Τελευταία Νέα
Οικονομία

Προϋπολογισμός 2022: Στο 4,5% προσγειώνεται ο πήχης για την ανάπτυξη - Επί τα χείρω αναθεωρούνται, επενδύσεις και εξαγωγές

Προϋπολογισμός 2022: Στο 4,5% προσγειώνεται ο πήχης για την ανάπτυξη - Επί τα χείρω αναθεωρούνται, επενδύσεις και εξαγωγές

Χαμηλώνουν οι προσδοκίες για τις τουριστικές εισπράξεις

Σχετικά Άρθρα
Παρά τις ενέσεις ρευστότητας των 5,28 δισ. ευρώ από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία ο πήχης για την ανάπτυξη το 2022 χαμηλώνει στο 4,5% από 6,1% που προβλέπει το βασικό σενάριο για το 2021.
Αυτό συμβαίνει γιατί με το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού αναθεωρούνται προς τα κάτω σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο οι εκτιμήσεις για δύο βασικούς κινητήρες της οικονομίας, τις επενδύσεις και τις εξαγωγές.

Ταυτόχρονα άκρως αποθαρρυντικές είναι οι προβλέψεις για τις εισπράξεις από την τουριστική βιομηχανία το 2022 αφού δεν θα ξεπεράσουν το 79% των εσόδων του 2019, παράγοντας εξίσου σημαντικός για την επιτάχυνση του ΑΕΠ.

Την ίδια ώρα στο υπουργείο Οικονομικών αναμένουν μικρή κατά μέσον όρο αύξηση στην κατά κεφαλήν αμοιβή των μισθωτών χαμηλότερη από τον πληθωρισμό που έχει αρχίσει να δείχνει τα δόντια του από το σαρωτικό κύμα ανατιμήσεων στην αγορά και μαζί με την ενεργειακή ακρίβεια καίει τα εισοδήματα των πολιτών.
Τα παραπάνω προκύπτουν από την έκθεση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου για την αξιολόγηση των μακροοικονομικών προβλέψεων του προσχεδίου του προϋπολογισμού 2022 που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή την Δευτέρα 4 Οκτωβρίου.
Ειδικότερα συγκριτικά με το μεσοπρόθεσμο οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη των βασικών μεγεθών το επόμενο έτος δείχνουν χαμηλότερο ρυθμό αύξησης των επενδύσεων στο 23,4% από 30,3% και των εξαγωγών στο 11,1% από 13,8% αλλά επιτάχυνση της ανόδου των εισαγωγών στο 8,9% από 8,5%.
Μάλιστα όπως αναφέρει το Δημοσιονομικό Συμβούλιο σύμφωνα με τις αναλυτικές προβλέψεις του υπουργείου Οικονομικών η αύξηση των εισαγωγών αγαθών (+9,7%) προβλέπεται να είναι μεγαλύτερη εκείνης των εξαγωγών αγαθών (+2,7%), στοιχείο το οποίο είναι αναμενόμενο λόγω της σημαντικής ανάκαμψης των επενδύσεων και της ιδιωτικής κατανάλωσης, που συνεπάγονται αυξημένες ανάγκες σε εισαγόμενες πρώτες ύλες, μηχανήματα και καταναλωτικά αγαθά.

Έτσι το εμπορικό ισοζύγιο θα παραμείνει αρνητικό παρουσιάζοντας όμως σημαντική βελτίωση, της τάξης του 7,5%.
Σταθερή παραμένει η εκτίμηση για την ιδιωτική κατανάλωση στο 2,9% ενώ οριακή είναι η αλλαγή για το ποσοστό μείωσης της δημόσιας κατανάλωσης στο 2,8% από 3% λόγω της απόσυρσης των μέτρων στήριξης για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας που θα περιορίσει τις δαπάνες του δημοσίου.
Σχετικά με τη πορεία του τουρισμού προβλέπεται ότι το 2022 δεν θα ανακτήσει τις απώλειες της πανδημίας.
Η «τρύπα» στις εισπράξεις σε σχέση με το 2019 θα είναι της τάξης των 3,8 δις. ευρώ καθώς τα έσοδα αναμένεται να κινηθούν στα 14,4 δις. ευρώ έναντι 18,2 δις. ευρώ το 2019 πράγμα που σημαίνει ότι θα αυξηθούν κατά 60% συγκριτικά με φέτος αλλά θα αντιστοιχούν στο 79% των εισπράξεων του 2019.
Με βάση τις παραδοχές αυτές η μεγέθυνση του ΑΕΠ θα είναι μικρότερη κατά 1,7 ποσοστιαίες μονάδες καθώς ο ρυθμός πέφτει στο 4,5% από 6,2%. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι προβλέψεις του υπουργείου Οικονομικών για τη μεταβολή του ΑΕΠ το 2022 εμφανίζονται περισσότερο συντηρητικές σε σχέση με τις προβλέψεις των διεθνών οργανισμών καθώς η Κομισιόν αναμένει ρυθμό ανάπτυξης 6% ενώ ο ΟΟΣΑ και το ΔΝΤ 5%.
Ωστόσο υπάρχουν πολλές αβεβαιότητες για τη πορεία της οικονομίας που καθιστούν τις προβλέψεις επισφαλείς και οι οποίες σύμφωνα με το Δημοσιονομικό Συμβούλιο αφορούν στην επιβεβαίωση των θετικών εκτιμήσεων για την εξέλιξη της πανδημίας, στις εξελίξεις στο μέτωπο των τιμών της ενέργειας και άλλων παραγωγικών εισροών, στην ομαλή και γρήγορη ενεργοποίηση των σχημάτων στήριξης των επενδύσεων που χρηματοδοτούνται από Ταμείο Ανάκαμψης και στις ενδεχόμενες αναθεωρήσεις στοιχείων από την ΕΛΣΤΑΤ αναφορικά με το ρυθμό μεγέθυνσης του ΑΕΠ το τρέχον έτος.
Για την ιδιωτική κατανάλωση που αποτελεί βασικό τροφοδότη του ΑΕΠ η κύρια εστία κινδύνου έχει να κάνει με την εξέλιξη της πανδημίας καθώς η πρόβλεψη για αύξηση κατά 2,9% στηρίζεται στην παραδοχή ότι η υγειονομική κρίση θα έχει τεθεί υπό πλήρη έλεγχο.

Επιπλέον βασίζεται στην πτώση του ποσοστού ανεργίας στο 14,3% που αναμένεται να συνδράμει στην τόνωση της ιδιωτικής κατανάλωσης.
Όμως ανασταλτικός παράγοντας αποτελεί η μικρή αύξηση της μέσης κατά κεφαλήν αμοιβής της μισθωτής εργασίας, η οποία προβλέπεται ότι θα ανέλθει σε 1,1%, δηλαδή αρκετά χαμηλότερα από τον μεσοπρόθεσμο στόχο του πληθωρισμού (2,0%). Αυτό σημαίνει πως η αύξηση των συνολικών αμοιβών της μισθωτής εργασίας κατά 3% που αποτελεί βασική συνιστώσα της ιδιωτικής κατανάλωσης, εφόσον επιτευχθεί, θα προέλθει σχεδόν αποκλειστικά από την αύξηση του όγκου της μισθωτής απασχόλησης.

Την ίδια ώρα η υλοποίηση του αισιόδοξου σεναρίου για αύξηση των επενδύσεων κατά 23,4% ή κατά 4,83 δις. ευρώ σε σταθερές τιμές προϋποθέτει την έγκαιρη και ομαλή απορρόφηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, καθώς και τη διασφάλιση ότι το εγχώριο τραπεζικό σύστημα θα διοχετεύσει γρήγορα και αποτελεσματικά τα σχετικά κεφάλαια στην ιδιωτική οικονομία.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το προσχέδιο το 50% της καθαρής αύξησης των επενδύσεων θα προέλθει από την ενίσχυση των δημόσιων επενδύσεων και το υπόλοιπο μισό θα προέλθει από την ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων.
Το σύνολο αυτής της μεταβολής οφείλεται στη θετική επίπτωση που θα έχει από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF).

Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης