Οι φωτογραφίες, αλλά και το ρεπορτάζ γεννούν πολλά ερωτηματικά
Ένα περίεργο δημοσίευμα από ΜΜΕ της Τουρκίας προκαλεί ανηχυσία για την ασφάλεια του προγράμματος αναβάθμισης των ελληνικών F-16.
Η αναφορά των Τούρκων είναι ακριβέστατη σχετικά με τις αλλαγές που γίνονται στα μαχητικά.
Το τουρκικό δημοσίευμα συνοδεύτηκε από φωτογραφίες που παρουσιάζεται ως σχετική με τις εγκαταστάσεις όπου υλοποιείται ο εκσυγχρονισμός, κάτι που –αν μη τι άλλο– γεννά ερωτήματα για το πώς παράγεται, διακινείται και “νομιμοποιείται” οπτικό υλικό γύρω από κρίσιμες αμυντικές υποδομές.
Σε ένα περιβάλλον όπου η πληροφορία είναι όπλο και η παρακολούθηση γίνεται με κάθε μέσο, η δημόσια εικόνα ενός προγράμματος τέτοιου βάρους δεν είναι λεπτομέρεια: είναι τμήμα της συνολικής του ασφάλειας.
Το δημοσίευμα αυτούσιο. Μάλλον κάποιοι χρωστούν απαντήσεις:
Η διαδικασία εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών F-16 Block 52 της Πολεμικής Αεροπορίας στα πρότυπα της Viper βρίσκεται σε εξέλιξη.
Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και υπάρχει πιθανότητα ολοκλήρωσης ακόμη και νωρίτερα από το αρχικό σχέδιο, το οποίο προέβλεπε πλήρη επιχειρησιακή ολοκλήρωση έως το τέλος του 2027.
Με την παράδοση του 42ου Viper το φθινόπωρο του 2025, το πρόγραμμα έφτασε επίσημα στο «μισό σημείο».
Με βάση τον τρέχοντα ρυθμό παραγωγής, η Ελλάδα αναμένει ότι ο αριθμός των εκσυγχρονισμένων μαχητικών αεροσκαφών θα φτάσει τα 46 μέχρι το τέλος του έτους.
Μετάβαση των F-16 σε διαμόρφωση Viper
Η απόφαση της Ελλάδας να αναβαθμίσει τον στόλο των F-16 της στο επίπεδο Viper είναι σημαντική όσον αφορά την ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Τα νέα οπλικά συστήματα της Τουρκίας, η ενσωμάτωση ραντάρ AESA, η εκτεταμένη χρήση UAV και τα προγράμματα εκσυγχρονισμού της αεροπορικής δύναμης επηρέασαν την απόφαση της Αθήνας να αναβαθμίσει τα 83 αεροσκάφη της στο επίπεδο Block 72 Viper. Αυτή η απόφαση έχει γίνει θεμελιώδες στοιχείο του αμυντικού δόγματος της χώρας.
Μετάβαση των F-16 σε διαμόρφωση Viper
Γραμμή παραγωγής στην Τανάγρα: εκπαίδευση, υποδομές και απόκτηση εργατικού δυναμικού.
Το πρόγραμμα υλοποιείται σε εγκαταστάσεις στην Τανάγρα της Ελλάδας, με την τεχνική υποστήριξη της Lockheed Martin.
Αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει μεταφορά γνώσεων, ενίσχυση υποδομών και απασχόληση εξειδικευμένου προσωπικού.
Αν και αρχικά υπήρχαν ανησυχίες για καθυστερήσεις, το πρόγραμμα έχει αποκτήσει δυναμική τα τελευταία δύο χρόνια.
Συνολικά 20 αεροσκάφη έχουν ολοκληρώσει τον εκσυγχρονισμό τους και έχουν επιστρέψει στο απόθεμα της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας μεταξύ 2024 και 2025.
Αναφέρθηκε ότι εάν συνεχιστεί ο ίδιος ρυθμός παραγωγής και δεν υπάρξουν απροσδόκητες διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού, το πρόγραμμα θα μπορούσε να ολοκληρωθεί πριν από τον στόχο του 2027.
Η Ελλάδα αλλάζει τη διαμόρφωση των F-16 σε Viper.

Τεχνικός μετασχηματισμός της Viper: ραντάρ, αεροηλεκτρονικά και πιλοτήριο
Το πακέτο εκσυγχρονισμού περιλαμβάνει μια ολοκληρωμένη ανακαίνιση:
Ραντάρ AESA APG-83: Μεγαλύτερη εμβέλεια, παρακολούθηση πολλαπλών στόχων και βελτιωμένη δυνατότητα αέρος-αέρος/αέρος-εδάφους.
Νέος ψηφιακός υπολογιστής αποστολής: Ταυτόχρονη επεξεργασία δεδομένων ραντάρ, αισθητήρα, σκοπευτικού κράνους, όπλου και Link-16.
Πιλοτήριο με μεγάλη κεντρική οθόνη: Ενιαία διάταξη οργάνων που μειώνει τον φόρτο εργασίας του πιλότου.
Συστήματα AGCAS & PARS: Παρέχουν αυτόματη ασφάλεια σε καταστάσεις απώλειας φορτίου σε χαμηλό υψόμετρο.
Σύνδεσμος-16:
Κοινή χρήση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο μεταξύ μονάδων.
Αυτοί οι εκσυγχρονισμοί ωθούν τον στόλο των F-16 προς μια δικτυοκεντρική δομή, εξασφαλίζοντας παράλληλα πλήρη συμβατότητα με τα Rafale και τα F-35 που αναμένεται να τεθούν σε υπηρεσία στο μέλλον.

www.bankingnews.gr
Η αναφορά των Τούρκων είναι ακριβέστατη σχετικά με τις αλλαγές που γίνονται στα μαχητικά.
Το τουρκικό δημοσίευμα συνοδεύτηκε από φωτογραφίες που παρουσιάζεται ως σχετική με τις εγκαταστάσεις όπου υλοποιείται ο εκσυγχρονισμός, κάτι που –αν μη τι άλλο– γεννά ερωτήματα για το πώς παράγεται, διακινείται και “νομιμοποιείται” οπτικό υλικό γύρω από κρίσιμες αμυντικές υποδομές.
Σε ένα περιβάλλον όπου η πληροφορία είναι όπλο και η παρακολούθηση γίνεται με κάθε μέσο, η δημόσια εικόνα ενός προγράμματος τέτοιου βάρους δεν είναι λεπτομέρεια: είναι τμήμα της συνολικής του ασφάλειας.
Το δημοσίευμα αυτούσιο. Μάλλον κάποιοι χρωστούν απαντήσεις:
Η διαδικασία εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών F-16 Block 52 της Πολεμικής Αεροπορίας στα πρότυπα της Viper βρίσκεται σε εξέλιξη.
Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και υπάρχει πιθανότητα ολοκλήρωσης ακόμη και νωρίτερα από το αρχικό σχέδιο, το οποίο προέβλεπε πλήρη επιχειρησιακή ολοκλήρωση έως το τέλος του 2027.
Με την παράδοση του 42ου Viper το φθινόπωρο του 2025, το πρόγραμμα έφτασε επίσημα στο «μισό σημείο».
Με βάση τον τρέχοντα ρυθμό παραγωγής, η Ελλάδα αναμένει ότι ο αριθμός των εκσυγχρονισμένων μαχητικών αεροσκαφών θα φτάσει τα 46 μέχρι το τέλος του έτους.
Μετάβαση των F-16 σε διαμόρφωση Viper
Η απόφαση της Ελλάδας να αναβαθμίσει τον στόλο των F-16 της στο επίπεδο Viper είναι σημαντική όσον αφορά την ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Τα νέα οπλικά συστήματα της Τουρκίας, η ενσωμάτωση ραντάρ AESA, η εκτεταμένη χρήση UAV και τα προγράμματα εκσυγχρονισμού της αεροπορικής δύναμης επηρέασαν την απόφαση της Αθήνας να αναβαθμίσει τα 83 αεροσκάφη της στο επίπεδο Block 72 Viper. Αυτή η απόφαση έχει γίνει θεμελιώδες στοιχείο του αμυντικού δόγματος της χώρας.
Μετάβαση των F-16 σε διαμόρφωση Viper
Γραμμή παραγωγής στην Τανάγρα: εκπαίδευση, υποδομές και απόκτηση εργατικού δυναμικού.
Το πρόγραμμα υλοποιείται σε εγκαταστάσεις στην Τανάγρα της Ελλάδας, με την τεχνική υποστήριξη της Lockheed Martin.
Αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει μεταφορά γνώσεων, ενίσχυση υποδομών και απασχόληση εξειδικευμένου προσωπικού.
Αν και αρχικά υπήρχαν ανησυχίες για καθυστερήσεις, το πρόγραμμα έχει αποκτήσει δυναμική τα τελευταία δύο χρόνια.
Συνολικά 20 αεροσκάφη έχουν ολοκληρώσει τον εκσυγχρονισμό τους και έχουν επιστρέψει στο απόθεμα της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας μεταξύ 2024 και 2025.
Αναφέρθηκε ότι εάν συνεχιστεί ο ίδιος ρυθμός παραγωγής και δεν υπάρξουν απροσδόκητες διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού, το πρόγραμμα θα μπορούσε να ολοκληρωθεί πριν από τον στόχο του 2027.
Η Ελλάδα αλλάζει τη διαμόρφωση των F-16 σε Viper.

Τεχνικός μετασχηματισμός της Viper: ραντάρ, αεροηλεκτρονικά και πιλοτήριο
Το πακέτο εκσυγχρονισμού περιλαμβάνει μια ολοκληρωμένη ανακαίνιση:
Ραντάρ AESA APG-83: Μεγαλύτερη εμβέλεια, παρακολούθηση πολλαπλών στόχων και βελτιωμένη δυνατότητα αέρος-αέρος/αέρος-εδάφους.
Νέος ψηφιακός υπολογιστής αποστολής: Ταυτόχρονη επεξεργασία δεδομένων ραντάρ, αισθητήρα, σκοπευτικού κράνους, όπλου και Link-16.
Πιλοτήριο με μεγάλη κεντρική οθόνη: Ενιαία διάταξη οργάνων που μειώνει τον φόρτο εργασίας του πιλότου.
Συστήματα AGCAS & PARS: Παρέχουν αυτόματη ασφάλεια σε καταστάσεις απώλειας φορτίου σε χαμηλό υψόμετρο.
Σύνδεσμος-16:
Κοινή χρήση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο μεταξύ μονάδων.
Αυτοί οι εκσυγχρονισμοί ωθούν τον στόλο των F-16 προς μια δικτυοκεντρική δομή, εξασφαλίζοντας παράλληλα πλήρη συμβατότητα με τα Rafale και τα F-35 που αναμένεται να τεθούν σε υπηρεσία στο μέλλον.

www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών