Πρέπει να διασφαλίσουμε την αποτελεσματική χρήση του Ταμείου Ανάκαμψης
Η πανδημία του κορωνοϊού ήρθε ως ένα άνευ προηγουμένου κοινό σοκ προκαλώντας την πιο σοβαρή και διαδεδομένη οικονομική συρρίκνωση στην Ευρωζώνη.
Οι χώρες έχουν ξοδέψει τεράστια ποσά για την υγειονομική περίθαλψη και για τον περιορισμό των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας, διαπιστώνει ο Klaus Regling, επικεφαλής του μόνιμου μηχανισμού στήριξης της Ευρωζώνης, στον ESM, μιλώντας σε συνέδριο στη Λισαβόνα.
Για να υποστηρίξει τις προσπάθειες των χωρών και να αποφύγει τις αυξανόμενες αποκλίσεις μεταξύ των κρατών μελών, η ΕΕ παρουσίασε ένα τεράστιο πακέτο για την υποστήριξη εργαζομένων, επιχειρήσεων και χωρών.
Ως μέρος αυτού, ο ESM προσφέρει σε όλες τις χώρες της ζώνης του ευρώ ένα προληπτικό πιστωτικό όριο για την κάλυψη των άμεσων και έμμεσων δαπανών υγειονομικής περίθαλψης που σχετίζονται με την πανδημία.
Επιπλέον, το έκτακτο ταμείο ανάκαμψης «Επόμενης γενιάς ΕΕ» 750 δισ. ευρώ σχεδιάστηκε για να μετριάσει τον αντίκτυπο της πανδημίας στην οικονομική ανάπτυξη και να παράσχει περαιτέρω χρηματοδοτική βοήθεια στις πληγείσες χώρες.
Βαθύτερη η ύφεση
Σύμφωνα με τον Regling, χωρίς αυτά τα μέτρα του δημόσιου τομέα, η ύφεση σίγουρα θα ήταν βαθύτερη και θα υπήρχε μεγαλύτερος κίνδυνος απόκλισης μεταξύ των χωρών εντός της ζώνης του ευρώ.
Όταν η ΕΕ διαθέσει αυτήν τη συνολική δημόσια χρηματοδότηση, πρέπει να διασφαλίσουμε την αποτελεσματική χρήση της.
Πολύ περισσότερο, καθώς η δημοσιονομική κατάσταση για πολλές χώρες μεσοπρόθεσμα θα αντιμετωπίσει αβέβαιες μελλοντικές οικονομικές προκλήσεις.
Οι 4 επιπλέον κίνδυνοι για τη μελλοντική ανάπτυξη
Σύμφωνα με τον Regling, τέσσερις είναι οι μελλοντικές προκλήσεις για τις κυβερνήσεις:
Πρώτον, ο δυνητικός ρυθμός ανάπτυξης είναι πιθανό να είναι χαμηλότερος από ό,τι πριν από την κρίση, εκτός εάν το ταμείο ανάκαμψης είναι πολύ επιτυχημένο.
Δεύτερον, οι εταιρείες μπορεί να επιβιώσουν βραχυπρόθεσμα με τη λήψη δανείων, αλλά τα υψηλά φορτία χρέους μπορεί να επηρεάσουν τη μελλοντική τους ικανότητα να επενδύσουν.
Η αύξηση της αφερεγγυότητας φαίνεται αναπόφευκτη.
Τρίτον, οι τράπεζες, αν και ασφαλέστερες από ό,τι στην προηγούμενη οικονομική κρίση, εξακολουθούν να αγωνίζονται με την επίμονη χαμηλή κερδοφορία και ενδέχεται να παρατηρήσουν αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων λόγω της πανδημίας.
Έτσι, αν και ενθαρρύνονται να συνεχίσουν να στηρίζουν την οικονομία, ενδέχεται να μην έχουν την ικανότητα να συνεχίσουν να παρέχουν επαρκή πίστωση για τις επενδύσεις στο μέλλον.
Και τέλος, τα υψηλότερα δημόσια ελλείμματα και το χρέος είναι απαραίτητη απάντηση στην κρίση, αλλά δεν θα είναι εύκολο να μειωθούν τα δημοσιονομικά ελλείμματα τα επόμενα χρόνια για να είναι βιώσιμα επίπεδα.
Οι κυβερνητικοί στόχοι
Δεδομένων αυτών των προκλήσεων, τα κυβερνητικά μέτρα πρέπει να στοχεύουν, να είναι οικονομικά αποδοτικά και να επικεντρώνονται στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.
Η ΕΕ προωθεί σωστά την ανταγωνιστικότητα και τις επενδύσεις, υποστηρίζοντας παράλληλα την πιο πράσινη και ψηφιακή οικονομία, για την δημιουργία μιας ισχυρότερης, πιο καινοτόμου και βιώσιμης ΕΕ.
Επιπλέον, οι δημοσιονομικοί κανόνες της ΕΕ ορθώς αναστέλλονται έως το επόμενο έτος για να καλύψουν τη μεγάλη αύξηση των κρατικών δαπανών και τη μείωση των εσόδων.
Επίσης, ο Regling, τόνισε ότι το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης λειτούργησε καλύτερα από ό,τι πιστεύεται ευρέως.
Λίγο πριν από την πανδημία, η ζώνη του ευρώ σημείωσε σημαντική βελτίωση σε δημοσιονομικούς όρους από ό,τι στον υπόλοιπο κόσμο, παρέχοντας περισσότερη δημοσιονομική χαλάρωση όταν ξέσπασε η κρίση.
Ωστόσο, το σύμφωνο πρέπει να μεταρρυθμιστεί ώστε να καταστεί λιγότερο περίπλοκο και να βελτιωθεί η εφαρμογή του.
Τα υψηλά επίπεδα χρέους
Σήμερα, η ικανότητα των κυβερνήσεων να εξυπηρετούν το χρέος είναι υψηλότερη από τα επίπεδα που προβλέπονται στη Συνθήκη ΕΕ, παρόλο που είναι θέμα συζήτησης.
Όπως πολλοί άλλοι, πρέπει να βασιστούμε περισσότερο σε παρατηρήσιμες μεταβλητές.
Θα ήταν χρήσιμο να έχουμε μια διαδρομή επέκτασης των δαπανών, για παράδειγμα, για να αποτρέψουμε την αύξηση των δημοσίων δαπανών ταχύτερα από την ανάπτυξη.
Ο ESM υποστηρίζει επίσης ότι το συνολικό όριο χρέους θα μπορούσε να επανεξεταστεί στο 60%, ενώ το ετήσιο όριο ελλείμματος 3% να παραμένει σχετικό.
Η συζήτηση επισκιάστηκε από τη συνεχιζόμενη πανδημική κρίση, αλλά πρέπει να εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία να σκεφτούμε πώς οι δημοσιονομικοί μας κανόνες μπορούν να βοηθήσουν τις κυβερνήσεις, τα κοινοβούλια και τις φορολογικές πολιτικές να κατανοήσουν πώς θα εξελιχθούν οι αγορές στο μέλλον.
Ως τελικό σημείο, η ατζέντα για την εμβάθυνση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης (ΟΝΕ) παραμένει ακόμη πιο έγκυρη από ό, τι πριν από την κρίση, η ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης, η δημιουργία Ένωσης κεφαλαιαγορών, η δημιουργία δημοσιονομικής ικανότητας για την μακροοικονομική σταθεροποίηση και η εφαρμογή της μεταρρύθμισης του ESM.
Όλα αυτά εξυπηρετούν τον μακροπρόθεσμο στόχο της δημιουργίας μιας ασφαλέστερης, πιο ισχυρής ζώνης του ευρώ και της προώθησης του διεθνούς ρόλου του ευρώ, κατέληξε ο Regling.
www.bankingnews.gr
Οι χώρες έχουν ξοδέψει τεράστια ποσά για την υγειονομική περίθαλψη και για τον περιορισμό των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας, διαπιστώνει ο Klaus Regling, επικεφαλής του μόνιμου μηχανισμού στήριξης της Ευρωζώνης, στον ESM, μιλώντας σε συνέδριο στη Λισαβόνα.
Για να υποστηρίξει τις προσπάθειες των χωρών και να αποφύγει τις αυξανόμενες αποκλίσεις μεταξύ των κρατών μελών, η ΕΕ παρουσίασε ένα τεράστιο πακέτο για την υποστήριξη εργαζομένων, επιχειρήσεων και χωρών.
Ως μέρος αυτού, ο ESM προσφέρει σε όλες τις χώρες της ζώνης του ευρώ ένα προληπτικό πιστωτικό όριο για την κάλυψη των άμεσων και έμμεσων δαπανών υγειονομικής περίθαλψης που σχετίζονται με την πανδημία.
Επιπλέον, το έκτακτο ταμείο ανάκαμψης «Επόμενης γενιάς ΕΕ» 750 δισ. ευρώ σχεδιάστηκε για να μετριάσει τον αντίκτυπο της πανδημίας στην οικονομική ανάπτυξη και να παράσχει περαιτέρω χρηματοδοτική βοήθεια στις πληγείσες χώρες.
Βαθύτερη η ύφεση
Σύμφωνα με τον Regling, χωρίς αυτά τα μέτρα του δημόσιου τομέα, η ύφεση σίγουρα θα ήταν βαθύτερη και θα υπήρχε μεγαλύτερος κίνδυνος απόκλισης μεταξύ των χωρών εντός της ζώνης του ευρώ.
Όταν η ΕΕ διαθέσει αυτήν τη συνολική δημόσια χρηματοδότηση, πρέπει να διασφαλίσουμε την αποτελεσματική χρήση της.
Πολύ περισσότερο, καθώς η δημοσιονομική κατάσταση για πολλές χώρες μεσοπρόθεσμα θα αντιμετωπίσει αβέβαιες μελλοντικές οικονομικές προκλήσεις.
Οι 4 επιπλέον κίνδυνοι για τη μελλοντική ανάπτυξη
Σύμφωνα με τον Regling, τέσσερις είναι οι μελλοντικές προκλήσεις για τις κυβερνήσεις:
Πρώτον, ο δυνητικός ρυθμός ανάπτυξης είναι πιθανό να είναι χαμηλότερος από ό,τι πριν από την κρίση, εκτός εάν το ταμείο ανάκαμψης είναι πολύ επιτυχημένο.
Δεύτερον, οι εταιρείες μπορεί να επιβιώσουν βραχυπρόθεσμα με τη λήψη δανείων, αλλά τα υψηλά φορτία χρέους μπορεί να επηρεάσουν τη μελλοντική τους ικανότητα να επενδύσουν.
Η αύξηση της αφερεγγυότητας φαίνεται αναπόφευκτη.
Τρίτον, οι τράπεζες, αν και ασφαλέστερες από ό,τι στην προηγούμενη οικονομική κρίση, εξακολουθούν να αγωνίζονται με την επίμονη χαμηλή κερδοφορία και ενδέχεται να παρατηρήσουν αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων λόγω της πανδημίας.
Έτσι, αν και ενθαρρύνονται να συνεχίσουν να στηρίζουν την οικονομία, ενδέχεται να μην έχουν την ικανότητα να συνεχίσουν να παρέχουν επαρκή πίστωση για τις επενδύσεις στο μέλλον.
Και τέλος, τα υψηλότερα δημόσια ελλείμματα και το χρέος είναι απαραίτητη απάντηση στην κρίση, αλλά δεν θα είναι εύκολο να μειωθούν τα δημοσιονομικά ελλείμματα τα επόμενα χρόνια για να είναι βιώσιμα επίπεδα.
Οι κυβερνητικοί στόχοι
Δεδομένων αυτών των προκλήσεων, τα κυβερνητικά μέτρα πρέπει να στοχεύουν, να είναι οικονομικά αποδοτικά και να επικεντρώνονται στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.
Η ΕΕ προωθεί σωστά την ανταγωνιστικότητα και τις επενδύσεις, υποστηρίζοντας παράλληλα την πιο πράσινη και ψηφιακή οικονομία, για την δημιουργία μιας ισχυρότερης, πιο καινοτόμου και βιώσιμης ΕΕ.
Επιπλέον, οι δημοσιονομικοί κανόνες της ΕΕ ορθώς αναστέλλονται έως το επόμενο έτος για να καλύψουν τη μεγάλη αύξηση των κρατικών δαπανών και τη μείωση των εσόδων.
Επίσης, ο Regling, τόνισε ότι το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης λειτούργησε καλύτερα από ό,τι πιστεύεται ευρέως.
Λίγο πριν από την πανδημία, η ζώνη του ευρώ σημείωσε σημαντική βελτίωση σε δημοσιονομικούς όρους από ό,τι στον υπόλοιπο κόσμο, παρέχοντας περισσότερη δημοσιονομική χαλάρωση όταν ξέσπασε η κρίση.
Ωστόσο, το σύμφωνο πρέπει να μεταρρυθμιστεί ώστε να καταστεί λιγότερο περίπλοκο και να βελτιωθεί η εφαρμογή του.
Τα υψηλά επίπεδα χρέους
Σήμερα, η ικανότητα των κυβερνήσεων να εξυπηρετούν το χρέος είναι υψηλότερη από τα επίπεδα που προβλέπονται στη Συνθήκη ΕΕ, παρόλο που είναι θέμα συζήτησης.
Όπως πολλοί άλλοι, πρέπει να βασιστούμε περισσότερο σε παρατηρήσιμες μεταβλητές.
Θα ήταν χρήσιμο να έχουμε μια διαδρομή επέκτασης των δαπανών, για παράδειγμα, για να αποτρέψουμε την αύξηση των δημοσίων δαπανών ταχύτερα από την ανάπτυξη.
Ο ESM υποστηρίζει επίσης ότι το συνολικό όριο χρέους θα μπορούσε να επανεξεταστεί στο 60%, ενώ το ετήσιο όριο ελλείμματος 3% να παραμένει σχετικό.
Η συζήτηση επισκιάστηκε από τη συνεχιζόμενη πανδημική κρίση, αλλά πρέπει να εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία να σκεφτούμε πώς οι δημοσιονομικοί μας κανόνες μπορούν να βοηθήσουν τις κυβερνήσεις, τα κοινοβούλια και τις φορολογικές πολιτικές να κατανοήσουν πώς θα εξελιχθούν οι αγορές στο μέλλον.
Ως τελικό σημείο, η ατζέντα για την εμβάθυνση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης (ΟΝΕ) παραμένει ακόμη πιο έγκυρη από ό, τι πριν από την κρίση, η ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης, η δημιουργία Ένωσης κεφαλαιαγορών, η δημιουργία δημοσιονομικής ικανότητας για την μακροοικονομική σταθεροποίηση και η εφαρμογή της μεταρρύθμισης του ESM.
Όλα αυτά εξυπηρετούν τον μακροπρόθεσμο στόχο της δημιουργίας μιας ασφαλέστερης, πιο ισχυρής ζώνης του ευρώ και της προώθησης του διεθνούς ρόλου του ευρώ, κατέληξε ο Regling.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών