Σαν «κεραυνός εν αιθρία» έσκασε το μεσημέρι της Κυριακής (6/6) η είδηση για τον θάνατο του Μανσούρ Ότζεχ στα 68 του χρόνια, μετόχου της McLaren από το 1984 και ένας από τους ανθρώπους που έχουν αφήσει το στίγμα τους στη Formula 1.
Θρήνος στον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, μετά την είδηση για τον χαμό του Μανσούρ Ότζεχ, του ανθρώπου που έπαιξε μεγάλο ρόλο πίσω από τις πρώτες επιτυχίες της Williams στην Formula 1 και στην συνέχεια στην εγκαθίδρυση της McLaren ως μίας παγκόσμιας δύναμης, όχι μόνο στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, αλλά και στις αγορές. Η ενασχόληση του με τον μαγικό κόσμο της Formula 1 μπορεί να συνέβη από... σπόντα, ωστόσο ήταν μία κίνηση που «γιγάντωσε» το άθλημα.
Η σχέση της TAG με την Formula 1
Ο Μανσούρ Ακράμ Ότζεχ γεννήθηκε το 1952, γιος του Ακράμ Ότζεχ, με τον πατέρα του να είναι αυτός που είχε θέσει τις «βάσεις» για τις μελλοντικές επιτυχίες, ιδρύοντας το 1977 την TAG (Techniques d'Avant Garde). Η TAG ασχολείται μέχρι και σήμερα με αρκετές επιχειρηματικές δραστηριότητες, από την εστίαση, τις αεροπορικές εταιρείες, τα κτηματομεσιτικά, μέχρι και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Ήταν το 1979, όταν η νεοσύστατη Williams Grand Prix Engineering ζήτησε από την TAG να γίνει χορηγός της, με την βρετανική ομάδα να συμμετέχει στο πρωτάθλημα της Formula 1. Η ομάδα των Φρανκ Γουίλιαμς και Πάτρικ Χεντ, ιδρυτών της Williams, και του Μανσούρ, του οποίου η εταιρεία χρηματοδοτούσε την ομάδα, θα έγραφαν σύντομα ιστορία στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Μόλις 4 χρόνια μετά από την δημιουργία της, η Williams είχε ήδη πανηγυρίσει 2 πρωταθλήματα πιλότων, το 1980 με τον Άλαν Τζόουνς και το 1982 με τον Κέκε Ρόσμπεργκ, καθώς και άλλα 2 στο πρωτάθλημα κατασκευαστών.
Το 1981 ο Ότζεχ προσεγγίστηκε από τον αγωνιστικό διευθυντή της McLaren, Ρον Ντένις, ο οποίος του πρότεινε μία συνεργασία ανάμεσα σε McLaren και TAG, ξεκινώντας έτσι μία νέα «υπερδύναμη» στο άθλημα. Το δίδυμο McLaren-TAG γνώρισε τεράστια επιτυχία στα μέσα της δεκαετίας του '80, με την βρετανική ομάδα να πανηγυρίζει 2 πρωταθλήματα, το ένα με το Νίκι Λάουντα το 1985 και το δεύτερο την επόμενη με τον Αλέν Προστ.
Η «γιγάντωση» της TAG και οι μετοχές της McLaren
Στα τέλη του 1984 η σχέση των Ότζεχ και McLaren έγινε ακόμα στενότερη, με την βρετανική ομάδα να ανακοινώνει πως ο Ελβετός επιχειρηματίας αγόρασε το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών της ομάδας. Μετά από αυτή τη κίνηση ο Ότζεχ πρότεινε στον Ντένις πως η ομάδα δεν πρέπει να περιοριστεί μόνο στον χώρο της Formula 1, πείθοντας τον αγωνιστικό διευθυντή της ομάδας πως η McLaren πρέπει να κάνει άνοιγμα στην αγορά των αυτοκινήτων δρόμου.
Πέρα από αυτό, η σχέση της TAG με την McLaren βοήθησε στην ανάπτυξη του τομέα των ηλεκτρονικών και του μάρκετινγκ. Μετά από σχεδόν 40 χρόνια στην McLaren, ο Ότζεχ έζησε τεράστιες επιτυχίες με τις ομάδες, ιδιαίτερα με την κυριαρχία των Άιρτον Σένα και Αλέν Προστ στα τέλη της δεκαετίας του '80. Ακόμα και μετά την εξαγορά του Ντένις από τον όμιλο McLaren, τον Ιούνιο του 2017, δίνοντας έτσι τέλος σε μία θητεία 37 ετών στην ομάδα, ο Ελβετός παρέμεινε πιστός, παρά το γεγονός πως με την εμπλοκή της εταιρείας «Mumtalakat» από το Μπαχρέιν, μειώθηκαν αισθητά οι μετοχές του στην ομάδα.
Η αλλαγή «σκυτάλης» και τα προβλήματα υγείας
Η υγεία του Ότζεχ φάνηκε να κλονίζεται στα τέλη του 2013, με τον Ελβετό να υποφέρει από ασθένεια στους πνεύμονες από το 2009. Τελικά ο Ότζεχ πέρασε την πόρτα του χειρουργείου, κάνοντας διπλή μεταμόσχευση πνευμόνων, με τον ίδιο να αναρρώνει πλήρως μέχρι το 2014. Επέστρεψε κανονικά στο πόστο του στην βρετανική ομάδα, κατέχοντας μέσω της TAG το 14.32% του ομίλου McLaren.
Τελικά αποφάσισε πως είχε έρθει η ώρα να παραδώσει την θέση του στο διοικητικό συμβούλιο της ομάδας, με τον γιο του, Σουλτάν, να τον αντικαθιστά το 2020. Το 2017 είχε δηλώσει πως η McLaren δεν είναι απλώς άλλη μία επιχειρηματική δραστηριότητα, αντιθέτως την έβλεπε σαν «οικογένεια». Μέχρι και το τέλος παρέμενε μία εμβληματική φιγούρα, τόσο εντός, όσο και εκτός πίστας.
Μάριος Αγγελέτος
Η σχέση της TAG με την Formula 1
Ο Μανσούρ Ακράμ Ότζεχ γεννήθηκε το 1952, γιος του Ακράμ Ότζεχ, με τον πατέρα του να είναι αυτός που είχε θέσει τις «βάσεις» για τις μελλοντικές επιτυχίες, ιδρύοντας το 1977 την TAG (Techniques d'Avant Garde). Η TAG ασχολείται μέχρι και σήμερα με αρκετές επιχειρηματικές δραστηριότητες, από την εστίαση, τις αεροπορικές εταιρείες, τα κτηματομεσιτικά, μέχρι και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Ήταν το 1979, όταν η νεοσύστατη Williams Grand Prix Engineering ζήτησε από την TAG να γίνει χορηγός της, με την βρετανική ομάδα να συμμετέχει στο πρωτάθλημα της Formula 1. Η ομάδα των Φρανκ Γουίλιαμς και Πάτρικ Χεντ, ιδρυτών της Williams, και του Μανσούρ, του οποίου η εταιρεία χρηματοδοτούσε την ομάδα, θα έγραφαν σύντομα ιστορία στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Μόλις 4 χρόνια μετά από την δημιουργία της, η Williams είχε ήδη πανηγυρίσει 2 πρωταθλήματα πιλότων, το 1980 με τον Άλαν Τζόουνς και το 1982 με τον Κέκε Ρόσμπεργκ, καθώς και άλλα 2 στο πρωτάθλημα κατασκευαστών.
Το 1981 ο Ότζεχ προσεγγίστηκε από τον αγωνιστικό διευθυντή της McLaren, Ρον Ντένις, ο οποίος του πρότεινε μία συνεργασία ανάμεσα σε McLaren και TAG, ξεκινώντας έτσι μία νέα «υπερδύναμη» στο άθλημα. Το δίδυμο McLaren-TAG γνώρισε τεράστια επιτυχία στα μέσα της δεκαετίας του '80, με την βρετανική ομάδα να πανηγυρίζει 2 πρωταθλήματα, το ένα με το Νίκι Λάουντα το 1985 και το δεύτερο την επόμενη με τον Αλέν Προστ.
Η «γιγάντωση» της TAG και οι μετοχές της McLaren
Στα τέλη του 1984 η σχέση των Ότζεχ και McLaren έγινε ακόμα στενότερη, με την βρετανική ομάδα να ανακοινώνει πως ο Ελβετός επιχειρηματίας αγόρασε το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών της ομάδας. Μετά από αυτή τη κίνηση ο Ότζεχ πρότεινε στον Ντένις πως η ομάδα δεν πρέπει να περιοριστεί μόνο στον χώρο της Formula 1, πείθοντας τον αγωνιστικό διευθυντή της ομάδας πως η McLaren πρέπει να κάνει άνοιγμα στην αγορά των αυτοκινήτων δρόμου.
Πέρα από αυτό, η σχέση της TAG με την McLaren βοήθησε στην ανάπτυξη του τομέα των ηλεκτρονικών και του μάρκετινγκ. Μετά από σχεδόν 40 χρόνια στην McLaren, ο Ότζεχ έζησε τεράστιες επιτυχίες με τις ομάδες, ιδιαίτερα με την κυριαρχία των Άιρτον Σένα και Αλέν Προστ στα τέλη της δεκαετίας του '80. Ακόμα και μετά την εξαγορά του Ντένις από τον όμιλο McLaren, τον Ιούνιο του 2017, δίνοντας έτσι τέλος σε μία θητεία 37 ετών στην ομάδα, ο Ελβετός παρέμεινε πιστός, παρά το γεγονός πως με την εμπλοκή της εταιρείας «Mumtalakat» από το Μπαχρέιν, μειώθηκαν αισθητά οι μετοχές του στην ομάδα.
Η αλλαγή «σκυτάλης» και τα προβλήματα υγείας
Η υγεία του Ότζεχ φάνηκε να κλονίζεται στα τέλη του 2013, με τον Ελβετό να υποφέρει από ασθένεια στους πνεύμονες από το 2009. Τελικά ο Ότζεχ πέρασε την πόρτα του χειρουργείου, κάνοντας διπλή μεταμόσχευση πνευμόνων, με τον ίδιο να αναρρώνει πλήρως μέχρι το 2014. Επέστρεψε κανονικά στο πόστο του στην βρετανική ομάδα, κατέχοντας μέσω της TAG το 14.32% του ομίλου McLaren.
Τελικά αποφάσισε πως είχε έρθει η ώρα να παραδώσει την θέση του στο διοικητικό συμβούλιο της ομάδας, με τον γιο του, Σουλτάν, να τον αντικαθιστά το 2020. Το 2017 είχε δηλώσει πως η McLaren δεν είναι απλώς άλλη μία επιχειρηματική δραστηριότητα, αντιθέτως την έβλεπε σαν «οικογένεια». Μέχρι και το τέλος παρέμενε μία εμβληματική φιγούρα, τόσο εντός, όσο και εκτός πίστας.
Μάριος Αγγελέτος
Σχόλια αναγνωστών