Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Καρτέλ κατασκευών: Εφιαλτικό τοπίο από ένα μονοπώλιο που έγινε με κρατικό χρήμα – Το τέλος του ανταγωνισμού

Καρτέλ κατασκευών: Εφιαλτικό τοπίο από ένα μονοπώλιο που έγινε με κρατικό χρήμα – Το τέλος του ανταγωνισμού
Τις προηγούμενες μέρες η έρευνα του bankingnews.gr παρουσίασε βήμα - βήμα, τα γεγονότα που προηγήθηκαν, τις συνωμοτικές κινήσεις, τα κρυφά χαρτιά που παίχτηκαν, τους πρωταγωνιστές του μεγάλου εγκλήματος
Σχετικά Άρθρα

Το καθημερινό πρόγραμμα ενός απλού εργαζόμενου μπορεί να φαίνεται ανιαρό, ίσως όμως και να περιγράφει δυστοπική κοινωνία του κοντινού μέλλοντος.
Μετά το πρωινό ξύπνημα ο άνθρωπος οδηγεί στην εθνική οδό και πηγαίνει δουλειά, φυσικά πληρώνοντας διόδια.


Εκεί χρησιμοποιεί ρεύμα που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές, κανονίζει με φίλους εκδρομή με πλοίο που αναχωρεί από συγκεκριμένο λιμάνι, συμφωνεί για την επόμενη εβδομάδα να διασκεδάσει με φίλους στο καινούργιο καζίνο. Φεύγοντας από την δουλειά φροντίζει να τοποθετήσει τα σκουπίδια της ημέρας στους ανάλογους κάδους.
Ξαναπληρώνει διόδια.

Θεωρητικά οι κινήσεις αυτές μπορεί να είναι έσοδα της ίδιας υπερ – εταιρείας, του μεγάλου μονοπωλίου που δημιουργήθηκε με χρήματα των φορολογούμενων αλλά δεν είναι κρατικό.
Θεωρητικά επίσης ο ανθρωπάκος του παραδείγματος έχει την ελευθερία να μην πηγαίνει πουθενά, να αγοράζει ρεύμα από διαφορετική εταιρεία, να βρει φίλους από άλλες περιοχές.

Η χειραγώγηση της χρηματιστηριακής αγοράς, η σύσταση καρτέλ και μάλιστα στον τομέα που κατευθύνονται κρατικοί πόσοι, δεν είναι κινήσεις που υλοποιούνται πρόχειρα.

Τις προηγούμενες μέρες η έρευνα του bankingnews.gr παρουσίασε βήμα - βήμα, τα γεγονότα που προηγήθηκαν, τις συνωμοτικές κινήσεις, τα κρυφά χαρτιά που παίχτηκαν, τους πρωταγωνιστές του μεγάλου εγκλήματος που συντελείται σε βάρος των φορολογούμενων και των αναπτυξιακών προοπτικών του τόπου.

Σήμερα στο τελευταίο μέρος της σειράς αυτής, φθάνουμε στο αποτέλεσμα.
Μετά τον λεπτομερή σχεδιασμό και μάλιστα από πρωταγωνιστές που έχουν εμπειρία στην… παραπλάνηση, τα παράδοξα συνεχίζονται.
Ξαφνικά όλες οι κατασκευαστικές εταιρείες αρχίζουν και παίρνουν έργα συμμετέχοντας σε ανεξήγητες από τα πράγματα, κοινοπραξίες. Και μάλιστα σε «αθόρυβες» δημοπρασίες που γίνονται ταυτόχρονα.
Σε κάποια πακέτα έργων βλέπει κανείς κοινοπραξίες της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ΜΕΤΚΑ (χωρίς προφανή λόγο αφού τουλάχιστον η ΤΕΡΝΑ δεν είχε ανάγκη συνεταίρου για να συμμετάσχει στους διαγωνισμούς αυτούς) σε άλλους «ταιριάζει» με την ΙΝΤΡΑΚΑΤ και σε άλλους η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι αγκαλιά με την ΑΚΤΩΡ.

Το απόγειο του θράσους

Και φτάσαμε στο απόγειο της θρασύτητας που συνήθως οδηγούνται οι επικεφαλείς ενός καρτέλ επειδή νομίζουν πως κάνουν ότι θέλουν.
Έκπληκτοι οι παρατηρητές της αγοράς διαπιστώνουν να έχει δημιουργηθεί κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - ΑΚΤΩΡ - ΙΝΤΡΑΚΑΤ στην οποία η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει περίπου 75% προκειμένου να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό του ΒΟΑΚ στην Κρήτη χωρίς αντίπαλο!
Ουσιαστικά κατάφερε να βάλει πόδι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο τεράστιο αυτό έργο ενόψει της σύμβασης παραχώρησης που θα ακολουθήσει.
Αλήθεια τι ανάγκασε την ΑΚΤΩΡ και την ΙΝΤΡΑΚΑΤ να συμμετάσχουν σε αυτή την κοινοπραξία με ελάχιστα ποσοστά;
Τι έκανε την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να δημιουργήσει αυτή την κοινοπραξία αντί να κάνει μόνη την προσφορά;
Τι έκανε και τους τρεις να πιστεύουν ότι κανείς άλλος δεν θα υπέβαλλε προσφορά για το έργο;

Πως έγινε το θαύμα να πραγματοποιηθεί όσα έβλεπαν στα καλύτερα όνειρά τους;
Αυξάνονται τα ερωτήματα χωρίς απάντηση.
Πώς προστατεύεται το δημόσιο συμφέρον από τέτοια φαινόμενα;
Σε αυτό το τελευταίο ερώτημα η απάντηση είναι εύκολη:
Μόνον αν κινηθούν όσοι έχουν ως αποστολή την προστασία του δημοσίου συμφέροντος.

Έτσι έχει στηθεί το νέο καρτέλ των ελληνικών κατασκευών....

Αφεντικά αυτού ο Γ. Περιστέρης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο Holterman της Reggeborgh που επιχειρούν να ελέγξουν τα 70 δισ. του Ταμείου Ανάκαμψης και μονοπωλούν τα μεγάλα έργα αποκλείοντας τις μη ελληνικές εταιρείες και εξαλείφοντας τον ελληνικό ανταγωνισμό.
Απλά παραχωρώντας μικρότερα έργα στους υπόλοιπους με καλές τιμές σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού και του φορολογούμενου αλλά στην περίπτωση αυτή και των ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Επίσης εντυπωσιακό όσον αφορά την αφέλεια είναι και η προσπάθεια να πείσουν ότι όλα είναι στο… προφορικό.
Συναλλαγές πολύ μικρότερης αξίας υλοποιούνται με βάση γραπτές συμφωνίες που προσβλέπουν ποσά, δεσμεύσεις, δυνατότητες, όρους και προϋποθέσεις για να γίνει το ένα και το άλλο.

Ο Γ. Περιστέρης και ο Holterman έκαναν συναλλαγή 300 εκατ. ευρώ χωρίς κανένα γραπτό.
Έτσι απλά με μια χειραψία!
Ωραίο ανέκδοτο που θα φέρει όμως πολύ κλάμα όταν την κατάλληλη στιγμή, αποκαλυφθούν τα γραπτά... τα οποία θα αποκαλυφθούν... καθώς κάποιοι τα κατέχουν... 

Η όλη υπόθεση είναι κλασσική περίπτωση που ορίζεται στην βιβλιογραφία ως ηθική διακινδύνευση (moral hazard).
Μετά από χρόνια καθυστέρησης πρόκειται να διατεθούν μεγάλα ποσά για έργα υποδομής, για μεγάλα έργα που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της χώρας.
Σε μια χώρα με χαλαρά συστήματα ελέγχου, διακυβέρνησης και… ορθολογισμού, εμφανίστηκαν άπληστοι καταφερτζήδες που τα θέλουν όλα.
Τα έργα μαζί με τον τρόπο που σχεδιάζονται, τα διόδια, τα λιμάνια, τα καζίνο, την παραγωγή πράσινης ενέργειας, την διαχείριση σκουπιδιών.
Μπορούν να κάνουν ή να πουν οτιδήποτε, για να πετύχουν.
Και είναι τόσο αχόρταγοι που θεωρούν οι αφελείς ότι όλα αυτά δεν γίνονται αντιληπτά από τους… κουτούς αλλοδαπούς που πληρώνουν.
Δεν βλέπουν αυτοί την υπερβολική συγκέντρωση έργων στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την απαξίωση της Ακτωρ αλλά και άλλων αλλοδαπών ανταγωνιστών της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Ελλάδα.
Βέβαια η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού προς το παρών είναι απούσα.
Όταν αποφασίσει να κινηθεί είτε μόνη της είτε υποκινούμενη από ευρωπαϊκές αρχές και καταγγελίες, τα έργα θα έχουν μοιραστεί και δεν θα μπορεί να αποτραπεί η δημιουργία του μονοπωλίου στην Ελλάδα.
Ήδη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει το σύνολο σχεδόν των αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα.
Επιχείρησε να πάρει και την Αττική οδό και έχει βάλει πόδι με την «ευγενική χορηγία» της Άκτωρ και τον ΒΟΑΚ.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού κινδυνεύει με την αδράνεια της να διευκολύνει στην ολοκλήρωση του εγκλήματος που θύμα του θα έχει τον Έλληνα φορολογούμενο.
Μετά μπορούν να γίνουν πολλές ενδιαφέρουσες επιστημονικές μελέτες αλλά η επόμενη γενιά φορολογούμενων θα πληρώνει τα λάθη των σημερινών αρμόδιων που θα έχουν αποτύχει στην σημαντικότερη αποστολή, να κάνουν την δουλειά τους.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης