρωμένο βομβαρδιστικό CH-7 – ένα μαχητικό χωρίς ουραίο τμήμα από την Κίνα είναι πολύ πιθανό να είναι το πιο προηγμένο stealth αεροσκάφος στον κόσμο.
Η Κίνα θέτει νέες προκλήσεις στη σχεδίαση των μαχητικών αεροσκαφών 6ης Γενίας
Η ανάπτυξη ενός αεροσκάφους χωρίς ουραίο τμήμα παρουσιάζει σημαντικές σχεδιαστικές προκλήσεις, καθώς απαιτεί εξαιρετικά προηγμένες επιφάνειες ελέγχου πτήσης.
Μέχρι τώρα, τέτοια αεροσκάφη περιορίζονταν σε υποηχητικά μοντέλα με μειωμένες δυνατότητες πτήσης, όπως ο βομβαρδιστικός B-2 και το drone GJ-11.
Η ανάπτυξη ενός σχεδίου χωρίς ουραίο τμήμα που να καλύπτει τις υψηλές απαιτήσεις ενός μαχητικού αεροσκάφους είναι σαφώς πιο δύσκολη.
Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό σε υψηλές ταχύτητες, όπου ο έλεγχος της ώσης δεν μπορεί να ενισχύσει την ευελιξία.
Για τον λόγο αυτό, κάθε πτέρυγα του νέου μαχητικού διαθέτει πέντε επιφάνειες ελέγχου στο πίσω μέρος, ώστε να διασφαλίζεται η υψηλή απόδοση στην πτήση.
Παράλληλα, διαθέτει αυτόνομα συστήματα κοντά στις άκρες των φτερών του, τα οποία αναμένεται να παρέχουν έλεγχο που συνήθως γίνεται μέσω των πτερυγίων.
Το αντίπαλο αμερικανικό μαχητικό έκτης γενιάς NGAD, που βρίσκεται υπό ανάπτυξη, αναμενόταν να διαθέτει παρόμοια χαρακτηριστικά, αλλά το κινεζικό αεροσκάφος είναι το πρώτο που εμφανίζεται να τα εφαρμόζει σε πτήση.
Επαναστατική πρόοδος στις stealth τεχνολογίες
Οι ραγδαίες βελτιώσεις στις stealth δυνατότητες του J-20 από το 2016, όταν παραδόθηκε η πρώτη παρτίδα μαχητικών, ενίσχυσαν τις προσδοκίες ότι τα κινεζικά μαχητικά έκτης γενιάς θα προσφέρουν επαναστατικές εξελίξεις.
Τον Μάρτιο του 2022, ο επικεφαλής της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας, στρατηγός Mark Kelly, είχε προβλέψει ότι τα νέα αυτά μαχητικά θα ενσωματώσουν «εκθετική επιτάχυνση στην επεξεργαστική ισχύ και την ανίχνευση» αλλά και «εκθετική μείωση στο [ραντάρ] αποτύπωμα».
Αν και Αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν προειδοποιήσει εδώ και καιρό ότι η Κίνα θα μπορούσε να είναι η πρώτη χώρα που θα παρουσιάσει μαχητικό έκτης γενιάς, η αιφνίδια παρουσίαση ενός τέτοιου αεροσκάφους σε πτήση, είτε αναπτύχθηκε για κρούσεις είτε για εναέρια υπεροχή, αλλάζει τις ισορροπίες ισχύος στον Ειρηνικό τόσο σε τακτικό όσο και σε στρατηγικό επίπεδο.
Με τις Ηνωμένες Πολιτείες να αντιμετωπίζουν ακόμα δυσκολίες στην αύξηση της παραγωγής των F-35 στο απαιτούμενο επίπεδο, ή στην επίτευξη πλήρους επιχειρησιακής κατάστασης και ικανοποιητικής διαθεσιμότητας, η δοκιμαστική πτήση ενός κινεζικού μαχητικού έκτης γενιάς δημιουργεί σοβαρές πιθανότητες το αμερικανικό αεροσκάφος να υστερήσει σύντομα κατά μία γενιά σε σχέση με την αιχμή της τεχνολογίας.
«Η Κίνα αξίζει τα έυσημα για την καινοτομία που παρουσιάζει»
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί ένδειξη της προθυμίας της κινεζικής αεροπορικής βιομηχανίας να πειραματιστεί και να καινοτομήσει, όπως επισημαίνει ο αναλυτής του Australian Strategic Policy Institute, Euan Graham.
«Το σχέδιο είναι πρωτότυπο και αξίζει αναγνώριση γι΄ αυτό», πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας ότι η Κίνα φαίνεται να επιχειρεί να ανταγωνιστεί τις ΗΠΑ και τους συμμάχους της.
Επισημαίνεται ότι το υπουργείο Άμυνας της Κίνας δεν έχει σχολιάσει σχετικά, ενώ το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ επιβεβαίωσε ότι έχει λάβει γνώση των αναφορών, χωρίς περαιτέρω δηλώσεις πέρα από την ετήσια έκθεσή του για τον κινεζικό στρατό.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών