«Ο θαλάσσιος, ιστιοπλοϊκός επισκέπτης ήταν και θα είναι πάντα σημαντικός για το νησί, η σταθερή αξία» τονίζει ο πρόεδρος των ξενοδόχων κ. Γεράσιμος Τιμοθεάτος
Το πρόβλημα της εύρεσης προσωπικού τη φετινή χρονιά είναι πολύ έντονο και στην Ιθάκη» δηλώνει στο BN ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κεφαλονιάς – Ιθάκης κ. Γεράσιμος Τιμοθεάτος. Στο νησί, η πληρότητα στα καταλύματα όπως λέει, ξεπερνά ιδιαίτερα κατά τους μήνες αιχμής το 90%, ενώ οι επιχειρήσεις είναι στο σύνολό τους οικογενειακές, οι οποίες προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στα κύματα ακρίβειας και ενεργειακής κρίσης «με μικρές και λελογισμένες αυξήσεις».
Συνέντευξη στη Νένα Ουζουνίδου
Η Ιθάκη, το δεύτερο μικρότερο νησί στα Επτάνησα μετά τους Παξούς, θα είναι από τους πρωταγωνιστές του φετινού καλοκαιριού; Τι δείχνουν τα στοιχεία από τις κρατήσεις σε σύγκριση με το 2019;
Για την σεζόν του 2022 οι προκρατήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί έχουν φτάσει σε πρωτόγνωρα υψηλό αριθμό. Ταυτόχρονα, ο ρυθμός των κρατήσεων τη στιγμή αυτή είναι σε πολύ ικανοποιητικά για την εποχή επίπεδα. Η πληρότητα στα καταλύματα, ιδιαίτερα κατά τους μήνες αιχμής, έχει ξεπεράσει το 90% . Όλα τα παραπάνω μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι και η Ιθάκη θα είναι από τους πρωταγωνιστές της φετινής τουριστικής περιόδου.
Ποιες αγορές είναι αυτές που στηρίζουν τον προορισμό και ποιες νέες πρέπει να προσεγγίσει; Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την πορεία του τουρισμού στο νησί μεσοπρόθεσμα;
Η Ιθάκη δεν διαθέτει αεροδρόμιο, ώστε να υπάρχουν ακριβή μετρήσιμα στοιχεία , όπως συμβαίνει σε άλλους προορισμούς. Ο κύριος όγκος των επισκεπτών προέρχεται από το αεροδρόμιο της Κεφαλονιάς και μικρότερος, αλλά όχι αμελητέος , από το Άκτιο. Η αγγλική αγορά είναι αυτή που κυριαρχεί, αλλά εξίσου σημαντικές αγορές για την Ιθάκη είναι η γερμανική, η αυστριακή και η αγορά της Ολλανδίας. Τη φετινή χρονιά αρκετές κρατήσεις υπάρχουν και από την γαλλική αγορά, αλλά και λόγω των πολλών ομογενών της Ιθάκης που διαμένουν στην Αυστραλία (12000 μέλη έχει ο ιθακήσιος σύλλογος της Μελβούρνης), παρατηρούμε φέτος ότι η μακρινή αυτή χώρα έχει δώσει σημαντικό αριθμό κρατήσεων.
Τελικά η Ιθάκη τι είδους τουρίστες προσελκύει; Είναι repeaters, ζευγάρια, οικογένειες, επισκέπτες για εναλλακτικό - θαλάσσιο τουρισμό; Έχει καμία σχέση το νησί με τον μαζικό μοντέλο, όπως η Κεφαλονιά;
Υπάρχουν αρκετοί repeaters που έχουν αγαπήσει το μοναδικά χαρακτηριστικά του νησιού, αλλά και εδώ τα τελευταία χρόνια σημαντικό κομμάτι έχει και ο μαζικός τουρισμός κυρίως από την Αγγλία. Επίσης από το 2017, που Δήμος Ιθάκης , ξεκίνησε την προσπάθεια του περιπατητικού τουρισμού με πάνω από 120 χλμ χαρτογραφημένα και 55 χλμ μονοπάτια σε χρήση, έντονο είναι και το στοιχείο των επισκεπτών για εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Ο θαλάσσιος, ιστιοπλοϊκός επισκέπτης ήταν και θα είναι πάντα σημαντικός για το νησί, η σταθερή αξία.
Πως επιλύουν τη δύσκολη οικονομική εξίσωση οι επιχειρήσεις του τουρισμού; Και αναφέρομαι στην αύξηση του λειτουργικού κόστους που ορισμένοι υπολογίζουν έως και 30% επάνω, σε σχέση με πέρυσι.
Η Ιθάκη δεν αποτελεί εξαίρεση και αντιμετωπίζει και αυτή έντονα το πρόβλημα της αύξησης του πληθωρισμού και της αύξησης του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις της Ιθάκης μικρές σε μέγεθος, οικογενειακές στο σύνολο τους, προσπαθούν με μικρές λελογισμένες αυξήσεις να ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες και τις απαιτήσεις των καιρών. Σε καμία περίπτωση όμως δεν χαλάει η ισορροπία της σχέσης ποιότητας με την τιμή. Στο τέλος της σεζόν θα δούμε το αποτέλεσμα και ελπίζουμε να τα έχουμε καταφέρει για την επιβίωση των επιχειρήσεων μας.
Ένα από τα στοιχήματα με ορίζοντα το 2030, σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, είναι ο περαιτέρω εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος και η διασπορά της τουριστικής ανάπτυξης και στα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου πέραν της Κέρκυρας και της Ζακύνθου. Πως θα μπορούσε να βγει και η Ιθάκη ωφελημένη;
Η Ιθάκη με το παγκόσμια γνωστό brand της, πάντα βρισκόταν στον τουριστικό χάρτη, σίγουρα όχι με μεγάλα νούμερα, αλλά πάντα είχε μερίδιο. Άποψη μου είναι ότι με τις κατάλληλες δημόσιες υποδομές που απαιτούνται, την περεταίρω ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού σε συνδυασμό με την αυθεντικότητα του τόπου και την ένταξη του Γεωπάρκου της Κεφαλονιάς που μεγάλο τμήμα του αποτελεί και η Ιθάκη, στα αναγνωρισμένα από την UNESCO, η Ιθάκη θα μπορέσει να επιτύχει την αύξηση του μεριδίου της προσέλκυσης επισκεπτών αλλά και τη διεύρυνση της τουριστικής σεζόν.
Υπάρχει ενδιαφέρον για επενδύσεις; Αντέχουν οι υποδομές του νησιού μεγαλύτερη τουριστική ανάπτυξη; Ο τουρισμός είναι κινητήριος μοχλός για την τοπική οικονομία;
Επενδύσεις γίνονται στην Ιθάκη , κυρίως στο προϊόν της βίλας, αλλά υπάρχουν και σε αρχικό επίπεδο μεγαλύτερες επενδύσεις και περιμένουμε να δούμε αν θα μπουν στη φάση της υλοποίησης. Το σημαντικό είναι πως ό,τι γίνεται είναι εναρμονισμένο με το φυσικό περιβάλλον και δεν αλλοιώνεται σε καμία περίπτωση ο χαρακτήρας του νησιού.
Υπάρχει ανάγκη για εργαζόμενους στον τουρισμό αυτή την εποχή στην Ιθάκη, όπως συμβαίνει σε άλλες περιοχές της Ελλάδας όπου τα κενά στις θέσεις εργασίας δεν καλύπτονται; Ή μήπως οι περισσότερες είναι οικογενειακές επιχειρήσεις και το βάρος πέφτει αποκλειστικά στα μέλη τους;
Το πρόβλημα της εύρεσης προσωπικού τη φετινή χρονιά είναι πολύ έντονο και στην Ιθάκη. Τα προηγούμενα χρόνια τα κενά καλυπτόταν και εκτός Ιθάκης, δυστυχώς όμως η ανάπτυξη της βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει δυσκολέψει την εξεύρεση και παροχή διαμονής σε εργαζόμενους και ουσιαστικά αυτή η λύση δεν υπάρχει. Το βάρος το σηκώνουν τα μέλη των οικογενειών . Σε κάθε περίπτωση το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών είναι και θα παραμείνει υψηλό.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών