Ο Θεός της Formula 1 «έφυγε» σαν σήμερα από την ζωή το 1994 στην Ίμολα, πετυχαίνοντας ωστόσο τον σκοπό του.
Το αποδεικνύουν άλλωστε τα τρία παγκόσμια πρωταθλήματα του 1988, 1990 και 1991 με την πανίσχυρη McLaren, με τις μονομαχίες του με τον Αλέν Προστ να μένουν στην ιστορία. Το 1994 έψαχνε μία νέα δοκιμασία στην καριέρα του, αφήνοντας τις «ανέσεις» της McLaren για αυτές της Williams, με τoν Προστ να κατακτά ένα χρόνο νωρίτερα τον τίτλο με την βρετανική ομάδα. Ωστόσο το κυνήγι του τέταρτου παγκοσμίου πρωταθλήματος δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Όλα αυτά εξαιτίας όσων έγιναν στην πίστα της Ίμολα την 1η Μαΐου του 1994.
Η κακή μέρα από το πρωί φαίνεται
Το 1993 ένας νεαρός Βραζιλιάνος πιλότος, ο Ρούμπενς Μπαρικέλο, έκανε το ντεμπούτο του στην Formula 1 με την Jordan. Μπαρικέλο και Σένα ήρθαν αμέσως κοντά, με τον τρεις φορές παγκόσμιο πρωταθλητή να αναλαμβάνει χρέη μέντορα για το νεαρό συμπατριώτη του. Ήταν στις 29 Απριλίου του 1994, στα πρώτα ελεύθερα δοκιμαστικά του Grand Prix στο Σαν Μαρίνο, όταν ο Μπαρικέλο είχε ένα σοβαρό ατύχημα.
Η Jordan 194 χτύπησε πάνω στο κερμπ και απογειώθηκε στον αέρα, με αποτέλεσμα να προσγειωθεί πάνω στα τοιχώματα από ελαστικά στην στροφή Βαριάντε, με ταχύτητα περίπου 225 χιλιομέτρων την ώρα και δύναμη 95 (!) g. Το μονοθέσιο του Μπαρικέλο αναποδογύρισε αρκετές φορές προτού σταματήσει, με τον Βραζιλιάνο να έχει μείνει αναίσθητος από την σύγκρουση.
Το ιατρικό προσωπικό έφτασε γρήγορα στην Βαριάντε και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Ματζιόρε της Μπολόνια, όπου και έγινε γνωστό πως είχε υποστεί κάταγμα στην μύτη και είχε στραμπουλήξει το χέρι. Μάλιστα, ο ίδιος αποκάλυψε πως το πρώτο άτομο που είδε, μόλις ανέκτησε τις αισθήσεις του, ήταν ο Σένα.
Η μπόρα πριν την καταιγίδα
Στις δεύτερες κατατακτήριες δοκιμές του Σαββάτου, ο χρόνος «πάγωσε» στην Ίμολα, όταν η Simtek του Ρόλαντ Ρατζενμπέργκερ συγκρούστηκε σχεδόν με 315 χιλιόμετρα την ώρα πριν την στροφή Βιλνέβ, εξαιτίας της σοβαρής ζημιάς που είχε προκληθεί στην εμπρός αεροδυναμική πτέρυγα. Ο θάνατος του Αυστριακού ήταν ακαριαίος, καθώς τρύπησε η αορτή και υπέστη κάταγμα στην βάση του κρανίου.
Ο Σένα είδε πολλές φορές σε ριπλέι το ατύχημα και έσπευσε στο pitlane, με σκοπό να βρει ένα όχημα που θα τον μεταφέρει στον τόπο του ατυχήματος. Όταν έφτασε εκεί, η σορός του Ρατζενμπέργκερ είχε ήδη τοποθετηθεί στο ασθενοφόρο, με τον Σένα να εξετάζει ότι είχε απομείνει από την Simtek. Αργότερα πήγε στο ιατρικό κέντρο της πίστας, όταν έμαθε από τον επικεφαλή γιατρό της FIA και φίλο του, Σιντ Γουάτκινς, για τον χαμό του Ρατζενμπέργκερ. Οι δύο τους έφυγαν από εκεί και ο Γουότκινς παρακάλεσε τον Σένα να μην αγωνιστεί την Κυριακή και να πάνε μαζί για ψάρεμα.
Ο ίδιος τόνισε πως κάτι τέτοιο ήταν αδύνατον, κάτι μέσα του δεν του επέτρεπε να το κάνει. Επέστρεψε σύντομα στο γκαράζ της Williams, όταν και ζήτησε να μιλήσει με τον επικεφαλή και ιδιοκτήτη της ομάδας, Φρανκ Γουίλιαμς, καθώς και τον αρχιμηχανικό και σχεδιαστή του μονοθεσίου, Πάτρικ Χεντ, τονίζοντας ότι δεν θα συνεχίσει στις υπόλοιπες κατατακτήριες. Στην συνέχεια επέστρεψε στο δωμάτιο του, όπου και «κατέρρευσε», ξεσπώντας σε κλάματα.
Το «φάουλ» της FIA και το ενδιαφέρον για τους υπόλοιπους οδηγούς
Λόγω των όσων συνέβησαν το Σάββατο, ο Σένα αποφάσισε να μην παρευρεθεί στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου, κάτι για το οποίο δεν τιμωρήθηκε από την FIA. Ωστόσο την επόμενη μέρα κλήθηκε από τους αγωνοδίκες, με αφορμή το γεγονός ότι βρέθηκε στο τόπο ατυχήματος του Ρατζενμπέργκερ. Έγινε ο κακός χαμός και ο Σένα αποχώρησε έξω φρενών, με τους αγωνοδίκες τελικά να μην δίνουν συνέχεια στο θέμα.
Το πρωί του αγώνα και μετά την προθέρμανση, ο Σένα είδε τον Προστ να κάθεται σε ένα τραπέζι συζήτησαν. Οι δύο πρώην αντίπαλοι, στα όρια της έχθρας στην θητεία τους στην McLaren, αποφάσισαν να πορευθούν μαζί, με σκοπό την βελτίωση της ασφάλειας στο άθλημα. Επόμενη συνάντηση τους, πριν τον αγώνα στο Μονακό.
Στην καθιερωμένη ενημέρωση των οδηγών πριν τον αγώνα ήταν ήσυχος, οι κινήσεις των ανθρώπων της FIA το προκάλεσαν αυτό, με τον καλό του φίλο και πρώην ομόσταβλο, Γκέρχαρντ Μπέργκερ, να εκφράζει τις ανησυχίες του για το αυτοκίνητο ασφαλείας. Μετά από αυτό, ο Σένα και οι υπόλοιποι πιλότοι μίλησαν μεταξύ τους και αποφάσισαν την αναδημιουργία της Ένωσης Οδηγών, με πρόεδρο τον Σένα. Ο Νίκι Λάουντα αργότερα αποκάλυψε πως ήταν η προσωπικότητα του Σένα που τους έπεισε για αυτό.
Η «καταραμένη» στροφή στην Ταμπουρέλο
Στον 6ο γύρο του αγώνα, ο Μίκαελ Σουμάχερ, ο οποίος βρισκόταν πίσω από τον Σένα, παρατήρησε πως η Williams του Βραζιλιάνου είχε πρόβλημα στην στροφή της Ταμπουρέλο και το μονοθέσιο φάνηκε να τρέμει. Έναν γύρο μετά, η FW16 του Σένα «καρφώθηκε» στον, χωρίς προστατευτικά, τσιμεντένιο τοίχο με 211 χιλιόμετρα την ώρα. Από το ατύχημα, ο δεξής εμπρόσθιος τροχός και η μύτη χτύπησαν το κόκπιτ του Σένα.
Μετά από δέκα δευτερόλεπτα, φάνηκε να κουνά για λίγο το κεφάλι του, πριν αυτό επιστρέψει στην αρχική του θέση. Το ιατρικό προσωπικό και ο Γουάτκινς έσπευσαν γρήγορα στην Ταμπουρέλο, ενώ χρειάστηκε να γίνει επείγουσα τραχειοτομή. Ο Γουάτκινς εξέτασε την ίριδα στα μάτια του Σένα, από όπου και κατάλαβε ότι είχε πάθει σοβαρή ζημιά στον εγκέφαλο.
Στην προσπάθεια του να τον βγάλουν από το μονοθέσιο και να τον τοποθετήσουν στο έδαφος, ο Γουάτκινς είπε ο πως Σένα εξέπνευσε, σε κάτι που ο ίδιος μετέφρασε ως «η ψυχή του έφυγε από το σώμα του». Ο Βραζιλιάνος διακομίσθηκε γρήγορα στο «Ματζιόρε», όταν στις 6:37 μμ η καρδιά του σταμάτησε να χτυπά. Αργότερα έγινε γνωστό, όσο το ιατρικό προσωπικό έψαχνε το μονοθέσιο του Σένα, βρήκαν μία αυστριακή σημαία. Σκόπευε να αφιερώσει τη νίκη του στον αδικοχαμένο Ρατζενμπέργκερ.
Ο «πόλεμος» της οικογένειας με την Williams και την Formula 1
Η κυβέρνηση της Βραζιλίας κήρυξε τρεις μέρες εθνικού πένθους μετά τον χαμό του Σένα, με την κηδεία του να γίνεται στο Σάο Πάολο. Εκεί βρέθηκε όλο ο μηχανοκίνητος αθλητισμός, με τους Προστ, Μπέργκερ, Μπαρικέλο και Έμερσον Φιτιπάλντι να είναι ανάμεσα σε αυτούς που κουβάλησαν το φέρετρο. Η οικογένεια του Σένα απαγόρεψε στον πρόεδρο της Formula 1, Μπέρνι Εκλστόουν, να παρευρεθεί, καθώς δεν μπόρεσαν να του συγχωρήσουν το γεγονός ότι προσπάθησε να «σιγάσει» όσα έγιναν μετά το ατύχημα.
Ο απόηχος του χαμού του ήταν τεράστιος, με την ιταλική δικαιοσύνη να κατηγορεί για ανθρωποκτονία τόσο τον Φρανκ Γουίλιαμς, όσο και τους σχεδιαστές του μονοθεσίου, Πάτρικ Χεντ και Άντριαν Νιούι. Τελικά το δικαστήριο αποφάνθηκε πως το ατύχημα προκλήθηκε από κακό σχεδιασμό και αλλαγές στο μονοθέσιο, με τον Χεντ να υποστηρίζει στο μέλλον πως αυτό συνέβη έπειτα από λάθος του Σένα, ενώ ο Νιούι υποστήριξε ότι φθάρηκαν τα ελαστικά από κομμάτια που βρέθηκαν στην πίστα, μετά από την σύγκρουση των Τζέι Τζέι Λέτο και Πέδρο Λαμί.
«Τίποτα δεν μπορεί να με χωρίσει από την αγάπη μου για τον Θεό»
Τρεις ήταν οι πραγματικές αγάπες που γνώρισε ο Άιρτον Σένα στην ζωή του. Η μία ήταν η οικογένεια του, η άλλη ο μηχανοκίνητος αθλητισμός και τέλος ο Θεός. Το 2004 ο Γουίλιαμς είχε πει, αναφερόμενος στο ταλέντο του Σένα ως πιλότου, «ήταν ακόμα σπουδαιότερος άνθρωπος έξω από το μονοθέσιο, παρά μέσα».
Το «Ινστιτούτο Άιρτον Σένα» δημιουργήθηκε προς τιμήν του, με σκοπό την βοήθεια των φτωχών παιδιών στην Βραζιλία. Ο ίδιος, όπως αποκαλύφθηκε μετά τον θάνατο του, είχε δωρήσει συνολικά ποσά αξίας 400 (!) εκατομμυρίων δολαρίων για τα παιδιά.
Ο θάνατος του ήταν ένα τεράστια πλήγμα για την Formula 1, ωστόσο ήταν και η αφορμή για να γίνουν όσα ήθελε. Η ασφάλεια των μονοθεσίων αυξήθηκε κατακόρυφα μέσα στα επόμενα χρόνια, το ίδιο και στις πίστες. Ο Σένα πέτυχε αυτό που ήθελε, μπορεί να μην μπόρεσε να δει τις επιθυμίες του να γίνονται πραγματικότητα όσο ήταν ζωντανός, ωστόσο στο τέλος ο ίδιος κατάφερε να βελτιώσει την ζωή των συνοδηγών του.
Μάριος Αγγελέτος
Σχόλια αναγνωστών