Ο κ. Γεωργιάδης επί της ουσίας κατέλυσε το κράτος Δικαίου, προσπαθώντας να παρέμβει νομοθετικά και να διαφοροποιήσει, να τροποποιήσει ή να καταργήσει διατάξεις συλλογικών συμβάσεων εργασίας
Ουσιαστικά επιχείρησε με το νόμο ν. 5078/2023 να διαλύσει τις σχέσεις των εργαζομένων με τις διοικήσεις των τραπεζών, αλλά να καταλύσει τη θεμελιώδη αρχή της συλλογικής αυτονομίας των ταμείων που έχουν συσταθεί με συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
Ενδεικτικό είναι ότι το ταμείο Eurobank Union συστήθηκε σύμφωνα με το Ν.1876/90 με ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις του Σωματείου με την Διοίκηση της Τράπεζας.
Έρχεται λοιπόν ο Νόμος κα προσβάλει με ανεπίτρεπτη παρέμβαση αυτήν τη συμβατική σχέση.
Δηλαδή ο κ. Γεωργιάδης επί της ουσίας κατέλυσε το κράτος Δικαίου, προσπαθώντας να παρέμβει νομοθετικά και να διαφοροποιήσει, να τροποποιήσει ή να καταργήσει διατάξεις συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
Γι’ αυτό και το Σωματείο Eurobank Union προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, προκειμένου να διαφυλάξει τα νόμιμα συμφέρονται και προσδοκίες των μελών του, που έχουν ασφαλισθεί ή πρόκειται να ασφαλισθούν στο Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης «Ίδρυμα Επαγγελματικών Συνταξιοδοτικών Παροχών-Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης Προσωπικού Ομίλου Eurobank-ΝΠΙΔ».
Η ανακοίνωση
Το Σωματείο Eurobank Union προχώρησε με τη συνδρομή των Καθηγητών Δικαίου Κοινωνικής Ασφάλειας κ.κ. Γαβριήλ Αμίτση και Άγγελου Στεργίου στην κατάθεση της υπ’ αριθμ. 2234/9-10-2024 Αίτησης Ακύρωσης στο Α’ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με αντικείμενο το νομικό έλεγχο της υπ. αρ. πρωτ. Φ51020/31.5.2024 Εγκυκλίου του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Κοινοποίηση διατάξεων του ν. 5078/2023 και παροχή οδηγιών για την εφαρμογή τους».
Η προσβαλλόμενη Εγκύκλιος εισάγει αυτοτελείς κανόνες δικαίου αντίθετους σε διατάξεις του Συντάγματος και προωθεί ανεπίτρεπτες παρεμβάσεις σε συνεστημένες συμβατικές σχέσεις μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων.
Αποτελεί την πρώτη Εγκύκλιο εφαρμογής του Νόμου 5078/2023 «Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, σύστημα διορισμού και προσλήψεων των εκπαιδευτικών της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 211/20.12.2023), ο οποίος δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία του θεσμού της επαγγελματικής ασφάλισης στη χώρα μας, προσβάλλοντας εκτός των άλλων την θεμελιώδη αρχή της συλλογικής αυτονομίας των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης και ιδίως εκείνων που έχουν συσταθεί με Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, όπως το Ταμείο μας που είναι το πρώτο που ιδρύθηκε το 2021 μέσω της σύναψης Ειδικής Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας μεταξύ του Σωματείου και της εργοδότριας Τράπεζας (Ε.Σ.Σ.Ε. Union Eurobank-EUROBANK 04/06/2021).
ΟΙ ΔΥΣΜΕΝΕΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 105 - Ανώτατο όριο στις ασφαλιστικές εισφορές εργοδότη και εργαζομένου
Οι συνολικές εισφορές που καταβάλλουν ο εργαζόμενος και ο εργοδότης ετησίως στο ΤΕΑ δεν μπορούν να υπερβαίνουν σωρευτικά:
• Για τους μισθωτούς και όσους αποκτούν εισόδημα από μισθωτή εργασία: το 20% του ακαθάριστου εισοδήματός τους από τη μισθωτή εργασία
• Για τους μη μισθωτούς: το ποσό των €20.000, αναπροσαρμοζόμενο κάθε έτος σύμφωνα με τον δείκτη τιμών καταναλωτή όπως διαμορφώνεται την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους.
Η συγκεκριμένη διάταξη εφαρμόζεται για εισφορές που καταβάλλονται στα φορολογικά έτη που αρχίζουν από την 1.1.2024 (άρθρο 187).
Άρθρο 106 - Καθιέρωση φοροαπαλλαγής εισφορών Τ.Ε.Α.
Για τον υπολογισμό του φορολογητέου εισοδήματος εξαιρούνται οι ασφαλιστικές εισφορές για συνταξιοδοτικές παροχές που καταβάλλει ο εργαζόμενος περιλαμβανομένων των εισφορών εργοδότη και εργαζομένου υπέρ των ΤΕΑ, οι οποίες δεν υπερβαίνουν το 20% του ακαθάριστου συνολικού εισοδήματος του εργαζομένου από μισθωτή εργασία (ονομαστικός συν πρόσθετες αμοιβές παραγωγικότητας)
Η συγκεκριμένη διάταξη έχει εφαρμογή για εισοδήματα που αποκτώνται στα φορολογικά έτη που αρχίζουν από την 1.1.2024 (άρθρο 187)
Άρθρο 110 - Καθιέρωση φορολόγησης παροχών Τ.Ε.Α.
Α. Συσσωρευμένα ποσά μέχρι την 31.12.2023 (άρθρο 110, παρ. 16)
Φορολογούνται σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς, δηλ. 0% για παροχές εφάπαξ
Β. Ποσά που συσσωρεύονται από 1.1.2024
Σύμφωνα με το άρθρου 107, παρ. 1, εδάφιο 4β, εφαρμόζεται η κλίμακα φορολόγησης που εξαρτάται από τα έτη ασφάλισης, ως ακολούθως:
Έτη ασφάλισης που αναγνωρίζονται σαν ασφάλιση Τ.Ε.Α.
Σύμφωνα με το άρθρο 110, παρ.16, στα έτη ασφάλισης λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του χρόνου που έχει διανυθεί σε Τ.Ε.Α. ή στο πλαίσιο Ομαδικού Ασφαλιστήριου Συνταξιοδοτικού Συμβολαίου, εφόσον δεν έχει καταβληθεί η αντίστοιχη παροχή.
Νέες προϋποθέσεις για τις παροχές Τ.Ε.Α.
Α. Υφιστάμενα μέλη κατά την έναρξη ισχύος του νέου Νομοσχεδίου - 20/12/2023
Ισχύουν οι προϋποθέσεις του καταστατικού (άρθρο 110, παρ.1)
Β. Νέα μέλη από την έναρξη ισχύος του νέου Νομοσχεδίου - 20/12/2023
Το καταστατικό του Τ.Ε.Α. θα πρέπει να τροποποιηθεί μέχρι την 31/12/2025, έτσι ώστε να ισχύουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 13, ως ακολούθως:
1. Τη συνταξιοδότηση από τον κύριο φορέα ασφάλισης.
2. Την ηλικία των εξήντα δύο (62) ετών, ανεξάρτητα από τον χρόνο ασφάλισης στο Τ.Ε.Α., όπως το ελάχιστο αυτό ηλικιακό όριο διαμορφώνεται κάθε φορά για τη λήψη πλήρους σύνταξης από τον κύριο φορέα ασφάλισης και
3. Την ηλικία των πενήντα πέντε (55) ετών με τουλάχιστον είκοσι (20) έτη ασφάλισης στο Τ.Ε.Α., ή ανεξάρτητα από τον χρόνο ασφάλισης αν η εργασιακή σχέση τερματίζεται λόγω οικειοθελούς αποχώρησης με τη σύμφωνη γνώμη του εργοδότη.
4. Τον τερματισμό της εργασιακής σχέσης χωρίς τη βούληση του εργαζομένου.
5. Στο Νόμο προβλέπονται και περιπτώσεις προκαταβολής ίσης με το 50% του ποσού της παροχής.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών