Προβλέπεται αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,8% για το 2025
Υπενθυμίζεται πως η Moody's, η οποία αξιολογεί με Ba1 την Ελλάδα, είναι ο μόνος από τους τέσσερις μεγάλους οίκους αξιολόγησης (S&P, Fitch, DBRS, Moody's, ενώ υπάρχει και η μικρότερη Scope Ratings) που δεν αξιολογεί με επενδυτική βαθμίδα την Ελλάδα.
Η Moody's έχει προγραμματίσει την επικαιροποίηση για την Ελλάδα στις 14 Μαρτίου και 19 Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους.
Η ελβετική τράπεζα σημειώνει πως από τον Ιανουάριο του 2024, τα ελληνικά κρατικά ομόλογα αντιπροσωπεύουν περίπου το 1% του δείκτη Bloomberg Euro Aggregate Treasury Bond καθώς είναι πλήρως επιλέξιμα και για τις δανειοδοτικές πράξεις της ΕΚΤ, ενώ, επιπλέον, τον Σεπτέμβριο τόσο η Moody's όσο και η S&P αναθεώρησαν τις προοπτικές (outlook) της Ελλάδας σε θετικές.
«Ενώ μια πιθανή πιστωτική αναβάθμιση τον Μάρτιο φαίνεται λιγότερο πιθανή, κατά την άποψή μας, η επιστροφή της Ελλάδας στην κατηγορία επενδυτικής βαθμίδας από τη Moody's είναι πιθανή το δεύτερο εξάμηνο του 2024.
Η πιστοληπτική αξιολόγηση της Ελλάδας από τον Moody's θα σήμαινε την επιστροφή της χώρας στην επενδυτική βαθμίδα από όλους τους μεγάλους οργανισμούς αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας. Πέρα από τη συμβολική της σημασία, αυτή η αναβάθμιση θα μπορούσε να τονώσει περαιτέρω την αισιοδοξία και τη ζήτηση στα ελληνικά ομόλογα», υπογραμμίζει στην έκθεσή της η UBS.
Οι 4 λόγοι αισιοδοξίας για την ελληνική οικονομία το 2025
Η UBS αναφέρεται σε τέσσερα χαρακτηριστικά της ελληνικής οικονομίας που γεννούν αισιοδοξία για το τρέχον έτος.
Πρώτον, προβλέπεται αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,8% για το 2025, η οποία δεν είναι μόνο η υψηλότερη σε σύγκριση με τις μεγάλες οικονομίες της Ευρωζώνης, αλλά είναι επίσης 70 μονάδες βάσης υψηλότερη σε σύγκριση με τις μέσες εκτιμήσεις. Η αύξηση του ΑΕΠ θα επωφεληθεί από το αναμενόμενο άλμα στην εκταμίευση επιχορηγήσεων και δανείων του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) στους τελικούς δικαιούχους: αυτές οι εκταμιεύσεις θα πρέπει να φτάσουν το 4% του ΑΕΠ το 2025 έναντι 2,3% του ΑΕΠ το 2024.
Η Ελλάδα έχει ήδη λάβει ή έχει ζητήσει 60% των κεφαλαίων του RRF (16% του ΑΕΠ), υπενθυμίζεται.
Δεύτερον, εκτιμάται πως ότι η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να είναι σε θέση να επιτύχει εύκολα τον στόχο πρωτογενούς δημοσιονομικού πλεονάσματος 2,5% του ΑΕΠ για το 2025, δεδομένου ότι:
α) η Ελλάδα πιθανότατα έφτασε ήδη στο ίδιο επίπεδο πρωτογενούς πλεονάσματος το 2024.
β) η αύξηση των καθαρών εθνικών πρωτογενών δαπανών περιορίζεται στο 3,7% - δηλαδή κάτω από τον ρυθμό του ονομαστικού ΑΕΠ.
γ) Η Ελλάδα είναι πιθανό να αποκομίσει επιπλέον κέρδος 500 εκατ. ευρώ από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής (πάνω από το κέρδος 1,8 δισ. ευρώ το 2024) δεδομένων των μικρομεταρρυθμίσεων.
Τρίτον, η επίμονη προσπάθεια της Ελλάδας να αναχρηματοδοτήσει το πιο ακριβό μέρος του αποθέματος χρέους, όπως η πρόωρη αποπληρωμή των 17,8 δισ. ευρώ από τα ευρωπαϊκά δάνεια το 2024, της επιτρέπει να διατηρεί το συνολικό κόστος εξυπηρέτησης του χρέους πιο ευνοϊκό και να επιτρέπει ταχύτερη μείωση του δημόσιου χρέους.
Τέταρτον, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει ξεκάθαρα περιθώρια μείωσης των NPLs στο 4,6% (το χαμηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί) και, επίσης, περιθώρια για επιτάχυνση του εταιρικού δανεισμού (εν μέρει λόγω του RRF).
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών