Η ΤτΕ σχεδιάζει μια κρατικοδίαιτη bad bank
Την δημιουργία μιας κρατικοδίαιτης bad bank – κακής τράπεζας – στην οποία θα ενταχθούν έως και 40 δισεκ. προβληματικά δάνεια μαζί με τα προβληματικά δάνεια της PQH και την οποία θα ελέγχει η Τράπεζα της Ελλάδος…. σχεδιάζει ο Γιάννης Στουρνάρας ο κεντρικός τραπεζίτης.
Ας δούμε ορισμένα δεδομένα.
1)Η ΤτΕ δεν έχει ουσιώδη ρόλο στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, ελέγχει τις μικρές τράπεζες αλλά όχι τις μεγάλες συστημικές που είναι άμεσης αρμοδιότητας της ΕΚΤ και του SSM του Μόνιμου Εποπτικού Μηχανισμού.
Τι μας δείχνει το αποτυχημένο πείραμα της PQH
2)Ο Γιάννης Στουρνάρας ο διοικητής της ΤτΕ διαχειριζόμενος όλο αυτό τον καιρό την PQH την εταιρία που έχει απορροφήσει όλες τις bad bank όπως Αγροτικής, Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου κ.α. συνειδητοποίησε ότι αποκτάει ρόλο.
Το project PQH αποδείχθηκε πλήρως αποτυχημένο και αυτό το γνωρίζουν πλέον όλοι, οι επιδόσεις της συγκεκριμένης εταιρίας που διαχειρίζεται τις bad bank δεν απέδωσε ούτε καν τα ελάχιστα προβλεπόμενα.
Η διοίκηση της ΤτΕ κατανοεί ότι εάν αυξήσει το χαρτοφυλάκιο προβληματικών δανείων που θα ελέγχει από 10 δισεκ. σε 50 δισεκ. – εκ των οποίων τα 40 δισεκ. NPEs των 4 μεγάλων τραπεζών – θα δημιουργήσει μια νέα bad bank, μια κρατικοδίαιτη κακή τράπεζα, την διαχείριση της οποίας θα έχει η ελληνική κεντρική τράπεζα.
Εάν π.χ. η bad bank είχε ξένο διαχειριστή και βασικό μέτοχο η έννοια της κρατικοδίαιτης κακής τράπεζας δεν θα ευσταθούσε.
Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι η ΤτΕ γιατί πολλές φορές αποδομεί τον Ηρακλή λέγοντας ότι δεν επαρκεί;
Γιατί απλά προωθεί ένα ευρύτερο σχέδιο με βάση το οποίο η ΤτΕ θα δημιουργήσει μια κρατική τράπεζα παλαιού τύπου που θα διαχειρίζεται τα προβληματικά δάνεια.
Θα ελέγχει την οικονομία, η κυβέρνηση θα την λαμβάνει υπόψη άπαξ και θα έχει έως και 50 δισεκ. προβληματικά ανοίγματα ενώ προσλαμβάνοντας 200-300 άτομα θα μπορεί να ικανοποιεί και ευρύτερες κυβερνητικές απαιτήσεις.
Η ΤτΕ αξιολόγησε την PQH και μπορεί το πείραμα να απέτυχε, στην πράξη όμως θέλει να το γενικεύσει.
Ο πραγματικός στόχος λοιπόν είναι αυτός, μπορεί η bad bank να εμφανίζεται ως λύση για τα προβληματικά δάνεια αλλά στην πράξη είναι ένα σχέδιο για να αποκτήσει ρόλο – που δεν έχει την τρέχουσα περίοδο – η Τράπεζα της Ελλάδος.
Η bad bank είναι ο μηχανισμός όπου η ΤτΕ θα αποκτήσει ξανά ρόλο και χρησιμότητα σε οικονομία και τράπεζες.
3)Οι τράπεζες, η κυβέρνηση θέτουν πολλά ερωτήματα.
-Πως θα μεταφερθούν έως 40 δισεκ. στην λογιστική αξία προβληματικών δανείων μαζί με τις προβλέψεις και αυτή η διαδικασία δεν θα θεωρεί state aid δηλαδή κρατική βοήθεια;
-Κατά τις τράπεζες το σχήμα αυτό θα απαιτήσει 8 δισεκ. κεφάλαια και το ερώτημα είναι μπορεί το ελληνικό κράτος να χρησιμοποιήσει 8 δισεκ. κεφάλαια από το κεφαλαιακό μαξιλάρι;
Η απάντηση είναι όχι.
-Η ΤτΕ υποστηρίζει ότι οι τράπεζες θα έχουν μια περίοδο 5ετίας να πάρουν προβλέψεις ώστε να καλύψουν τις διαφορές μεταξύ των λογιστικών και εμπορικών αξιών στα προβληματικά δάνεια.
Αυτή η διαφορά με τωρινές παραδοχές είναι 8 δισεκ.
-Πως το ελληνικό δημόσιο θα δεχθεί να χάσει το πλεονέκτημα ενεργοποίησης του νόμου για το DTC την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση που φθάνει στα 15,5 δισεκ. σε σύνολο 28 δισεκ. κεφαλαίων;
-Για τα 8 δισεκ. DTC αναλογούν περίπου 2 δισεκ. φόρος υπό συνθήκες φυσιολογικές λόγω ζημιών το κράτος θα έπρεπε – σε ένα σενάριο εμποσθοβαρούς εξυγίανσης - να ενεργοποιήσει τον νόμο για το DTC όπου οι τράπεζες υλοποιούν αυξήσεις κεφαλαίου υπέρ του ελληνικού δημοσίου κατά το ύψος της ζημίας στο παράδειγμα μας τα 2 δισεκ. ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι χάνεται το δικαίωμα να αποκτήσει μετοχές των τραπεζών άρα να προσδοκάει ότι κάποια στιγμή θα ανακάμψουν και έτσι να κερδίσουν και οι φορολογούμενοι που έχουν επενδύσει κοντά στα 45 δισεκ. κεφάλαια και ρευστότητα.
Ορισμένα ενδιαφέροντα συμπεράσματα
Η ΤτΕ όταν αναφέρεται στην bad bank που προωθεί ως λύση εννοεί την PQH αυτό το αποτυχημένο πείραμα, το οποίο θα εντάξει στην νέα κακή τράπεζα μαζί με τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών της Ελλάδος ειδικά της Πειραιώς ή και Alpha bank.
Τα βασικά ερωτήματα όμως είναι
-Οι τράπεζες θέλουν να συμμετάσχουν;
Μπορεί να δηλώνουν ότι θα την εξετάσουν την πρόταση αλλά δεν είναι βέβαιο ότι κάποιες τράπεζες ότι θέλουν να συμμετάσχουν.
-Η πρόταση της ΤτΕ ενεργοποιεί τις διαδικασίες περί state aid κρατικής βοήθειας και θα πρέπει να ξεπεραστούν τεράστια εμπόδια όπως η νομοθεσία περί τραπεζικής εξυγίανσης BRRD που ενεργοποιεί το bail in σε μετόχους, ομολογιούχους και καταθέτες.
-Η πρόταση της ΤτΕ ευνοεί τις τράπεζες που έχουν χαμηλό coverage ratio δηλαδή δείκτη κάλυψης μη εξυπηρετουμένων ανοιγμάτων με προβλέψεις, δηλαδή ευνοεί την Πειραιώς και Alpha και δεν ευνοεί την Εθνική και Eurobank.
Όμως μια πρόταση όπως η bad bank μπορεί να δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού;
-Η ΤτΕ θέλει να αποκτήσει ξανά ρόλο στην ελληνική οικονομία, να είναι χρήσιμη στην κυβέρνηση και να παρεμβαίνει στο ελληνικό επιχειρείν…
Η παρέμβαση αυτή όμως θα γίνει μέσω ενός κρατικοδίαιτου μηχανισμού της bad bank που έχει πραγματικό στόχο να αποκτήσει η ΤτΕ χρησιμότητα έναντι του περιθωριακού ρόλου που διαθέτει σήμερα.
Η ΤτΕ προτείνει bad bank όχι για τις τράπεζες αλλά για να αναβαθμιστεί ο δικός της ρόλος.
-Τα βασικά στελέχη της PQH που οι επιδόσεις της από την αγορά κρίνονται τραγικές πάντως προωθούνται παραδόξως σε περίοπτες θέσεις.
Ο κ. Μητρόπουλος παλαιό στέλεχος της PQΗ είναι πρόεδρος της Attica bank και η κ. Παπακωνσταντίνου προωθείται για υποδιοικητής της ΤτΕ
www.bankingnews.gr
Ας δούμε ορισμένα δεδομένα.
1)Η ΤτΕ δεν έχει ουσιώδη ρόλο στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, ελέγχει τις μικρές τράπεζες αλλά όχι τις μεγάλες συστημικές που είναι άμεσης αρμοδιότητας της ΕΚΤ και του SSM του Μόνιμου Εποπτικού Μηχανισμού.
Τι μας δείχνει το αποτυχημένο πείραμα της PQH
2)Ο Γιάννης Στουρνάρας ο διοικητής της ΤτΕ διαχειριζόμενος όλο αυτό τον καιρό την PQH την εταιρία που έχει απορροφήσει όλες τις bad bank όπως Αγροτικής, Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου κ.α. συνειδητοποίησε ότι αποκτάει ρόλο.
Το project PQH αποδείχθηκε πλήρως αποτυχημένο και αυτό το γνωρίζουν πλέον όλοι, οι επιδόσεις της συγκεκριμένης εταιρίας που διαχειρίζεται τις bad bank δεν απέδωσε ούτε καν τα ελάχιστα προβλεπόμενα.
Η διοίκηση της ΤτΕ κατανοεί ότι εάν αυξήσει το χαρτοφυλάκιο προβληματικών δανείων που θα ελέγχει από 10 δισεκ. σε 50 δισεκ. – εκ των οποίων τα 40 δισεκ. NPEs των 4 μεγάλων τραπεζών – θα δημιουργήσει μια νέα bad bank, μια κρατικοδίαιτη κακή τράπεζα, την διαχείριση της οποίας θα έχει η ελληνική κεντρική τράπεζα.
Εάν π.χ. η bad bank είχε ξένο διαχειριστή και βασικό μέτοχο η έννοια της κρατικοδίαιτης κακής τράπεζας δεν θα ευσταθούσε.
Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι η ΤτΕ γιατί πολλές φορές αποδομεί τον Ηρακλή λέγοντας ότι δεν επαρκεί;
Γιατί απλά προωθεί ένα ευρύτερο σχέδιο με βάση το οποίο η ΤτΕ θα δημιουργήσει μια κρατική τράπεζα παλαιού τύπου που θα διαχειρίζεται τα προβληματικά δάνεια.
Θα ελέγχει την οικονομία, η κυβέρνηση θα την λαμβάνει υπόψη άπαξ και θα έχει έως και 50 δισεκ. προβληματικά ανοίγματα ενώ προσλαμβάνοντας 200-300 άτομα θα μπορεί να ικανοποιεί και ευρύτερες κυβερνητικές απαιτήσεις.
Η ΤτΕ αξιολόγησε την PQH και μπορεί το πείραμα να απέτυχε, στην πράξη όμως θέλει να το γενικεύσει.
Ο πραγματικός στόχος λοιπόν είναι αυτός, μπορεί η bad bank να εμφανίζεται ως λύση για τα προβληματικά δάνεια αλλά στην πράξη είναι ένα σχέδιο για να αποκτήσει ρόλο – που δεν έχει την τρέχουσα περίοδο – η Τράπεζα της Ελλάδος.
Η bad bank είναι ο μηχανισμός όπου η ΤτΕ θα αποκτήσει ξανά ρόλο και χρησιμότητα σε οικονομία και τράπεζες.
3)Οι τράπεζες, η κυβέρνηση θέτουν πολλά ερωτήματα.
-Πως θα μεταφερθούν έως 40 δισεκ. στην λογιστική αξία προβληματικών δανείων μαζί με τις προβλέψεις και αυτή η διαδικασία δεν θα θεωρεί state aid δηλαδή κρατική βοήθεια;
-Κατά τις τράπεζες το σχήμα αυτό θα απαιτήσει 8 δισεκ. κεφάλαια και το ερώτημα είναι μπορεί το ελληνικό κράτος να χρησιμοποιήσει 8 δισεκ. κεφάλαια από το κεφαλαιακό μαξιλάρι;
Η απάντηση είναι όχι.
-Η ΤτΕ υποστηρίζει ότι οι τράπεζες θα έχουν μια περίοδο 5ετίας να πάρουν προβλέψεις ώστε να καλύψουν τις διαφορές μεταξύ των λογιστικών και εμπορικών αξιών στα προβληματικά δάνεια.
Αυτή η διαφορά με τωρινές παραδοχές είναι 8 δισεκ.
-Πως το ελληνικό δημόσιο θα δεχθεί να χάσει το πλεονέκτημα ενεργοποίησης του νόμου για το DTC την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση που φθάνει στα 15,5 δισεκ. σε σύνολο 28 δισεκ. κεφαλαίων;
-Για τα 8 δισεκ. DTC αναλογούν περίπου 2 δισεκ. φόρος υπό συνθήκες φυσιολογικές λόγω ζημιών το κράτος θα έπρεπε – σε ένα σενάριο εμποσθοβαρούς εξυγίανσης - να ενεργοποιήσει τον νόμο για το DTC όπου οι τράπεζες υλοποιούν αυξήσεις κεφαλαίου υπέρ του ελληνικού δημοσίου κατά το ύψος της ζημίας στο παράδειγμα μας τα 2 δισεκ. ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι χάνεται το δικαίωμα να αποκτήσει μετοχές των τραπεζών άρα να προσδοκάει ότι κάποια στιγμή θα ανακάμψουν και έτσι να κερδίσουν και οι φορολογούμενοι που έχουν επενδύσει κοντά στα 45 δισεκ. κεφάλαια και ρευστότητα.
Ορισμένα ενδιαφέροντα συμπεράσματα
Η ΤτΕ όταν αναφέρεται στην bad bank που προωθεί ως λύση εννοεί την PQH αυτό το αποτυχημένο πείραμα, το οποίο θα εντάξει στην νέα κακή τράπεζα μαζί με τα προβληματικά δάνεια των τραπεζών της Ελλάδος ειδικά της Πειραιώς ή και Alpha bank.
Τα βασικά ερωτήματα όμως είναι
-Οι τράπεζες θέλουν να συμμετάσχουν;
Μπορεί να δηλώνουν ότι θα την εξετάσουν την πρόταση αλλά δεν είναι βέβαιο ότι κάποιες τράπεζες ότι θέλουν να συμμετάσχουν.
-Η πρόταση της ΤτΕ ενεργοποιεί τις διαδικασίες περί state aid κρατικής βοήθειας και θα πρέπει να ξεπεραστούν τεράστια εμπόδια όπως η νομοθεσία περί τραπεζικής εξυγίανσης BRRD που ενεργοποιεί το bail in σε μετόχους, ομολογιούχους και καταθέτες.
-Η πρόταση της ΤτΕ ευνοεί τις τράπεζες που έχουν χαμηλό coverage ratio δηλαδή δείκτη κάλυψης μη εξυπηρετουμένων ανοιγμάτων με προβλέψεις, δηλαδή ευνοεί την Πειραιώς και Alpha και δεν ευνοεί την Εθνική και Eurobank.
Όμως μια πρόταση όπως η bad bank μπορεί να δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού;
-Η ΤτΕ θέλει να αποκτήσει ξανά ρόλο στην ελληνική οικονομία, να είναι χρήσιμη στην κυβέρνηση και να παρεμβαίνει στο ελληνικό επιχειρείν…
Η παρέμβαση αυτή όμως θα γίνει μέσω ενός κρατικοδίαιτου μηχανισμού της bad bank που έχει πραγματικό στόχο να αποκτήσει η ΤτΕ χρησιμότητα έναντι του περιθωριακού ρόλου που διαθέτει σήμερα.
Η ΤτΕ προτείνει bad bank όχι για τις τράπεζες αλλά για να αναβαθμιστεί ο δικός της ρόλος.
-Τα βασικά στελέχη της PQH που οι επιδόσεις της από την αγορά κρίνονται τραγικές πάντως προωθούνται παραδόξως σε περίοπτες θέσεις.
Ο κ. Μητρόπουλος παλαιό στέλεχος της PQΗ είναι πρόεδρος της Attica bank και η κ. Παπακωνσταντίνου προωθείται για υποδιοικητής της ΤτΕ
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών