Το ψήφισμα της Μαρίας Καρυστιανού έχει ξεπεράσει τις 1. 320.000 υπογραφές και βασίζεται σε γνωμοδοτήσεις και απόψεις συνταγματολόγων
Επιπλέον ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά η Επιτροπή να ψηφίσει ομόφωνη ερμηνευτική δήλωση, η οποία θα επισημαίνει ότι η «παράλειψη εκτέλεσης οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας» δεν συμπεριλαμβάνεται στο πλαίσιο άσκησης των υπουργικών καθηκόντων, γεγονός που δεν θα ενεργοποιήσει τις διαδικασίες που προβλέπονται στο άρθρο 86 του Συντάγματος, οδηγώντας τον πρώην υπουργό Μεταφορών στη Δικαιοσύνη με απλή άρση ασυλίας.
Η αξιωματική αντιπολίτευση κρίνει πως ο κ. Καραμανλής πρέπει να διερευνηθεί από τη δικαιοσύνη για παράβαση καθήκοντος, διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών, ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή, σωματικές βλάβες κατά συρροή.
Απουσίαζε η ασφάλεια από τον ελληνικό σιδηρόδρομο
Επιπλέον, θεωρεί ως σημαντική παράλειψη τη μη θέσπιση εθνικών κανόνων ασφαλείας για τον σιδηρόδρομο τη στιγμή που είχε λάβει σχετικές προειδοποιήσεις τόσο από τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Φίλιππο Τσαλίδη, όσο και από το συνδικαλιστικό όργανο των μηχανοδηγών και δη μέσω εξωδίκων.
«Όχι απλώς παρέλειψε να θεσπίσει Εθνικούς κανόνες ασφαλείας, ενώ γνώριζε ότι η λέξη ασφάλεια απουσίαζε από τον ελληνικό σιδηρόδρομο, αλλά προέτρεπε το επιβατικό κοινό να εμπιστεύεται τον ελληνικό σιδηρόδρομο κριτικάροντας την αξιωματική αντιπολίτευση στην Βουλή (σε απάντηση της επίκαιρης ερώτησης του βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου), λέγοντας επί λεξεί “ότι είναι ντροπή που θέτετε θέματα ασφαλείας”» σημειώνουν αρμόδιες πηγές του ΣΥΡΙΖΑ.
Σε αυτό το ψηφιδωτό ποινικών ευθυνών για τον κ. Καραμανλή η αξιωματική αντιπολίτευση προσθέτει την απόφαση για τον διορισμό του μοιραίου σταθμάρχη, ο οποίος «δεν πληρούσε ούτε τα τυπικά, ούτε τα ουσιαστικά προσόντα και συνετέλεσε αιτιωδώς με το θανατηφόρο αποτέλεσμα». «Διότι εάν ο κ. Καραμανλής τηρούσε το νόμο στην θέση του μοιραίου σταθμάρχη θα ήταν κάποιος άλλος και εκπαιδευμένος και στην κατάλληλη σύμφωνα με το νόμο ηλικία» εξηγούν οι πηγές του ΣΥΡΙΖΑ και συμπληρώνουν: «Είναι ενδεικτική η κατάθεση του προέδρου της “επιτροπής Γεραπετρίτη”, κ. Χαλκιά, ότι η απόφαση πρόσληψης του συγκεκριμένου σταθμάρχη “είναι για τα σκουπίδια”».
«Ποινικές ευθύνες και για Τριαντόπουλο»
Στο πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ εντοπίζονται ποινικές ευθύνες και για τον Χρήστο Τριαντόπουλο αναφορικά με το μπάζωμα του τόπου της τραγωδίας, καθώς ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας κατονομάστηκε από τον Κώστα Αγοραστό στη Μαρία Καρυστιανού ως το κυβερνητικό στέλεχος που έδωσε τη συγκεκριμένη εντολή.
Επιπλέον, στον ισχυρισμό του κ. Τριαντόπουλο πως οι παρεμβάσεις στον τόπο της τραγωδίας ήταν απόρροια αιτήματος της Πυροσβεστικής, ο συντονιστής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Ευάγγελος Φαλάρας, διέψευσε τον υφυπουργό με δηλώσεις που παραχώρησε στο documento.
Ως εκ τούτου, ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά να διερευνηθεί ο κ. Τριαντόπουλος για παράβαση καθήκοντος και αλλοίωση τόπου δυστυχήματος.
Διερεύνηση Χρυσοχοΐδη, Σπίρτζη και Καραμανλή για 717
Σύμφωνα με το πόρισμα, προέκυψε η ανάγκη διερεύνησης από την τακτική Δικαιοσύνη της μη υλοποίησης της σύμβασης 717 από την ημέρα που υπεγράφη έως και την ολοκλήρωση της.
Συνεπώς, η αξιωματική αντιπολίτευση ζητά τη διερεύνηση τυχόν ευθυνών των Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, Χρήστου Σπίρτζη και Κ. Καραμανλή, γεγονός που συμβαδίζει με τη δικογραφία που σχηματίστηκε από την ευρωπαϊκή εισαγγελία, ενώ υπενθυμίζεται πως στο πόρισμα της η Εθνική Αρχή Διαφάνειας είχε εντοπίσει ευθύνες στα ίδια στελέχη των αρμόδιων οργανισμών που μπήκαν στο μικροσκόπιο και της ευρωπαίας εισαγγελέα, Πόπης Παπανδρέου.
«Άρση ασυλίας»
Υπό αυτά τα δεδομένα η αξιωματική αντιπολίτευση ζητά από την Εξεταστική να διευκρινίσει ομόφωνα μέσω ερμηνευτικής δήλωσης ότι «η παράλειψη εκτέλεσης οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας» από μέλος της κυβέρνησης δεν περιλαμβάνεται στο άρθρο 86 του Συντάγματος. «Η συνέπεια και η σημασία αυτής της δήλωσης της Εξεταστικής Επιτροπής συνίσταται στο γεγονός πως η τακτική δικαιοσύνη θα κάνει απερίσπαστη το έργο της καλώντας όλα τα πολιτικά πρόσωπα είτε ως μάρτυρες είτε ως ύποπτοι τέλεσης ποινικών αδικημάτων αφενός, αλλά και το πολιτικό σύστημα θα αποτινάξει το πέπλο συγκάλυψης που υφίσταται σήμερα για την υπόθεση των Τεμπών» εξηγούν πηγές του ΣΥΡΙΖΑ, γεγονός που πρακτικά σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να συσταθεί Προανακριτική Επιτροπή για να οδηγηθεί ο Κ. Καραμανλής ενώπιον της δικαιοσύνης, αλλά άρση της ασυλίας του από την Ολομέλεια της Βουλής.
Να προστεθεί πως η εν λόγω πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ συμβαδίζει με το ψήφισμα της Μ. Καρυστιανού που έχει ξεπεράσει τις 1. 320.000 υπογραφές και -κατά τις πληροφορίες- βασίζεται σε γνωμοδοτήσεις και απόψεις συνταγματολόγων που μόνο φιλικοί δεν θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν με την αξιωματική αντιπολίτευση.
Πόρισμα ΠΑΣΟΚ για Τέμπη: Ποινικές ευθύνες για Καραμανλή και Σπίρτζη – Η εξεταστική να γίνει προανακριτική
Τη μετατροπή της εξεταστικής επιτροπής για τη «διερεύνηση του εγκλήματος των Τέμπη» σε προανακριτική επιτροπή προτείνουν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Μ. Αποστολάκη, Γ. Νικητιάδης και Απ. Πάνας.
Σε ανακοίνωσή τους, οι τρεις βουλευτές που μετέχουν στην εξεταστική επιτροπή για την τραγωδία στα Τέμπη, θεωρούν αδύνατη την έκδοση ολοκληρωμένου πορίσματος καθώς «ούτε το σύνολο της δικογραφίας παραλάβαμε, ούτε ουσιώδεις μάρτυρες εξετάσθηκαν. Αυτή υπήρξε από την αρχή η επιδίωξη της κυβερνητικής πλειοψηφίας», σημειώνουν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ.
Τονίζουν επίσης ότι «η κυβερνητική επιλογή για συγκάλυψη, μέσω της μη ουσιαστικής διερεύνησης της υπόθεσης και ιδίως του ενδεχομένου ύπαρξης ποινικών ευθυνών σε πολιτικά πρόσωπα δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή όχι από μόνο από το ΠΑΣΟΚ, αλλά πρωτίστως από την κοινωνία η οποία απαιτεί να χυθεί φως στην υπόθεση και να αποδοθούν ευθύνες όσο ψηλά και να βρίσκονται αυτές».
Σύμφωνα με τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής επιβάλλεται η περαιτέρω ποινική διερεύνηση της υπόθεσης για τους δύο αρμόδιους υπουργούς Μεταφορών και Υποδομών των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ και Νέας Δημοκρατίας, «οι οποίοι φέρουν την ευθύνη για τη μη ολοκλήρωση των εργασιών της επίδικης σύμβασης 717/2014, η οποία τελεί σε άμεση αιτιώδη συνάφεια με το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών.
Έχει ήδη προκύψει ότι εάν το σύστημα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης είχε παραδοθεί μέσα στην αποκλειστική προθεσμία, που η σύμβαση είχε προβλέψει, και σε κάθε περίπτωση λειτουργούσε στις 28/2/2023, το δυστύχημα μετά βεβαιότητας δεν θα συνέβαινε, καθώς η χρήση και λειτουργία όλων των εν λόγω συστημάτων θα απέτρεπε τη σύγκρουση, ακινητοποιώντας τις αμαξοστοιχίες είτε μέσω του συστήματος ETCS, είτε ταυτόχρονα μέσω της λειτουργίας της τηλεδιοίκησης ΚΕΚ Λάρισας, της αμφίδρομης σηματοδότησης της γραμμής και του συστήματος GSMR».
-Τη συνειδητή αγνόηση του Πορίσματος της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.
Σύμφωνα με τα ανωτέρω ο τότε Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, αγνοώντας προκλητικά την απόφαση του Δ.Σ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ του Νοεμβρίου του 2020 και ενεργώντας εις βάρος των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου και υπέρ των συμφερόντων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετέπειτα Hellenic Train, κατά παράβαση της σχετικής Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας και ιδίως της διάταξης του άρθρου 4§4 του Κανονισμού (ΕΚ) 1370/2007, μείωσε τις υποχρεώσεις επενδύσεων της τελευταίας σε τροχαίο υλικό και υποδομές από 645 εκ. ευρώ σε μόλις 77 εκ ευρώ, επεκτείνοντας παράλληλα τις υποχρεώσεις επιδότησης της Hellenic Train από το Ελληνικό Δημόσιο για πέντε ακόμα χρόνια.
-Ο τότε Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, δεν θέσπισε Εθνικούς Κανόνες Ασφαλείας ως όφειλε βάσει των Οδηγιών 2016/798 και 2016/797, ούτε έλαβε μέτρα ασφαλείας με τη θέσπιση Νέων Εθνικών Κανόνων Ασφαλείας (άρθρο 60 Ν. 4632/2019).
-Το γεγονός ότι όχι απλά δεν κήρυξε έκπτωτο τον ανάδοχο της σύμβασης για τις τεράστιες καθυστερήσεις στην εκτέλεση του έργου, αλλά προέβη σε αδικαιολόγητη αποζημίωση ύψους 2.767.782,93 ευρώ για θετικές ζημιές.
-Τη συνειδητή αγνόηση των έγγραφων προειδοποιήσεων του συνδικαλιστικού οργάνου των Μηχανοδηγών».
Αναφορικά με τις ευθύνες του Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ κ. Σπίρτζη, οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κινήμαος Αλλαγής σημειώνουν ότι «και εκείνος δεν κήρυξε έκπτωτο τον ανάδοχο της σύμβασης για τις τεράστιες καθυστερήσεις στην εκτέλεση του έργου ως όφειλε και επέλεξε να αγνοήσει τις προειδοποιήσεις για τα υπαρκτά ζητήματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο».
Πόρισμα ΝΔ για Τέμπη: Εάν είχε τηρηθεί ο κανονισμός το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί - Δεν υπάρχει συγκάλυψη
«Εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί» τονίζει στο πόρισμά της η κοινοβουλευτική πλειοψηφία της ΝΔ στην εξεταστική επιτροπή «για τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών»
«Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από το σύνολο των δεδομένων είναι ότι ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε επτά φορές με αποτέλεσμα να σημειωθεί το τραγικό δυστύχημα» επισημαίνουν οι βουλευτές της ΝΔ στο πόρισμά τους που κατέθεσαν σήμερα στην εξεταστική επιτροπή.
«Όπως επιβεβαιώθηκε από όλους τους μάρτυρες που κατέθεσαν ενώπιων της Επιτροπής, εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Στο πόρισμα τονίζεται ρητά ότι δεν υπήρξε η παραμικρή προσπάθεια συγκάλυψης ενώ οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στο χώρο της μοιραίας σύγκρουσης έγιναν με απόφαση των αρμόδιων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών. Για το θέμα διεξάγεται παράλληλα έρευνα της Δικαιοσύνης για τις επεμβάσεις των φορέων» αναφέρει η κοινοβουλευτική πλειοψηφία.
Οι κυβερνητικοί βουλευτές ισχυρίζονται ότι δεν υπήρξε προσπάθεια συγκάλυψης με παρεμβάσεις στον χώρο της μοιραίας σύγκρουσης.
Ελληνική Λύση για Τέμπη: Να αχθούν στη Δικαιοσύνη οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Μεταφορών από το 2012
Την άποψη ότι οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Μεταφορών, από το 2012 και εντεύθεν, μαζί με τους παράγοντες των σιδηροδρομικών εταιρειών και οι σχετικοί εργολάβοι «φέρουν την ανάλογη ποινική ευθύνη και θα πρέπει να αχθούν ενώπιον της Τακτικής Δικαιοσύνης» εξέφρασε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης και μέλος της εξεταστικής επιτροπής για «τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών», Παύλος Σαράκης.
Στο πόρισμά του που κατέθεσε στις 10/3/2024 στην εξεταστική επιτροπή αναφέρει ότι «σύμφωνα με το σύνολο των διαπιστώσεων που έχουν εκφραστεί από τους ειδικούς, είναι αποδεδειγμένο και αδιαμφισβήτητο ότι:
-Δεν λειτουργούσε το GSMR.
-Δεν λειτουργούσε το ETCS σε καμία εκδοχή συνεισφοράς του ήδη από τον Ιούλιο του 2019.
-Δεν λειτουργούσε η Φωτοσήμανση.
-Δεν λειτουργούσε η Τηλεδιοίκηση.
-Υπολειτουργούσε ο Τοπικός Πίνακας Χειρισμών [..]»
Επιπλέον «ΕΠΙΣΗΜΩΣ δεν υπήρχαν Εθνικοί Κανόνες Ασφαλείας» ενώ «με βάση το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων αλλά και τις δηλώσεις του ίδιου του κ.Μητσοτάκη, η σύγκρουση θα μπορούσε να αποφευχθεί με το ETCS σε λειτουργία (που είναι αναπόσπαστο τμήμα του ERTMS), το οποίο είναι όμως ταυτόχρονα και προϋπόθεση για να κινηθούν με 160km/h.»
«Κατά την άποψη της Ελληνικής Λύσης (παρά το γεγονός ότι έχει επέλθει παραγραφή πολλών αδικημάτων δυστυχώς), όλοι όσοι διετέλεσαν Υπουργοί αρμόδιοι για τις μεταφορές από το 2012 και εντεύθεν, μαζί με τους αρμόδιους Υφυπουργούς, Γενικούς Γραμματείς και υπηρεσιακούς παράγοντες των σχετικών Υπουργείων, τα διοικητικά στελέχη και οι διευθύνοντες σύμβουλοι του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic Train, καθώς και οι εργόλαβοι που ανέλαβαν τα σχετικά έργα κατασκευής και συντήρησης, είτε συμμετείχαν με οποιαδήποτε ιδιότητα και τρόπο στα οικονομικά εγκλήματα, που ορισμένα εξ αυτών ήδη έχει αναδείξει η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, είτε απλώς, ενώ σαφέστατα γνώριζαν τα παραπάνω, επιδίωξαν, ως απώτερο κίνητρο, να διατηρήσουν την υψηλά αμειβόμενη θέση τους και τα όποια προνόμια τους εξασφάλιζε η «ομερτά» προς τους ποικίλους ισχυρούς παράγοντες (πολιτικούς ή επιχειρηματικούς), που εμπλέκονταν στα ανωτέρω, φέρουν την ανάλογη ποινική ευθύνη και θα πρέπει να αχθούν ενώπιον της Τακτικής Δικαιοσύνης» τονίζει στο πόρισμά του ο βουλευτής Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, Π. Σαράκης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών