Με τη θετική ψήφο της ΝΔ και του ΚΙΝΑΛ εισάγεται την ερχόμενη Πέμπτη στην Ολομέλεια, για συζήτηση και ψήφιση, το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την "Κύρωση του Κώδικα της νομοθεσίας για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο, τον μηχανισμό εφαρμογής της, την κρατική εποπτεία και τους γενικούς όρους υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου". Ο ΣΥΡΙΖΑ και η Ελληνική Λύση, κατά τη συζήτηση στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην ολομέλεια, ενώ ΚΚΕ και ΜέΡΑ 25 καταψήφισαν.
Το γεγονός ότι η νομοθετική ρύθμιση αφορά την κωδικοποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας, έδωσε την δυνατότητα στους εισηγητές και ειδικούς αγορητές να επεκταθούν σε μια εφ' όλης της ύλης συζήτηση σχετικά με την κυβερνητική νησιωτική και θαλάσσια πολιτική καθώς και το μεταφορικό ισοδύναμο.
Ο εισηγητής της πλειοψηφίας, Φίλιππος Φόρτωμας, τόνισε πως "η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει την πολιτική βούληση, σχεδιάζει και εφαρμόζει μία ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική, με σεβασμό στις ιδιαιτερότητες του κάθε νησιού. Και το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι πολύτιμος αρωγός και οδηγός σε αυτή την προσπάθεια, με πράξεις και όχι με ευχολόγια". Υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση προχωράει στον πρώτο Κώδικα για την Θαλάσσια Πολιτική με στόχο την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών παθογενειών της πολυνομίας και κακονομίας στη χώρα μας. Πρόκειται, ανέφερε ο βουλευτής της ΝΔ, "για μια ακόμα μεγάλη μεταρρυθμιστική τομή της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, προς την κατεύθυνση του θεσμικού εκσυγχρονισμού της χώρας. Ειδικότερα, με αυτόν τον Κώδικα συστηματοποιείται το σύνολο του ρυθμιστικού πλαισίου της νησιωτικής πολιτικής, ώστε ο κάθε πολίτης να μπορεί να γνωρίζει πλέον το σύνολο της νομοθεσίας που αφορά τη νησιωτική πολιτική. Φέρνουμε μία ολιστική στρατηγική προσέγγιση στη θέση των μέχρι τώρα αποσπασματικών παρεμβάσεων. Έτσι, ο επιχειρηματίας που κατοικεί στα νησιά μας, να μπορεί να αντιληφθεί: τους στόχους και τη διαδικασία κατάρτισης της Εθνικής Στρατηγικής. Τον τρόπο λειτουργίας των χρηματοδοτικών προγραμμάτων 'ΝΕΑΡΧΟΣ'. Του προγράμματος χρηματοδότησης νησιωτικής επιχειρηματικότητας. Του ταμείου Θαλάσσιας Γαλάζιας Οικονομίας. Επιπλέον, με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, θεσπίζεται το Ενιαίο Πρόγραμμα Θεσμικής Ενδυνάμωσης φορέων της θαλάσσιας οικονομίας. Συστήνεται το Εθνικό Μητρώο Φορέων Θαλάσσιας Οικονομίας. Συστήνεται το Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής".
Σχετικά με το Μεταφορικό Ισοδύναμο, ο κ. Φόρτωμας ανέφερε πως με τις εισαγόμενες ρυθμίσεις απλοποιείται η διαδικασία χρηματοδότησης, συγκεκριμενοποιούνται οι δικαιούχοι, γίνεται κατανοητός ο τρόπος και οι παράμετροι υπολογισμού του, ο τρόπος υποβολής των αιτήσεων και της καταβολής του. "Το Μεταφορικό Ισοδύναμο πρέπει να το απολαμβάνουν όλοι οι νησιώτες και όλες οι επιχειρήσεις οι οποίες δραστηριοποιούνται στα νησιά, σε αντίθεση με την αόριστα και πρόχειρα νομοθέτηση, με αποτέλεσμα να δίνεται σε ορισμένες μόνο κατηγορίες δικαιούχων και όχι σε όλους". Το Μεταφορικό Ισοδύναμο είπε, "ήταν προς την λάθος κατεύθυνση και εμείς ερχόμαστε να το εξορθολογήσουμε, με κανόνες και σαφήνεια".
Ο εισηγητής της μειοψηφίας Ανδρέας Μιχαηλίδης, ανέφερε πως "παρότι η κωδικοποίηση της νομοθεσίας αποτελεί καταρχήν ένα θετικό βήμα, επιφυλασσόμαστε ως προς την ψήφιση του νομοσχεδίου, λόγω των σοβαρών ενστάσεών μας για την ασκούμενη από την κυβέρνηση της ΝΔ νησιωτική πολιτική". Επισήμανε πως προφανώς η κωδικοποίηση της νομοθεσίας, δεδομένου του πανθομολογούμενου προβλήματος πολυνομίας και κακονομίας της χώρας είναι μια ουσιωδώς απαραίτητη διαδικασία. Από την άλλη, όμως δεν μπορούμε να μην παρατηρήσουμε την τεράστια καθυστέρηση με την οποία γίνεται και απεικονίζει το γενικότερο ξεχαρβάλωμα του περιβόητου "επιτελικού κράτους". Σχολιάζοντας τη νησιωτική πολιτική της κυβέρνησης, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ επισήμανε, πως ενώ έχει παρέλθει μισός χρόνος από την ψήφιση του σχετικού νόμου για τη "Θαλάσσια Πολιτική", δεν έχουμε ακούσει τίποτα για τα χρηματοδοτικά εργαλεία που εξαγγείλατε: Το "Πρόγραμμα χρηματοδότησης νησιωτικής επιχειρηματικότητας", το "Ταμείο θαλάσσιας-γαλάζιας οικονομίας", το "Μητρώο φορέων θαλάσσιας οικονομίας", όλα αυτά τα εκατομμύρια τα οποία θα συγκεντρώνατε μέσω αυτών των εργαλείων τι απέγιναν άραγε;
Ακόμα, είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, και εκεί που φαινομενικά υπήρξαν κάποια βήματα, το πολιτικό πρόσημο των εξαγγελιών σας είναι πρόδηλα των συμφερόντων που εξυπηρετείτε, καθώς τα 2/3 του συνολικού ποσού κατευθύνονται σε συγκεκριμένα ακτοπλοϊκά και εφοπλιστικά συμφέροντα. Για τις λιμενικές υποδομές των νησιών τα ποσά είναι σαφώς μικρότερα, ενώ για το σκέλος της Πράσινης Μετάβασης στην ακτοπλοΐα δεν υπάρχει ουδεμία αναφορά. Παρατήρησε πως κρίσιμα πεδία της κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης στα νησιά, όπως η υγεία, η παιδεία, η ισότιμη και ευχερής πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες εν γένει, η πρωτογενής παραγωγή και η επιχειρηματικότητα, εξακολουθούν να βρίσκονται εκτός του ραντάρ του υπουργείου.
Σε ό,τι αφορά το Μεταφορικό Ισοδύναμο, τόνισε πως η ανεπάρκεια της κυβέρνησης της ΝΔ θέτει σε κίνδυνο την ομαλή υλοποίησή του, καθώς δεν προχώρησε στην επιδότηση των καυσίμων σε όλα τα νησιά όπως σχεδιάζαμε εμείς, ούτε προβαίνει σε πιο γενναία μέτρα επέκτασης του μέτρου που έχουμε προτείνει, όπως είναι η ένταξη του συνόλου των κατοίκων της χώρας με σκοπό την ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού. Η προσπάθεια απαξίωσης του μέτρου, ανέφερε ο κ. Μιχαηλίδης, έχει οδηγήσει στη συνεχή καθυστέρηση αποπληρωμής των δικαιούχων - καθυστέρηση που πολλές φορές φθάνει και στους 6 μήνες, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει συνέπεια και εμπιστοσύνη των πολιτών στο μέτρο.
www.bankingnews.gr
Με τις θετικές ψήφους από ΝΔ - ΚΙΝΑΛ εγκρίθηκε το νομοσχέδιο για τον Κώδικα για τη Θαλάσσια Πολιτική
Ο εισηγητής της πλειοψηφίας, Φίλιππος Φόρτωμας, τόνισε πως η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει την πολιτική βούληση, σχεδιάζει και εφαρμόζει μία ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική
Σχόλια αναγνωστών