Οι κλυδωνισμοί στη «ραχοκοκαλιά» της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, δεν αντιμετωπίζονται χωρίς μέτρα, λένε οι επιχειρηματίες.
Σε κλοιό προκλήσεων και ασφυκτικών πιέσεων βρίσκεται ο κλάδος της Φιλοξενίας στην Ευρώπη, ενώ μια νέα έκθεση της American Express Global Business Travel (Amex GBT), εκτιμά ότι ευρωπαϊκές πόλεις θα δουν απότομες αυξήσεις στις τιμές των ξενοδοχείων τους.
«Οι πτωχεύσεις αποτελούν πραγματικότητα σε ορισμένες περιπτώσεις, ενώ κάποιες εταιρείες αξιολογούν προσεκτικά το επιχειρηματικό πλάνο τους, ώστε να αποφασίσουν εάν είναι δυνατόν να παραμείνουν βιώσιμες», ανέφερε ήδη από τα τέλη Σεπτεμβρίου η Πανευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Ξενοδοχίας και Εστίασης HOTREC, σύμφωνα με την οποία, οι κλάδοι της ξενοδοχίας και της εστίασης παραμένουν μεν σε τροχιά ανάκαμψης από την πανδημία, βρίσκονται δε αντιμέτωπες με υψηλές τιμές τροφίμων, ελλείψεις προσωπικού και ισχυρό πληθωρισμό, ενώ το κόστος της ενέργειας έχει αυξηθεί από 200% έως 600%.
Αλλά και ο νέος Έλληνας πρόεδρος της HOTREC, o πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, κατά την ανάληψη των καθηκόντων του την περασμένη εβδομάδα είχε τονίσει από τη Στοκχόλμη, ότι η φιλοξενία αποτελεί «ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα για την ευρωπαϊκή οικονομία, με 12 εκατομμύρια εργαζόμενους σε πάνω από 2.000.000 επιχειρήσεις, το 90% των οποίων είναι μικρού και μεσαίου μεγέθους ξενοδοχεία εστιατόρια και καφέ. Όπως συμβαίνει και στην Ελλάδα, η φιλοξενία είναι η ραχοκοκαλιά της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας στην Ευρώπη».
Προτεραιότητά του, τόνισε, είναι, να εκπροσωπήσει «αποτελεσματικά και υπεύθυνα τις επιχειρήσεις του κλάδου, προκειμένου να αντιμετωπίσουν με επιτυχία μεγάλα ζητήματα όπως οι πληθωριστικές πιέσεις, το ενεργειακό κόστος και οι ελλείψεις σε προσωπικό».
Τι συμβαίνει σε άλλες χώρες, πού επιβάλλεται «ενεργειακή χρέωση»
Σύμφωνα με την Exceltur που εκπροσωπεί τους μεγάλους τουριστικούς ομίλους της Ισπανίας, τα έσοδα ανά προορισμό έφτασαν τα προ πανδημίας επίπεδα (εκτιμά ότι οι ταξιδιωτικές εισπράξεις της Ισπανίας θα ανέλθουν φέτος σε 154 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 99,4% των εσόδων του 2019), όμως δεν είχαν αντίστοιχο αντίκτυπο στα έσοδα των εταιρειών, εξαιτίας του αυξημένου ενεργειακού και εργασιακού κόστους. Μάλιστα ο ξενοδοχειακός τομέας επωφελήθηκε περισσότερο από την αυξημένη ζήτηση του καλοκαιριού, με τον τζίρο του να εμφανίζεται υψηλότερος κατά 9,2% τους μήνες Ιούλιο – Σεπτέμβριο 2022, σε σύγκριση με την ίδια χρονική περίοδο του 2019, η έκρηξη όμως στις τιμές της ενέργειας έχει αρχίσει να τον επηρεάζει σοβαρά.
Για την Αυστριακή γενική γραμματέα Τουρισμού ωστόσο, κ. Susanne Kraus Winkler, «η διαχείριση του ελλείμματος ενέργειας και η εύρεση του κατάλληλου σημείου ισορροπίας μεταξύ της ανάγκης για αύξηση τιμών, της υιοθέτησης μέτρων περικοπής κόστους και της παροχής ποιοτικών υπηρεσιών αποτελούν το «κλειδί» της εξαιρετικά δύσκολης συγκυρίας».
Ήδη, ορισμένα ξενοδοχεία της Γερμανίας άρχισαν να επιβάλλουν οριζόντια αύξηση τιμών ανά άτομο και ανά διαμονή, προκειμένου να διαχειριστούν το υψηλό λειτουργικό κόστος.
Όπως λένε οι διευθυντές τους η «ενεργειακή χρέωση κρίνεται απαραίτητη για να αποφύγουν την χρεωκοπία» και εκτιμούν ότι ακόμα και οι εύρωστες οικονομικά επιχειρήσεις, εάν δεν λάβουν τα μέτρα τους, θα απωλέσουν τα αποθεματικά τους μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο.
Ξενοδόχοι Ρόδου: Στην ουσία λειτουργήσαμε ως σπόνσορες της τουριστικής δραστηριότητας
«Σίγουρα, δεν χρειάζεται να είναι κάποιος οικονομολόγος ή λογιστής, για να αντιληφθεί ότι η φετινή αύξηση εσόδων σε ποσοστό 10% - 15%, δεν πρόκειται να ισοσκελίσει την αντίστοιχη αύξηση 30% έως 40% στο κοστολόγιο λειτουργίας.
Είμαστε οι μόνες επιχειρήσεις που σε πολύ μεγάλο βαθμό, δεν είχαμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε σε αλλαγές των τιμών μας ώστε καλύψουμε την αύξηση στο λειτουργικό και ενεργειακό κόστος, λόγω των συμβολαίων που μας δέσμευαν» είναι τα λόγια του προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Μανώλη Μαρκόπουλου, ο οποίος κάλεσε την πολιτεία να προχωρήσει στις απαιτούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις ώστε να επιτραπεί άμεσα η ανάπτυξη φωτοβολταϊκών συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος έστω και σε διαφορετική τοποθεσία, προκειμένου να επιτευχθεί από τα ξενοδοχεία ενεργειακός συμψηφισμός (virtual net metering).
«Στην πράξη, οι ξενοδόχοι της Ρόδου φέτος λειτουργήσαμε ως σπόνσορες της τουριστικής δραστηριότητας» είπε και για να το κάνει αντιληπτό, χρησιμοποίησε το εξής παράδειγμα: “Ένα ξενοδοχείο, το οποίο μέχρι πέρυσι κατά το μήνα Σεπτέμβριο πλήρωνε λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος 30.000 ευρώ, στον αντίστοιχο λογαριασμό για τον φετινό Σεπτέμβριο ήρθε –πληρωτέο ποσό- 100.000 ευρώ.
Η εικόνα της υπέρμετρης αύξησης των λογαριασμών ρεύματος είναι αναλογικά ίδια σε όλα τα ξενοδοχεία. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, το ανά δωμάτιο κόστος ηλεκτρικού ρεύματος έφτασε στο ασύλληπτο ύψος των 1.000 ευρώ το μήνα, χωρίς την κρατική επιδότηση. Θυμίζω ότι από 1η Οκτωβρίου η επιδότηση θα παύσει να ισχύει».
Οι φθινοπωρινές κρατήσεις στην Ελλάδα
Η Κρήτη στο μεταξύ, φιγουράρει ανάμεσα στους πέντε πιο δημοφιλείς προορισμούς που επιλέγουν οι πελάτες της TUI για να ταξιδέψουν την περίοδο από 22 Οκτωβρίου έως 2 Νοεμβρίου 2022 και αντίστοιχα, ψηλά στις προτιμήσεις τους βρίσκεται και η Ρόδος.
Μέχρι τέλους της σεζόν, η οποία αναμένεται να διαρκέσει και όλο τον Οκτώβριο καθώς οι πληρότητες σε πολλά resorts κυμαίνονται από 70% έως και 80% , ανά περίπτωση μπορεί να επεκταθεί έως τα μέσα Νοεμβρίου (βλέπε Σαντορίνη και Ηράκλειο), η Ελλάδα δείχνει να κερδίζει και το στοίχημα του φθινοπώρου, στις ευρωπαϊκές αγορές.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο των ξενοδόχων κ. Γρηγόρη Τάσιο, ο οποίος μίλησε στο Κανάλι Ένα του Πειραιά, «μέχρι το τέλος Οκτωβρίου οι πελάτες των ξενοδοχείων είναι κυρίως από τη Βρετανία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, τις ΗΠΑ για την Αθήνα, τον Αργοσαρωνικό και τις γύρω περιοχές, αλλά και τις Κυκλάδες, όπως και από τις Κάτω Χώρες».
Την ίδια ώρα, οι Βρετανοί όπως λέει εμφανίζονται αποφασισμένοι να προκρατήσουν τις διακοπές τους από τώρα για το 2023, ενώ «αντίθετα Γερμανοί, Πολωνοί που γειτνιάζουν με την εμπόλεμη περιοχή της Ουκρανίας, Σκανδιναβοί και άλλοι, δεν μπαίνουν από τώρα σε αυτή τη διαδικασία». Μετά από έρευνα της Travel Data + Analytics (TDA) που διενεργήθηκε για λογαριασμό της Ένωσης tour operator και ταξιδιωτικών γραφείων της Γερμανίας (DRV), προέκυψε ότι το last minute παραμένει ισχυρή τάση για το χειμώνα, γι αυτό και το σύνολο των κρατήσεων διατηρείται χαμηλό, ενώ σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, μόνο μία στις πέντε κρατήσεις αφορά το επόμενο καλοκαίρι, με έμφαση σε πακέτα με ευέλικτες επιλογές κράτησης. Τα Κανάρια Νησιά ωστόσο είναι ο δημοφιλέστερος προορισμός των Γερμανών για χειμερινές διακοπές.
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
«Οι πτωχεύσεις αποτελούν πραγματικότητα σε ορισμένες περιπτώσεις, ενώ κάποιες εταιρείες αξιολογούν προσεκτικά το επιχειρηματικό πλάνο τους, ώστε να αποφασίσουν εάν είναι δυνατόν να παραμείνουν βιώσιμες», ανέφερε ήδη από τα τέλη Σεπτεμβρίου η Πανευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Ξενοδοχίας και Εστίασης HOTREC, σύμφωνα με την οποία, οι κλάδοι της ξενοδοχίας και της εστίασης παραμένουν μεν σε τροχιά ανάκαμψης από την πανδημία, βρίσκονται δε αντιμέτωπες με υψηλές τιμές τροφίμων, ελλείψεις προσωπικού και ισχυρό πληθωρισμό, ενώ το κόστος της ενέργειας έχει αυξηθεί από 200% έως 600%.
Αλλά και ο νέος Έλληνας πρόεδρος της HOTREC, o πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, κατά την ανάληψη των καθηκόντων του την περασμένη εβδομάδα είχε τονίσει από τη Στοκχόλμη, ότι η φιλοξενία αποτελεί «ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα για την ευρωπαϊκή οικονομία, με 12 εκατομμύρια εργαζόμενους σε πάνω από 2.000.000 επιχειρήσεις, το 90% των οποίων είναι μικρού και μεσαίου μεγέθους ξενοδοχεία εστιατόρια και καφέ. Όπως συμβαίνει και στην Ελλάδα, η φιλοξενία είναι η ραχοκοκαλιά της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας στην Ευρώπη».
Προτεραιότητά του, τόνισε, είναι, να εκπροσωπήσει «αποτελεσματικά και υπεύθυνα τις επιχειρήσεις του κλάδου, προκειμένου να αντιμετωπίσουν με επιτυχία μεγάλα ζητήματα όπως οι πληθωριστικές πιέσεις, το ενεργειακό κόστος και οι ελλείψεις σε προσωπικό».
Τι συμβαίνει σε άλλες χώρες, πού επιβάλλεται «ενεργειακή χρέωση»
Σύμφωνα με την Exceltur που εκπροσωπεί τους μεγάλους τουριστικούς ομίλους της Ισπανίας, τα έσοδα ανά προορισμό έφτασαν τα προ πανδημίας επίπεδα (εκτιμά ότι οι ταξιδιωτικές εισπράξεις της Ισπανίας θα ανέλθουν φέτος σε 154 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 99,4% των εσόδων του 2019), όμως δεν είχαν αντίστοιχο αντίκτυπο στα έσοδα των εταιρειών, εξαιτίας του αυξημένου ενεργειακού και εργασιακού κόστους. Μάλιστα ο ξενοδοχειακός τομέας επωφελήθηκε περισσότερο από την αυξημένη ζήτηση του καλοκαιριού, με τον τζίρο του να εμφανίζεται υψηλότερος κατά 9,2% τους μήνες Ιούλιο – Σεπτέμβριο 2022, σε σύγκριση με την ίδια χρονική περίοδο του 2019, η έκρηξη όμως στις τιμές της ενέργειας έχει αρχίσει να τον επηρεάζει σοβαρά.
Για την Αυστριακή γενική γραμματέα Τουρισμού ωστόσο, κ. Susanne Kraus Winkler, «η διαχείριση του ελλείμματος ενέργειας και η εύρεση του κατάλληλου σημείου ισορροπίας μεταξύ της ανάγκης για αύξηση τιμών, της υιοθέτησης μέτρων περικοπής κόστους και της παροχής ποιοτικών υπηρεσιών αποτελούν το «κλειδί» της εξαιρετικά δύσκολης συγκυρίας».
Ήδη, ορισμένα ξενοδοχεία της Γερμανίας άρχισαν να επιβάλλουν οριζόντια αύξηση τιμών ανά άτομο και ανά διαμονή, προκειμένου να διαχειριστούν το υψηλό λειτουργικό κόστος.
Όπως λένε οι διευθυντές τους η «ενεργειακή χρέωση κρίνεται απαραίτητη για να αποφύγουν την χρεωκοπία» και εκτιμούν ότι ακόμα και οι εύρωστες οικονομικά επιχειρήσεις, εάν δεν λάβουν τα μέτρα τους, θα απωλέσουν τα αποθεματικά τους μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο.
Ξενοδόχοι Ρόδου: Στην ουσία λειτουργήσαμε ως σπόνσορες της τουριστικής δραστηριότητας
«Σίγουρα, δεν χρειάζεται να είναι κάποιος οικονομολόγος ή λογιστής, για να αντιληφθεί ότι η φετινή αύξηση εσόδων σε ποσοστό 10% - 15%, δεν πρόκειται να ισοσκελίσει την αντίστοιχη αύξηση 30% έως 40% στο κοστολόγιο λειτουργίας.
Είμαστε οι μόνες επιχειρήσεις που σε πολύ μεγάλο βαθμό, δεν είχαμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε σε αλλαγές των τιμών μας ώστε καλύψουμε την αύξηση στο λειτουργικό και ενεργειακό κόστος, λόγω των συμβολαίων που μας δέσμευαν» είναι τα λόγια του προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Μανώλη Μαρκόπουλου, ο οποίος κάλεσε την πολιτεία να προχωρήσει στις απαιτούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις ώστε να επιτραπεί άμεσα η ανάπτυξη φωτοβολταϊκών συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος έστω και σε διαφορετική τοποθεσία, προκειμένου να επιτευχθεί από τα ξενοδοχεία ενεργειακός συμψηφισμός (virtual net metering).
«Στην πράξη, οι ξενοδόχοι της Ρόδου φέτος λειτουργήσαμε ως σπόνσορες της τουριστικής δραστηριότητας» είπε και για να το κάνει αντιληπτό, χρησιμοποίησε το εξής παράδειγμα: “Ένα ξενοδοχείο, το οποίο μέχρι πέρυσι κατά το μήνα Σεπτέμβριο πλήρωνε λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος 30.000 ευρώ, στον αντίστοιχο λογαριασμό για τον φετινό Σεπτέμβριο ήρθε –πληρωτέο ποσό- 100.000 ευρώ.
Η εικόνα της υπέρμετρης αύξησης των λογαριασμών ρεύματος είναι αναλογικά ίδια σε όλα τα ξενοδοχεία. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, το ανά δωμάτιο κόστος ηλεκτρικού ρεύματος έφτασε στο ασύλληπτο ύψος των 1.000 ευρώ το μήνα, χωρίς την κρατική επιδότηση. Θυμίζω ότι από 1η Οκτωβρίου η επιδότηση θα παύσει να ισχύει».
Οι φθινοπωρινές κρατήσεις στην Ελλάδα
Η Κρήτη στο μεταξύ, φιγουράρει ανάμεσα στους πέντε πιο δημοφιλείς προορισμούς που επιλέγουν οι πελάτες της TUI για να ταξιδέψουν την περίοδο από 22 Οκτωβρίου έως 2 Νοεμβρίου 2022 και αντίστοιχα, ψηλά στις προτιμήσεις τους βρίσκεται και η Ρόδος.
Μέχρι τέλους της σεζόν, η οποία αναμένεται να διαρκέσει και όλο τον Οκτώβριο καθώς οι πληρότητες σε πολλά resorts κυμαίνονται από 70% έως και 80% , ανά περίπτωση μπορεί να επεκταθεί έως τα μέσα Νοεμβρίου (βλέπε Σαντορίνη και Ηράκλειο), η Ελλάδα δείχνει να κερδίζει και το στοίχημα του φθινοπώρου, στις ευρωπαϊκές αγορές.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο των ξενοδόχων κ. Γρηγόρη Τάσιο, ο οποίος μίλησε στο Κανάλι Ένα του Πειραιά, «μέχρι το τέλος Οκτωβρίου οι πελάτες των ξενοδοχείων είναι κυρίως από τη Βρετανία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, τις ΗΠΑ για την Αθήνα, τον Αργοσαρωνικό και τις γύρω περιοχές, αλλά και τις Κυκλάδες, όπως και από τις Κάτω Χώρες».
Την ίδια ώρα, οι Βρετανοί όπως λέει εμφανίζονται αποφασισμένοι να προκρατήσουν τις διακοπές τους από τώρα για το 2023, ενώ «αντίθετα Γερμανοί, Πολωνοί που γειτνιάζουν με την εμπόλεμη περιοχή της Ουκρανίας, Σκανδιναβοί και άλλοι, δεν μπαίνουν από τώρα σε αυτή τη διαδικασία». Μετά από έρευνα της Travel Data + Analytics (TDA) που διενεργήθηκε για λογαριασμό της Ένωσης tour operator και ταξιδιωτικών γραφείων της Γερμανίας (DRV), προέκυψε ότι το last minute παραμένει ισχυρή τάση για το χειμώνα, γι αυτό και το σύνολο των κρατήσεων διατηρείται χαμηλό, ενώ σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, μόνο μία στις πέντε κρατήσεις αφορά το επόμενο καλοκαίρι, με έμφαση σε πακέτα με ευέλικτες επιλογές κράτησης. Τα Κανάρια Νησιά ωστόσο είναι ο δημοφιλέστερος προορισμός των Γερμανών για χειμερινές διακοπές.
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών