του Χάρη Ντιγριντάκη
Στις ράγες της δημιουργίας ενός μεγάλου διαμετακομιστικού κέντρου μετατρέπεται η Ελλάδα. Μετά το Θριάσειο, τη Σίνδο και το στρατόπεδο Γκόνου ένα νέο logistic center διαμορφώνεται. Πρόκειται για την αξιοποίηση από την κυβέρνηση του εργοστασίου της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης ως πάρκο logistics, μετατρέποντας το εργοστάσιο της ΕΒΖ στη Λάρισα σε εμπορευματικό κέντρο, καθώς το σημαντικό μειονέκτημα αυτή την στιγμή της χώρας είναι ότι δεν διαθέτει ολοκληρωμένα εμπορευματικά κέντρα.
Με στόχο να βάλει σε τροχιά την ανάδειξη της Ελλάδας σε ένα διεθνές εμπορευματικό κέντρο, ένα όραμα που συζητείται εδώ και χρόνια αλλά δεν έχει γίνει πραγματικότητα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κινείται σε 4 άξονες.
H προτεραιότητα
Η ανάπτυξη τριών εμπορευματικών κέντρων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Λάρισα, τα έργα αναβάθμισης των σιδηροδρομικών συνδέσεων αξίας άνω των 4 δισ. ευρώ, η καθιέρωση ενός δεκαετούς πλάνου χρεώσεων στον ελληνικό σιδηρόδρομο και η επένδυση σε νέο τροχαίο υλικό, περιλαμβάνονται στα σχέδια που θα βάλουν την Ελλάδα στον χάρτη των logistics hubs. Παρά την έλλειψη των απαραίτητων υποδομών, σήμερα, ο κλάδος των logistics παράγει περίπου το 10% του ελληνικού ΑΕΠ.
H ανάπτυξη των δύο μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, έχει βάλει τα θεμέλια για να καταστεί η χώρα ελκυστικός προορισμός για τα φορτία από την Ασία και τη Μέση Ανατολή. Έτσι πρώτη προτεραιότητα αποτελεί η ολοκλήρωση ενός λειτουργικού δικτύου σιδηροδρομικών μεταφορών και ακολουθεί η ανάπτυξη ολοκληρωμένων εμπορευματικών κέντρων.
Με τα έργα για την ολοκλήρωση της ηλεκτροδότησης και τηλεδιοίκησης του βασικού σιδηροδρομικού άξονα να βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης, τη σκυτάλη παίρνουν τα νέα έργα. Η ΕΡΓΟΣΕ σχεδιάζει ήδη και υλοποιεί έργα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 4 δισ. ευρώ, για την αναβάθμιση των διασυνοριακών διασυνδέσεων της χώρας και τη σύνδεση λιμανιών και βιομηχανικών με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Εντός του καλοκαιριού θα δημοπρατηθούν 6 έργα, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου για τη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα λιμάνια Ραφήνας, Λαυρίου, Πάτρας και τον 6ο προβλήτα του ΟΛΘ, της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο και της Θεσσαλονίκης με τους Τοξότες.
Λάρισα
Ειδικότερα για το εργοστάσιο της ΕΒΖ, το υπουργείο κατά πληροφορίες έχει ξεκινήσει ήδη τη μελέτη για τη δημιουργία διαμετακομιστικού κέντρου στην Κεντρική Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Λάρισα, στο πλαίσιο της προσπάθειας να καταστεί η χώρα κόμβος διακίνησης εμπορευμάτων. Πρόκειται για τη μονάδα, που λειτουργούσε ως ζαχαρουργείο έως τα 2006.
Η μονάδα βρίσκεται στο 2ο χιλιόμετρο της επαρχιακής οδού Λάρισας – Συκουρίου και της Παλαιάς Εθνικής οδού Λάρισας – Θεσσαλονίκης και φαίνεται να ετέθη υπόψη του υπουργείου χάρη στην άρτια σιδηροδρομική του υποδομή και σε άλλα χαρακτηριστικά που το καθιστούν ιδανικό ακίνητο για τη χρήση agrologistics, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς των μεταφορών. Σημειώνεται ότι η Royal Sugar μισθώνει δύο εργοστάσια της EBZ , αυτό του Πλατέως, αλλά και εκείνο των Σερρών.
Εν τω μεταξύ, την επιτυχή ολοκλήρωση των δύσκολων διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Θριάσιο Ι ανακοίνωσε πριν λίγες ημέρες ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Καραμανλής.
Όπως ενημέρωσε ο υπουργός, δώδεκα σημεία της σύμβασης είναι υπό αναθεώρηση γεγονός που θα οδηγήσει στο να προχωρήσει το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, γνωστότερο ως Θριάσιο Ι. Στόχος είναι η αναθεωρημένη σύμβαση να περάσει προς έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να κυρωθεί εκ νέου από τη Βουλή και να υπογραφεί το Φθινόπωρο ώστε να ξεκινήσει το εμβληματικό έργο.
Υπενθυμίζεται πως η σύμβαση για το ΘΕΚ μεταξύ της ΓΑΙΑΟΣΕ και του σχήματος ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ-Goldair έχει υπογραφεί από το 2018 αλλά δεν έχει εγκριθεί ακόμα από την Κομισιόν με αποτέλεσμα το μεγαλόπνοο έργο να μην μπορεί να ξεκινήσει τα έργα των 120 εκατ. ευρώ που έχει αναλάβει η Μυτιληναίος.
Επιπλέον, ως τον ερχόμενο Ιούνιο αναμένεται να ξεκινήσει ο νέος διαγωνισμός για το Θριάσιο II. Η διαχείριση, αξιοποίηση και εμπορική εκμετάλλευση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) θα προχωρήσει μέσω ΣΔΙΤ. Παράλληλα, έχει ξεκινήσει η διαδικασία ανάπτυξης του εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη.
Όπως υπογράμμισε με δηλώσεις του ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, θα παρουσιαστεί πολύ σύντομα δεκαετές πρόγραμμα χρεώσεων για τη χρήση του δικτύου, φιλικό προς την ανάπτυξη, προκειμένου οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να έχουν ένα σταθερό πλαίσιο εντός του οποίου θα σχεδιάζουν τη δραστηριότητά τους. «Ταυτόχρονα, υπάρχει σαφής πρόθεση να επενδύσουμε σε νέο τροχαίο υλικό, υιοθετώντας νέες τεχνολογίες, συμπληρωματικές της ηλεκτροκίνησης, όπως η υβριδική τεχνολογία και η τεχνολογία υδρογόνου» ανέφερε, συμπεριλαμβάνοντας στο πλάνο και την ανανέωση του υφιστάμενου τροχαίου υλικού.
Οι ταχυμεταφορές επενδύουν στα logistics
Την ίδια ώρα η ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου και η δημιουργία μικρών και ευέλικτων κέντρων διανομής, σε συνδυασμό με την ενδυνάμωση του last – mile φέρνουν πιο κοντά τις εταιρείες logistics και ταχυμεταφορών.
Η στροφή μεγάλων μεταφορικών εταιρειών και εταιρειών logistics στον αναπτυσσόμενο τομέα των ταχυμεταφορών είναι πλέον σαφής. Πέραν από τις παραδοσιακές εταιρείες ταχυμεταφορών όπως η ACS, η Γενική Ταχυδρομική, η Speedex και τα ΕΛΤΑ courier οι οποίες μετά από τα προβλήματα του τελευταίου έτους – όταν κάποιες από αυτές αναγκάστηκαν να σταματήσουν την λήψη αντικειμένων για ορισμένο χρονικό διάστημα- υλοποιούν πλέον επενδύσεις για την επόμενη μέρα, στο χώρο εισέρχονται νέες εταιρείες, ενώ άλλες ενισχύουν το τμήμα των ταχυμεταφορών.
Μια εξ αυτών, ο όμιλος Ορφέας Βεϊνόγλου, που εισήλθε στην αγορά των ταχυμεταφορών το 2019, με την εξαγορά της εταιρείας Easy Mail. Μάλιστα, ο όμιλος που διαχειρίζεται στην Ελλάδα 8 κέντρα Logistics και Transportation Hubs, συνολικής επιφάνειας 140.000 τ.μ. με παρουσία στην Αττική, Θεσσαλονίκη και Πάτρα, εξετάζει τη δημιουργία ενός νέου logistics center 25.000 τ.μ για την κάλυψη αναγκών των εταιρειών διαδικτυακών πωλήσεων.
Τέλος, η Lamda Development προχώρησε επένδυση απόκτησης μειοψηφικού ποσοστού στην startup εταιρεία Stoferno.gr, η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο του online delivery και των ταχυμεταφορών, κίνηση που μεταφράζεται ως προετοιμασία του ομίλου για τη νέα εποχή του λιανεμπορίου.
Πηγή: www.tourismtoday.gr
www.bankingnews.gr
Με στόχο να βάλει σε τροχιά την ανάδειξη της Ελλάδας σε ένα διεθνές εμπορευματικό κέντρο, ένα όραμα που συζητείται εδώ και χρόνια αλλά δεν έχει γίνει πραγματικότητα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κινείται σε 4 άξονες.
H προτεραιότητα
Η ανάπτυξη τριών εμπορευματικών κέντρων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Λάρισα, τα έργα αναβάθμισης των σιδηροδρομικών συνδέσεων αξίας άνω των 4 δισ. ευρώ, η καθιέρωση ενός δεκαετούς πλάνου χρεώσεων στον ελληνικό σιδηρόδρομο και η επένδυση σε νέο τροχαίο υλικό, περιλαμβάνονται στα σχέδια που θα βάλουν την Ελλάδα στον χάρτη των logistics hubs. Παρά την έλλειψη των απαραίτητων υποδομών, σήμερα, ο κλάδος των logistics παράγει περίπου το 10% του ελληνικού ΑΕΠ.
H ανάπτυξη των δύο μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, έχει βάλει τα θεμέλια για να καταστεί η χώρα ελκυστικός προορισμός για τα φορτία από την Ασία και τη Μέση Ανατολή. Έτσι πρώτη προτεραιότητα αποτελεί η ολοκλήρωση ενός λειτουργικού δικτύου σιδηροδρομικών μεταφορών και ακολουθεί η ανάπτυξη ολοκληρωμένων εμπορευματικών κέντρων.
Με τα έργα για την ολοκλήρωση της ηλεκτροδότησης και τηλεδιοίκησης του βασικού σιδηροδρομικού άξονα να βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης, τη σκυτάλη παίρνουν τα νέα έργα. Η ΕΡΓΟΣΕ σχεδιάζει ήδη και υλοποιεί έργα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 4 δισ. ευρώ, για την αναβάθμιση των διασυνοριακών διασυνδέσεων της χώρας και τη σύνδεση λιμανιών και βιομηχανικών με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Εντός του καλοκαιριού θα δημοπρατηθούν 6 έργα, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου για τη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα λιμάνια Ραφήνας, Λαυρίου, Πάτρας και τον 6ο προβλήτα του ΟΛΘ, της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο και της Θεσσαλονίκης με τους Τοξότες.
Λάρισα
Ειδικότερα για το εργοστάσιο της ΕΒΖ, το υπουργείο κατά πληροφορίες έχει ξεκινήσει ήδη τη μελέτη για τη δημιουργία διαμετακομιστικού κέντρου στην Κεντρική Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Λάρισα, στο πλαίσιο της προσπάθειας να καταστεί η χώρα κόμβος διακίνησης εμπορευμάτων. Πρόκειται για τη μονάδα, που λειτουργούσε ως ζαχαρουργείο έως τα 2006.
Η μονάδα βρίσκεται στο 2ο χιλιόμετρο της επαρχιακής οδού Λάρισας – Συκουρίου και της Παλαιάς Εθνικής οδού Λάρισας – Θεσσαλονίκης και φαίνεται να ετέθη υπόψη του υπουργείου χάρη στην άρτια σιδηροδρομική του υποδομή και σε άλλα χαρακτηριστικά που το καθιστούν ιδανικό ακίνητο για τη χρήση agrologistics, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς των μεταφορών. Σημειώνεται ότι η Royal Sugar μισθώνει δύο εργοστάσια της EBZ , αυτό του Πλατέως, αλλά και εκείνο των Σερρών.
Εν τω μεταξύ, την επιτυχή ολοκλήρωση των δύσκολων διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Θριάσιο Ι ανακοίνωσε πριν λίγες ημέρες ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Καραμανλής.
Όπως ενημέρωσε ο υπουργός, δώδεκα σημεία της σύμβασης είναι υπό αναθεώρηση γεγονός που θα οδηγήσει στο να προχωρήσει το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, γνωστότερο ως Θριάσιο Ι. Στόχος είναι η αναθεωρημένη σύμβαση να περάσει προς έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να κυρωθεί εκ νέου από τη Βουλή και να υπογραφεί το Φθινόπωρο ώστε να ξεκινήσει το εμβληματικό έργο.
Υπενθυμίζεται πως η σύμβαση για το ΘΕΚ μεταξύ της ΓΑΙΑΟΣΕ και του σχήματος ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ-Goldair έχει υπογραφεί από το 2018 αλλά δεν έχει εγκριθεί ακόμα από την Κομισιόν με αποτέλεσμα το μεγαλόπνοο έργο να μην μπορεί να ξεκινήσει τα έργα των 120 εκατ. ευρώ που έχει αναλάβει η Μυτιληναίος.
Επιπλέον, ως τον ερχόμενο Ιούνιο αναμένεται να ξεκινήσει ο νέος διαγωνισμός για το Θριάσιο II. Η διαχείριση, αξιοποίηση και εμπορική εκμετάλλευση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) θα προχωρήσει μέσω ΣΔΙΤ. Παράλληλα, έχει ξεκινήσει η διαδικασία ανάπτυξης του εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη.
Όπως υπογράμμισε με δηλώσεις του ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, θα παρουσιαστεί πολύ σύντομα δεκαετές πρόγραμμα χρεώσεων για τη χρήση του δικτύου, φιλικό προς την ανάπτυξη, προκειμένου οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να έχουν ένα σταθερό πλαίσιο εντός του οποίου θα σχεδιάζουν τη δραστηριότητά τους. «Ταυτόχρονα, υπάρχει σαφής πρόθεση να επενδύσουμε σε νέο τροχαίο υλικό, υιοθετώντας νέες τεχνολογίες, συμπληρωματικές της ηλεκτροκίνησης, όπως η υβριδική τεχνολογία και η τεχνολογία υδρογόνου» ανέφερε, συμπεριλαμβάνοντας στο πλάνο και την ανανέωση του υφιστάμενου τροχαίου υλικού.
Οι ταχυμεταφορές επενδύουν στα logistics
Την ίδια ώρα η ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου και η δημιουργία μικρών και ευέλικτων κέντρων διανομής, σε συνδυασμό με την ενδυνάμωση του last – mile φέρνουν πιο κοντά τις εταιρείες logistics και ταχυμεταφορών.
Η στροφή μεγάλων μεταφορικών εταιρειών και εταιρειών logistics στον αναπτυσσόμενο τομέα των ταχυμεταφορών είναι πλέον σαφής. Πέραν από τις παραδοσιακές εταιρείες ταχυμεταφορών όπως η ACS, η Γενική Ταχυδρομική, η Speedex και τα ΕΛΤΑ courier οι οποίες μετά από τα προβλήματα του τελευταίου έτους – όταν κάποιες από αυτές αναγκάστηκαν να σταματήσουν την λήψη αντικειμένων για ορισμένο χρονικό διάστημα- υλοποιούν πλέον επενδύσεις για την επόμενη μέρα, στο χώρο εισέρχονται νέες εταιρείες, ενώ άλλες ενισχύουν το τμήμα των ταχυμεταφορών.
Μια εξ αυτών, ο όμιλος Ορφέας Βεϊνόγλου, που εισήλθε στην αγορά των ταχυμεταφορών το 2019, με την εξαγορά της εταιρείας Easy Mail. Μάλιστα, ο όμιλος που διαχειρίζεται στην Ελλάδα 8 κέντρα Logistics και Transportation Hubs, συνολικής επιφάνειας 140.000 τ.μ. με παρουσία στην Αττική, Θεσσαλονίκη και Πάτρα, εξετάζει τη δημιουργία ενός νέου logistics center 25.000 τ.μ για την κάλυψη αναγκών των εταιρειών διαδικτυακών πωλήσεων.
Τέλος, η Lamda Development προχώρησε επένδυση απόκτησης μειοψηφικού ποσοστού στην startup εταιρεία Stoferno.gr, η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο του online delivery και των ταχυμεταφορών, κίνηση που μεταφράζεται ως προετοιμασία του ομίλου για τη νέα εποχή του λιανεμπορίου.
Πηγή: www.tourismtoday.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών