Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε τη θετική της αξιολόγηση για το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0
Το πράσινο φως του εκτελεστικού βραχίονα της ΕΕ, δηλαδή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έλαβε το προσχέδιο του προϋπολογισμού που κατέθεσε η Ελλάδα.
Συνολικά, η Επιτροπή είναι της γνώμης ότι τα προσχέδια προϋπολογισμών των Ελλάδας, Κύπρου, Εσθονίας, Ισπανίας, Ιρλανδίας, Σλοβενίας και Λιθουανίας ευθυγραμμίζονται με τις συστάσεις του Συμβουλίου.
Από την άλλη, τα δημοσιονομικά σχέδια της Αυστρίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας, του Λουξεμβούργου, της Λετονίας, της Μάλτας, των Κάτω Χωρών, της Πορτογαλίας και της Σλοβακίας δεν ευθυγραμμίζονται.
Τέλος, οι προϋπολογισμοί του Βελγίου, της Φινλανδίας, της Γαλλίας και της Κροατίας ενέχουν τον κίνδυνο να μην ευθυγραμμιστούν με τις συστάσεις του Συμβουλίου.
«Συνετές δημοσιονομικές πολιτικές» το 2024 και σταδιακή κατάργηση των μέτρων ενεργειακής στήριξης, συστήνει για τις χώρες της ευρωζώνης η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.
Ο Επίτροπος Οικονομίας, Paolo Gentiloni, τόνισε ότι οι χώρες της ευρωζώνης καλούνται να υιοθετήσουν το 2024 συντονισμένες συνετές δημοσιονομικές πολιτικές, ξεκινώντας από τη σταδιακή κατάργηση των μέτρων ενεργειακής στήριξης.
«Αυτό είναι το κλειδί τόσο για την ενίσχυση της βιωσιμότητας των δημόσιων οικονομικών όσο και για την αποφυγή της τροφοδότησης των πληθωριστικών πιέσεων - και έτσι να βοηθήσουμε τα νοικοκυριά να ανακτήσουν την αγοραστική τους δύναμη», ανέφερε ο Ιταλός Επίτροπος, σημειώνοντας ωστόσο ότι οι κυβερνήσεις δεν πρέπει να εφησυχάσουν, όσο οι γεωπολιτικές εντάσεις επισκιάζουν με αβεβαιότητα τις οικονομικές προοπτικές.
Παράλληλα, οι χώρες της ευρωζώνης καλούνται να εξασφαλίσουν υψηλά και διαρκή επίπεδα επενδύσεων, δημόσιων και ιδιωτικών.
Όπως υπενθύμισε ο Gentiloni, η Επιτροπή υπολογίζει σε 650 δισ. ευρώ τις ετήσιες πρόσθετες επενδυτικές ανάγκες μέχρι το 2030 για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση. Πρέπει λοιπόν να επιταχυνθεί η υλοποίηση των προγραμμάτων του Μέσου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) και της Πολιτικής Συνοχής.
Ο Gentiloni πρόσθεσε ότι οι ιδιωτικές επενδύσεις είναι ξεκάθαρα ο κύριος μοχλός της μετάβασης αυτής και τα κράτη-μέλη θα πρέπει να άρουν τα εμπόδια στην ανάπτυξη ιδιωτικών κεφαλαίων στην ΕΕ, διασφαλίζοντας ότι οι κρατικές ενισχύσεις παραμένουν στοχευμένες και δεν στρεβλώνουν τους ίσους όρους ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά.
Σε ό,τι αφορά την αγορά εργασίας, οι χώρες της ευρωζώνης καλούνται να υποστηρίξουν τις μισθολογικές εξελίξεις που μετριάζουν την απώλεια αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων, λαμβάνοντας υπόψη τη δυναμική της ανταγωνιστικότητας.
Όπως εξήγησε ο Επίτροπος Οικονομίας, «η αύξηση των μισθών δεν συμβαδίζει με τον πληθωρισμό και αυτό έχει επηρεάσει περισσότερο από όλα τα νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα».
Ρήτρα διαφυγής
Επιπλέον, η Επιτροπή επισημαίνει ότι το 2024, η γενική ρήτρα διαφυγής του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης πρόκειται να απενεργοποιηθεί. Γι' αυτό τονίζει ότι η δημοσιονομική πολιτική πρέπει να υποστηρίζει τη νομισματική πολιτική για τη μείωση του πληθωρισμού και τη διασφάλιση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας, παρέχοντας παράλληλα επαρκή χώρο για πρόσθετες επενδύσεις και υποστηρίζοντας τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.
Τέλος, σε ό,τι αφορά την Έκθεση Μηχανισμού Προειδοποίησης (AMR) που εντοπίζει πιθανές μακροοικονομικές ανισορροπίες στα κράτη-μέλη, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Κύπρος, η Γερμανία, η Ελλάδα, η Γαλλία, η Ουγγαρία, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Πορτογαλία, η Ρουμανία, η Ισπανία και η Σουηδία αντιμετώπιζαν ανισορροπίες ή υπερβολικές ανισορροπίες.
Ως αποτέλεσμα, θα προετοιμαστούν και πάλι σε βάθος ανασκοπήσεις για αυτές τις χώρες κατά τον κύκλο 2023-2024. Όσον αφορά τις εξωτερικές ανισορροπίες, η έκθεση Μηχανισμού Προειδοποίησης καταλήγει στο συμπέρασμα ότι πολλές χώρες αντιμετωπίζουν την προοπτική μεγαλύτερων εξωτερικών ελλειμμάτων από ό,τι πριν αυξηθούν οι τιμές της ενέργειας. Αυτό οφείλεται στην υψηλή εξάρτηση από τις εισαγωγές ενέργειας και στην ανθεκτικότητα της εσωτερικής ζήτησης που συνδέεται με χαλαρή δημοσιονομική πολιτική.
Μοίρασε ραπίσματα
Στο μεταξύ, μεγάλες και ισχυρές χώρες της ευρωζώνης, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας και της Γερμανίας, πρέπει να πάρουν πίσω σύντομα τις φορολογικές περικοπές στην ενέργεια, στις οποίες οδήγησε η κρίση, δήλωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενόψει της επιδίωξης της ΕΕ να επανέλθει στον παραδοσιακό της ρόλο για την αστυνόμευση των κρατικών δαπανών, γράφει το Euronews.
Τα μέλη της ευρωζώνης πρέπει να «καταργήσουν τα μέτρα ενεργειακής στήριξης» που εισήχθησαν μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, ανέφερε σήμερα η Κομισιόν, σηματοδοτώντας το τέλος μιας περιόδου δημοσιονομικής απελευθέρωσης που προκλήθηκε αρχικά από την πανδημία.
Μετά τις δυσοίωνες οικονομικές προβλέψεις που δημοσιοποιήθηκαν την περασμένη εβδομάδα, η Κομισιόν αναμένει ότι εννέα από τα είκοσι μέλη της ευρωζώνης θα ξεπεράσουν το όριο του ελλείμματος - και προειδοποίησε ότι οι μεγάλοι παίκτες της Ενωσης δεν σφίγγουν αρκετά γρήγορα τα δημοσιονομικά λουριά.
Πέρυσι, η Γερμανία μείωσε τον ΦΠΑ στις εγχώριες προμήθειες φυσικού αερίου από 19% σε 7%, ενώ η Γαλλία μείωσε τους φόρους στην ηλεκτρική ενέργεια και επιδότησε τους προμηθευτές, σε μια προσπάθεια να στηρίξει νοικοκυριά και επιχειρήσεις από το αυξανόμενο κόστος ζωής.
Ενώ η ΕΕ έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι τα εν λόγω μέτρα θα πρέπει να είναι προσωρινά, οι δύο χώρες - μαζί με την Κροατία, το Λουξεμβούργο, τη Μάλτα και την Πορτογαλία - εξακολουθούν να «προβλέπουν γενναιόδωρα μέτρα και το 2024», ανέφερε η Επιτροπή.
«Παίρνοντας το όπλο» του οικονομικού ελέγχου για την επόμενη χρονιά, και πιθανώς επισύροντας πρόστιμα για κράτη με αλόγιστες δαπάνες, η σημερινή έκθεση φέρνει τα πάνω κάτω στην παραδοσιακή δημοσιονομική συζήτηση εντός ΕΕ, αναφέρει το Euronews.
www.bankingnews.gr
Συνολικά, η Επιτροπή είναι της γνώμης ότι τα προσχέδια προϋπολογισμών των Ελλάδας, Κύπρου, Εσθονίας, Ισπανίας, Ιρλανδίας, Σλοβενίας και Λιθουανίας ευθυγραμμίζονται με τις συστάσεις του Συμβουλίου.
Από την άλλη, τα δημοσιονομικά σχέδια της Αυστρίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας, του Λουξεμβούργου, της Λετονίας, της Μάλτας, των Κάτω Χωρών, της Πορτογαλίας και της Σλοβακίας δεν ευθυγραμμίζονται.
Τέλος, οι προϋπολογισμοί του Βελγίου, της Φινλανδίας, της Γαλλίας και της Κροατίας ενέχουν τον κίνδυνο να μην ευθυγραμμιστούν με τις συστάσεις του Συμβουλίου.
«Συνετές δημοσιονομικές πολιτικές» το 2024Opinions on the 2024 Draft Budgetary Plans of euro area countries ↓
— European Commission (@EU_Commission) November 21, 2023
The draft budgetary plans of ?????????????? are in line with the fiscal Council Recommendations of July 2023.
?????????????????? are not fully in line.
???????? risk not being in line.
More info:… pic.twitter.com/qYnns7BBf2
«Συνετές δημοσιονομικές πολιτικές» το 2024 και σταδιακή κατάργηση των μέτρων ενεργειακής στήριξης, συστήνει για τις χώρες της ευρωζώνης η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.
Ο Επίτροπος Οικονομίας, Paolo Gentiloni, τόνισε ότι οι χώρες της ευρωζώνης καλούνται να υιοθετήσουν το 2024 συντονισμένες συνετές δημοσιονομικές πολιτικές, ξεκινώντας από τη σταδιακή κατάργηση των μέτρων ενεργειακής στήριξης.
«Αυτό είναι το κλειδί τόσο για την ενίσχυση της βιωσιμότητας των δημόσιων οικονομικών όσο και για την αποφυγή της τροφοδότησης των πληθωριστικών πιέσεων - και έτσι να βοηθήσουμε τα νοικοκυριά να ανακτήσουν την αγοραστική τους δύναμη», ανέφερε ο Ιταλός Επίτροπος, σημειώνοντας ωστόσο ότι οι κυβερνήσεις δεν πρέπει να εφησυχάσουν, όσο οι γεωπολιτικές εντάσεις επισκιάζουν με αβεβαιότητα τις οικονομικές προοπτικές.
Παράλληλα, οι χώρες της ευρωζώνης καλούνται να εξασφαλίσουν υψηλά και διαρκή επίπεδα επενδύσεων, δημόσιων και ιδιωτικών.
Όπως υπενθύμισε ο Gentiloni, η Επιτροπή υπολογίζει σε 650 δισ. ευρώ τις ετήσιες πρόσθετες επενδυτικές ανάγκες μέχρι το 2030 για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση. Πρέπει λοιπόν να επιταχυνθεί η υλοποίηση των προγραμμάτων του Μέσου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) και της Πολιτικής Συνοχής.
Ο Gentiloni πρόσθεσε ότι οι ιδιωτικές επενδύσεις είναι ξεκάθαρα ο κύριος μοχλός της μετάβασης αυτής και τα κράτη-μέλη θα πρέπει να άρουν τα εμπόδια στην ανάπτυξη ιδιωτικών κεφαλαίων στην ΕΕ, διασφαλίζοντας ότι οι κρατικές ενισχύσεις παραμένουν στοχευμένες και δεν στρεβλώνουν τους ίσους όρους ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά.
Σε ό,τι αφορά την αγορά εργασίας, οι χώρες της ευρωζώνης καλούνται να υποστηρίξουν τις μισθολογικές εξελίξεις που μετριάζουν την απώλεια αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων, λαμβάνοντας υπόψη τη δυναμική της ανταγωνιστικότητας.
Όπως εξήγησε ο Επίτροπος Οικονομίας, «η αύξηση των μισθών δεν συμβαδίζει με τον πληθωρισμό και αυτό έχει επηρεάσει περισσότερο από όλα τα νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα».
Ρήτρα διαφυγής
Επιπλέον, η Επιτροπή επισημαίνει ότι το 2024, η γενική ρήτρα διαφυγής του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης πρόκειται να απενεργοποιηθεί. Γι' αυτό τονίζει ότι η δημοσιονομική πολιτική πρέπει να υποστηρίζει τη νομισματική πολιτική για τη μείωση του πληθωρισμού και τη διασφάλιση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας, παρέχοντας παράλληλα επαρκή χώρο για πρόσθετες επενδύσεις και υποστηρίζοντας τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.
Τέλος, σε ό,τι αφορά την Έκθεση Μηχανισμού Προειδοποίησης (AMR) που εντοπίζει πιθανές μακροοικονομικές ανισορροπίες στα κράτη-μέλη, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Κύπρος, η Γερμανία, η Ελλάδα, η Γαλλία, η Ουγγαρία, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Πορτογαλία, η Ρουμανία, η Ισπανία και η Σουηδία αντιμετώπιζαν ανισορροπίες ή υπερβολικές ανισορροπίες.
Ως αποτέλεσμα, θα προετοιμαστούν και πάλι σε βάθος ανασκοπήσεις για αυτές τις χώρες κατά τον κύκλο 2023-2024. Όσον αφορά τις εξωτερικές ανισορροπίες, η έκθεση Μηχανισμού Προειδοποίησης καταλήγει στο συμπέρασμα ότι πολλές χώρες αντιμετωπίζουν την προοπτική μεγαλύτερων εξωτερικών ελλειμμάτων από ό,τι πριν αυξηθούν οι τιμές της ενέργειας. Αυτό οφείλεται στην υψηλή εξάρτηση από τις εισαγωγές ενέργειας και στην ανθεκτικότητα της εσωτερικής ζήτησης που συνδέεται με χαλαρή δημοσιονομική πολιτική.
Μοίρασε ραπίσματα
Στο μεταξύ, μεγάλες και ισχυρές χώρες της ευρωζώνης, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας και της Γερμανίας, πρέπει να πάρουν πίσω σύντομα τις φορολογικές περικοπές στην ενέργεια, στις οποίες οδήγησε η κρίση, δήλωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενόψει της επιδίωξης της ΕΕ να επανέλθει στον παραδοσιακό της ρόλο για την αστυνόμευση των κρατικών δαπανών, γράφει το Euronews.
Τα μέλη της ευρωζώνης πρέπει να «καταργήσουν τα μέτρα ενεργειακής στήριξης» που εισήχθησαν μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, ανέφερε σήμερα η Κομισιόν, σηματοδοτώντας το τέλος μιας περιόδου δημοσιονομικής απελευθέρωσης που προκλήθηκε αρχικά από την πανδημία.
Μετά τις δυσοίωνες οικονομικές προβλέψεις που δημοσιοποιήθηκαν την περασμένη εβδομάδα, η Κομισιόν αναμένει ότι εννέα από τα είκοσι μέλη της ευρωζώνης θα ξεπεράσουν το όριο του ελλείμματος - και προειδοποίησε ότι οι μεγάλοι παίκτες της Ενωσης δεν σφίγγουν αρκετά γρήγορα τα δημοσιονομικά λουριά.
Πέρυσι, η Γερμανία μείωσε τον ΦΠΑ στις εγχώριες προμήθειες φυσικού αερίου από 19% σε 7%, ενώ η Γαλλία μείωσε τους φόρους στην ηλεκτρική ενέργεια και επιδότησε τους προμηθευτές, σε μια προσπάθεια να στηρίξει νοικοκυριά και επιχειρήσεις από το αυξανόμενο κόστος ζωής.
Ενώ η ΕΕ έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι τα εν λόγω μέτρα θα πρέπει να είναι προσωρινά, οι δύο χώρες - μαζί με την Κροατία, το Λουξεμβούργο, τη Μάλτα και την Πορτογαλία - εξακολουθούν να «προβλέπουν γενναιόδωρα μέτρα και το 2024», ανέφερε η Επιτροπή.
«Παίρνοντας το όπλο» του οικονομικού ελέγχου για την επόμενη χρονιά, και πιθανώς επισύροντας πρόστιμα για κράτη με αλόγιστες δαπάνες, η σημερινή έκθεση φέρνει τα πάνω κάτω στην παραδοσιακή δημοσιονομική συζήτηση εντός ΕΕ, αναφέρει το Euronews.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών