Τελευταία Νέα
Απόψεις - Άρθρα

Οι Έλληνες προτιμούν τα επώνυμα προϊόντα ενώ οι Ελβετοί αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Οι Έλληνες προτιμούν τα επώνυμα προϊόντα ενώ οι Ελβετοί αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
«Ξεπουλά» η επώνυμη φέτα στα σούπερ μάρκετ
Το ένα στα δύο προϊόντα που αγοράζουν οι Ελβετοί καταναλωτές είναι ιδιωτικής ετικέτας.
Αντίθετα, οι Έλληνες καταναλωτές επιλέγουν τα επώνυμα προϊόντα περίπου στα 8 στα 10, ενώ αυτά της ιδιωτικής ετικέτας συμμετέχουν στο καλάθι του νοικοκυριού με 2 προϊόντα.
Η εγχώρια αγορά των σούπερ μάρκετ (ΣΜ) …κινείται με τα επώνυμα προϊόντα τα οποία είναι ακριβότερα σε σχέση με τα ανώνυμα. Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αγοράζουν με μεγαλύτερη ευκολία τα προϊόντα PL (ιδιωτικής ετικέτας). Οι Ολλανδοί στα 10 προϊόντα τα 4  είναι PL. Οι Ισπανοί, οι Βρετανοί, οι Πορτογάλοι, οι Γερμανοί βάζουν στο καλάθι τους τουλάχιστον 4 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Στην Ελλάδα το μερίδιο αγοράς των προϊόντων PL διαμορφώθηκε στο 23,9% το 2023 για να ανέλθει το 2024 οριακά πάνω από το 25%. 

Οι Τσέχοι και οι Νορμανδοί είναι στο ίδιο μήκος κύματος με τους Έλληνες  καταναλωτές

Τα στοιχεία  για τις προτιμήσεις των καταναλωτών εμφανίστηκαν σε έρευνα  της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τη φέτα.
Τα κύρια αποτελέσματα είναι τα εξής:
- Το σύνολο των πωλήσεων φέτας από τα ΣΜ το 2023 ανήλθε σε 244,1 εκατ.  ευρώ παρουσιάζοντας ετήσια αύξηση κατά 13,8%. Η έρευνα εντοπίζει την αξία και όχι του όγκους των πωλήσεων με αποτέλεσμα η άνοδος των τιμών να προέρχεται από την αύξηση των τιμών. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού εντόπισε ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 3% σε ετήσια βάση  κατά  το πρώτο εξάμηνο του 2024 σε σύνολο 150 προμηθευτών φέτας.   
- Οι 13 μεγαλύτεροι προμηθευτές, συνολικά, αντιπροσωπεύουν το 70% του συνόλου των πωλήσεων Φέτας. Από τον αριθμό των προμηθευτών και τη διάταξη των μεριδίων τους διαπιστώνεται ότι η αγορά προμήθειας των ΣΜ στη φέτα χαρακτηρίζεται από χαμηλή συγκέντρωση.   
- Το 2023, τα επώνυμα προϊόντα φέτας αποτελούν το 80% των συνολικών πωλήσεων στην αγορά και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν το 20% (εντός ή/και εκτός του καλαθιού του νοικοκυριού.  Οι 12 μεγαλύτεροι προμηθευτές αντιπροσωπεύουν το 73% του συνόλου των πωλήσεων φέτας σε αξία, ενώ στη φέτα ιδιωτικής ετικέτας οι 13 μεγαλύτεροι το 93%.  Το 10% περίπου των συνολικών πωλήσεων Φέτας των 11 σούπερ μάρκετ  προέρχεται από πωλήσεις φέτας εντός του καλαθιού του νοικοκυριού.
 
Η Φέτα ως PL είναι πιο φθηνή σε σχέση με την επώνυμη

Οι χαμηλότερες τιμές παρατηρούνται στην κατηγορία ιδιωτικής ετικέτας, με τιμή περίπου 7,2 έως 9,4 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή 8,1 και 10,6 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.  
Οι ακριβότερες τιμές στη φέτα παρατηρούνται στα επώνυμα συσκευασμένα προϊόντα, με μέση τιμή περί τα 13 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή στα 14,7 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. 

Ως προς τις προτιμήσεις των καταναλωτών - Οι 8 στους 10 πάνε στην επώνυμη

Οι καταναλωτές προτιμούν κατά κύριο λόγο την επώνυμη φέτα (περίπου 82%). Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της περιόδου αναφοράς 2/2023-6/2024 παρατηρήθηκε μεταστροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η τάση αυτή που ξεκίνησε το 2022 και συνεχίστηκε το 2023 και το Α΄ εξάμηνο του 2024.
Το καλάθι του νοικοκυριού δεν φαίνεται να επηρέασε τις προτιμήσεις των καταναλωτών, παρά μόνο περιστασιακά σε περιόδους εορτών και καλοκαιριού. 
Εξετάζοντας τη δυνατότητα αγοράς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ή/και επώνυμων και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων εντός του καλαθιού το καταναλωτικό κοινό μπορεί να πετύχει τις χαμηλότερες δυνατές τιμές.

Νίκος Θεοδωρόπουλος 
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης