Γαλλία και Γερμανία, μαζί με τις δύο από τις κύριες εμπλεκόμενες εταιρείες, η Airbus και η Dassault Aviation, βρίσκονται κοντά στην επίσημη ανακοίνωση του έργου Future Combat Air System
Η Γαλλία και η Γερμανία είναι έτοιμες να προχωρήσουν στην επόμενη φάση του εμβληματικού τους έργου για τα μαχητικά αεροσκάφη, αναζωπυρώνοντας το μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρόγραμμα της Ευρώπης και απομακρύνοντας ένα βασικό πρόβλημα στις διμερείς τους σχέσεις.
Οι δύο χώρες και δύο από τις κύριες εμπλεκόμενες εταιρείες, η Airbus και η Dassault Aviation, βρίσκονται κοντά στην επίσημη ανακοίνωση του έργου Future Combat Air System, κατά τη διάρκεια του οποίου θα κατασκευαστεί το αεροσκάφος, σύμφωνα με πηγές των Financial Times.
Μια συμφωνία θα μπορούσε να επιτευχθεί τις επόμενες ημέρες.
Οι διαφωνίες
Περίπου 3,8 δισ. ευρώ είχαν προβλεφθεί για την επόμενη αυτή φάση -που ονομάστηκε "Φάση 1β"- και είχε οριστεί ως προθεσμία το τέλος του περασμένου έτους.
Όμως οι συνομιλίες σταμάτησαν μετά από διαφωνίες σχετικά με τον διαμοιρασμό της πνευματικής ιδιοκτησίας μεταξύ των εταιρειών, τον τρόπο κατανομής των εργασιών και τις προδιαγραφές του αεροσκάφους.
Τα πράγματα περιπλέκονταν περαιτέρω από τις πρόσφατες εντάσεις μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας, οι οποίες εκδηλώθηκαν τον Οκτώβριο, όταν αναβλήθηκε η κοινή συνεδρίαση του γαλλικού και του γερμανικού υπουργικού συμβουλίου.
Οι δύο χώρες βρέθηκαν σε αντιπαράθεση για τα πάντα, από την πρόταση για ένα ανώτατο όριο στην τιμή του φυσικού αερίου σε επίπεδο ΕΕ έως τους αγωγούς φυσικού αερίου και τα προγράμματα έκτακτης βοήθειας για τους ανθρώπους και τις επιχειρήσεις που επλήγησαν από την ενεργειακή κρίση.
Μιλώντας στο Βερολίνο τη Δευτέρα ως επικεφαλής της γερμανικής αεροδιαστημικής ένωσης, ο Mike Schoellhorn, επικεφαλής της Airbus για την άμυνα και το διάστημα, σηματοδότησε ότι η επόμενη φάση του FCAS (Future Combat Air System) βρίσκεται σε πιο ασφαλή βάση.
"Η Γαλλία και η Γερμανία είναι αμφότερες πεπεισμένες για τη σημασία του FCAS", δήλωσε.
"Δεν υπάρχει εναλλακτική λύση, πρέπει να λειτουργήσει".
Τι είναι το FCAS
Το FCAS, που ξεκίνησε από το Βερολίνο και το Παρίσι με μεγάλες προσδοκίες το 2017 και αργότερα προστέθηκε η Μαδρίτη, είναι το μεγαλύτερο αμυντικό έργο της Ευρώπης.
Σχεδιάστηκε για να ενισχύσει τη στρατηγική αυτονομία της ηπείρου, να ενισχύσει τους πολιτικούς και στρατιωτικούς δεσμούς μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών της και να δώσει νέα πνοή στην ευρωπαϊκή αεροδιαστημική βιομηχανία.
Μια έκθεση του γαλλικού κοινοβουλίου το 2020 εκτιμούσε το κόστος ανάπτυξης έως το 2030 σε 8 δισ. ευρώ, αλλά επικαλέστηκε προβλέψεις εξωτερικών αναλυτών που έκαναν λόγο για έως και 80 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, οι ανησυχίες μεταξύ στρατιωτικών και πολιτικών αξιωματούχων ότι το έργο μπορεί να μην πραγματοποιηθεί ποτέ, βαθαίνουν λόγω των διαφωνιών μεταξύ της Airbus, η οποία εκπροσωπεί τη Γερμανία στο έργο, και της ανταγωνίστριας Dassault.
Υπήρξαν διαμάχες για την κοινή χρήση τεχνολογίας και για το ποιος θα ηγηθεί κρίσιμων τμημάτων του προγράμματος.
Υπήρξε επίσης απογοήτευση για την ανικανότητα της γαλλικής και της γερμανικής κυβέρνησης να ξεφύγουν από το βιομηχανικό αδιέξοδο.
"Πρόκειται για το μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρόγραμμα της Ευρώπης και όμως η έλλειψη πολιτικής βούλησης είναι απλώς ερασιτεχνική", δήλωσε ο Christian Mölling, αμυντικός αναλυτής του Γερμανικού Συμβουλίου Εξωτερικών Σχέσεων.
Το Παρίσι θορυβήθηκε επίσης από την απόφαση της Γερμανίας τον Μάρτιο να αγοράσει 35 αμερικανικής κατασκευής μαχητικά αεροσκάφη F-35, φοβούμενο ότι αυτό σήμαινε ότι το Βερολίνο απομακρύνεται από το FCAS ή ότι ήθελε να επιβραδύνει το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης.
Η Γερμανία υποστήριξε ότι τα F-35 ήταν επειγόντως απαραίτητα για να διασφαλίσει τη συνέχιση του ρόλου της στο σύστημα ανταλλαγής πυρηνικών του ΝΑΤΟ.
Τι περιλαμβάνει η συμφωνία
Το FCAS σχεδιάστηκε για να περιλαμβάνει ένα αεροσκάφος νέας γενιάς που έχει σχεδιαστεί για να συνεργάζεται απρόσκοπτα με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και να είναι εξοπλισμένο με προηγμένα συστήματα επικοινωνιών.
Εάν ολοκληρωθεί, θα μπορούσε να αντικαταστήσει τα μαχητικά αεροσκάφη που πετούν οι ευρωπαϊκές αεροπορικές δυνάμεις, όπως το Eurofighter, το γερμανικό Tornado και το γαλλικό Rafale.
Η Airbus και η Dassault συνέκλιναν στα βασικά στοιχεία μιας συμφωνίας πριν από λίγο περισσότερο από δύο εβδομάδες, με την κάθε εταιρεία να κάνει παραχωρήσεις, δήλωσαν πηγές των FT.
Η Dassault ήταν από την αρχή ο κύριος ανάδοχος για το αεροσκάφος, αλλά η Airbus αμφισβήτησε ορισμένα από τα ψιλά γράμματα σχετικά με την ανάθεση των ρόλων.
Η συμφωνία διασώζει το FCAS, αν και μόνο για τη φάση του πρωτοτύπου.
Οι καθυστερήσεις σημαίνουν ότι η παράδοση ενός αεροσκάφους για το 2040 είναι απίθανο να επιτευχθεί.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Dassault Eric Trappier προειδοποίησε ότι το 2050 θα ήταν πιο ρεαλιστικό.
Μια τέτοια καθυστέρηση θα μπορούσε να μειώσει το FCAS στην κούρσα έναντι ενός ανταγωνιστικού σχεδίου, του Tempest, το οποίο αναπτύσσεται από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιταλία με εταιρείες όπως η BAE Systems και ο βρετανικός βραχίονας της ιταλικής Leonardo.
www.bankingnews.gr
Οι δύο χώρες και δύο από τις κύριες εμπλεκόμενες εταιρείες, η Airbus και η Dassault Aviation, βρίσκονται κοντά στην επίσημη ανακοίνωση του έργου Future Combat Air System, κατά τη διάρκεια του οποίου θα κατασκευαστεί το αεροσκάφος, σύμφωνα με πηγές των Financial Times.
Μια συμφωνία θα μπορούσε να επιτευχθεί τις επόμενες ημέρες.
Οι διαφωνίες
Περίπου 3,8 δισ. ευρώ είχαν προβλεφθεί για την επόμενη αυτή φάση -που ονομάστηκε "Φάση 1β"- και είχε οριστεί ως προθεσμία το τέλος του περασμένου έτους.
Όμως οι συνομιλίες σταμάτησαν μετά από διαφωνίες σχετικά με τον διαμοιρασμό της πνευματικής ιδιοκτησίας μεταξύ των εταιρειών, τον τρόπο κατανομής των εργασιών και τις προδιαγραφές του αεροσκάφους.
Τα πράγματα περιπλέκονταν περαιτέρω από τις πρόσφατες εντάσεις μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας, οι οποίες εκδηλώθηκαν τον Οκτώβριο, όταν αναβλήθηκε η κοινή συνεδρίαση του γαλλικού και του γερμανικού υπουργικού συμβουλίου.
Οι δύο χώρες βρέθηκαν σε αντιπαράθεση για τα πάντα, από την πρόταση για ένα ανώτατο όριο στην τιμή του φυσικού αερίου σε επίπεδο ΕΕ έως τους αγωγούς φυσικού αερίου και τα προγράμματα έκτακτης βοήθειας για τους ανθρώπους και τις επιχειρήσεις που επλήγησαν από την ενεργειακή κρίση.
Μιλώντας στο Βερολίνο τη Δευτέρα ως επικεφαλής της γερμανικής αεροδιαστημικής ένωσης, ο Mike Schoellhorn, επικεφαλής της Airbus για την άμυνα και το διάστημα, σηματοδότησε ότι η επόμενη φάση του FCAS (Future Combat Air System) βρίσκεται σε πιο ασφαλή βάση.
"Η Γαλλία και η Γερμανία είναι αμφότερες πεπεισμένες για τη σημασία του FCAS", δήλωσε.
"Δεν υπάρχει εναλλακτική λύση, πρέπει να λειτουργήσει".
Τι είναι το FCAS
Το FCAS, που ξεκίνησε από το Βερολίνο και το Παρίσι με μεγάλες προσδοκίες το 2017 και αργότερα προστέθηκε η Μαδρίτη, είναι το μεγαλύτερο αμυντικό έργο της Ευρώπης.
Σχεδιάστηκε για να ενισχύσει τη στρατηγική αυτονομία της ηπείρου, να ενισχύσει τους πολιτικούς και στρατιωτικούς δεσμούς μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών της και να δώσει νέα πνοή στην ευρωπαϊκή αεροδιαστημική βιομηχανία.
Μια έκθεση του γαλλικού κοινοβουλίου το 2020 εκτιμούσε το κόστος ανάπτυξης έως το 2030 σε 8 δισ. ευρώ, αλλά επικαλέστηκε προβλέψεις εξωτερικών αναλυτών που έκαναν λόγο για έως και 80 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, οι ανησυχίες μεταξύ στρατιωτικών και πολιτικών αξιωματούχων ότι το έργο μπορεί να μην πραγματοποιηθεί ποτέ, βαθαίνουν λόγω των διαφωνιών μεταξύ της Airbus, η οποία εκπροσωπεί τη Γερμανία στο έργο, και της ανταγωνίστριας Dassault.
Υπήρξαν διαμάχες για την κοινή χρήση τεχνολογίας και για το ποιος θα ηγηθεί κρίσιμων τμημάτων του προγράμματος.
Υπήρξε επίσης απογοήτευση για την ανικανότητα της γαλλικής και της γερμανικής κυβέρνησης να ξεφύγουν από το βιομηχανικό αδιέξοδο.
"Πρόκειται για το μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρόγραμμα της Ευρώπης και όμως η έλλειψη πολιτικής βούλησης είναι απλώς ερασιτεχνική", δήλωσε ο Christian Mölling, αμυντικός αναλυτής του Γερμανικού Συμβουλίου Εξωτερικών Σχέσεων.
Το Παρίσι θορυβήθηκε επίσης από την απόφαση της Γερμανίας τον Μάρτιο να αγοράσει 35 αμερικανικής κατασκευής μαχητικά αεροσκάφη F-35, φοβούμενο ότι αυτό σήμαινε ότι το Βερολίνο απομακρύνεται από το FCAS ή ότι ήθελε να επιβραδύνει το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης.
Η Γερμανία υποστήριξε ότι τα F-35 ήταν επειγόντως απαραίτητα για να διασφαλίσει τη συνέχιση του ρόλου της στο σύστημα ανταλλαγής πυρηνικών του ΝΑΤΟ.
Τι περιλαμβάνει η συμφωνία
Το FCAS σχεδιάστηκε για να περιλαμβάνει ένα αεροσκάφος νέας γενιάς που έχει σχεδιαστεί για να συνεργάζεται απρόσκοπτα με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και να είναι εξοπλισμένο με προηγμένα συστήματα επικοινωνιών.
Εάν ολοκληρωθεί, θα μπορούσε να αντικαταστήσει τα μαχητικά αεροσκάφη που πετούν οι ευρωπαϊκές αεροπορικές δυνάμεις, όπως το Eurofighter, το γερμανικό Tornado και το γαλλικό Rafale.
Η Airbus και η Dassault συνέκλιναν στα βασικά στοιχεία μιας συμφωνίας πριν από λίγο περισσότερο από δύο εβδομάδες, με την κάθε εταιρεία να κάνει παραχωρήσεις, δήλωσαν πηγές των FT.
Η Dassault ήταν από την αρχή ο κύριος ανάδοχος για το αεροσκάφος, αλλά η Airbus αμφισβήτησε ορισμένα από τα ψιλά γράμματα σχετικά με την ανάθεση των ρόλων.
Η συμφωνία διασώζει το FCAS, αν και μόνο για τη φάση του πρωτοτύπου.
Οι καθυστερήσεις σημαίνουν ότι η παράδοση ενός αεροσκάφους για το 2040 είναι απίθανο να επιτευχθεί.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Dassault Eric Trappier προειδοποίησε ότι το 2050 θα ήταν πιο ρεαλιστικό.
Μια τέτοια καθυστέρηση θα μπορούσε να μειώσει το FCAS στην κούρσα έναντι ενός ανταγωνιστικού σχεδίου, του Tempest, το οποίο αναπτύσσεται από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιταλία με εταιρείες όπως η BAE Systems και ο βρετανικός βραχίονας της ιταλικής Leonardo.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών