Εξετάζονται σχέδια για την αποστολή ειδικής ομάδας πεζοναυτών (Maritime Special Response Team), η οποία είναι εκπαιδευμένη να επιβιβάζεται σε μη συνεργάσιμα πλοία και να τα καταλαμβάνει
Οι Ηνωμένες Πολιτείες συνεχίζουν την καταδίωξη ενός μεγάλου πετρελαιοφόρου πλοίου, το οποίο διέφυγε σε διεθνή ύδατα κοντά στη Βενεζουέλα το περασμένο Σαββατοκύριακο (20-21/12), με αξιωματούχους πλέον να εξετάζουν ακόμη και το ενδεχόμενο ανάπτυξης πρόσθετων δυνάμεων για την πειρατική κατάληψή του, σύμφωνα με το CNN, που επικαλείται πηγές στο Πεντάγωνο.
Οι Αμερικανοί αξιωματούχοι δεν αναμένουν πλέον ότι το δεξαμενόπλοιο Bella 1 θα επιστρέψει σε λιμάνι για να φορτώσει πετρέλαιο, καθώς παραμένει υπό καταδίωξη από τον αμερικανικό στρατό και την Ακτοφυλακή.
Αν και υπάρχει το ενδεχόμενο η κυβέρνηση να εγκαταλείψει τελικά την προσπάθεια κατάσχεσης, αξιωματούχοι ανέφεραν ότι εξετάζονται σχέδια για την αποστολή ειδικής ομάδας πεζοναυτών (Maritime Special Response Team), η οποία είναι εκπαιδευμένη να επιβιβάζεται σε μη συνεργάσιμα πλοία και να τα καταλαμβάνει.
Ο Λευκός Οίκος ισχυρίζεται ότι το Bella 1 αποτελεί «πλοίο του σκιώδους στόλου» (dark fleet vessel), το οποίο πλέει υπό ψευδή σημαία και υπόκειται σε αμερικανικές κυρώσεις. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το πλοίο καλύπτεται από δικαστική εντολή που επιτρέπει την κατάσχεσή του.
Το δεξαμενόπλοιο αρνήθηκε να σταματήσει όταν το προσέγγισε η Ακτοφυλακή το περασμένο Σαββατοκύριακο και αντί αυτού έκανε αναστροφή, κατευθυνόμενο προς τον Ατλαντικό Ωκεανό, όπου παραμένει σε κίνηση μέχρι σήμερα.
Ένας αξιωματούχος ανέφερε ότι δεν υπάρχει άμεση ανάγκη επιβίβασης στο πλοίο, καθώς συνεχίζει να απομακρύνεται από τη Βενεζουέλα, επισημαίνοντας ότι αυτή τη στιγμή είναι άδειο.
Οι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι παραμένει ασαφές γιατί το πλήρωμα του Bella 1 αρνήθηκε να συμμορφωθεί με την απόπειρα ελέγχου από την Ακτοφυλακή, σε αντίθεση με δύο προηγούμενα πλοία που υπάκουσαν στις αμερικανικές αρχές υπό παρόμοιες συνθήκες.
Παράνομες κατασχέσεις δεξαμενόπλοιων
Τον Δεκέμβριο του 2025, η Ακτοφυλακή και ο στρατός των ΗΠΑ ενέτειναν τις επιχειρήσεις τους κατά δεξαμενόπλοιων κοντά στη Βενεζουέλα, καταλαμβάνοντας το υπερδεξαμενόπλοιο Skipper στα ανοικτά της Καραϊβικής στις 10 Δεκεμβρίου — μια κίνηση που χαρακτηρίστηκε από πολλούς ως αμφιλεγόμενη κλιμάκωση των αμερικανικών ναυτικών επιχειρήσεων στην περιοχή.
Λίγες ημέρες αργότερα, στις 20 Δεκεμβρίου, αμερικανικές δυνάμεις αναχαίτισαν ακόμη ένα πλοίο, το Centuries, σε διεθνή ύδατα κοντά στη Βενεζουέλα, όπου ελικόπτερα και ένοπλο προσωπικό φέρονται να ανέλαβαν τον έλεγχό του.
Η επιχείρηση προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, με περιφερειακούς παράγοντες να κατηγορούν την Ουάσινγκτον για παράνομη παρέμβαση στη διεθνή ναυσιπλοΐα.
Οι κατασχέσεις αυτές πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο ευρύτερων προσπαθειών των ΗΠΑ να ασκήσουν πίεση στον ενεργειακό τομέα της Βενεζουέλας, με τις επιχειρήσεις να επεκτείνονται πλέον πέρα από τα χωρικά ύδατα.
Αναλυτές προειδοποίησαν ότι η επιθετική αυτή στροφή της αμερικανικής ναυτικής στρατηγικής αυξάνει τον κίνδυνο εντάσεων και πιθανών συγκρούσεων στην Καραϊβική.
Η κυβέρνηση της Βενεζουέλας δεσμεύτηκε να προσφύγει στα Ηνωμένα Έθνη, καταγγέλλοντας τις ενέργειες αυτές ως παραβιάσεις του διεθνούς ναυτικού δικαίου. Οι εξελίξεις έχουν εντείνει τις ανησυχίες για στρατιωτικοποίηση των εμπορικών θαλάσσιων οδών και για υπονόμευση των κανόνων που διέπουν την ελευθερία της ναυσιπλοΐας.

www.bankingnews.gr
Οι Αμερικανοί αξιωματούχοι δεν αναμένουν πλέον ότι το δεξαμενόπλοιο Bella 1 θα επιστρέψει σε λιμάνι για να φορτώσει πετρέλαιο, καθώς παραμένει υπό καταδίωξη από τον αμερικανικό στρατό και την Ακτοφυλακή.
Αν και υπάρχει το ενδεχόμενο η κυβέρνηση να εγκαταλείψει τελικά την προσπάθεια κατάσχεσης, αξιωματούχοι ανέφεραν ότι εξετάζονται σχέδια για την αποστολή ειδικής ομάδας πεζοναυτών (Maritime Special Response Team), η οποία είναι εκπαιδευμένη να επιβιβάζεται σε μη συνεργάσιμα πλοία και να τα καταλαμβάνει.
Ο Λευκός Οίκος ισχυρίζεται ότι το Bella 1 αποτελεί «πλοίο του σκιώδους στόλου» (dark fleet vessel), το οποίο πλέει υπό ψευδή σημαία και υπόκειται σε αμερικανικές κυρώσεις. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το πλοίο καλύπτεται από δικαστική εντολή που επιτρέπει την κατάσχεσή του.
Το δεξαμενόπλοιο αρνήθηκε να σταματήσει όταν το προσέγγισε η Ακτοφυλακή το περασμένο Σαββατοκύριακο και αντί αυτού έκανε αναστροφή, κατευθυνόμενο προς τον Ατλαντικό Ωκεανό, όπου παραμένει σε κίνηση μέχρι σήμερα.
Ένας αξιωματούχος ανέφερε ότι δεν υπάρχει άμεση ανάγκη επιβίβασης στο πλοίο, καθώς συνεχίζει να απομακρύνεται από τη Βενεζουέλα, επισημαίνοντας ότι αυτή τη στιγμή είναι άδειο.
Οι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι παραμένει ασαφές γιατί το πλήρωμα του Bella 1 αρνήθηκε να συμμορφωθεί με την απόπειρα ελέγχου από την Ακτοφυλακή, σε αντίθεση με δύο προηγούμενα πλοία που υπάκουσαν στις αμερικανικές αρχές υπό παρόμοιες συνθήκες.
Παράνομες κατασχέσεις δεξαμενόπλοιων
Τον Δεκέμβριο του 2025, η Ακτοφυλακή και ο στρατός των ΗΠΑ ενέτειναν τις επιχειρήσεις τους κατά δεξαμενόπλοιων κοντά στη Βενεζουέλα, καταλαμβάνοντας το υπερδεξαμενόπλοιο Skipper στα ανοικτά της Καραϊβικής στις 10 Δεκεμβρίου — μια κίνηση που χαρακτηρίστηκε από πολλούς ως αμφιλεγόμενη κλιμάκωση των αμερικανικών ναυτικών επιχειρήσεων στην περιοχή.
Λίγες ημέρες αργότερα, στις 20 Δεκεμβρίου, αμερικανικές δυνάμεις αναχαίτισαν ακόμη ένα πλοίο, το Centuries, σε διεθνή ύδατα κοντά στη Βενεζουέλα, όπου ελικόπτερα και ένοπλο προσωπικό φέρονται να ανέλαβαν τον έλεγχό του.
Η επιχείρηση προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, με περιφερειακούς παράγοντες να κατηγορούν την Ουάσινγκτον για παράνομη παρέμβαση στη διεθνή ναυσιπλοΐα.
Οι κατασχέσεις αυτές πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο ευρύτερων προσπαθειών των ΗΠΑ να ασκήσουν πίεση στον ενεργειακό τομέα της Βενεζουέλας, με τις επιχειρήσεις να επεκτείνονται πλέον πέρα από τα χωρικά ύδατα.
Αναλυτές προειδοποίησαν ότι η επιθετική αυτή στροφή της αμερικανικής ναυτικής στρατηγικής αυξάνει τον κίνδυνο εντάσεων και πιθανών συγκρούσεων στην Καραϊβική.
Η κυβέρνηση της Βενεζουέλας δεσμεύτηκε να προσφύγει στα Ηνωμένα Έθνη, καταγγέλλοντας τις ενέργειες αυτές ως παραβιάσεις του διεθνούς ναυτικού δικαίου. Οι εξελίξεις έχουν εντείνει τις ανησυχίες για στρατιωτικοποίηση των εμπορικών θαλάσσιων οδών και για υπονόμευση των κανόνων που διέπουν την ελευθερία της ναυσιπλοΐας.

www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών