O εκπρόσωπος του ΥΠΕΘΟΟ διέψευσε τον ισχυρισμό περί απόδοσης 2,5% στα κρατικά διαθέσιμα που τηρούνται στην Τράπεζα της Ελλάδος
Απάντηση στον Πρόεδρο του Κινήματος Δημοκρατίας, Στέφανου Κασσελάκη, έδωσε ο εκπρόσωπος Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Όμηρος Τσάπαλος, σχετικά με τη διαχείριση των διαθεσίμων του Ελληνικού Δημοσίου και την πολιτική πρόωρης αποπληρωμής του δημοσίου χρέους.
Ο κ. Τσάπαλος σε ανάρτησή του σχολιάσε «ακόμη ένας "μαθητευόμενος μάγος" που επιχειρεί με "ξόρκια" και υπεραπλουστεύσεις να τοποθετηθεί σε σύνθετα ζητήματα, τονίζοντας ότι ο δημόσιος διάλογος για το χρέος και τα διαθέσιμα δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως «performance art», αλλά απαιτεί γνώση, επίγνωση των κινδύνων και θεσμική ευθύνη.
Ειδικότερα, στην ανάρτησή του σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εξήγησε ότι η «πρόωρη αποπληρωμή του δημοσίου χρέους αποφέρει εξοικονόμηση περίπου 800 εκατ. ευρώ ετησίως, η οποία προκύπτει από τη μείωση των τόκων και του κόστους εξυπηρέτησης του χρέους. Η συγκεκριμένη στρατηγική διαχείρισης του χρέους ενισχύει τη βιωσιμότητά του και συμβάλλει καθοριστικά στην αναβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της χώρας. Έτσι, μειώνεται το κόστος δανεισμού για το Δημόσιο, τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, περιορίζεται ο μακροοικονομικός κίνδυνος και ενισχύεται η αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας σε σταθερή βάση».
Επεσήμανε πως η μείωση του χρέους δεν έχει μόνο λογιστικό ή δημοσιονομικό όφελος, αλλά αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για τη βελτίωση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της χώρας. Η αναβάθμιση αυτή, με τη σειρά της, συμπιέζει το κόστος δανεισμού όχι μόνο για το Δημόσιο, αλλά και για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, μειώνοντας τον μακροοικονομικό κίνδυνο και στηρίζοντας την αναπτυξιακή προοπτική της οικονομίας σε πιο σταθερή βάση.
Στο σχόλιό του, ο κ. Τσάπαλος παρουσίασε την πρόωρη αποπληρωμή ως επιλογή με αλυσιδωτά οφέλη: χαμηλότεροι τόκοι, χαμηλότερα spreads, μικρότερη αβεβαιότητα και καλύτερες συνθήκες χρηματοδότησης για τον ιδιωτικό τομέα.
Συναλλαγματικός κίνδυνος
Στο επίκεντρο της κριτικής του εκπροσώπου του ΥΠΕΘΟΟ βρέθηκε και η αναφορά του Στ. Κασσελάκη για αξιοποίηση των διαθεσίμων του ελληνικού δημοσίου με τοποθέτησή τους σε ομόλογα ΗΠΑ, επισημαίνοντας ότι για μια χώρα της Ευρωζώνης όπως η Ελλάδα, της οποίας τα έσοδα, οι δαπάνες και το χρέος εκφράζονται σε ευρώ, η σύνδεση με δολάρια ΗΠΑ (USD) ενέχει «ουσιώδη συναλλαγματικό κίνδυνο».
Υπενθύμισε ότι τα τελευταία δύο χρόνια το δολάριο έχει χάσει περίπου 15% της αξίας του έναντι του ευρώ. Μια τέτοια διακύμανση, όπως σημειώνει, θα μεταφραζόταν άμεσα σε απώλειες για τα δημόσια διαθέσιμα, εφόσον αυτά ήταν εκτεθειμένα σε ξένο νόμισμα.
Στο πλαίσιο αυτό, η προτεινόμενη στρατηγική εμφανίζεται από την πλευρά του υπουργείου ως υψηλού ρίσκου και ασύμβατη με τις αρχές διαχείρισης δημόσιου χρήματος.
«Δεν υφίσταται» απόδοση 2,5% στην ΤτΕ
Ακόμη, ο εκπρόσωπος του ΥΠΕΘΟΟ διέψευσε τον ισχυρισμό περί απόδοσης 2,5% στα κρατικά διαθέσιμα που τηρούνται στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Όπως διευκρίνισε, «το επιτόκιο που αποδίδει η Τράπεζα της Ελλάδος δεν είναι 2,5%. Η απόδοση διαμορφώνεται στο ΕSTΕR μείον 20 μονάδες βάσης, δηλαδή σήμερα περίπου 1,7%. Το 2,5% που επικαλείται ο κ. Κασσελάκης απλώς δεν υφίσταται».
Κατά τον κ. Τσάπαλο, η επίκληση επιτοκίου 2,5% «απλώς δεν υφίσταται» στην πραγματική λειτουργία του συστήματος, γεγονός που, σύμφωνα με το ΥΠΕΘΟΟ, αποδυναμώνει το επιχείρημα ότι το Δημόσιο θα μπορούσε να αποκομίσει πολύ μεγαλύτερο όφελος κρατώντας διαθέσιμα, αντί να αποπληρώνει χρέος.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στη θεσμική και οικονομική σχέση μεταξύ Τράπεζας της Ελλάδος και Ελληνικού Δημοσίου.
Ο κ. Τσάπαλος ανέφερε ότι «οι τόκοι που πληρώνει η Τράπεζα της Ελλάδος μειώνουν τα κέρδη της. Άρα μειώνεται και το μέρισμα που διανέμει. Επειδή το κράτος παίρνει σχεδόν όλο το μέρισμα, οι τόκοι ουσιαστικά αφαιρούνται από αυτό. Γι’ αυτό, το καθαρό όφελος από ένα ενδεχομένως μεγάλο επιτόκιο της ΤτΕ είναι σχεδόν μηδενικό για το Δημόσιο».
Καταλήγοντας στην ανάρτησή του ο κ. Τσάπαλος ανέφερε ότι «η οικονομική πολιτική δεν ενδείκνυται για performance art. Δεν είναι χώρος για εντυπώσεις, σλόγκαν ή πυροτεχνήματα. Απαιτεί βαθιά γνώση των οικονομικών μηχανισμών, κατανόηση των κινδύνων και, κυρίως, σοβαρότητα και θεσμική ευθύνη».

Η ανάρτηση Κασσελάκη
Ο Πρόεδρος του Κινήματος Δημοκρατίας, Στ. Κασσελάκης, με ανάρτησή του σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, σημείωsε αναφορικά με την πρόωρη αποπληρωμή χρέους τα εξής:
"Πρόωρη αποπληρωμή 5,1 δισ. δανείων GLF:
Κυβέρνηση: «Γλιτώνουμε 1,6 δισ. τόκους σε 13 χρόνια» → 123 εκατ./χρόνο, και μάλιστα ΜΟΝΟ μετά το 2029.
Τα ίδια 5,1 δισ. αν τα κρατούσαμε σήμερα θα απέδιδαν:
* 2024 (καταθέσεις ΤτΕ): 3,8% → 194 εκατ. €
* 2025 (συντηρητικά αν κατατεθούν στην ΤτΕ): ≥ 2,5% → ≥ 127 εκατ. €
* Σε αμερικανικό 30ετές ομόλογο (τρέχουσα απόδοση ~4,8%): 397 εκατ. € ΕΤΗΣΙΩΣ, ΑΜΕΣΑ!
Δηλαδή αντί να εισπράττουμε 400 εκατ. € τον χρόνο από φέτος, προτιμάμε να αποπληρώσουμε ένα δάνειο με πολύ χαμηλό επιτόκιο Euribor3m +0,5% (σήμερα 2,5%) και από τις αρχές του 2028 εκτιμάται στο 1,6% (1,1%+0,5%) και να «γλιτώσουμε» 123 εκατ. € από το... 2030 και μετά.
Μαθηματικά επιπέδου ΥΠΟΙΚ. Μπράβο μας".

www.bankingnews.gr
Ο κ. Τσάπαλος σε ανάρτησή του σχολιάσε «ακόμη ένας "μαθητευόμενος μάγος" που επιχειρεί με "ξόρκια" και υπεραπλουστεύσεις να τοποθετηθεί σε σύνθετα ζητήματα, τονίζοντας ότι ο δημόσιος διάλογος για το χρέος και τα διαθέσιμα δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως «performance art», αλλά απαιτεί γνώση, επίγνωση των κινδύνων και θεσμική ευθύνη.
Ειδικότερα, στην ανάρτησή του σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εξήγησε ότι η «πρόωρη αποπληρωμή του δημοσίου χρέους αποφέρει εξοικονόμηση περίπου 800 εκατ. ευρώ ετησίως, η οποία προκύπτει από τη μείωση των τόκων και του κόστους εξυπηρέτησης του χρέους. Η συγκεκριμένη στρατηγική διαχείρισης του χρέους ενισχύει τη βιωσιμότητά του και συμβάλλει καθοριστικά στην αναβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της χώρας. Έτσι, μειώνεται το κόστος δανεισμού για το Δημόσιο, τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, περιορίζεται ο μακροοικονομικός κίνδυνος και ενισχύεται η αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας σε σταθερή βάση».
Επεσήμανε πως η μείωση του χρέους δεν έχει μόνο λογιστικό ή δημοσιονομικό όφελος, αλλά αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για τη βελτίωση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της χώρας. Η αναβάθμιση αυτή, με τη σειρά της, συμπιέζει το κόστος δανεισμού όχι μόνο για το Δημόσιο, αλλά και για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, μειώνοντας τον μακροοικονομικό κίνδυνο και στηρίζοντας την αναπτυξιακή προοπτική της οικονομίας σε πιο σταθερή βάση.
Στο σχόλιό του, ο κ. Τσάπαλος παρουσίασε την πρόωρη αποπληρωμή ως επιλογή με αλυσιδωτά οφέλη: χαμηλότεροι τόκοι, χαμηλότερα spreads, μικρότερη αβεβαιότητα και καλύτερες συνθήκες χρηματοδότησης για τον ιδιωτικό τομέα.
Συναλλαγματικός κίνδυνος
Στο επίκεντρο της κριτικής του εκπροσώπου του ΥΠΕΘΟΟ βρέθηκε και η αναφορά του Στ. Κασσελάκη για αξιοποίηση των διαθεσίμων του ελληνικού δημοσίου με τοποθέτησή τους σε ομόλογα ΗΠΑ, επισημαίνοντας ότι για μια χώρα της Ευρωζώνης όπως η Ελλάδα, της οποίας τα έσοδα, οι δαπάνες και το χρέος εκφράζονται σε ευρώ, η σύνδεση με δολάρια ΗΠΑ (USD) ενέχει «ουσιώδη συναλλαγματικό κίνδυνο».
Υπενθύμισε ότι τα τελευταία δύο χρόνια το δολάριο έχει χάσει περίπου 15% της αξίας του έναντι του ευρώ. Μια τέτοια διακύμανση, όπως σημειώνει, θα μεταφραζόταν άμεσα σε απώλειες για τα δημόσια διαθέσιμα, εφόσον αυτά ήταν εκτεθειμένα σε ξένο νόμισμα.
Στο πλαίσιο αυτό, η προτεινόμενη στρατηγική εμφανίζεται από την πλευρά του υπουργείου ως υψηλού ρίσκου και ασύμβατη με τις αρχές διαχείρισης δημόσιου χρήματος.
«Δεν υφίσταται» απόδοση 2,5% στην ΤτΕ
Ακόμη, ο εκπρόσωπος του ΥΠΕΘΟΟ διέψευσε τον ισχυρισμό περί απόδοσης 2,5% στα κρατικά διαθέσιμα που τηρούνται στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Όπως διευκρίνισε, «το επιτόκιο που αποδίδει η Τράπεζα της Ελλάδος δεν είναι 2,5%. Η απόδοση διαμορφώνεται στο ΕSTΕR μείον 20 μονάδες βάσης, δηλαδή σήμερα περίπου 1,7%. Το 2,5% που επικαλείται ο κ. Κασσελάκης απλώς δεν υφίσταται».
Κατά τον κ. Τσάπαλο, η επίκληση επιτοκίου 2,5% «απλώς δεν υφίσταται» στην πραγματική λειτουργία του συστήματος, γεγονός που, σύμφωνα με το ΥΠΕΘΟΟ, αποδυναμώνει το επιχείρημα ότι το Δημόσιο θα μπορούσε να αποκομίσει πολύ μεγαλύτερο όφελος κρατώντας διαθέσιμα, αντί να αποπληρώνει χρέος.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στη θεσμική και οικονομική σχέση μεταξύ Τράπεζας της Ελλάδος και Ελληνικού Δημοσίου.
Ο κ. Τσάπαλος ανέφερε ότι «οι τόκοι που πληρώνει η Τράπεζα της Ελλάδος μειώνουν τα κέρδη της. Άρα μειώνεται και το μέρισμα που διανέμει. Επειδή το κράτος παίρνει σχεδόν όλο το μέρισμα, οι τόκοι ουσιαστικά αφαιρούνται από αυτό. Γι’ αυτό, το καθαρό όφελος από ένα ενδεχομένως μεγάλο επιτόκιο της ΤτΕ είναι σχεδόν μηδενικό για το Δημόσιο».
Καταλήγοντας στην ανάρτησή του ο κ. Τσάπαλος ανέφερε ότι «η οικονομική πολιτική δεν ενδείκνυται για performance art. Δεν είναι χώρος για εντυπώσεις, σλόγκαν ή πυροτεχνήματα. Απαιτεί βαθιά γνώση των οικονομικών μηχανισμών, κατανόηση των κινδύνων και, κυρίως, σοβαρότητα και θεσμική ευθύνη».
Η ανάρτηση Κασσελάκη
Ο Πρόεδρος του Κινήματος Δημοκρατίας, Στ. Κασσελάκης, με ανάρτησή του σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, σημείωsε αναφορικά με την πρόωρη αποπληρωμή χρέους τα εξής:
"Πρόωρη αποπληρωμή 5,1 δισ. δανείων GLF:
Κυβέρνηση: «Γλιτώνουμε 1,6 δισ. τόκους σε 13 χρόνια» → 123 εκατ./χρόνο, και μάλιστα ΜΟΝΟ μετά το 2029.
Τα ίδια 5,1 δισ. αν τα κρατούσαμε σήμερα θα απέδιδαν:
* 2024 (καταθέσεις ΤτΕ): 3,8% → 194 εκατ. €
* 2025 (συντηρητικά αν κατατεθούν στην ΤτΕ): ≥ 2,5% → ≥ 127 εκατ. €
* Σε αμερικανικό 30ετές ομόλογο (τρέχουσα απόδοση ~4,8%): 397 εκατ. € ΕΤΗΣΙΩΣ, ΑΜΕΣΑ!
Δηλαδή αντί να εισπράττουμε 400 εκατ. € τον χρόνο από φέτος, προτιμάμε να αποπληρώσουμε ένα δάνειο με πολύ χαμηλό επιτόκιο Euribor3m +0,5% (σήμερα 2,5%) και από τις αρχές του 2028 εκτιμάται στο 1,6% (1,1%+0,5%) και να «γλιτώσουμε» 123 εκατ. € από το... 2030 και μετά.
Μαθηματικά επιπέδου ΥΠΟΙΚ. Μπράβο μας".
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών