Τελευταία Νέα
Διεθνή

ΗΠΑ: Ενισχύθηκε η καταναλωτική εμπιστοσύνη τον Δεκέμβριο 2025

ΗΠΑ: Ενισχύθηκε η καταναλωτική εμπιστοσύνη τον Δεκέμβριο 2025
Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν για τον Δεκέμβριο αυξήθηκε στις 52,9 μονάδες από 51 τον προηγούμενο μήνα, σύμφωνα με την τελική μέτρηση.
Ανάμεικτα αλλά βαθιά ανησυχητικά μηνύματα εκπέμπει η τελική μέτρηση του Δεκεμβρίου από την έρευνα καταναλωτικής εμπιστοσύνης του University of Michigan (UMich).
Αν και ο γενικός δείκτης καταναλωτικού κλίματος και οι προσδοκίες κατέγραψαν οριακή άνοδο (52,9 μονάδες από 51 τον προηγούμενο μήνα), ο υποδείκτης των Τρεχουσών Συνθηκών υποχώρησε περαιτέρω, αγγίζοντας το χαμηλότερο επίπεδο όλων των εποχών – χειρότερο ακόμη και από περιόδους ακραίων κρίσεων όπως το κραχ του Οκτωβρίου 1987, η 11η Σεπτεμβρίου, η Παγκόσμια Χρηματοπιστωτική Κρίση (GFC) και η πανδημία COVID-19.
Η εξέλιξη αυτή θεωρείται εξαιρετικά ασυνήθιστη, καθώς καταγράφεται σε μια περίοδο όπου οι αμερικανικές μετοχές κινούνται σε ιστορικά υψηλά, δημιουργώντας έντονα ερωτήματα για τη μεθοδολογία και τις προκαταλήψεις της έρευνας του UMich – ζήτημα που έχει απασχολήσει έντονα την αγορά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Το UMich αποδίδει τη βαθιά απαισιοδοξία στη μεταπανδημική απογοήτευση των νοικοκυριών από το υψηλό επίπεδο τιμών, μια ερμηνεία που προκαλεί αμηχανία, καθώς οι πληθωριστικές προσδοκίες υποχωρούν με ταχύ ρυθμό.
Η αντίφαση είναι εμφανής: ενώ οι φόβοι για ανεξέλεγκτο πληθωρισμό καταρρέουν, η ψυχολογία των καταναλωτών παραμένει βυθισμένη.
Πρόκειται για μια εξέλιξη που ενισχύει την άποψη ότι μεγάλο μέρος της απαισιοδοξίας ήταν υπερβολικό και πολιτικά φορτισμένο, ειδικά καθώς οι δραματικές προβλέψεις περί «υπερπληθωρισμού» δεν επαληθεύτηκαν ποτέ.

Πτώση στην κατανάλωση διαρκών αγαθών – βελτίωση στις προσδοκίες

Σύμφωνα με την έρευνα, οι συνθήκες για αγορές διαρκών καταναλωτικών αγαθών υποχώρησαν για πέμπτο συνεχόμενο μήνα, ένδειξη ότι τα νοικοκυριά παραμένουν εξαιρετικά επιφυλακτικά στις μεγάλες δαπάνες.
Αντίθετα, οι προσδοκίες για τα προσωπικά οικονομικά και τις επιχειρηματικές συνθήκες σημείωσαν βελτίωση, υποδηλώνοντας ότι οι καταναλωτές βλέπουν μια αχτίδα φωτός στο μέλλον, αλλά συνεχίζουν να ασφυκτιούν στο παρόν.
Παρά τη μικρή άνοδο στις προσδοκίες για την αγορά εργασίας, το 63% των καταναλωτών εξακολουθεί να αναμένει αύξηση της ανεργίας μέσα στον επόμενο χρόνο, στοιχείο που εξηγεί σε μεγάλο βαθμό τη βαθιά απαισιοδοξία για τις τρέχουσες οικονομικές συνθήκες.
Η Joanne Hsu, διευθύντρια της έρευνας του UMich, τόνισε σε δήλωσή της ότι, παρά ορισμένα σημάδια βελτίωσης στο τέλος του έτους, το καταναλωτικό κλίμα παραμένει σχεδόν 30% χαμηλότερα από τον Δεκέμβριο του 2024, καθώς τα προβλήματα του οικογενειακού προϋπολογισμού συνεχίζουν να κυριαρχούν στην αντίληψη των πολιτών για την οικονομία.
Όπως εξήγησε χαρακτηριστικά, το 2024 καταγράφηκε μια απότομη άνοδος των πληθωριστικών προσδοκιών, η οποία όμως υποχώρησε εξίσου γρήγορα, ενώ οι αναφορές στις «υψηλές τιμές» παραμένουν επίμονα αυξημένες.
Σύμφωνα με την ίδια, οι καταναλωτές δεν έχουν ακόμη αποδεχθεί το μεταπανδημικό επίπεδο τιμών ως τη νέα κανονικότητα, γεγονός που συνεχίζει να διαστρεβλώνει την εικόνα τους για την πραγματική κατάσταση της οικονομίας.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης