Επιδοτήσεις και κεφάλαια με βάση τον τζίρο, το είδος της δραστηριότητας και το οικονομικό προφίλ
Με την οικονομία να παραμένει «κλειστή», λόγω του νέου κύματος της πανδημίας, και τον προϋπολογισμό να οδηγείται σε ένα νέο έλλειμμα «ρεκόρ», στο Γενικό Λογιστήριο κάνουν «οικονομία δυνάμεων» στα ταμειακά διαθέσιμα των 32 δισ. ευρώ για να μην ξεφύγει ο λογαριασμός και αναγκαστούν να βγουν εκτάκτως στις διεθνείς αγορές.
Σύμφωνα με το νέο σχεδιασμό το πακέτο με τις παρεμβάσεις των 2,5 δισ. ευρώ της επόμενης μέρας θα κατευθυνθεί στο μεγαλύτερο μέρος του προς τις επιχειρήσεις που ενώ έχουν πληγεί από την πανδημική κρίση παραμένουν βιώσιμες εισφέροντας μέχρι τελευταίας ρανίδας στην αύξηση του ΑΕΠ.
Πως θα χορηγηθούν τα νέα κεφάλαια
Έτσι τα νέα κεφάλαια στήριξης θα χορηγηθούν βάσει ειδικής κλίμακας αξιολόγησης που θα διαφοροποιεί το ύψος, το χρόνο και τη μορφή των ενισχύσεων.
Το στίγμα έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θ. Σκυλακάκης επισημαίνοντας ότι «τα επόμενα μέτρα θα στοχεύουν περισσότερο στις περιπτώσεις που υπάρχει σημαντικότερη μείωση τζίρου.
Σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας αλλά και τώρα έχουμε παρατηρήσει ότι μπορεί στην ίδια περιοχή να έχουμε επιχειρήσεις που πάνε καλά για οποιονδήποτε λόγο και ανεξαρτήτως του ΚΑΔ και επιχειρήσεις που πάνε άσχημα.
Γι' αυτό έχουμε επιλέξει την ατομική προσέγγιση».
Πέραν του τζίρου βαρόμετρο θα αποτελέσει και ο Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας, δεδομένου ότι υπάρχουν κλάδοι, όπως η εστίαση, ο τουρισμός και το λιανεμπόριο, που ενώ θεωρούνται «κομβικοί» για την σταθεροποίηση και την αύξηση του ΑΕΠ παραμένουν κλειστοί εδώ και πολλούς μήνες σηκώνοντας έτσι και τα μεγαλύτερα βάρη της υγειονομικής κρίσης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι 15 μέρες που παραμένει κλειστό το λιανεμπόριο στις κόκκινες περιοχές ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας επιβραδύνεται κατά 0,8 με 0,9 % ενώ το πρωτογενές έλλειμμα αυξάνεται κατά 0,7% του ΑΕΠ.
Μόνη διέξοδος για να σωθεί ο προϋπολογισμός είναι οι τουριστικές εισπράξεις με τους επιτελείς στο υπουργείο Οικονομικών να φέρνουν μπροστά το καινούργιο δυσμενές σενάριο για έσοδα μόλις 7- 8 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 40% των εισπράξεων του 2019, από 60% που προέβλεπε η αμέσως προηγούμενη αισιόδοξη εκδοχή. Αυτό το σενάριο κόβει 1,5% από την ανάπτυξη και οδηγεί τον προϋπολογισμό σε έλλειμμα μεγαλύτερο κατά 1,2% του ΑΕΠ.
Η επιστρεπτέα προκαταβολή 7
Το νέο μοντέλο θα «σφραγίσει» το πακέτο που έρχεται και περιλαμβάνει την επιστρεπτέα προκαταβολή 7, την επιδότηση των παγίων δαπανών και την αύξηση του ποσού που θα διαγραφεί από δάνεια των τριών πρώτων κύκλων της επιστρεπτέας προκαταβολής.
Στο πλαίσιο αυτό με βάση τα στοιχεία των δηλώσεων στην ΑΑΔΕ για τις εισπράξεις την περίοδο της πανδημίας, το συνολικό οικονομικό προφίλ, το μερίδιο συμμετοχής στο ΑΕΠ και τη δυναμική στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες θα «αξιολογούνται» και όσο υψηλότερος είναι ο βαθμός τόσο ισχυρότερη θα είναι η στήριξη τους.
Έτσι στην επιστρεπτέα προκαταβολή 7 ύψους 1 δις ευρώ που αναμένεται να «ανοίξει» μέσα στο Μάρτιο ο κύριος όγκος των φθηνών κρατικών δανείων θα χορηγηθεί σε επαγγελματίες και επιχειρήσεις του τουρισμού, της εστίασης και των μεταφορών ενώ στο λιανεμπόριο και την παροχή υπηρεσιών προτεραιότητα θα δοθεί σε όσους εμφάνισαν συγκριτικά τη μεγαλύτερη μείωση τζίρου.
Σενάριο για κούρεμα 50%
Μάλιστα στο τραπέζι του υπουργείου Οικονομικών υπάρχει σενάριο για αύξηση του ποσού διαγραφής πάνω από το 50% για συγκεκριμένες κατηγορίες.
Το οικονομικό προφίλ και η έκταση της ζημιάς θα αποτελέσουν το πλοηγό για το «κούρεμα» των δανείων που χορηγήθηκαν μέσω των τριών πρώτων κύκλων της επιστρεπτέας και το οποίο θα είναι κλιμακωτό.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η αναδρομική διαγραφή του 50% θα ισχύσει για συγκεκριμένες κατηγορίες και όχι για όλους τους δικαιούχους.
Επισημαίνεται ότι τα συνολικά ποσά που χορηγήθηκαν ήταν της τάξης των 3,4 δις. ευρώ και τυχόν οριζόντια διαγραφή του 50% θα είχε βαρύ κόστος 1,7 δις. ευρώ για το δημόσιο.
Με «φίλτρα» θα γίνει και η επιδότηση των παγίων δαπανών ύψους 500 εκ. ευρώ στη βάση του ευέλικτου κοινοτικού προγράμματος για τις κρατικές ενισχύσεις.
Αν και δεν υπάρχουν ακόμα οριστικές αποφάσεις για το χρονοδιάγραμμα, το είδος και το ύψος της επιδότησης και το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του μέτρου το βέβαιο είναι ότι τα ποσοστά κάλυψης και οι επιλέξιμες δαπάνες (μισθολογικό κόστος, φόροι και τέλη λειτουργικά έξοδα κ.α ) θα διαφοροποιούνται ανάλογα με το μέγεθος και την προστιθέμενη αξία της επιχείρησης, τη πορεία του τζίρου και τον αριθμό των εργαζομένων.
Αρμόδια πηγή τόνιζε ότι δεν μπορεί να ικανοποιηθούν αιτήματα για γενικευμένη επιδότηση έως και 100% των παγίων δαπανών καθώς το κονδύλι είναι συγκεκριμένο.
Το σενάριο των φοροαπαλλαγών
Το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει ότι η ενίσχυση θα δοθεί με τη μορφή φοροαπαλλαγών και τη χορήγηση voucher για την κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών και φόρων.
Επίσης εξετάζεται αύξηση των αποσβέσεων καθώς και ειδικές εκπτώσεις και απαλλαγές για εξωστρεφείς, καινοτόμες, και με υψηλή προστιθέμενη αξία επιχειρήσεις για την υλοποίηση επενδύσεων και προγραμμάτων τεχνολογικού εκσυγχρονισμού και αναδιάρθρωσης.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών