Η ιστορία των στρατιωτικών τρένων επανέρχεται, αλλά αυτή τη φορά με πυρηνική ισχύ.
Από τη Ρωσία με τα Molodets μέχρι την Ινδία με τα Agni-Prime, οι σιδηροδρομικές εκτοξευτές πυραύλων αλλάζουν τον χάρτη του πυρηνικού πολέμου.
Η Ινδία μπαίνει στο κλειστό κλαμπ των rail-mobile ICBMs
Όπως μεταδίδει το Eurasian Times, στις 24 Σεπτεμβρίου, η Ινδία εκτόξευσε επιτυχώς τον πυρηνικά ικανό ενδιάμεσου βεληνεκούς πύραυλο Agni-Prime από κινητό σύστημα εκτόξευσης πάνω σε τρένο. Με αυτή την κίνηση, η Ινδία εντάσσεται σε μια ελίτ χωρών — ΗΠΑ, Ρωσία, Βόρεια Κορέα και Κίνα — που διαθέτουν τη δυνατότητα εκτόξευσης διηπειρωτικών βαλλιστικών πυραύλων από σιδηροδρομικά βαγόνια.
Αν και η πρώτη επιτυχημένη εκτόξευση του Agni-Prime έγινε πριν από πάνω από δύο χρόνια, η πρόσφατη εκτόξευση ξεχωρίζει επειδή πραγματοποιήθηκε από τρένο, προσδίδοντας στο σύστημα αυξημένη κινητικότητα και δυσκολία εντοπισμού.
Η ιστορία των στρατιωτικών τρένων
Τα στρατιωτικά τρένα έχουν μακρά ιστορία, ξεκινώντας από τον 19ο αιώνα, με τις πρώτες αυτοσχέδιες θωρακισμένες άμαξες στον Αμερικανικό Εμφύλιο Πόλεμο (1861–1865). Από τότε χρησιμοποιήθηκαν σε σχεδόν κάθε σύγκρουση, όπως ο Γαλλο-Πρωσικός Πόλεμος, ο Δεύτερος Μπόερ Πόλεμος και ο Ρωσοϊαπωνικός Πόλεμος, αλλά και στους δύο Παγκοσμίους Πολέμους, ως θωρακισμένα οχήματα με βαριά πυροβόλα, κινητά νοσοκομεία και κέντρα διοίκησης.
Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η χρήση τους μειώθηκε λόγω φόβων αεροπορικών επιθέσεων, αλλά η ενσωμάτωση ICBMs έδωσε νέα ζωή στην ιδέα.
Τα ρωσικά RT-23 Molodets και η στρατηγική επιβίωσης
Στη δεκαετία του 1980, η Σοβιετική Ένωση ενσωμάτωσε ICBMs στα τρένα RT-23 Molodets, ως απάντηση στην απειλή προληπτικής αμερικανικής επίθεσης. Οι τρένα ήταν ικανά να μετακινηθούν πάνω από 1.000 χλμ ημερησίως, αναμειγνυόμενα με πολιτικά τρένα και δυσκολεύοντας την εντοπισμό τους. Το σύστημα περιλάμβανε πυραύλους τριών σταδίων με βεληνεκές 10.000–11.000 χλμ και ικανότητα μεταφοράς έως 10 MIRV πυρηνικών κεφαλών.
Μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, η Ρωσία σταμάτησε σταδιακά τα RT-23 μέχρι το 2005, ενώ η ανάπτυξη νέων σιδηροδρομικών συστημάτων ICBM ξεκίνησε ξανά το 2012 με το RS-27, βασισμένο στον ελαφρύτερο πύραυλο RS-24 Yars.
Η αναβίωση των rail-mobile ICBMs παγκοσμίως
Η Κίνα, το 2016, δοκίμασε rail-mobile εκτόξευση του DF-41, προσομοιάζοντας τα ρωσικά RT-23, ενώ η Βόρεια Κορέα το 2021 ισχυρίστηκε ότι εκτόξευσε πυρηνικά ικανά ICBMs από τρένο.
Με την πρόσφατη εκτόξευση του Agni-Prime, η Ινδία ενίσχυσε τη στρατηγική της αποτροπής, με βεληνεκές 2.000 χλμ και προηγμένα χαρακτηριστικά για ταχύτητα, ελιγμούς και απάτη μέσω παραπλανητικών στόχων.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών