Τα ΕΛΠΕ προχώρησαν σε έναν σπάνιο διαγωνισμό — τον πρώτο εδώ και δύο χρόνια — για την αγορά άμεσης προμήθειας Basrah Medium, κίνηση που σημαδοτεί την περιορισμένη διαθεσιμότητα τέτοιων βαρελιών στην αγορά spot
Οι ροές πετρελαίου από τη Ρωσία - που έως πρότινος αποτελούσε τον κορυφαίο προμηθευτή της Ευρωπαϊκής Ένωσης - έχουν μειωθεί κατακόρυφα κατά ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα και πλέον μετά την έναρξη του πολέμου με την Ουκρανία, τον περαασμένο Φεβρουάριο.
Πλέον όμως η επιλογή των Ευρωπαίων να μειώσουν τις ροές πετρελαίου από τη Ρωσία αρχίζουν κι αποτελούν πρόβλημα για αυτούς επειδή το Ιράκ σταμάτησε τις αποστολές που φτάνουν στην Ευρώπη μέσω ενός τουρκικού λιμανιού στη Μεσόγειο Θάλασσα.
Επιπλέον, οι πετρελαιοπαραγωγοί του OPEC+, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, ανακοίνωσαν ότι θα μειώσουν την παραγωγή κατά περίπου 1,6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα μέχρι τον Ιούλιο, περιορίζοντας την προσφορά.
Στριμωγμένη η Ευρώπη - Απειλείται από τη ζήτηση της Ασίας
Για την Ευρώπη, η απώλεια έρχεται σε μια ατυχή στιγμή.
Το ρωσικό και ιρανικό πετρέλαιο είναι παρόμοιας πυκνότητας και ποιότητας θείου, και τα διυλιστήρια στην Ασία — ιδίως στην Κίνα — αυξάνουν τη ζήτηση αυτού του τύπου πετρελαίου.
«Αναμένουμε μια σκληρή μάχη μεταξύ Ευρώπης και Ασίας και η Ασία θα μπορούσε να ξεπεράσει την Ευρώπη στις εισαγωγές αργού, προκαλώντας πιθανές περικοπές των εισαγωγών στην Ευρώπη για να εξισορροπηθεί η αγορά», ανέφεραν οι αναλυτές Amrita Sen και Christopher Haines της Energy Aspects Ltd.
Τον Μάρτιο, η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε 95.000 βαρέλια ημερησίως αργού τύπου Urals ρωσικής προέλευσης, σε σύγκριση με σχεδόν 1,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον Φεβρουάριο του περασμένου έτους, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg. Όλα τα φορτία στάλθηκαν στη Βουλγαρία, η οποία έχει εξαιρέσεις από τις κυρώσεις της ΕΕ για τις θαλάσσιες εισαγωγές αργού από τη Ρωσία.
Η Ευρώπη έχει αντικαταστήσει τουλάχιστον το ένα τέταρτο των ρωσικών προμηθειών με αργό από τη Μέση Ανατολή από την άνοιξη του 2022, σύμφωνα με το Energy Aspects.
Οι ροές από τη λεκάνη του Ατλαντικού, από τη Νορβηγία και την Αγκόλα προς τις ΗΠΑ, αυξήθηκαν επίσης τους πρώτους τρεις μήνες του τρέχοντος έτους, ανέφερε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας στη μηνιαία έκθεσή του στις αρχές αυτού του μήνα.
Διακόπηκε η προμήθεια πετρελαίου από το κουρδικό Ιράκ
Αλλά τώρα έχει προκύψει ένα περαιτέρω πρόβλημα από τη Μέση Ανατολή.
Από τον περασμένο μήνα, περίπου 450.000 βαρέλια ημερησίως προμηθειών αργού από την κουρδική περιοχή του Ιράκ έχουν σταματήσει να έρχονται προς τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια, λόγω μιας διαφωνίας στις πληρωμές.
Τον Μάρτιο, τουλάχιστον 169.000 βαρέλια αυτού του πετρελαίου ημερησίως — που αποστέλλονταν μέσω του λιμανιού Τζεϊχάν της Τουρκίας— πήγαιναν στις χώρες της ΕΕ, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων.
Οι περιορισμοί εντείνουν το πρόβλημα στην αγορά αργού πετρελαίου ιδίως επειδή καθώς οι παραγωγοί της Μέσης Ανατολής χρησιμοποιούν επίσης περισσότερο δικό τους πετρέλαιο για να ενισχύσουν τη μεταποίηση σε νέα εγχώρια διυλιστήρια.
Ο σπάνιος διαγωνισμός των ΕΛΠΕ
Στη Μεσόγειο, οι τιμές για ποιότητες όπως το Basrah Medium του Ιράκ, οι οποίες συνήθως έχουν μεγάλη έκπτωση σε σύγκριση με άλλες λόγω των επιπέδων θείου τους, έχουν αυξηθεί σε επίπεδα που πολλοί traders θεωρούν υπερβολικά ακριβό.
Μάλιστα τα ΕΛΠΕ προχώρησαν σε έναν σπάνιο διαγωνισμό — τον πρώτο εδώ και δύο χρόνια — για την αγορά άμεσης προμήθειας Basrah Medium.
Ορισμένοι traders είπαν ότι η κίνηση σηματοδότησε την περιορισμένη διαθεσιμότητα τέτοιων βαρελιών στην αγορά spot, λόγω της απώλειας των κουρδικών εξαγωγών.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών