Οι κυρώσεις των ΗΠΑ κατά της Lukoil πυροδοτούν αυξήσεις στις τιμές καυσίμων σε Ρουμανία και Βουλγαρία
Σημαντικές αναταράξεις στις αγορές καυσίμων της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας προκαλούν οι κυρώσεις που επέβαλαν οι ΗΠΑ κατά της Lukoil στα τέλη του 2025, με τις πρώτες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για έντονα ανοδικές τάσεις στις τιμές της βενζίνης και του ντίζελ μέσα στο 2026.
Σύμφωνα με ανάλυση του ρουμανικού μη κερδοσκοπικού οργανισμού Asociatia Energia Inteligent, οι αγορές καυσίμων των δύο χωρών εμφανίζουν υψηλό βαθμό εξάρτησης από τις δυνατότητες διύλισης της Lukoil, γεγονός που καθιστά τις επιπτώσεις των κυρώσεων άμεσες και εκτεταμένες.
Για τη Ρουμανία, η Asociatia Energia Inteligent προβλέπει ότι στο πρώτο τρίμηνο του 2026 οι τιμές της βενζίνης θα καταγράψουν αύξηση περίπου 10%, ενώ το ντίζελ αναμένεται να ενισχυθεί κατά 12%.
Κεντρικός παράγοντας πίεσης είναι το διυλιστήριο Petrotel της Lukoil στο Πλοέστι, το οποίο αποτελεί βασικό πυλώνα της εγχώριας παραγωγής καυσίμων και είναι ενσωματωμένο σε δίκτυο περίπου 300 πρατηρίων.
Ακόμη και ένας μερικός περιορισμός της παραγωγικής λειτουργίας ή μια διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα μπορεί να οδηγήσει σε αισθητές ελλείψεις και σε ανατιμήσεις.
Παρ’ όλα αυτά, η Ρουμανία βρίσκεται σε πιο ευνοϊκή θέση συγκριτικά με τη Βουλγαρία, χάρη στη συνέχιση της λειτουργίας των διυλιστηρίων Petrom και Rompetrol, που προσφέρουν εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού και συμβάλλουν στη συγκράτηση των τιμών.
Η εικόνα στη Βουλγαρία είναι σαφώς πιο ανησυχητική.
Η Lukoil Neftochim Burgas αποτελεί τον κυρίαρχο παράγοντα της εγχώριας αγοράς, συγκεντρώνοντας το μεγαλύτερο μέρος της διύλισης πετρελαίου της χώρας.
Οποιοσδήποτε περιορισμός στη λειτουργία της, ακόμη και βραχυπρόθεσμος, μπορεί να διαταράξει σοβαρά την ισορροπία προσφοράς–ζήτησης, δεδομένης της σχεδόν ανύπαρκτης δυνατότητας άμεσης υποκατάστασης.
Σύμφωνα με την ανάλυση, οι τιμές στη Βουλγαρία ενδέχεται να αυξηθούν κατά 15% για τη βενζίνη και 18% για το ντίζελ, ενώ οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η ανοδική αυτή τάση μπορεί να έχει πολύμηνη διάρκεια, καθώς η αγορά θα χρειαστεί χρόνο για να αναπτύξει νέες αλυσίδες εφοδιασμού και να εξασφαλίσει ακριβότερες εισαγωγές.
Αλυσιδωτές επιπτώσεις σε όλη την Ανατολική Ευρώπη
Οι κυρώσεις των ΗΠΑ δεν πλήττουν μόνο τη Lukoil, αλλά δημιουργούν ένα κύμα ανακατατάξεων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων στην Ανατολική Ευρώπη.
Η αυξημένη πίεση στη διύλιση και στις προμήθειες ενισχύει τον ανταγωνισμό για πρώτες ύλες, περιπλέκει τις εμπορικές ροές και οδηγεί τους traders να ενσωματώνουν πρόσθετους κινδύνους στις τιμολογιακές τους πολιτικές. Αυτό σημαίνει ότι η άνοδος των τιμών μπορεί να ξεκινήσει πριν ακόμη αποτυπωθούν πλήρως οι πραγματικές διαταραχές στην αγορά.
Η τελική έκταση του οικονομικού πλήγματος θα εξαρτηθεί από τον βαθμό ταχύτητας με τον οποίο οι κυβερνήσεις της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας θα κατορθώσουν να αναπροσαρμόσουν τα κανάλια εισαγωγών, να εξασφαλίσουν νέες πηγές διύλισης και να ενισχύσουν τη διαφοροποίηση του εφοδιασμού.
Ωστόσο, όπως τονίζει η Asociatia Energia Inteligent, ακόμη και με ενεργητικές παρεμβάσεις, το άμεσο κόστος των κυρώσεων δεν μπορεί να αποφευχθεί. Τα μέτρα των ΗΠΑ επηρεάζουν κρίσιμες υποδομές που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ενεργειακής ασφάλειας των δύο χωρών.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με ανάλυση του ρουμανικού μη κερδοσκοπικού οργανισμού Asociatia Energia Inteligent, οι αγορές καυσίμων των δύο χωρών εμφανίζουν υψηλό βαθμό εξάρτησης από τις δυνατότητες διύλισης της Lukoil, γεγονός που καθιστά τις επιπτώσεις των κυρώσεων άμεσες και εκτεταμένες.
Για τη Ρουμανία, η Asociatia Energia Inteligent προβλέπει ότι στο πρώτο τρίμηνο του 2026 οι τιμές της βενζίνης θα καταγράψουν αύξηση περίπου 10%, ενώ το ντίζελ αναμένεται να ενισχυθεί κατά 12%.
Κεντρικός παράγοντας πίεσης είναι το διυλιστήριο Petrotel της Lukoil στο Πλοέστι, το οποίο αποτελεί βασικό πυλώνα της εγχώριας παραγωγής καυσίμων και είναι ενσωματωμένο σε δίκτυο περίπου 300 πρατηρίων.
Ακόμη και ένας μερικός περιορισμός της παραγωγικής λειτουργίας ή μια διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα μπορεί να οδηγήσει σε αισθητές ελλείψεις και σε ανατιμήσεις.
Παρ’ όλα αυτά, η Ρουμανία βρίσκεται σε πιο ευνοϊκή θέση συγκριτικά με τη Βουλγαρία, χάρη στη συνέχιση της λειτουργίας των διυλιστηρίων Petrom και Rompetrol, που προσφέρουν εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού και συμβάλλουν στη συγκράτηση των τιμών.
Η εικόνα στη Βουλγαρία είναι σαφώς πιο ανησυχητική.
Η Lukoil Neftochim Burgas αποτελεί τον κυρίαρχο παράγοντα της εγχώριας αγοράς, συγκεντρώνοντας το μεγαλύτερο μέρος της διύλισης πετρελαίου της χώρας.
Οποιοσδήποτε περιορισμός στη λειτουργία της, ακόμη και βραχυπρόθεσμος, μπορεί να διαταράξει σοβαρά την ισορροπία προσφοράς–ζήτησης, δεδομένης της σχεδόν ανύπαρκτης δυνατότητας άμεσης υποκατάστασης.
Σύμφωνα με την ανάλυση, οι τιμές στη Βουλγαρία ενδέχεται να αυξηθούν κατά 15% για τη βενζίνη και 18% για το ντίζελ, ενώ οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η ανοδική αυτή τάση μπορεί να έχει πολύμηνη διάρκεια, καθώς η αγορά θα χρειαστεί χρόνο για να αναπτύξει νέες αλυσίδες εφοδιασμού και να εξασφαλίσει ακριβότερες εισαγωγές.
Αλυσιδωτές επιπτώσεις σε όλη την Ανατολική Ευρώπη
Οι κυρώσεις των ΗΠΑ δεν πλήττουν μόνο τη Lukoil, αλλά δημιουργούν ένα κύμα ανακατατάξεων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων στην Ανατολική Ευρώπη.
Η αυξημένη πίεση στη διύλιση και στις προμήθειες ενισχύει τον ανταγωνισμό για πρώτες ύλες, περιπλέκει τις εμπορικές ροές και οδηγεί τους traders να ενσωματώνουν πρόσθετους κινδύνους στις τιμολογιακές τους πολιτικές. Αυτό σημαίνει ότι η άνοδος των τιμών μπορεί να ξεκινήσει πριν ακόμη αποτυπωθούν πλήρως οι πραγματικές διαταραχές στην αγορά.
Η τελική έκταση του οικονομικού πλήγματος θα εξαρτηθεί από τον βαθμό ταχύτητας με τον οποίο οι κυβερνήσεις της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας θα κατορθώσουν να αναπροσαρμόσουν τα κανάλια εισαγωγών, να εξασφαλίσουν νέες πηγές διύλισης και να ενισχύσουν τη διαφοροποίηση του εφοδιασμού.
Ωστόσο, όπως τονίζει η Asociatia Energia Inteligent, ακόμη και με ενεργητικές παρεμβάσεις, το άμεσο κόστος των κυρώσεων δεν μπορεί να αποφευχθεί. Τα μέτρα των ΗΠΑ επηρεάζουν κρίσιμες υποδομές που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ενεργειακής ασφάλειας των δύο χωρών.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών