Καθώς ο χειμώνας σφίγγει τον Αρκτικό Κύκλο και ο πάγος επιστρέφει εντυπωσιακά νωρίς, οι πρώτες σοβαρές ρωγμές στη λειτουργική ικανότητα του ρωσικού «σκοτεινού στόλου» αρχίζουν να φαίνονται: η πρόσβαση στον τερματικό σταθμό Arctic LNG 2 γίνεται πλέον επίπονη, αβέβαιη και —όπως δείχνουν τα τελευταία περιστατικά— συχνά αδύνατη.
Βαδίζοντας βαθύτερα στον χειμώνα, ο πάγος στη Βόρεια Θαλάσσια Οδό αποκαλύπτει τα όριά του ρωσικού ναυτιλιακού σχεδιασμού.
Σύμφωνα με το gcaptain.com, το Buran, ρωσικό πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου κατηγορίας Arc4, απέτυχε επανειλημμένα να φτάσει στον τερματικό σταθμό Arctic LNG 2 στον κόλπο του Ομπ —ένα κρίσιμο έργο της Novatek στη ρωσική Αρκτική.
Παρά τις προσπάθειες από τις 2 Δεκεμβρίου, το Buran, ενώ συνοδευόταν από δύο πυρηνικά παγοθραυστικά (50 Let Pobedy και Arktika) και δύο πλοία Arc7 από το γειτονικό Yamal LNG, δεν κατάφερε ποτέ να προωθηθεί αρκετά νότια ώστε να προσεγγίσει τον σταθμό.
Ο πάγος, που έχει ήδη φτάσει πάχος 50 εκατοστών με θερμοκρασίες κάτω από -20°C, έχει κλείσει πρόωρα τις θαλάσσιες διόδους —πολύ νωρίτερα απ’ ό,τι τα προηγούμενα χρόνια.
Η θέση του Arctic LNG 2, νοτιότερα στον κόλπο Ob σε σχέση με το Yamal LNG, κάνει τον διάδρομο πρόσβασης ακόμη πιο ευάλωτο στις ακραίες συνθήκες.
Το Buran φαίνεται να εγκατέλειψε την προσπάθεια
Μετά από σχεδόν μία εβδομάδα ελιγμών και αποτυχημένων προσεγγίσεων, το Buran τελικά υποχώρησε προς τη Θάλασσα Κάρα —μία κίνηση που αναδεικνύει με έντονο τρόπο τα όρια των ρωσικών μέσων εξυπηρέτησης του Arctic LNG 2.
Τα Arc4 πλοία της Novatek αποδεικνύονται ανεπαρκή μπροστά στους χειμερινούς πάγους πρώτου έτους, παρά τις ελπίδες ότι θα μπορούσαν να επιχειρούν έως και τον Δεκέμβριο.
Η αδυναμία στόλου Arc7
Η Novatek διαθέτει φέτος μόνο ένα πλοίο Arc7 για το Arctic LNG 2 —το Christophe de Margerie— αλλά βρίσκεται χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, κοντά στην Καμτσάτκα, εκτελώντας χειμερινό ταξίδι προς την Ασία. Η απόφαση να σταλεί ανατολικά μέσω της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού θεωρείται υψηλού ρίσκου και αφήνει το έργο προσωρινά χωρίς το πιο ισχυρό του πλοίο.
Την ίδια ώρα, η Ρωσία χρησιμοποιεί το πυρηνικό παγοθραυστικό Sibir για να διατηρεί ανοικτό το ανατολικό τμήμα της διαδρομής, πιθανότατα για να διευκολύνει την επιστροφή του Christophe de Margerie.
Το εν λόγω πλοίο έχει ήδη ιστορικό ζημιών από χειμερινή διέλευση στη NSR, γεγονός που επιτείνει τη διστακτικότητα για νέα επικίνδυνα ταξίδια.
Λειτουργικά εμπόδια που απειλούν τις εξαγωγές
Η αποτυχία του Buran αποτυπώνει ξεκάθαρα τα επιχειρησιακά προβλήματα που αντιμετωπίζει το Arctic LNG 2, το οποίο ήδη δυσκολεύεται να διατηρήσει ακόμη και ελάχιστες χειμερινές εξαγωγές.
Χωρίς επαρκή πλοία Arc7 και με τα Arc4 ανήμπορα να διαπεράσουν τον χειμερινό πάγο, η παραγωγή και οι εξαγωγές των επόμενων μηνών μοιάζουν ολοένα και πιο περιορισμένες.
Μία ελπίδα αποτελεί το δεύτερο πλοίο Arc7 Alexey Kosygin, που εξακολουθεί να βρίσκεται σε θαλάσσιες δοκιμές κοντά στο ναυπηγείο Zvezda. Μετά από έναν χρόνο επαναλαμβανόμενων τεστ, πηγές υποστηρίζουν ότι ενδέχεται να πλησιάζει στην έναρξη λειτουργίας —αν και δεν υπάρχουν ακόμη σαφή χρονοδιαγράμματα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών