Τέσσερις κρίσιμες ημερομηνίες για ανάπτυξη, φορολογικά έσοδα και μόνιμες παροχές έχει μπροστά της η κυβέρνηση
Τέσσερις κρίσιμες ημερομηνίες για ανάπτυξη, φορολογικά έσοδα και μόνιμες παροχές έχει μπροστά της η κυβέρνηση που θα κρίνουν τα περιθώρια χρηματοδότησης του πακέτου των μέτρων για την ανάταξη της οικονομίας και για την μείωση του φορολογικού βάρους στα νοικοκυριά από το 2025 με βάση το στίγμα των προθέσεων που θα ανακοινώσει η Κομισιόν με τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες.
Αναλυτικότερα, το ημερολόγιο περιλαμβάνει τους ακόλουθους σταθμούς:
- 30 Απριλίου Πρόγραμμα Σταθερότητας: Χαμηλότερη ανάπτυξη για φέτος και υψηλότερα πλεονάσματα για το 2025 προβλέπει το νέο Πρόγραμμα Σταθερότητας που θα σταλεί τέλος Απριλίου στην Κομισιόν και αποτελεί τυπική υποχρέωση για την χώρα.
Μετά τις μέτριες επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας το 2023 καθώς το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 2% έναντι εκτίμησης για 2,4% ο πήχης για την ανάπτυξη χαμηλώνει στο 2,5% για το 2024 έναντι αρχικής πρόβλεψης για 2,9%.
Το παράδοξο είναι ότι στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας δεν θα περιμένουν τις ανακοινώσεις από την ΕΛΣΤΑΤ στις 7 Ιουνίου για την πορεία της οικονομίας στο πρώτο τρίμηνο του 2024 αλλά θα στοιχηθούν πίσω από τις καθοδικές αναθεωρήσεις των υπολοίπων ευρωπαϊκών κρατών μελών.
Στο δημοσιονομικό πεδίο ο στόχος για το φετινό πλεόνασμα διατηρείται στο 2,1% του ΑΕΠ και αυξάνει στο 2,2% του ΑΕΠ για το 2025 ενώ το δημόσιο χρέος θα υποχωρήσει στο 152,3% του ΑΕΠ στο τέλος αυτής της χρονιάς. Στο μέτωπο του πληθωρισμού οι προβλέψεις για μέση ταχύτητα 2,6% το 2024 είναι αμετάβλητες ενώ για το 2025 προβλέπεται περαιτέρω αποκλιμάκωση των πιέσεων στο 2%.
- 10 Ιουνίου Ταμειακές Εισπράξεις – Δυναμική Εσόδων: Στο υπουργείο Οικονομικών θα έχουν σχηματίσει μία πρώτη καλή εικόνα για την πορεία του προϋπολογισμού και την δυναμική των εσόδων στο πρώτο εξάμηνο του 2024.
Ο Μάρτιος έκλεισε με υπερ εισπράξεις πάνω από 1 δις. ευρώ για τα ταμεία ενώ τα μηνύματα που λαμβάνουν στο Γενικό Λογιστήριο είναι ότι θα υπάρξει νέα υπέρβαση τον Απρίλιο καθώς η κούρσα στα φοροέσοδα με πλοηγό την ακρίβεια συνεχίζεται και όλα δείχνουν ότι και ο συγκεκριμένος μήνα θα κινηθεί πάνω από τον στόχο του προϋπολογισμού για την άντληση ενός ποσού κοντά στα 4 δισ. ευρώ.
Με βάση τον προγραμματισμό του υπουργείου Οικονομικών οι εισπράξεις το πρώτο εξάμηνο του έτους υπολογίζονται σε 28 δισ. ευρώ ενώ στο δεύτερο θα εκτιναχθούν στα 35 δισ. ευρώ.
- 21 Ιουνίου Εαρινές Προβλέψεις Κομισιόν - Κατευθυντήριες γραμμές: Ανακοινώνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι ειδικές ανά χώρα συστάσεις για τη δημοσιονομική πολιτική το 2025 στη βάση των εαρινών προβλέψεων και του νέου Συμφώνου Σταθερότητας που θα έχει ψηφιστεί έως το τέλος Απριλίου.
Με τους νέους κανόνες που θα εφαρμοσθούν πλήρως από το επόμενο έτος ακόμα και αν το πρωτογενές πλεόνασμα λόγω υπερεισπράξεων είναι υψηλότερο από το στόχο ολόκληρο το «περίσσευμα» θα κατευθύνεται αποκλειστικά στη μείωση του χρέους και όχι για έκτακτες εισοδηματικές ενισχύσεις και επιταγές ακρίβειας.
Όπως σημειώνουν αρμόδια στελέχη το κέντρο βάρους για τη δημοσιονομική προσαρμογή μετατοπίζεται από το πρωτογενές πλεόνασμα στη συγκράτηση του ρυθμού αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών, ο οποίος δεν θα μπορεί να ξεπερνά ένα ορισμένο ποσοστό που πιθανότατα θα είναι κοντά στο 3% και σε συνάρτηση με το βάθος της εξυγίανσης θα κλιμακώνεται είτε ανοδικά στην πάροδο των τετραετών προγραμμάτων είτε θα βαίνει μειούμενο.
Μόνο εφόσον ο ρυθμός αύξησης των δαπανών είναι χαμηλότερος από το πλαφόν θα δημιουργείται δημοσιονομικός χώρος για πρόσθετες ενισχύσεις στα νοικοκυριά ενώ αντίθετα χειρότερη εκτέλεση επί αυτού του στόχου δαπανών θα αφαιρεί χώρο από τα επόμενα έτη. Και στην περίπτωση υπέρβασης κατά ποσοστό που ξεπερνά το 0,3% του ΑΕΠ για ένα έτος ή 0,6% σωρευτικά, η Ε.Ε. θα μπορεί να θέσει το κράτος μέλος σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος.
Για το 2024 ο πήχης για τον ρυθμό αύξησης των πρωτογενών δαπανών που πλέον θα είναι ο πυρήνας του Συμφώνου Σταθερότητας είχε τοποθετηθεί στο 2,6%.
Παράλληλα με τους νέους κανόνες:
- Η απαιτούμενη μείωση χρέους δεν θα είναι πλέον ίδια για όλους, αλλά θα υπολογίζεται με βάση τα χαρακτηριστικά κάθε κράτους μέλους. Ως ελάχιστο όριο για τα κράτη με υψηλό χρέος πάνω από το 90% του ΑΕΠ όπως η Ελλάδα, τίθεται η μείωση του χρέους κατά μέσο όρο 1% υπολογιζόμενο καθ’ όλη την διάρκεια εφαρμογής του τετραετούς προγράμματος.
- Μειώνονται οι ελάχιστες απαιτήσεις για περιορισμό των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Για την Ελλάδα το ανώτατο όριο του ελλείμματος από 0,5-0,7% σήμερα, με τους νέους κανόνες διαμορφώνεται στο 1,5 % του ΑΕΠ. Ωστόσο με βάση τις τελευταίες προβλέψεις της Ε. Επιτροπής το 2024 η Ελλάδα θα βρίσκετε στο 1,3% (από 2,3% το 2023) δηλαδή κάτω από το όριο που τίθεται.
- 20 Σεπτεμβρίου – 1 Οκτωβρίου Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα - Προσχέδιο Προϋπολογισμού 2025: Οι δεσμευτικοί στόχοι για τις πρωτογενείς δαπάνες, τα πρωτογενή πλεονάσματα και το δημόσιο χρέος θα αποτυπώνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα της περιόδου 2025-2028 που κανονικά θα πρέπει να υποβάλει η κυβέρνηση έως τις 20 Σεπτεμβρίου στην Κομισιόν αλλά θα αξιοποιήσει την δυνατότητα της μικρής παράτασης σε συνεννόηση με την Κομισιόν καθώς 1η Οκτωβρίου κατατίθεται στη βουλή το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2025 και θα ενσωματώνει τις νέες προβλέψεις.
Επίσης το Μεσοπρόθεσμο θα είναι τετραετές από τη στιγμή που η κυβέρνηση επέλεξε να μην ασκήσει το δικαίωμα τριετούς επέκτασης που παρέχει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Αναλυτικότερα, το ημερολόγιο περιλαμβάνει τους ακόλουθους σταθμούς:
- 30 Απριλίου Πρόγραμμα Σταθερότητας: Χαμηλότερη ανάπτυξη για φέτος και υψηλότερα πλεονάσματα για το 2025 προβλέπει το νέο Πρόγραμμα Σταθερότητας που θα σταλεί τέλος Απριλίου στην Κομισιόν και αποτελεί τυπική υποχρέωση για την χώρα.
Μετά τις μέτριες επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας το 2023 καθώς το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 2% έναντι εκτίμησης για 2,4% ο πήχης για την ανάπτυξη χαμηλώνει στο 2,5% για το 2024 έναντι αρχικής πρόβλεψης για 2,9%.
Το παράδοξο είναι ότι στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας δεν θα περιμένουν τις ανακοινώσεις από την ΕΛΣΤΑΤ στις 7 Ιουνίου για την πορεία της οικονομίας στο πρώτο τρίμηνο του 2024 αλλά θα στοιχηθούν πίσω από τις καθοδικές αναθεωρήσεις των υπολοίπων ευρωπαϊκών κρατών μελών.
Στο δημοσιονομικό πεδίο ο στόχος για το φετινό πλεόνασμα διατηρείται στο 2,1% του ΑΕΠ και αυξάνει στο 2,2% του ΑΕΠ για το 2025 ενώ το δημόσιο χρέος θα υποχωρήσει στο 152,3% του ΑΕΠ στο τέλος αυτής της χρονιάς. Στο μέτωπο του πληθωρισμού οι προβλέψεις για μέση ταχύτητα 2,6% το 2024 είναι αμετάβλητες ενώ για το 2025 προβλέπεται περαιτέρω αποκλιμάκωση των πιέσεων στο 2%.
- 10 Ιουνίου Ταμειακές Εισπράξεις – Δυναμική Εσόδων: Στο υπουργείο Οικονομικών θα έχουν σχηματίσει μία πρώτη καλή εικόνα για την πορεία του προϋπολογισμού και την δυναμική των εσόδων στο πρώτο εξάμηνο του 2024.
Ο Μάρτιος έκλεισε με υπερ εισπράξεις πάνω από 1 δις. ευρώ για τα ταμεία ενώ τα μηνύματα που λαμβάνουν στο Γενικό Λογιστήριο είναι ότι θα υπάρξει νέα υπέρβαση τον Απρίλιο καθώς η κούρσα στα φοροέσοδα με πλοηγό την ακρίβεια συνεχίζεται και όλα δείχνουν ότι και ο συγκεκριμένος μήνα θα κινηθεί πάνω από τον στόχο του προϋπολογισμού για την άντληση ενός ποσού κοντά στα 4 δισ. ευρώ.
Με βάση τον προγραμματισμό του υπουργείου Οικονομικών οι εισπράξεις το πρώτο εξάμηνο του έτους υπολογίζονται σε 28 δισ. ευρώ ενώ στο δεύτερο θα εκτιναχθούν στα 35 δισ. ευρώ.
- 21 Ιουνίου Εαρινές Προβλέψεις Κομισιόν - Κατευθυντήριες γραμμές: Ανακοινώνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι ειδικές ανά χώρα συστάσεις για τη δημοσιονομική πολιτική το 2025 στη βάση των εαρινών προβλέψεων και του νέου Συμφώνου Σταθερότητας που θα έχει ψηφιστεί έως το τέλος Απριλίου.
Με τους νέους κανόνες που θα εφαρμοσθούν πλήρως από το επόμενο έτος ακόμα και αν το πρωτογενές πλεόνασμα λόγω υπερεισπράξεων είναι υψηλότερο από το στόχο ολόκληρο το «περίσσευμα» θα κατευθύνεται αποκλειστικά στη μείωση του χρέους και όχι για έκτακτες εισοδηματικές ενισχύσεις και επιταγές ακρίβειας.
Όπως σημειώνουν αρμόδια στελέχη το κέντρο βάρους για τη δημοσιονομική προσαρμογή μετατοπίζεται από το πρωτογενές πλεόνασμα στη συγκράτηση του ρυθμού αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών, ο οποίος δεν θα μπορεί να ξεπερνά ένα ορισμένο ποσοστό που πιθανότατα θα είναι κοντά στο 3% και σε συνάρτηση με το βάθος της εξυγίανσης θα κλιμακώνεται είτε ανοδικά στην πάροδο των τετραετών προγραμμάτων είτε θα βαίνει μειούμενο.
Μόνο εφόσον ο ρυθμός αύξησης των δαπανών είναι χαμηλότερος από το πλαφόν θα δημιουργείται δημοσιονομικός χώρος για πρόσθετες ενισχύσεις στα νοικοκυριά ενώ αντίθετα χειρότερη εκτέλεση επί αυτού του στόχου δαπανών θα αφαιρεί χώρο από τα επόμενα έτη. Και στην περίπτωση υπέρβασης κατά ποσοστό που ξεπερνά το 0,3% του ΑΕΠ για ένα έτος ή 0,6% σωρευτικά, η Ε.Ε. θα μπορεί να θέσει το κράτος μέλος σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος.
Για το 2024 ο πήχης για τον ρυθμό αύξησης των πρωτογενών δαπανών που πλέον θα είναι ο πυρήνας του Συμφώνου Σταθερότητας είχε τοποθετηθεί στο 2,6%.
Παράλληλα με τους νέους κανόνες:
- Η απαιτούμενη μείωση χρέους δεν θα είναι πλέον ίδια για όλους, αλλά θα υπολογίζεται με βάση τα χαρακτηριστικά κάθε κράτους μέλους. Ως ελάχιστο όριο για τα κράτη με υψηλό χρέος πάνω από το 90% του ΑΕΠ όπως η Ελλάδα, τίθεται η μείωση του χρέους κατά μέσο όρο 1% υπολογιζόμενο καθ’ όλη την διάρκεια εφαρμογής του τετραετούς προγράμματος.
- Μειώνονται οι ελάχιστες απαιτήσεις για περιορισμό των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Για την Ελλάδα το ανώτατο όριο του ελλείμματος από 0,5-0,7% σήμερα, με τους νέους κανόνες διαμορφώνεται στο 1,5 % του ΑΕΠ. Ωστόσο με βάση τις τελευταίες προβλέψεις της Ε. Επιτροπής το 2024 η Ελλάδα θα βρίσκετε στο 1,3% (από 2,3% το 2023) δηλαδή κάτω από το όριο που τίθεται.
- 20 Σεπτεμβρίου – 1 Οκτωβρίου Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα - Προσχέδιο Προϋπολογισμού 2025: Οι δεσμευτικοί στόχοι για τις πρωτογενείς δαπάνες, τα πρωτογενή πλεονάσματα και το δημόσιο χρέος θα αποτυπώνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα της περιόδου 2025-2028 που κανονικά θα πρέπει να υποβάλει η κυβέρνηση έως τις 20 Σεπτεμβρίου στην Κομισιόν αλλά θα αξιοποιήσει την δυνατότητα της μικρής παράτασης σε συνεννόηση με την Κομισιόν καθώς 1η Οκτωβρίου κατατίθεται στη βουλή το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2025 και θα ενσωματώνει τις νέες προβλέψεις.
Επίσης το Μεσοπρόθεσμο θα είναι τετραετές από τη στιγμή που η κυβέρνηση επέλεξε να μην ασκήσει το δικαίωμα τριετούς επέκτασης που παρέχει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών