Στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, η ισλαμική θρησκευτική εκπαίδευση παρέχεται ήδη, ενώ στη Βαυαρία προσφέρεται ένα εναλλακτικό πρόγραμμα ισλαμικών σπουδών
Έσκαψε τον λάκκο της η Ευρώπη, με την αθρόα έλευση μεταναστών, καθώς το Ισλάμ κατακτά τα σχολεία της Γερμανίας, ενώ πλέον η πλειοψηφία στα σχολεία της Βιέννης αποτελείται για πρώτη φορά από μουσουλμάνους μαθητές.
Το θέμα της ισλαμικής θρησκευτικής εκπαίδευσης στα γερμανικά σχολεία έρχεται ξανά στο προσκήνιο, μετά από κάλεσμα του Συνδέσμου Εκπαίδευσης και Κατάρτισης της Γερμανίας (VBE) για την καθιέρωση πανεθνικής διδασκαλίας του Ισλάμ στα δημόσια σχολεία.
Ο πρόεδρος του VBE, Gerhard Brand, δήλωσε σε συνέντευξή του στο RedaktionsNetzwerk Deutschland ότι στόχος είναι η παροχή ίσων ευκαιριών σε μουσουλμάνους μαθητές, ανάλογων με εκείνων που λαμβάνουν οι χριστιανοί συμμαθητές τους.
Ο Brand κάλεσε την πολιτική ηγεσία να διασφαλίσει ότι τα σχολεία θα έχουν το απαραίτητο προσωπικό και το κατάλληλο υλικό, και ότι τα σχετικά προγράμματα θα εφαρμοστούν άμεσα και θα διευρυνθούν σταδιακά.
Ανομοιογένεια στο εκπαιδευτικό τοπίο
Η διδασκαλία του Ισλάμ στα σχολεία της Γερμανίας είναι σήμερα θέμα τοπικής διαχείρισης σε επίπεδο κρατιδίων, γεγονός που οδηγεί σε μεγάλες διαφοροποιήσεις ανά περιοχή.
Στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, η ισλαμική θρησκευτική εκπαίδευση παρέχεται ήδη, ενώ στη Βαυαρία προσφέρεται ένα εναλλακτικό πρόγραμμα ισλαμικών σπουδών, χωρίς όμως συνεργασία με ισλαμικές θρησκευτικές κοινότητες.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου 5,5 εκατομμύρια μουσουλμάνοι ζουν στη Γερμανία, με τουλάχιστον 580.000 να φοιτούν σε σχολεία το 2020. Ωστόσο, μόλις 81.000 μαθητές συμμετέχουν σήμερα σε προγράμματα ισλαμικής εκπαίδευσης, γεγονός που προκαλεί ανησυχία στους υποστηρικτές του μέτρου.
Ζήτημα ενσωμάτωσης και πρόληψης εξτρεμισμού
Η διεύρυνση της πρόσβασης στην ισλαμική θρησκευτική εκπαίδευση θεωρείται από πολλούς απαραίτητη για την ενσωμάτωση των μαθητών και την προστασία τους από εξτρεμιστικές επιρροές.
Η Τουρκική Κοινότητα Γερμανίας εξέφρασε την υποστήριξή της στην πρωτοβουλία, με τον πρόεδρό της Gökay Sofuoglu να τονίζει ότι η ισλαμική εκπαίδευση πρέπει να αντιμετωπίζεται ισότιμα με την καθολική και προτεσταντική.
Ο Sofuoglu αναγνώρισε τις δυσκολίες του ομοσπονδιακού συντάγματος της Γερμανίας, ζητώντας εναρμόνιση των εκπαιδευτικών προτύπων σε εθνικό επίπεδο. Παρ’ όλα αυτά, παραδέχτηκε πως δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή ένας εθνικά αναγνωρισμένος ισλαμικός εταίρος για συνεργασία με το κράτος. Υπογράμμισε, επίσης, ότι παρότι το κράτος οφείλει να παραμένει κοσμικό, έχει χρέος να διασφαλίζει δίκαιη και ισότιμη μεταχείριση όλων των θρησκευτικών κοινοτήτων.
Η εκπαίδευση ως αντίβαρο στον φονταμενταλισμό
Ο πρόεδρος της Ένωσης Δασκάλων της Γερμανίας, Stefan Düll, δήλωσε στο RND ότι η δημόσια θρησκευτική εκπαίδευση από κρατικά πιστοποιημένους εκπαιδευτικούς μπορεί να λειτουργήσει ως αντίβαρο σε φονταμενταλιστικές αντιλήψεις που μεταφέρονται μέσω της οικογένειας ή διαδικτυακών ιεροκηρύκων.
Η συζήτηση για το Ισλάμ στα σχολεία δεν περιορίζεται στη Γερμανία.
Καθώς ο μουσουλμανικός πληθυσμός αυξάνεται σε ολόκληρη την Ευρώπη, εντείνονται τόσο οι φωνές υποστήριξης όσο και οι αντιδράσεις απέναντι στη θρησκευτική αυτή παρουσία στα εκπαιδευτικά συστήματα.
Η περίπτωση της Βιέννης και η ανησυχία για τον κοινωνικό μετασχηματισμό
Στην Αυστρία, για πρώτη φορά φέτος, οι μουσουλμάνοι μαθητές έγιναν η πολυπληθέστερη θρησκευτική ομάδα στα σχολεία της Βιέννης, σύμφωνα με στοιχεία του γραφείου της αρμόδιας για την παιδεία Bettina Emmerling.
Οι μουσουλμάνοι μαθητές φτάνουν πλέον το 41,2%, ενώ οι χριστιανοί περιορίστηκαν στο 34,5%.
Ο διευθυντής σχολείου της Βιέννης, Christian Klar, είχε προειδοποιήσει ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο ότι το Ισλάμ αλλάζει την κοινωνία «με τρόπους που δεν επιθυμούμε», εκφράζοντας ανησυχίες για τη ραγδαία ισλαμοποίηση των σχολείων, την αύξηση της βίας και τα φαινόμενα αντισημιτισμού.
Το Ισλάμ στα σχολεία της Ισπανίας
Ανάλογες εξελίξεις καταγράφονται και στην Ισπανία, όπου περίπου 200 σχολεία στην Ανδαλουσία διδάσκουν πλέον το Ισλάμ στο επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα. Τα στοιχεία δημοσιεύτηκαν έπειτα από κοινοβουλευτικό ερώτημα του κόμματος Vox, προκαλώντας πολιτικό διάλογο για τον ρόλο των μεταναστευτικών πληθυσμών και την επιρροή της ισλαμικής κοινότητας στις τοπικές δομές.
Η συζήτηση για την ισλαμική εκπαίδευση στα ευρωπαϊκά σχολεία είναι πλέον ανοιχτή και, όπως φαίνεται, αποκτά όλο και μεγαλύτερη ένταση — αντανακλώντας τις προκλήσεις μιας κοινωνίας που αλλάζει.
www.bankingnews.gr
Το θέμα της ισλαμικής θρησκευτικής εκπαίδευσης στα γερμανικά σχολεία έρχεται ξανά στο προσκήνιο, μετά από κάλεσμα του Συνδέσμου Εκπαίδευσης και Κατάρτισης της Γερμανίας (VBE) για την καθιέρωση πανεθνικής διδασκαλίας του Ισλάμ στα δημόσια σχολεία.
Ο πρόεδρος του VBE, Gerhard Brand, δήλωσε σε συνέντευξή του στο RedaktionsNetzwerk Deutschland ότι στόχος είναι η παροχή ίσων ευκαιριών σε μουσουλμάνους μαθητές, ανάλογων με εκείνων που λαμβάνουν οι χριστιανοί συμμαθητές τους.
Ο Brand κάλεσε την πολιτική ηγεσία να διασφαλίσει ότι τα σχολεία θα έχουν το απαραίτητο προσωπικό και το κατάλληλο υλικό, και ότι τα σχετικά προγράμματα θα εφαρμοστούν άμεσα και θα διευρυνθούν σταδιακά.
Ανομοιογένεια στο εκπαιδευτικό τοπίο
Η διδασκαλία του Ισλάμ στα σχολεία της Γερμανίας είναι σήμερα θέμα τοπικής διαχείρισης σε επίπεδο κρατιδίων, γεγονός που οδηγεί σε μεγάλες διαφοροποιήσεις ανά περιοχή.
Στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, η ισλαμική θρησκευτική εκπαίδευση παρέχεται ήδη, ενώ στη Βαυαρία προσφέρεται ένα εναλλακτικό πρόγραμμα ισλαμικών σπουδών, χωρίς όμως συνεργασία με ισλαμικές θρησκευτικές κοινότητες.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου 5,5 εκατομμύρια μουσουλμάνοι ζουν στη Γερμανία, με τουλάχιστον 580.000 να φοιτούν σε σχολεία το 2020. Ωστόσο, μόλις 81.000 μαθητές συμμετέχουν σήμερα σε προγράμματα ισλαμικής εκπαίδευσης, γεγονός που προκαλεί ανησυχία στους υποστηρικτές του μέτρου.
Ζήτημα ενσωμάτωσης και πρόληψης εξτρεμισμού
Η διεύρυνση της πρόσβασης στην ισλαμική θρησκευτική εκπαίδευση θεωρείται από πολλούς απαραίτητη για την ενσωμάτωση των μαθητών και την προστασία τους από εξτρεμιστικές επιρροές.
Η Τουρκική Κοινότητα Γερμανίας εξέφρασε την υποστήριξή της στην πρωτοβουλία, με τον πρόεδρό της Gökay Sofuoglu να τονίζει ότι η ισλαμική εκπαίδευση πρέπει να αντιμετωπίζεται ισότιμα με την καθολική και προτεσταντική.
Ο Sofuoglu αναγνώρισε τις δυσκολίες του ομοσπονδιακού συντάγματος της Γερμανίας, ζητώντας εναρμόνιση των εκπαιδευτικών προτύπων σε εθνικό επίπεδο. Παρ’ όλα αυτά, παραδέχτηκε πως δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή ένας εθνικά αναγνωρισμένος ισλαμικός εταίρος για συνεργασία με το κράτος. Υπογράμμισε, επίσης, ότι παρότι το κράτος οφείλει να παραμένει κοσμικό, έχει χρέος να διασφαλίζει δίκαιη και ισότιμη μεταχείριση όλων των θρησκευτικών κοινοτήτων.
Η εκπαίδευση ως αντίβαρο στον φονταμενταλισμό
Ο πρόεδρος της Ένωσης Δασκάλων της Γερμανίας, Stefan Düll, δήλωσε στο RND ότι η δημόσια θρησκευτική εκπαίδευση από κρατικά πιστοποιημένους εκπαιδευτικούς μπορεί να λειτουργήσει ως αντίβαρο σε φονταμενταλιστικές αντιλήψεις που μεταφέρονται μέσω της οικογένειας ή διαδικτυακών ιεροκηρύκων.
Η συζήτηση για το Ισλάμ στα σχολεία δεν περιορίζεται στη Γερμανία.
Καθώς ο μουσουλμανικός πληθυσμός αυξάνεται σε ολόκληρη την Ευρώπη, εντείνονται τόσο οι φωνές υποστήριξης όσο και οι αντιδράσεις απέναντι στη θρησκευτική αυτή παρουσία στα εκπαιδευτικά συστήματα.
Η περίπτωση της Βιέννης και η ανησυχία για τον κοινωνικό μετασχηματισμό
Στην Αυστρία, για πρώτη φορά φέτος, οι μουσουλμάνοι μαθητές έγιναν η πολυπληθέστερη θρησκευτική ομάδα στα σχολεία της Βιέννης, σύμφωνα με στοιχεία του γραφείου της αρμόδιας για την παιδεία Bettina Emmerling.
Οι μουσουλμάνοι μαθητές φτάνουν πλέον το 41,2%, ενώ οι χριστιανοί περιορίστηκαν στο 34,5%.
Ο διευθυντής σχολείου της Βιέννης, Christian Klar, είχε προειδοποιήσει ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο ότι το Ισλάμ αλλάζει την κοινωνία «με τρόπους που δεν επιθυμούμε», εκφράζοντας ανησυχίες για τη ραγδαία ισλαμοποίηση των σχολείων, την αύξηση της βίας και τα φαινόμενα αντισημιτισμού.
Το Ισλάμ στα σχολεία της Ισπανίας
Ανάλογες εξελίξεις καταγράφονται και στην Ισπανία, όπου περίπου 200 σχολεία στην Ανδαλουσία διδάσκουν πλέον το Ισλάμ στο επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα. Τα στοιχεία δημοσιεύτηκαν έπειτα από κοινοβουλευτικό ερώτημα του κόμματος Vox, προκαλώντας πολιτικό διάλογο για τον ρόλο των μεταναστευτικών πληθυσμών και την επιρροή της ισλαμικής κοινότητας στις τοπικές δομές.
Η συζήτηση για την ισλαμική εκπαίδευση στα ευρωπαϊκά σχολεία είναι πλέον ανοιχτή και, όπως φαίνεται, αποκτά όλο και μεγαλύτερη ένταση — αντανακλώντας τις προκλήσεις μιας κοινωνίας που αλλάζει.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών