Ο έλεγχος από την ΕΛΤΕ θα έχει ως σκοπό να διαπιστώσει αν και κατά πόσο οι ελεγκτικές εταιρίες ή τα δίκτυα αυτών έχουν παραβιάσει την απαγόρευση
Σε θεματικό έλεγχο των non audit services (μη ελεγκτικών υπηρεσιών) των ελεγκτικών εταιριών των τεσσάρων συστημικών τραπεζών θα προχωρήσει το αμέσως επόμενο διάστημα η Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων.
Ο έλεγχος από την ΕΛΤΕ θα έχει ως σκοπό να διαπιστώσει αν και κατά πόσο οι ελεγκτικές εταιρίες ή τα δίκτυα αυτών (συμβουλευτικά- φορολογικά-νομικά τμήματα) έχουν παραβιάσει την απαγόρευση και εφ’ όσον την έχουν παραβιάσει μπορεί να επιβάλει πρόστιμα έως 1 εκ ευρώ ανά οικονομικό έτος ελέγχου όπως ανέφερε ο Α Αντιπρόεδρος της ΕΛΤΕ και μέλος του ΔΣ της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς κ. Παναγιώτης Γιαννόπουλος μιλώντας χθες στην εκπομπή Market Watch στο Action24. Επισημαίνεται ότι τη βασική ευθύνη για την παρακολούθηση τήρησης της νομιμότητας εντός των εταιριών φέρει η Επιτροπή Ελέγχου η οποία οφείλει να εγκρίνει κάθε παρεχόμενη μη ελεγκτική εργασία κατά τη διάρκεια του τακτικού ελέγχου. Αυτό σημαίνει ότι αν υπάρξουν ευρήματα πέραν της τιμωρίας των ορκωτών η ΕΛΤΕ είναι υποχρεωμένη να παραπέμψει την υπόθεση των Επιτροπών Ελέγχου στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για την επιβολή των προβλεπόμενων προστίμων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Κανονισμός 537/2014 για το σκέλος των μη επιτρεπόμενων ελεγκτικών υπηρεσιών προβλέπει τα εξής:
Ο ορκωτός ελεγκτής ή το ελεγκτικό γραφείο που διενεργεί υποχρεωτικό έλεγχο οντότητας δημόσιου συμφέροντος ή οποιοδήποτε μέλος του δικτύου στο οποίο ανήκει ο ελεγκτής ή το ελεγκτικό γραφείο δεν δύναται να παρέχει άμεσα ή έμμεσα στην ελεγχόμενη οντότητα, στην οικεία μητρική επιχείρηση ή στις ελεγχόμενες από την ελεγχόμενη οντότητα επιχειρήσεις της εντός της Ένωσης απαγορευμένες μη ελεγκτικές υπηρεσίες
κατά: α) το διάστημα από την έναρξη της περιόδου που ελέγχεται έως την έκδοση της έκθεσης ελέγχου και β) το αμέσως προηγούμενο οικονομικό έτος από την περίοδο που αναφέρεται στο στοιχείο α) σε σχέση με τις υπηρεσίες που απαριθμούνται στο δεύτερο εδάφιο στοιχείο
Οι απαγορευμένες υπηρεσίες
Ως μη επιτρεπόμενες ελεγκτικές υπηρεσίες θεωρούνται
α) οι φορολογικές υπηρεσίες που σχετίζονται με τα ακόλουθα: i) κατάρτιση φορολογικών δηλώσεων, ii) φόρος μισθοδοσίας, iii) τελωνειακοί δασμοί, iv) εντοπισμός των κρατικών ενισχύσεων και των φορολογικών κινήτρων, εκτός εάν απαιτείται εκ του νόμου η παροχή υποστήριξης από τον νόμιμο ελεγκτή ή το ελεγκτικό γραφείο σε σχέση με αυτές τις υπηρεσίες, v) υποστήριξη όσον αφορά τις φορολογικές επιθεωρήσεις από τις φορολογικές αρχές, εκτός εάν η υποστήριξη από τον νόμιμο ελεγκτή ή το ελεγκτικό γραφείο σε σχέση με αυτές τις επιθεωρήσεις προβλέπεται από τον νόμο, vi) υπολογισμός άμεσων και έμμεσων φόρων, καθώς και αναβαλλόμενης φορολογίας, vii) παροχή φορολογικών συμβουλών·
β) υπηρεσίες που περιλαμβάνουν την οποιαδήποτε συμμετοχή στη διαδικασία διαχείρισης ή λήψης αποφάσεων της ελεγχόμενης οντότητας·
γ) τήρηση βιβλίων και κατάρτιση λογιστικών αρχείων και οικονομικών καταστάσεων·
δ) υπηρεσίες μισθοδοσίας·
ε) σχεδιασμός και υλοποίηση διαδικασιών εσωτερικού ελέγχου ή διαχείρισης κινδύνου σε σχέση με την κατάρτιση και/ή τον έλεγχο των οικονομικών πληροφοριών ή σχεδιασμός και υλοποίηση τεχνολογικών συστημάτων χρηματοοικονομικών πληροφοριών·
στ) υπηρεσίες αποτίμησης, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών αναλογιστικών αποτιμήσεων ή υποστήριξης σε περίπτωση αντιδικίας·
ζ) νομικές υπηρεσίες, σε σχέση με: i) την παροχή νομικών συμβουλών γενικού χαρακτήρα, ii) τη διαπραγμάτευση εκ μέρους της ελεγχόμενης οντότητας, και iii) την ανάληψη καθηκόντων συνηγόρου για την επίλυση διαφορών·
η) υπηρεσίες που σχετίζονται με τη λειτουργία του τμήματος εσωτερικού ελέγχου της ελεγχόμενης οντότητας·
θ) υπηρεσίες που συνδέονται με τη χρηματοδότηση, την κεφαλαιακή δομή και κατανομή, καθώς και την επενδυτική στρατηγική της ελεγχόμενης οντότητας, εκτός της παροχής υπηρεσιών διασφάλισης σε σχέση με τις οικονομικές καταστάσεις, όπως η έκδοση επιστολών στήριξης σε σχέση με ενημερωτικά δελτία που εκδίδονται από την ελεγχόμενη οντότητα·
ι) προώθηση, διαπραγμάτευση ή αναδοχή μετοχών της ελεγχόμενης οντότητας·
ια) υπηρεσίες ανθρώπινου δυναμικού, σε σχέση με: i) τα διοικητικά καθήκοντα με σημαντική επιρροή στην κατάρτιση των λογιστικών αρχείων ή των οικονομικών καταστάσεων που αποτελούν αντικείμενο του υποχρεωτικού ελέγχου, όταν στις υπηρεσίες αυτές περιλαμβάνονται τα ακόλουθα: — αναζήτηση υποψηφίων για τέτοια θέση ή — πραγματοποίηση ελέγχων συστάσεων για υποψηφίους τέτοιων θέσεων, ii) τη διάρθρωση του οργανωτικού σχεδιασμού και iii) τον έλεγχο του κόστους.
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Ο έλεγχος από την ΕΛΤΕ θα έχει ως σκοπό να διαπιστώσει αν και κατά πόσο οι ελεγκτικές εταιρίες ή τα δίκτυα αυτών (συμβουλευτικά- φορολογικά-νομικά τμήματα) έχουν παραβιάσει την απαγόρευση και εφ’ όσον την έχουν παραβιάσει μπορεί να επιβάλει πρόστιμα έως 1 εκ ευρώ ανά οικονομικό έτος ελέγχου όπως ανέφερε ο Α Αντιπρόεδρος της ΕΛΤΕ και μέλος του ΔΣ της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς κ. Παναγιώτης Γιαννόπουλος μιλώντας χθες στην εκπομπή Market Watch στο Action24. Επισημαίνεται ότι τη βασική ευθύνη για την παρακολούθηση τήρησης της νομιμότητας εντός των εταιριών φέρει η Επιτροπή Ελέγχου η οποία οφείλει να εγκρίνει κάθε παρεχόμενη μη ελεγκτική εργασία κατά τη διάρκεια του τακτικού ελέγχου. Αυτό σημαίνει ότι αν υπάρξουν ευρήματα πέραν της τιμωρίας των ορκωτών η ΕΛΤΕ είναι υποχρεωμένη να παραπέμψει την υπόθεση των Επιτροπών Ελέγχου στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για την επιβολή των προβλεπόμενων προστίμων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Κανονισμός 537/2014 για το σκέλος των μη επιτρεπόμενων ελεγκτικών υπηρεσιών προβλέπει τα εξής:
Ο ορκωτός ελεγκτής ή το ελεγκτικό γραφείο που διενεργεί υποχρεωτικό έλεγχο οντότητας δημόσιου συμφέροντος ή οποιοδήποτε μέλος του δικτύου στο οποίο ανήκει ο ελεγκτής ή το ελεγκτικό γραφείο δεν δύναται να παρέχει άμεσα ή έμμεσα στην ελεγχόμενη οντότητα, στην οικεία μητρική επιχείρηση ή στις ελεγχόμενες από την ελεγχόμενη οντότητα επιχειρήσεις της εντός της Ένωσης απαγορευμένες μη ελεγκτικές υπηρεσίες
κατά: α) το διάστημα από την έναρξη της περιόδου που ελέγχεται έως την έκδοση της έκθεσης ελέγχου και β) το αμέσως προηγούμενο οικονομικό έτος από την περίοδο που αναφέρεται στο στοιχείο α) σε σχέση με τις υπηρεσίες που απαριθμούνται στο δεύτερο εδάφιο στοιχείο
Οι απαγορευμένες υπηρεσίες
Ως μη επιτρεπόμενες ελεγκτικές υπηρεσίες θεωρούνται
α) οι φορολογικές υπηρεσίες που σχετίζονται με τα ακόλουθα: i) κατάρτιση φορολογικών δηλώσεων, ii) φόρος μισθοδοσίας, iii) τελωνειακοί δασμοί, iv) εντοπισμός των κρατικών ενισχύσεων και των φορολογικών κινήτρων, εκτός εάν απαιτείται εκ του νόμου η παροχή υποστήριξης από τον νόμιμο ελεγκτή ή το ελεγκτικό γραφείο σε σχέση με αυτές τις υπηρεσίες, v) υποστήριξη όσον αφορά τις φορολογικές επιθεωρήσεις από τις φορολογικές αρχές, εκτός εάν η υποστήριξη από τον νόμιμο ελεγκτή ή το ελεγκτικό γραφείο σε σχέση με αυτές τις επιθεωρήσεις προβλέπεται από τον νόμο, vi) υπολογισμός άμεσων και έμμεσων φόρων, καθώς και αναβαλλόμενης φορολογίας, vii) παροχή φορολογικών συμβουλών·
β) υπηρεσίες που περιλαμβάνουν την οποιαδήποτε συμμετοχή στη διαδικασία διαχείρισης ή λήψης αποφάσεων της ελεγχόμενης οντότητας·
γ) τήρηση βιβλίων και κατάρτιση λογιστικών αρχείων και οικονομικών καταστάσεων·
δ) υπηρεσίες μισθοδοσίας·
ε) σχεδιασμός και υλοποίηση διαδικασιών εσωτερικού ελέγχου ή διαχείρισης κινδύνου σε σχέση με την κατάρτιση και/ή τον έλεγχο των οικονομικών πληροφοριών ή σχεδιασμός και υλοποίηση τεχνολογικών συστημάτων χρηματοοικονομικών πληροφοριών·
στ) υπηρεσίες αποτίμησης, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών αναλογιστικών αποτιμήσεων ή υποστήριξης σε περίπτωση αντιδικίας·
ζ) νομικές υπηρεσίες, σε σχέση με: i) την παροχή νομικών συμβουλών γενικού χαρακτήρα, ii) τη διαπραγμάτευση εκ μέρους της ελεγχόμενης οντότητας, και iii) την ανάληψη καθηκόντων συνηγόρου για την επίλυση διαφορών·
η) υπηρεσίες που σχετίζονται με τη λειτουργία του τμήματος εσωτερικού ελέγχου της ελεγχόμενης οντότητας·
θ) υπηρεσίες που συνδέονται με τη χρηματοδότηση, την κεφαλαιακή δομή και κατανομή, καθώς και την επενδυτική στρατηγική της ελεγχόμενης οντότητας, εκτός της παροχής υπηρεσιών διασφάλισης σε σχέση με τις οικονομικές καταστάσεις, όπως η έκδοση επιστολών στήριξης σε σχέση με ενημερωτικά δελτία που εκδίδονται από την ελεγχόμενη οντότητα·
ι) προώθηση, διαπραγμάτευση ή αναδοχή μετοχών της ελεγχόμενης οντότητας·
ια) υπηρεσίες ανθρώπινου δυναμικού, σε σχέση με: i) τα διοικητικά καθήκοντα με σημαντική επιρροή στην κατάρτιση των λογιστικών αρχείων ή των οικονομικών καταστάσεων που αποτελούν αντικείμενο του υποχρεωτικού ελέγχου, όταν στις υπηρεσίες αυτές περιλαμβάνονται τα ακόλουθα: — αναζήτηση υποψηφίων για τέτοια θέση ή — πραγματοποίηση ελέγχων συστάσεων για υποψηφίους τέτοιων θέσεων, ii) τη διάρθρωση του οργανωτικού σχεδιασμού και iii) τον έλεγχο του κόστους.
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών