Σύμφωνα με το Bloomberg, οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου τον περασμένο μήνα έφτασαν στα υψηλότερα επίπεδα από τις αρχές του 2022
Μεγάλο μέρος των πετρελαϊκων ροών θα προέλθει από τη Ρωσία, η οποία έχει γίνει ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές της Κίνας και της Ινδίας.
Στην πραγματικότητα, οι ρωσικές ροές αυξάνονται παρά τους ισχυρισμούς της Μόσχας ότι μείωσε τη συνολική παραγωγή πετρελαίου της.
Σύμφωνα με το Bloomberg, οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου τον περασμένο μήνα έφτασαν στα υψηλότερα επίπεδα από τις αρχές του 2022.
Αυτό οφείλεται στο αυστηρότερο γύρο κυρώσεων εκ μέρους της Δύσης.
Πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, οι μεγαλύτεροι πελάτες της Ρωσίας ήταν οι ευρωπαϊκές χώρες.
Για την Κίνα και την Ινδία, ήταν ένας μικρός προμηθευτής.
Από πέρυσι αυτό έχει αλλάξει δραματικά.
Οι δύο μεγάλοι αγοραστές
Πλέον, η Κίνα και η Ινδία είναι οι δύο μεγαλύτεροι αγοραστές ρωσικού αργού.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, τον περασμένο μήνα, οι δύο μαζί απορρόφησαν έως και το 80% των συνολικών εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας.
Και το σύνολο, στα 8,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, ήταν αισθητά υψηλότερο από τον ετήσιο μέσο όρο τόσο για πέρυσι όσο και για το προηγούμενο έτος.
Από την άλλη, η Ευρώπη, η οποία επέβαλε εμπάργκο στις άμεσες ρωσικές εισαγωγές πετρελαίου και καυσίμων, λαμβάνει περισσότερα καύσιμα από την Ασία – ιδίως την Ινδία, που ουσιαστικά μεταπωλεί το ρωσικό αργό.
Πράγματι, οι εξαγωγές καυσίμων από την Ινδία στην Ευρώπη τους τελευταίους 12 μήνες αυξήθηκαν κατά 70%, ανέφερε το Reuters.
Η έκθεση σημείωσε επίσης ότι η ΕΕ δεν μπορεί να κάνει πολλά για να αλλάξει αυτή την κατάσταση χωρίς να βυθίσει την ευρωπαϊκή οικονομία σε βαθιά ύφεση.
Έτσι, ενώ μέχρι πριν από ένα χρόνο, το ρωσικό αργό και τα καύσιμα πήγαιναν κυρίως στην Ευρώπη απευθείας, τώρα σχεδόν όλο το αργό πετρέλαιο που εξάγει η Ρωσία καταλήγει στην Κίνα και την Ινδία.
Από εκεί, μεταποιημένο, πηγαίνει στην Ευρώπη.
Οι διαδρομές έχουν αλλάξει. Η ζήτηση πετρελαίου όχι.
Λόγω της ανθεκτικότητας της ζήτησης πετρελαίου, τα έσοδα από το πετρέλαιο της Ρωσίας ανακάμπτουν επίσης.
Η έκθεση...
Σε πρόσφατη έκθεση, το ενεργειακό κέντρο σκέψης Κέντρο για Έρευνα για την Ενέργεια, με έδρα τη Φινλανδία, ανέφερε ότι τα έσοδα από τις εξαγωγές πετρελαίου της Μόσχας έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο από τον περασμένο Νοέμβριο τους τελευταίους δύο μήνες.
Οι συντάκτες της έκθεσης σημείωσαν ότι τα συνολικά έσοδα μειώθηκαν τον Απρίλιο σε ετήσια βάση, αλλά πρόσθεσαν ότι «η Ρωσία μπόρεσε να εξάγει την κύρια ποικιλία αργού πετρελαίου της, για πρώτη φορά, σε τιμές που ήταν συστηματικά πάνω από το ανώτατο όριο τιμών που είχαν ορίσει οι ΗΠΑ και ΕΕ».
Υπήρξαν πολλές αναφορές για το πώς η Κίνα και η Ινδία επωφελήθηκαν από την έκπτωση στην οποία πουλάει το ρωσικό αργό λόγω των κυρώσεων.
Τα περισσότερα από αυτά τα ρεπορτάζ είχαν μια αισιόδοξη περιστροφή στις ακόλουθες γραμμές: οι κυρώσεις και το ανώτατο όριο τιμών λειτουργούν επειδή το ρωσικό πετρέλαιο ρέει, κρατά υπό έλεγχο τις παγκόσμιες τιμές και φέρνει λιγότερα έσοδα για το Κρεμλίνο.
Αυτό που παραλείπει η αισιόδοξη άποψη είναι ότι οι τιμές του ρωσικού πετρελαίου παραμένουν συνδεδεμένες με τις παγκόσμιες τιμές, και καθώς οι παγκόσμιες τιμές ανακάμπτουν, το ίδιο ισχύει και για τις τιμές του ρωσικού αργού, όπως δήλωσε το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια.
Με άλλα λόγια, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, και η ασιατική ζήτηση πετρελαίου συγκεκριμένα, είναι τόσο ανελαστική που κανένα πακέτο κυρώσεων δεν μπορεί να τη μειώσει.
Σε ό,τι αφορά αυτή την ανελαστικότητα, το Bloomberg ανέφερε πρόσφατα ότι σχεδόν το ένα τρίτο των συνολικών εισαγωγών πετρελαίου της Κίνας και της Ινδίας προερχόταν από τρεις χώρες: τη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα.
Αυτό ήταν υψηλότερο από το μέτριο 12% πριν από ένα χρόνο, σημειώνει η έκθεση.
Τώρα που οι εισαγωγές πετρελαίου ευκαιριών είναι πολύ υψηλότερες, το πετρέλαιο από άλλες πηγές έχουν μειωθεί (πάνω από 40% για το πετρέλαιο της Δυτικής Αφρικής και 35% για το πετρέλαιο των ΗΠΑ, σύμφωνα με την έκθεση, η οποία επικαλείται στοιχεία από την Kpler).
Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών των ΗΠΑ, οι κυρώσεις και το ανώτατο όριο τιμών λειτουργούν όπως προβλεπόταν, μειώνοντας τα έσοδα της Ρωσίας, διατηρώντας παράλληλα την τροφοδοσία της διεθνούς αγοράς πετρελαίου.
Πράγματι, από αυτή την άποψη, λειτουργούν όπως προβλέπεται.
Ωστόσο, η αλλαγή που προκάλεσαν αυτές οι κυρώσεις στους παγκόσμιους εμπορικούς δρόμους πετρελαίου είναι πολύ πιο σημαντική.
Έχει κάνει τη Ρωσία περισσότερο εξαρτημένη από δύο μόνο χώρες εισαγωγής πετρελαίου, σημειώνουν οι αναλυτές.
Ταυτόχρονα, έχει κάνει την Ευρώπη να εξαρτάται περισσότερο από την Κίνα και την Ινδία για τα καύσιμα της, ακόμη και με τις εισαγωγές καυσίμων από τις ΗΠΑ να σημειώνουν ρεκόρ νωρίτερα φέτος.
Οι δύο ασιατικές οικονομίες αναμένεται να είναι οι μεγαλύτεροι μοχλοί της παγκόσμιας αύξησης της ζήτησης πετρελαίου τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα, μαζί με άλλα ασιατικά έθνη.
Αυτό εξασφαλίζει τη ζήτηση για ρωσικό αργό μακροπρόθεσμα, πιθανόν προς θλίψη της ΕΕ.
Ίσως αυτό θα παρακινούσε μια ακόμη πιο γρήγορη ώθηση για μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου στο μπλοκ – ακόμα και αν η επιτυχία της τρέχουσας ώθησης στην ηλεκτροδότηση δεν ανταποκρίνεται ακριβώς στις προσδοκίες.
Αλλά ό,τι κι αν αποφασίσει να πιέσει η ΕΕ, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου δεν οδηγεί πουθενά.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών