Τελευταία Νέα
Οικονομία

Προσφυγές επιτηδευματιών: Ισχυρός κόφτης, μόλις 3 στους 10 δικαιώνονται και δεν πληρώνουν έξτρα φόρους

Προσφυγές επιτηδευματιών: Ισχυρός κόφτης, μόλις 3 στους 10 δικαιώνονται και δεν πληρώνουν έξτρα φόρους
Το 70% των αιτήσεων απορρίπτεται
«Δώρον - άδωρον» είναι η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) για τη μεγάλη μάζα των φορολογουμένων, καθώς χιλιάδες είναι αυτοί που προσφεύγουν με την προσδοκία ότι θα καταφέρουν να μηδενίσουν τον λογαριασμό με τις φορολογικές παραβάσεις που επιβλήθηκαν σε βάρος τους, ελάχιστοι όμως δικαιώνονται.
Το 2023 το ποσοστό των υπόχρεων που δικαιώθηκε από την επιτροπή ήταν πολύ χαμηλό καθώς μόλις τρεις στους δέκα κατάφεραν να πετύχουν διαγραφή έξτρα φόρων, προστίμων και προσαυξήσεων, με το 70% να «κόβεται» και να μη βρίσκει λύση.

Αυτά προκύπτουν από στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, σύμφωνα με τα οποία επί συνόλου 6.481 προσφυγών που υποβλήθηκαν το περασμένο έτος:

■ Εκδικάστηκαν 5.963 υποθέσεις

■ Απορρίφθηκαν 3.856 υποθέσεις ή ποσοστό 65%

■ Απορρίφθηκαν σιωπηρώς 273, επειδή εξέπνευσε το περιθώριο των 120 ημερών για την εξέταση των προσφυγών

■ Δικαιώθηκαν 1.801 ή ποσοστό 30,2%

■ Στο αρχείο μπήκαν 33 λόγω παραίτησης των προσφυγόντων.

Οι περισσότεροι από τους φορολογουμένους και τις επιχειρήσεις που «κόπηκαν» από τη ΔΕΔ προσέφυγαν και στα διοικητικά δικαστήρια. Συγκεκριμένα 3.131 φορολογούμενοι αποφάσισαν να προσφύγουν στα δικαστήρια προκειμένου να διεκδικήσουν το δίκιο τους. Από το 2013 που ξεκίνησε να λειτουργεί η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, έχουν εκδικαστεί 83.855 υποθέσεις εκ των οποίων απορρίφθηκαν οι 60.341. Από τους φορολογούμενους που δεν δικαιώθηκαν οι 33.875 υπέβαλαν προσφυγές στα φορολογικά δικαστήρια.

Επισημαίνεται ότι οι φορολογικές υποθέσεις είναι υποχρεωτικό να «περάσουν» από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών πριν φτάσουν στα δικαστήρια. Με βάση το ισχύον νομοθετικό καθεστώς η απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της ενδικοφανούς προσφυγής στην αρμόδια φορολογική αρχή.

Αν δεν εκδοθεί απόφαση και δεν ενημερωθεί σχετικά ο υπόχρεος ή δεν επιδοθεί η απόφαση, τότε θεωρείται ότι η ενδικοφανής προσφυγή έχει απορριφθεί από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και ο υπόχρεος έχει λάβει γνώση αυτής της απόρριψης κατά την εκπνοή της ανωτέρω προθεσμίας. Κάθε φορολογούμενος, εφόσον αμφισβητεί πράξεις, ρητές ή σιωπηρές, που εκδίδονται ή συντελούνται σε βάρος του από τη φορολογική αρχή, οφείλει, πριν από την προσφυγή του στη Διοικητική Δικαιοσύνη, να ασκήσει ενδικοφανή προσφυγή ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της ΑΑΔΕ με αίτημα επανεξέτασης στο πλαίσιο διοικητικής διαδικασίας.

Η ενδικοφανής προσφυγή κατατίθεται στην αρμόδια φορολογική αρχή που εξέδωσε την προσβαλλόμενη πράξη. Σημειώνεται ότι για την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών δεν απαιτείται παράβολο.

Από την 1η Φεβρουαρίου 2023 η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά, αλλά η υποχρέωση υποβολής της ενδικοφανούς προσφυγής αποκλειστικά μέσω διαδικτύου δεν ισχύει για τους φορολογούμενους κατοίκους εξωτερικού, στους οποίους παρέχεται εναλλακτικά η δυνατότητα χειρόγραφης υποβολής. Σε περίπτωση που υφίσταται αποδεδειγμένη αδυναμία ψηφιακής υποβολής, είναι δυνατή η χειρόγραφη υποβολή στην αρμόδια φορολογική αρχή.

Η ενδικοφανής προσφυγή πρέπει να αναφέρει:

■ Τα ακριβή στοιχεία του υπόχρεου

■ Την προσβαλλόμενη πράξη,

■ Τους λόγους, τους ισχυρισμούς και τα έγγραφα στα οποία ο υπόχρεος βασίζει το αίτημά του

■ Τη διεύθυνση στην οποία θα πραγματοποιούνται οι κοινοποιήσεις των αποφάσεων, των πράξεων και των λοιπών εγγράφων της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τα εν γένει στοιχεία επικοινωνίας του υπόχρεου.

Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης