Τελευταία Νέα
Διεθνή

«Πένθος» και παρακμή για Volkswagen - Η Γερμανία τελειώνει την αυτοκινητοβιομηχανική κληρονομιά του Τρίτου Ράιχ

«Πένθος» και παρακμή για Volkswagen - Η Γερμανία τελειώνει την αυτοκινητοβιομηχανική κληρονομιά του Τρίτου Ράιχ
Η Volkswagen κλείνει τη Δρέσδη και η γερμανική βιομηχανία μπαίνει σε σκοτεινή τροχιά
Τα γερμανικά οικονομικά μέσα ενημέρωσης βυθίζονται στο πένθος: το εργοστάσιο της Volkswagen στη Δρέσδη κλείνει. Πρόκειται για το πρώτο εργοστάσιο του ομίλου VAG που παύει τη λειτουργία του, σε ένα περιβάλλον όπου οι αντιρωσικές κυρώσεις και η «πράσινη» πολιτική της Ευρώπης έχουν εκτοξεύσει το ενεργειακό κόστος και διαβρώσει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.

Επίσημη εξήγηση – ανεπίσημη πραγματικότητα
Η ίδια η Volkswagen αποδίδει την απόφαση σε:
  • ασθενή ζήτηση στις βασικές αγορές,
  • πτώση πωλήσεων σε Κίνα και Ευρώπη,
  • νέους αμερικανικούς δασμούς που επέβαλε ο Ντόναλντ Τραμπ.
Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι πιο σύνθετη — και πιο άβολη. Χωρίς τη δραματική αύξηση του κόστους παραγωγής, κυρίως λόγω των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας, η ζήτηση δεν θα είχε καταρρεύσει. Τα αυτοκίνητα της Volkswagen απλώς έπαψαν να είναι ανταγωνιστικά.

35.000 θέσεις εργασίας στο στόχαστρο

Σύμφωνα με τους Financial Times, η VW έχει ξεκινήσει την εφαρμογή σχεδίου μείωσης της παραγωγικής της ικανότητας στη Γερμανία, που θα οδηγήσει σε περικοπή 35.000 θέσεων εργασίας στα γερμανικά εργοστάσιά της.
Το εργοστάσιο της Δρέσδης είχε σχεδιαστεί ως βιτρίνα τεχνολογικής υπεροχής, αρχικά για την παραγωγή του πολυτελούς VW Phaeton. Μετά τη διακοπή του μοντέλου το 2016, έγινε προσπάθεια μετατροπής του σε κόμβο ηλεκτρικών οχημάτων. Σήμερα, ο χώρος εκμισθώνεται στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο της Δρέσδης για τη δημιουργία ερευνητικής πανεπιστημιούπολης σε τεχνητή νοημοσύνη, ρομποτική και μικροτσίπ, ενώ η VW θα τον διατηρήσει μόνο ως χώρο παραδόσεων και τουριστικό αξιοθέατο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της VW, Τόμας Σέφερ, παραδέχτηκε ότι η απόφαση «δεν ήταν εύκολη», αλλά ήταν «οικονομικά αναπόφευκτη».

Γιατί η Δρέσδη; Η πολιτική διάσταση

Η επιλογή δεν ήταν τυχαία. Η Σαξονία, με πρωτεύουσα τη Δρέσδη, ανήκει στην πρώην ΛΔΓ και αποτελεί προπύργιο κοινωνικής δυσαρέσκειας. Στις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2024, η AfD συγκέντρωσε 30,8%, μόλις μία μονάδα πίσω από το CDU.
Σε αυτό το πλαίσιο, τυχόν κοινωνικές αντιδράσεις μπορούν εύκολα να βαφτιστούν «εξτρεμισμός», αποσιωπώντας την πραγματική επιδείνωση του βιοτικού επιπέδου. Οι «δικοί τους» στη Δυτική Γερμανία δεν έχουν ακόμη αγγιχτεί — αλλά αυτό δύσκολα θα διαρκέσει.

Μετακόμιση στην Κίνα: H ψυχρή λογική των αριθμών

Η Volkswagen φέρεται να έχει αποφασίσει να μεταφέρει πλήρως την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα, αναθέτοντας ακόμη και την ανάπτυξή τους σε Κινέζους μηχανικούς.
Σύμφωνα με τους Financial Times:
  • το κόστος παραγωγής στην Κίνα είναι έως και 50% χαμηλότερο,
  • ο κύκλος ανάπτυξης νέων μοντέλων έχει μειωθεί κατά 30%,
  • σε σύγκριση με τα περίπου 50 μήνες της παραδοσιακής ευρωπαϊκής διαδικασίας.
Την ίδια στιγμή, στη Γερμανία, οι περικοπές θέσεων εργασίας συνεχίζονται.

Ολόκληρη η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία σε κρίση

Η VW δεν αποτελεί εξαίρεση. Σύμφωνα με ανάλυση της EY, τα λειτουργικά κέρδη των Volkswagen, BMW και Mercedes-Benz μειώθηκαν κατά 76% το τρίτο τρίμηνο, στα 1,7 δισ. ευρώ — το χειρότερο αποτέλεσμα των τελευταίων 15 ετών.
Η κινεζική αγορά, άλλοτε χρυσοφόρα, αποδεικνύεται πλέον επώδυνη:
  • πτώση πωλήσεων κατά 9%,
  • μείωση μεριδίου από 39% σε 29%,
  • στροφή των καταναλωτών σε τοπικές κινεζικές μάρκες, ιδίως στα EV.
Γιατί η Γερμανία πλήττεται περισσότερο από όλους;
Η απάντηση μοιάζει αυτονόητη:
ιδεολογικές, αντιπαραγωγικές πολιτικές, ενεργειακές αποφάσεις χωρίς ορθολογισμό, εγκατάλειψη της πυρηνικής ενέργειας, αντικατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου με άνθρακα — όλα στο όνομα μιας περιβαλλοντικής ατζέντας που αυτοαναιρείται.
Οι καθυστερημένες διορθώσεις δεν αρκούν. Ο σφόνδυλος της αποβιομηχάνισης έχει ήδη τεθεί σε κίνηση. Η αναστροφή του θα απαιτούσε μέτρα που η σημερινή ευρωπαϊκή ελίτ δεν είναι διατεθειμένη να λάβει.

Ένα σύμβολο παρακμής

Το κλείσιμο του εργοστασίου της Δρέσδης — για πρώτη φορά στα 88 χρόνια της Volkswagen — δεν είναι απλώς μια επιχειρηματική απόφαση. Είναι σύμβολο της γερμανικής παρακμής.
Και ίσως, το πρώτο μόνο κεφάλαιο.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης