Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Με ψυχραιμία «παρακολουθεί» ο τουρισμός την κρίση σε Ρωσία - Ουκρανία, παρά τις πιθανές επιπτώσεις

Με ψυχραιμία «παρακολουθεί» ο τουρισμός την κρίση σε Ρωσία - Ουκρανία, παρά τις πιθανές επιπτώσεις

«Παγωμένη» κινητικότητα από τις δύο αγορές, αναμονή για τις εξελίξεις στο ενεργειακό

Σχετικά Άρθρα

Με μια ευχή και με μια διπλή επιφύλαξη πορεύονται προς το άνοιγμα της σεζόν οι τουριστικές επιχειρήσεις με τους ανθρώπους του χώρου να αποφεύγουν τις προβλέψεις, παρ΄ όλο που οι οιωνοί κρίνονται θετικοί για «γενναία» βήματα ανάκαμψης από την ερχόμενη άνοιξη και κυρίως από το καλοκαίρι.
Ευχή όλων είναι να μετουσιωθεί σε πραγματικές κρατήσεις το «ζωηρό» ενδιαφέρον από τις αγορές που έφερε αύξηση 30% σε προκρατήσεις θέσεων από τους μεγάλους tour operators του εξωτερικού, ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν επιφυλάξεις τόσο όσον αφορά το μέτωπο της πανδημίας, όσο και για απόνερα εξαιτίας της ρωσο - ουκρανικής κρίσης.
Οι πιθανές επιπτώσεις τόσο στις ροές κατ΄ αρχήν από τη μεγάλη ρωσική αγορά και κατά δεύτερον από την ουκρανική, μοιάζουν να είναι το πρώτο που απασχολεί την τουριστική βιομηχανία, καθώς τυχόν απώλειες από τις δύο σημαντικές δεξαμενές (η Ρωσία συγκαταλέγεται σε αυτές που αφήνουν τα περισσότερα χρήματα και πέρυσι δεν αναπτύχθηκε αρκετά λόγω έλλειψης τσάρτερ) θα πρέπει να αναπληρωθούν από άλλες, εφόσον μιλάμε για τουριστικές εισπράξεις.
Θυμίζουμε ότι τα έσοδα του 2021 ανήλθαν στα 10,65 δις ευρώ που άφησαν συνολικά 14,7 εκατ. επισκέπτες, ενώ σημαντική «ένεση» ήταν για τον τουριστικό τομέα η άνοδος της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι στα 713 ευρώ ή 22% υψηλότερα από το 2020, σύμφωνα με στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος.
«Κάθε μέρα που περνάει φέρνει και διαφορετικά δεδομένα» εκτιμά παράγοντας της αγοράς, περιγράφοντας τη ρευστή κατάσταση.

Κικίλιας: Συνυπολογίζουμε τις επιπτώσεις

Ο υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας επισημαίνει ότι η ασφάλεια εξακολουθεί να είναι ένας βασικός παράγοντας που θα κρίνει την τελική επιλογή προορισμού και για το 2022 και η Ελλάδα, όπως λέει, κατέχει την pole position, δεδομένης της πετυχημένης διαχείρισης της πανδημίας.
«Ο ελληνικός τουρισμός επέδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα τα προηγούμενα δύο χρόνια, εκπέμποντας ένα ισχυρό μήνυμα ασφάλειας προς τους ταξιδιώτες. Και αυτό θα πράξει και φέτος», υπογράμμισε στο AXIA Virtual Roundtable 2022, όπου συμμετείχαν 100 διεθνείς θεσμικοί επενδυτές και asset managers.
Νωρίτερα, σε αναφορά του στον Real FM για την ουκρανική κρίση, αφού συνέστησε ψύχραιμη ανάλυση της κατάστασης και λιγότερα λόγια, διέκρινε «δύο σημεία παγκόσμιας αστάθειας τα οποία συνυπολογίζουμε.
Το πρώτο είναι εάν και εφόσον θα υπάρχει οποιαδήποτε άλλη μετάλλαξη και πώς θα εξελιχθεί η πανδημία.
 Και το δεύτερο έχει να κάνει με την κρίση στην Ουκρανία που έχει δύο άξονες», σημείωσε χαρακτηριστικά, λέγοντας πως πρόκειται για αποτύπωση της εικόνας του τελευταίου δεκαημέρου του Φεβρουαρίου και «αυτό είναι σημειακό».
Ο ένας άξονας αφορά τους επισκέπτες-ταξιδιώτες από τη Ρωσία και από την Ουκρανία, υπενθυμίζοντας ότι προ πανδημίας οι δύο αυτές χώρες έφεραν κοντά στο μισό δις έσοδα.
Και ο άλλος, τις επιπτώσεις στον ενεργειακό τομέα που πρέπει να συνυπολογιστούν, δηλαδή τιμές αεροπορικών εισιτηρίων, αυξημένο κόστος ενέργειας για τα ξενοδοχεία και πώς θα επηρεάσει αυτό τις αλλαγές στις τιμές και τα πακέτα παγκοσμίως.

«Θα περιμένουμε να δούμε πως θα εξελιχθεί η κατάσταση»

Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό, υπάρχει προβληματισμός, «δεν θέλουμε να εθελοτυφλούμε», αλλά και αναμονή για το πως θα εξελιχθεί η κατάσταση στην Ουκρανία που δεν είναι καλή αυτή την εποχή.
Οι επιχειρηματίες του τουρισμού πάντως που αν κάτι τους δίδαξαν οι κρίσεις, είναι η ανθεκτικότητα του ελληνικού τουρισμού, εύχονται η ένταση να κρατήσει όσο το δυνατόν λιγότερο και εκτιμούν πως δεν είναι απίθανο να καλυφθούν τα όποια κενά δημιουργηθούν, με τουριστικές αφίξεις από άλλες ευρωπαϊκές αγορές.
Οι υπολογισμοί μιλούν για τουλάχιστον 14 δις ευρώ φέτος από την τουριστική κίνηση, ενώ άλλοι, προτού ξεσπάσει η κρίση, έβλεπαν εφικτό ακόμη και τον στόχο των 18 δις του 2019, παρά το «μούδιασμα» στις αρχές του 2022 λόγω Omicron.
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της 17ης έρευνας της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) και της GBR Consulting που έγινε σε συνεργασία με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, επισημάνθηκε ότι οι πιθανές επιπτώσεις του ουκρανικού έχουν αρχίσει να γίνονται αντικείμενο συζήτησης, παρά τις θετικές ενδείξεις για τον προορισμό από την άνοιξη και μετά.
Οι γεωπολιτικοί παράγοντες είναι ένας από τους τέσσερις (μαζί με τα μακροοικονομικά, την ελκυστικότητα και τα στρατηγικά σχέδια) που επηρεάζουν την επισκεψιμότητα προορισμών και υπό αυτήν την έννοια, υπάρχει ανησυχία, αν και οι συνθήκες αυτή τη στιγμή θεωρούνται ευνοϊκές σε επίπεδο προκρατήσεων και με την ελπίδα να υπάρξει γρήγορη αποκλιμάκωση της κρίσης.

Ανθεκτική η Αθήνα – ισχυρό «brand» και το 2021

Στο μεταξύ η πανδημία κατάφερε ισχυρότερο πλήγμα στα μητροπολιτικά κέντρα, καθώς οι απώλειες στα ταξίδια αναψυχής ήταν λιγότερες σε σχέση με τα επαγγελματικά ταξίδια και άλλα προϊόντα όπως το MICE και το city break που φάνηκαν λιγότερο ανθεκτικά, ενώ οι απευθείας πτήσεις ήταν η πρώτη επιλογή σε σχέση με τις μετεπιβιβάσεις.
«Μετά από δύο χρόνια δοκιμασίας, συνεργαζόμαστε για την επόμενη μέρα του αστικού τουρισμού.
Είναι ιδιαίτερα θετικό στοιχείο το γεγονός ότι ο «προορισμός Αθήνα», όπως φαίνεται και από τα στοιχεία της κοινής μας έρευνας με την ΕΞΑΑΑ, διατηρεί την ανθεκτικότητα και την ελκυστικότητα» επεσήμανε ο CEO του ΔΑΑ κ. Γιάννης Παράσχης, μιλώντας για την έρευνα περί ικανοποίησης πελατών και απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής 2021.
«Θεωρούμε πως αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο, το οποίο συνδυαστικά με τις εξαιρετικές λοιπές μελέτες και έρευνες των φορέων της Ξενοδοχίας και του Τουρισμού (ΞΕΕ - ΙΤΕΠ, ΣΕΤΕ - ΙΝΣΕΤΕ κ.ά.) αλλά και των αντίστοιχων ερευνητικών κέντρων της πολιτείας προσθέτει ένα λιθαράκι σε όλα όσα προσπαθούμε με πολλή αγάπη για την Αθήνα και τον τουρισμό της», σημείωσε η πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ κ. Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς.
«Αυτό που έχει σημασία είναι να αποφασίσουμε να αντιμετωπίσουμε κατάματα τα προβλήματα- και όταν το κάνουμε θα μπορέσουμε και να τα επιλύσουμε», πρόσθεσε μεταξύ άλλων ο γενικός γραμματέας κ. Ευγένιος Βασιλικός.

Αυξήθηκε κατά 2,6% ο αριθμός των ξενοδοχείων στην Αττική

Σε αυτό το περιβάλλον της πανδημίας και της πολύ χαμηλής ζήτησης και κατά συνέπεια της χαμηλής πληρότητας, το 2021 στον Κεντρικό Τομέα Αθηνών σημειώνεται αύξηση των ξενοδοχείων 5 αστέρων κατά 17%, των ξενοδοχείων 4 αστέρων κατά 7% και των ξενοδοχείων 2 αστέρων κατά 3% σε σύγκριση με το 2020, ενώ ο αριθμός των ξενοδοχείων 1 και 3 αστέρων παρέμεινε σταθερός.
Σε ό,τι αφορά τα δωμάτια ξενοδοχείων, σημειώθηκε αύξηση 4% και 6% για τις μονάδες 5 και 4 αστέρων αντίστοιχα.
Η ανάλυση της GBR Consulting δείχνει ότι άλλα ~2.500 δωμάτια βρίσκονται υπό κατασκευή, εξαιρουμένων των ξενοδοχειακών έργων που μελετώνται και εξαιρουμένων των ~2.500 δωματίων ξενοδοχείου που έχουν προγραμματιστεί για το έργο στο Ελληνικό.
Σε ετήσια βάση στην Αττική ο συνολικός αριθμός ξενοδοχείων αυξήθηκε 2,6% και των δωματίων ξενοδοχείων κατά 2,8%.
Ως προς τη σύγκριση με μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές, αξίζει να επισημανθεί ότι η αγορά της Αθήνας υπήρξε ιδιαίτερα ανθεκτική.
Συγκεκριμένα, ως προς τον αριθμό πτήσεων (προσφορά αεροπορικού ταξιδιού), το αεροδρόμιο της Αθήνας βρίσκεται το 2021 στην 5η θέση και πολύ υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ενώ αντίστοιχα σε επιβατική κίνηση (ζήτηση για αεροπορικό ταξίδι) βρίσκεται στην 8η θέση και επίσης, αρκετά υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (συμπεράσματα ΔΑΑ). Η μειωμένη διάρκεια παραμονής στην Αθήνα ωστόσο (3 ημέρες το 2021 σε σύγκριση με 4 ημέρες το 2019) αναδεικνύει την ανάγκη συντονισμένης προσπάθειας και ενιαίας στρατηγικής όλων των εμπλεκομένων μερών για την εκ νέου ανάδειξη της Αθήνας ως ενός κορυφαίου, city – break προορισμού καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης