Τι δείχνει έρευνα της Public Issue που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ)
Έχει αυξηθεί η χρήση του πλαστικού χρήματος και αντικαθιστά την πληρωμή με μετρητά και μάλιστα, όπως δείχνει έρευνα της Public Issue που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), περίπου οι 2 στους 3 Έλληνες (68%) χρησιμοποιούν σήμερα "πλαστικό χρήμα" στις συναλλαγές τους.
Ειδικότερα, το 61% (οι 6 στους 10) χρησιμοποιεί χρεωστική κάρτα, το 21% (οι 2 στους 10) πιστωτική και το 6% προπληρωμένη κάρτα, ενώ υψηλότερα ποσοστά χρήσης καρτών εμφανίζουν οι άνδρες (70%), έναντι 65% των γυναικών και πρωτίστως οι ηλικιακές ομάδες 35-44 ετών (70%), 45-54 (77%) και 55-64 ετών (72%), οι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (83%), οι απασχολούμενοι (οικονομικά ενεργός πληθυσμός) σε ποσοστό 74%.
Μάλιστα, το 89% των μισθωτών του δημοσίου κάνει χρήση καρτών και το 73% του ιδιωτικού τομέα.
Περισσότερο πληρώνουν με πλαστικό χρήμα οι κάτοικοι των αστικών κέντρων (72%), έναντι των κατοίκων στις ημιαστικές (61%) και τις αγροτικές (60%) περιοχές.
Καθόλου κάρτες στις συναλλαγές του δηλώνει ότι δεν χρησιμοποιεί ποσοστό 32% του ενήλικου πληθυσμού της χώρας και κυρίως γυναίκες (35%), άτομα άνω των 65 ετών (40%), απόφοιτοι πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (57%), νοικοκυρές (47%) και άνεργοι (40%), κάτοικοι αγροτικών (40%) και ημιαστικών (39%) περιοχών, καθώς και για όσοι έχουν χαμηλό μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα (κάτω από 1.000 ευρώ).
Ως προς τη συχνότητα των πληρωμών με κάρτες, σύμφωνα με την έρευνα και τις απαντήσεις των ερωτώμενων, προκύπτει ότι η χρεωστική κάρτα χρησιμοποιείται από το 25% (περίπου από 1 στους 4) σε καθημερινή βάση και από το 65% (περίπου από 2 στους 3) τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, η πιστωτική κάρτα χρησιμοποιείται από το 14% σε καθημερινή βάση και από το 42% (περίπου από 4 στους 10) τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, ενώ η προπληρωμένη κάρτα χρησιμοποιείται από το 5% σε καθημερινή βάση και από το 23% (σχεδόν από 1 στους 4) τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.
Πάντως, στο 87% των ερωτώμενων που πραγματοποίησαν αγορές την τελευταία εβδομάδα, το 45% (περίπου 4 στους 10) πλήρωσαν "με μετρητά και κάρτα", το 35% "μόνο με κάρτα" και μόλις το 20% "μόνο με μετρητά".
Ακόμη, για τις αγορές με μετρητά, στο 78% των περιπτώσεων (περίπου 8 στις 10) δόθηκε κανονικά απόδειξη, ενώ στο 19% (σχεδόν 1 στους 5) δεν δόθηκε.
Σχετικά με τη διαθεσιμότητα POS στα καταστήματα και τις υπηρεσίες, ποσοστό 22% (περίπου 1 στους 5) δήλωσε ότι, την τελευταία εβδομάδα, συνέβη να θέλει να πληρώσει με κάρτα, αλλά δεν υπήρχε στο κατάστημα τερματικό αποδοχής καρτών, ενώ το 77% (περίπου 3 στους 4) δεν αντιμετώπισε τέτοιο πρόβλημα.
Αναφορικά με τις ς περιπτώσεις εκείνες που δεν διέθεταν POS ήταν κυρίως καταστήματα πώλησης τροφίμων και ποτών (όπως σούπερ μάρκετ, περίπτερα, ζαχαροπλαστεία, λαϊκές αγορές κ.α. - 27%), καταστήματα εστίασης και καφέ (25%), υπηρεσίες ιατρών, κλινικών και κέντρων υγείας (9%), καταστήματα ρουχισμού, ένδυσης και υπόδησης (8%), κομμωτήρια και κέντρα αισθητικής (6%) κ.α.
Αναγνωσιμότητα υποχρεωτικής εγκατάστασης POS
Οι 7 στους 10 ερωτώμενους (70%) έχει τύχει να δουν ή να ακούσουν κάτι σχετικά με την υποχρεωτική εγκατάσταση τερματικών αποδοχής καρτών (POS) στα καταστήματα και τις επιχειρήσεις εστίασης και ψυχαγωγίας.
Μάλιστα, το εν λόγω ποσοστό είναι υψηλότερο μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούν κάρτες (75%), σε σχέση με εκείνους που δεν χρησιμοποιούν (58%).
Ακόμη, υπέρ του μέτρου αυτού είναι ποσοστό 61% (6 στους 10), έναντι ποσοστού 18% που είναι εναντίον και 16% που υιοθετεί ουδέτερη στάση.
Υψηλότερο και μάλιστα σε ποσοστό 72% είναι μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούν κάρτες, το ποσοστό αποδοχής του μέτρου, έναντι 37% εκείνων που δεν χρησιμοποιούν.
Ποσοστό 58% δηλώνει ότι έτυχε να δει σε κάποιο κατάστημα ή επιχείρηση που δέχεται πληρωμές με κάρτα, το σήμα που δείχνει ότι διαθέτει εγκεκριμένο τερματικό αποδοχής καρτών (POS), ποσοστό 41% (4 στους 10) απαντά είτε αρνητικά (36%, "Όχι") ή αναφέρει ότι δεν θυμάται (5%).
Ωστόσο, η ορατότητα του σήματος διαθεσιμότητας POS που καταγράφηκε ήταν υψηλότερη μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούν κάρτες (62%), έναντι εκείνων που δεν χρησιμοποιούν (48%).
Αναφορικά με την αξιολόγηση της σημασίας που αποδίδεται στην τοποθέτηση τερματικού αποδοχής καρτών (POS) στα καταστήματα, το 57% των ερωτώμενων απαντά ότι "είναι σημαντικό", και ποσοστό 41% δεν θεωρεί σημαντική τη διαθεσιμότητα POS στα καταστήματα.
Πλαστικό χρήμα
Για την πληρέστερη διερεύνηση των στάσεων του κοινού κατασκευάστηκε μια κλίμακα στάσεων αποτελούμενη από 6 θέματα ("issues") σε συστοιχία ερωτήσεων σχετικές με τη χρήση καρτών και μετρητών.
Από τις απαντήσεις προέκυψε ότι η κοινή γνώμη έχει, γενικά, μια επιφυλακτική στάση απέναντι στη χρήση του πλαστικού χρήματος, αναγνωρίζοντας εξίσου πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
Ως προς τα πλεονεκτήματα, η πλειοψηφία , ποσοστό 77% συμφωνεί ότι "οι πληρωμές με κάρτα βοηθούν στην πάταξη της φοροδιαφυγής" και ποσοστό 70% ότι "με την κάρτα, έχεις πάντα χρήματα επάνω σου".
Ωστόσο, διατηρεί επιφυλάξεις ως προς κάποια μειονεκτήματα, όπως ότι "με τις κάρτες κινδυνεύουν τα προσωπικά δεδομένα" (61%) και ότι "με την κάρτα, δεν ξέρει κανείς τι ξοδεύει" (53%).
Για τη χρήση μετρητών, αναγνωρίζεται το πλεονέκτημα ότι "ξέρεις τι ξοδεύεις" (79%), αλλά και το μειονέκτημα ότι "όταν έχεις πάνω σου μετρητά, φοβάσαι μήπως σε κλέψουν" (63%).
Πληρωμή με μετρητά
Οι 5 στους 10 ερωτώμενους (52%) προτιμούν να πληρώνουν περισσότερο ή μόνο με μετρητά, έναντι 4 στους 10 (39%) που προτιμούν να πληρώνουν περισσότερο ή μόνο με κάρτα.
Το υπόλοιπο 8% (σχεδόν 1 στους 10), δεν εκφράζει ιδιαίτερη προτίμηση, επιλέγοντας τη μεσαία θέση ("το ίδιο με μετρητά και με κάρτα").
Η προτίμηση των μετρητών, έναντι της κάρτας, είναι υψηλότερη κυρίως στα άτομα ηλικίας 35 - 44 ετών (61%), στα άτομα που έχουν συμπληρώσει κατώτερο επίπεδο εκπαίδευσης (69%), στις νοικοκυρές (64%) και στους ανέργους (59%), αλλά και στους εργοδότες/αυτοαπασχολούμενους (69%), στους κατοίκους αγροτικών περιοχών (58%) και στους κατόχους μηνιαίου οικογενειακού εισοδήματος κάτω από 1.000 ευρώ.
Περί εκπτώσεων
Η πλειοψηφία των ερωτώμενων (59%, οι 6 στους 10) αναφέρουν ότι δεν περιμένουν την περίοδο των εκπτώσεων για να κάνουν αγορές, αλλά ψωνίζουν όποτε έχουν ανάγκη.
Υψηλότερο είναι μάλιστα το σχετικό ποσοστό στους άνδρες (62%) από τις γυναίκες (56%).
Ακόμη, το 23% των ερωτώμενων (1 στους 4) προτιμά να ψωνίζει στις εκπτώσεις, κυρίως δε οι γυναίκες (27%) και οι άνεργοι (30%), ενώ το 16%, δεν εκφράζει κάποια ιδιαίτερη προτίμηση ως προς τη στιγμή που θα πραγματοποιήσει τις αγορές.
Η περίοδος εκπτώσεων που συγκεντρώνει το υψηλότερο ποσοστό προτιμήσεων μεταξύ του καταναλωτικού κοινού είναι η περίοδος Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου (27%) και ακολουθεί η περίοδος του Αυγούστου (11%), ενώ 24% δηλώνει ότι "δεν έχουν προτίμηση" (24%), "εξαρτάται" (το 15%) ή ότι "δεν ψωνίζουν" (το 12%).
Εμπιστοσύνη στις τιμές κατά την περίοδο των εκπτώσεων δηλώνει ότι έχει το 52% και το 45% ότι δεν τις εμπιστεύεται.
Συχνότητα αγορών από μεγάλα εμπορικά κέντρα - Ηλεκτρονικές αγορές
Μόνο το 12% δηλώνει ότι συχνά κάνει αγορές από μεγάλα εμπορικά κέντρα, τύπου Mall", ενώ σε ό,τι αφορά ηλεκτρονικές αγορές (e-shopping), ο 1 στους 2 ερωτώμενους (52%) "δεν ψωνίζει ποτέ από το διαδίκτυο" και ο 1 στους 3 (32%) μόλις "μία-δύο φορές το εξάμηνο ή πιο σπάνια".
Μόνο το 16% του πληθυσμού κάνει, μέσα στον μήνα, αγορές μέσω internet, ενώ από όσους πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές, οι 8 στους 10 (81%) δεν αντιμετώπισαν κάποιο πρόβλημα ασφαλείας με τη χρήση κάρτας (π.χ. υπερχρέωση ή κλοπή προσωπικών δεδομένων), το 17% έκανε ηλεκτρονικές αγορές, αλλά δεν χρησιμοποίησε κάρτα (πλήρωσε με αντικαταβολή ή με τραπεζική κατάθεση), και μόνο το 1% των ερωτώμενων ανέφερε κάποιο πρόβλημα ασφαλείας.
Τέλος, ο θεσμός των "Ανοικτών Κέντρων Εμπορίου" που προωθεί η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) στον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και την Αλεξανδρούπολη, έχει πανελλαδικά μικρή αναγνωρισιμότητα (8%).
www.bankingnews.gr
Ειδικότερα, το 61% (οι 6 στους 10) χρησιμοποιεί χρεωστική κάρτα, το 21% (οι 2 στους 10) πιστωτική και το 6% προπληρωμένη κάρτα, ενώ υψηλότερα ποσοστά χρήσης καρτών εμφανίζουν οι άνδρες (70%), έναντι 65% των γυναικών και πρωτίστως οι ηλικιακές ομάδες 35-44 ετών (70%), 45-54 (77%) και 55-64 ετών (72%), οι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (83%), οι απασχολούμενοι (οικονομικά ενεργός πληθυσμός) σε ποσοστό 74%.
Μάλιστα, το 89% των μισθωτών του δημοσίου κάνει χρήση καρτών και το 73% του ιδιωτικού τομέα.
Περισσότερο πληρώνουν με πλαστικό χρήμα οι κάτοικοι των αστικών κέντρων (72%), έναντι των κατοίκων στις ημιαστικές (61%) και τις αγροτικές (60%) περιοχές.
Καθόλου κάρτες στις συναλλαγές του δηλώνει ότι δεν χρησιμοποιεί ποσοστό 32% του ενήλικου πληθυσμού της χώρας και κυρίως γυναίκες (35%), άτομα άνω των 65 ετών (40%), απόφοιτοι πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (57%), νοικοκυρές (47%) και άνεργοι (40%), κάτοικοι αγροτικών (40%) και ημιαστικών (39%) περιοχών, καθώς και για όσοι έχουν χαμηλό μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα (κάτω από 1.000 ευρώ).
Ως προς τη συχνότητα των πληρωμών με κάρτες, σύμφωνα με την έρευνα και τις απαντήσεις των ερωτώμενων, προκύπτει ότι η χρεωστική κάρτα χρησιμοποιείται από το 25% (περίπου από 1 στους 4) σε καθημερινή βάση και από το 65% (περίπου από 2 στους 3) τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, η πιστωτική κάρτα χρησιμοποιείται από το 14% σε καθημερινή βάση και από το 42% (περίπου από 4 στους 10) τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, ενώ η προπληρωμένη κάρτα χρησιμοποιείται από το 5% σε καθημερινή βάση και από το 23% (σχεδόν από 1 στους 4) τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.
Πάντως, στο 87% των ερωτώμενων που πραγματοποίησαν αγορές την τελευταία εβδομάδα, το 45% (περίπου 4 στους 10) πλήρωσαν "με μετρητά και κάρτα", το 35% "μόνο με κάρτα" και μόλις το 20% "μόνο με μετρητά".
Ακόμη, για τις αγορές με μετρητά, στο 78% των περιπτώσεων (περίπου 8 στις 10) δόθηκε κανονικά απόδειξη, ενώ στο 19% (σχεδόν 1 στους 5) δεν δόθηκε.
Σχετικά με τη διαθεσιμότητα POS στα καταστήματα και τις υπηρεσίες, ποσοστό 22% (περίπου 1 στους 5) δήλωσε ότι, την τελευταία εβδομάδα, συνέβη να θέλει να πληρώσει με κάρτα, αλλά δεν υπήρχε στο κατάστημα τερματικό αποδοχής καρτών, ενώ το 77% (περίπου 3 στους 4) δεν αντιμετώπισε τέτοιο πρόβλημα.
Αναφορικά με τις ς περιπτώσεις εκείνες που δεν διέθεταν POS ήταν κυρίως καταστήματα πώλησης τροφίμων και ποτών (όπως σούπερ μάρκετ, περίπτερα, ζαχαροπλαστεία, λαϊκές αγορές κ.α. - 27%), καταστήματα εστίασης και καφέ (25%), υπηρεσίες ιατρών, κλινικών και κέντρων υγείας (9%), καταστήματα ρουχισμού, ένδυσης και υπόδησης (8%), κομμωτήρια και κέντρα αισθητικής (6%) κ.α.
Αναγνωσιμότητα υποχρεωτικής εγκατάστασης POS
Οι 7 στους 10 ερωτώμενους (70%) έχει τύχει να δουν ή να ακούσουν κάτι σχετικά με την υποχρεωτική εγκατάσταση τερματικών αποδοχής καρτών (POS) στα καταστήματα και τις επιχειρήσεις εστίασης και ψυχαγωγίας.
Μάλιστα, το εν λόγω ποσοστό είναι υψηλότερο μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούν κάρτες (75%), σε σχέση με εκείνους που δεν χρησιμοποιούν (58%).
Ακόμη, υπέρ του μέτρου αυτού είναι ποσοστό 61% (6 στους 10), έναντι ποσοστού 18% που είναι εναντίον και 16% που υιοθετεί ουδέτερη στάση.
Υψηλότερο και μάλιστα σε ποσοστό 72% είναι μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούν κάρτες, το ποσοστό αποδοχής του μέτρου, έναντι 37% εκείνων που δεν χρησιμοποιούν.
Ποσοστό 58% δηλώνει ότι έτυχε να δει σε κάποιο κατάστημα ή επιχείρηση που δέχεται πληρωμές με κάρτα, το σήμα που δείχνει ότι διαθέτει εγκεκριμένο τερματικό αποδοχής καρτών (POS), ποσοστό 41% (4 στους 10) απαντά είτε αρνητικά (36%, "Όχι") ή αναφέρει ότι δεν θυμάται (5%).
Ωστόσο, η ορατότητα του σήματος διαθεσιμότητας POS που καταγράφηκε ήταν υψηλότερη μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούν κάρτες (62%), έναντι εκείνων που δεν χρησιμοποιούν (48%).
Αναφορικά με την αξιολόγηση της σημασίας που αποδίδεται στην τοποθέτηση τερματικού αποδοχής καρτών (POS) στα καταστήματα, το 57% των ερωτώμενων απαντά ότι "είναι σημαντικό", και ποσοστό 41% δεν θεωρεί σημαντική τη διαθεσιμότητα POS στα καταστήματα.
Πλαστικό χρήμα
Για την πληρέστερη διερεύνηση των στάσεων του κοινού κατασκευάστηκε μια κλίμακα στάσεων αποτελούμενη από 6 θέματα ("issues") σε συστοιχία ερωτήσεων σχετικές με τη χρήση καρτών και μετρητών.
Από τις απαντήσεις προέκυψε ότι η κοινή γνώμη έχει, γενικά, μια επιφυλακτική στάση απέναντι στη χρήση του πλαστικού χρήματος, αναγνωρίζοντας εξίσου πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
Ως προς τα πλεονεκτήματα, η πλειοψηφία , ποσοστό 77% συμφωνεί ότι "οι πληρωμές με κάρτα βοηθούν στην πάταξη της φοροδιαφυγής" και ποσοστό 70% ότι "με την κάρτα, έχεις πάντα χρήματα επάνω σου".
Ωστόσο, διατηρεί επιφυλάξεις ως προς κάποια μειονεκτήματα, όπως ότι "με τις κάρτες κινδυνεύουν τα προσωπικά δεδομένα" (61%) και ότι "με την κάρτα, δεν ξέρει κανείς τι ξοδεύει" (53%).
Για τη χρήση μετρητών, αναγνωρίζεται το πλεονέκτημα ότι "ξέρεις τι ξοδεύεις" (79%), αλλά και το μειονέκτημα ότι "όταν έχεις πάνω σου μετρητά, φοβάσαι μήπως σε κλέψουν" (63%).
Πληρωμή με μετρητά
Οι 5 στους 10 ερωτώμενους (52%) προτιμούν να πληρώνουν περισσότερο ή μόνο με μετρητά, έναντι 4 στους 10 (39%) που προτιμούν να πληρώνουν περισσότερο ή μόνο με κάρτα.
Το υπόλοιπο 8% (σχεδόν 1 στους 10), δεν εκφράζει ιδιαίτερη προτίμηση, επιλέγοντας τη μεσαία θέση ("το ίδιο με μετρητά και με κάρτα").
Η προτίμηση των μετρητών, έναντι της κάρτας, είναι υψηλότερη κυρίως στα άτομα ηλικίας 35 - 44 ετών (61%), στα άτομα που έχουν συμπληρώσει κατώτερο επίπεδο εκπαίδευσης (69%), στις νοικοκυρές (64%) και στους ανέργους (59%), αλλά και στους εργοδότες/αυτοαπασχολούμενους (69%), στους κατοίκους αγροτικών περιοχών (58%) και στους κατόχους μηνιαίου οικογενειακού εισοδήματος κάτω από 1.000 ευρώ.
Περί εκπτώσεων
Η πλειοψηφία των ερωτώμενων (59%, οι 6 στους 10) αναφέρουν ότι δεν περιμένουν την περίοδο των εκπτώσεων για να κάνουν αγορές, αλλά ψωνίζουν όποτε έχουν ανάγκη.
Υψηλότερο είναι μάλιστα το σχετικό ποσοστό στους άνδρες (62%) από τις γυναίκες (56%).
Ακόμη, το 23% των ερωτώμενων (1 στους 4) προτιμά να ψωνίζει στις εκπτώσεις, κυρίως δε οι γυναίκες (27%) και οι άνεργοι (30%), ενώ το 16%, δεν εκφράζει κάποια ιδιαίτερη προτίμηση ως προς τη στιγμή που θα πραγματοποιήσει τις αγορές.
Η περίοδος εκπτώσεων που συγκεντρώνει το υψηλότερο ποσοστό προτιμήσεων μεταξύ του καταναλωτικού κοινού είναι η περίοδος Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου (27%) και ακολουθεί η περίοδος του Αυγούστου (11%), ενώ 24% δηλώνει ότι "δεν έχουν προτίμηση" (24%), "εξαρτάται" (το 15%) ή ότι "δεν ψωνίζουν" (το 12%).
Εμπιστοσύνη στις τιμές κατά την περίοδο των εκπτώσεων δηλώνει ότι έχει το 52% και το 45% ότι δεν τις εμπιστεύεται.
Συχνότητα αγορών από μεγάλα εμπορικά κέντρα - Ηλεκτρονικές αγορές
Μόνο το 12% δηλώνει ότι συχνά κάνει αγορές από μεγάλα εμπορικά κέντρα, τύπου Mall", ενώ σε ό,τι αφορά ηλεκτρονικές αγορές (e-shopping), ο 1 στους 2 ερωτώμενους (52%) "δεν ψωνίζει ποτέ από το διαδίκτυο" και ο 1 στους 3 (32%) μόλις "μία-δύο φορές το εξάμηνο ή πιο σπάνια".
Μόνο το 16% του πληθυσμού κάνει, μέσα στον μήνα, αγορές μέσω internet, ενώ από όσους πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές, οι 8 στους 10 (81%) δεν αντιμετώπισαν κάποιο πρόβλημα ασφαλείας με τη χρήση κάρτας (π.χ. υπερχρέωση ή κλοπή προσωπικών δεδομένων), το 17% έκανε ηλεκτρονικές αγορές, αλλά δεν χρησιμοποίησε κάρτα (πλήρωσε με αντικαταβολή ή με τραπεζική κατάθεση), και μόνο το 1% των ερωτώμενων ανέφερε κάποιο πρόβλημα ασφαλείας.
Τέλος, ο θεσμός των "Ανοικτών Κέντρων Εμπορίου" που προωθεί η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) στον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και την Αλεξανδρούπολη, έχει πανελλαδικά μικρή αναγνωρισιμότητα (8%).
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών