Οι επενδύσεις για νεότευκτα πλοία έως 10 δισ. ευρώ και οι πρόσφατες εξελίξεις στην ελβετική τράπεζα Credit Suisse διευρύνουν τα περιθώρια δράσης για τις ελληνικές τράπεζες προκειμένου να αυξήσουν περαιτέρω τα μερίδια αγοράς στα δανειακά ναυτιλιακά χαρτοφυλάκια προς την ελληνική ναυτιλία.
Συγκεκριμένα, για τα τρία επόμενα χρόνια σύμφωνα με εκτιμήσεις ιδιωτικής ελληνικής τράπεζας οι επενδύσεις για πλοία νέας τεχνολογίας θα προσεγγίσουν τα 10 δις. ευρώ, ένα υψηλό πόσο που προκύπτει επειδή θα εφαρμοστούν και οι νέοι κανονισμοί για την “πράσινη” ναυτιλία.
Παράλληλα, οι αμφιβολίες διεθνών επενδυτών για την Credit Suisse – κυρίως λόγω των αποκαλούμενων call Liabilities -καθιστούν ως επισφαλή την πρώτη θέση που διατηρεί η Credit Suisse στις χρηματοδοτήσεις προς την ελληνική ναυτιλία με 5,6 δισ. δολάρια.
Η είδηση για τα προβλήματα στην Credit Suisse αναστάτωσε τη ναυτιλιακή κοινότητα και ιδιαίτερα τις ελληνικές ναυτιλιακές οι οποίες διατηρούν συνεργασία με την ελβετική τράπεζα. Το μεγάλο “αγκάθι” της Credit Suisse που φέρεται να αντιμετωπίζει είναι τα call Liabilities ή απαιτητητές υποχρεώσεις, ύψους 400 δισ, θέσεις οι οποίες χειροτέρεψαν ύστερα και από την πρόσφατη αύξηση των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Αν και η διοίκηση της τράπεζας επιμένει ότι, είναι άλλο πράγμα η πτώση της μετοχής κι άλλο η ισχυρή ρευστότητα που διαθέτει, από την άλλη πλευρά οι επενδυτές απαιτούν να δουν εάν το σχέδιο αναδιάρθρωσης αρκεί για να αποφύγει μια αύξηση κεφαλαίου – η οποία είναι σχεδόν αδύνατη αυτή την περίοδο.
Τα μερίδια των ελληνικών τραπεζών
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία ( Petrofin Research 2021 – Τ. Petropoulos ) τα τελευταία χρόνια οι ελληνικές τράπεζες αυξάνουν ραγδαία τα μερίδια τους στην χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας, και έχουν βρεθεί στις πρώτες θέσει εξοβελίζοντας μάλιστα διεθνείς τράπεζες ( Bnp Paribas, Citigroup) από τα ναυτιλιακά δάνεια.
Eιδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin, η Eurobank- η οποία είναι στην πρώτη θέση μεταξύ των ελληνικών τραπεζών - αύξησε το μερίδιο της κατά 29,40%.
Για το 2021 ήταν δεύτερη σε χρηματοδότηση προς την ελληνική ναυτιλία ανάμεσα σε διεθνείς τράπεζες με χαρτοφυλάκιο 3,38 δις. δολάρια. Πρώτη, όπως προναναφέερθηκε παραμένει η Credit Suisse με 5,60 δις. δολάρια. Ακολουθεί η Τράπεζα Πειραιώς με 3,25 δις. δολάρια, η Αlpha bank με 3,2 δις. δολάρια. Στις επόμενες θέσεις ακολουθούν η Bnp Paribas και Citigroup με 3 δισ. και 2,68 δις. δολάρια και έπεται η Εθνική Τράπεζα με 2,64 δις. δολάρια.
Στην 19η θέση κατατάσσεται η Aegean Baltic Bank με 536 εκατ. δολάρια, ενώ ανεβάζουν τα μερίδια τους και οι κυπριακές τράπεζες Κύπρου και Ελληνική. Οι ελληνικές τράπεζες, όμως, αύξησαν συνολικά τα μερίδια τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin Research, το 2020 21 η Τράπεζα Πειραιώς αύξησε το μερίδιο της κατά 12,07%, η Alpha bank κατά 12,28% και η Εθνική Τράπεζα κατά 2,43%. Aντίθετα, η αύξηση της BNP- Paribas ήταν χαμηλότερη με 2,87% ενώ το μερίδιο της Citigroup συρρικνώθηκε κατά 0,74% και η Εθνική ανέβηκε κατά 2,43%.
Ο ανταγωνισμός από τις ελληνικές τράπεζες
Ανεξάρτητα από την τελική έκβαση της υπόθεσης της Credit Suisse, σύμφωνα με Έλληνα τραπεζίτη επενδυτικής τραπεζικής, οι ελληνικές τράπεζες έχουν κερδίσει τα μερίδια αγοράς με ανταγωνιστικούς όρους. Δεν είναι φθηνότερες των ξένων, αλλά τα τελευταία χρόνια η “ψαλίδα” των επιτοκίων έναντι των ανταγωνιστών έχει περιοριστεί, και ταυτόχρονα οι υπηρεσίες είναι ταχύτερες.
Από την άλλη πλευρά , η είσοδος αρκετών ελληνικών ναυτιλιακών με ομολογιακές εκδόσεις υποδεικνύει μια διαφορετική αντιμετώπιση από τους Έλληνες εφοπλιστές σε σχέση με το παρελθόν.
Δημήτρης Παφίλας
dpafilas@yahoo.com
www.bankingnews.gr
Επενδύσεις 10 δισ. ευρώ και Credit Suisse δίνουν χώρο για ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις στις ελληνικές τράπεζες
Παράλληλα, οι αμφιβολίες διεθνών επενδυτών για την Credit Suisse – κυρίως λόγω των αποκαλούμενων call Liabilities -καθιστούν ως επισφαλή την πρώτη θέση που διατηρεί η Credit Suisse στις χρηματοδοτήσεις προς την ελληνική ναυτιλία με 5,6 δισ. δολάρια.
Σχόλια αναγνωστών